Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Modigt att köra så långt själv med två barn!

Över Valborg ska vi också köra 60 mil med båda barnen och har kommit på den eminenta idén att köra på kvällen så att de förhoppningsvis sover hela resan. Men det krävs väl nästan att man är två så man kan turas om så att man inte blir för trött.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

kl
Vad är det för fel på mig?! Jag saknar att vara gravid!

(Jag fullkomligt avskydde att vara gravid så länge det varade. Misstänker hormonell hysteri.)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja men det är ju lite speciellt att vara gravid! All väntan och längtan och så mycket uppmärksamhet man får.

Kanske är dags att börja jobba på nästa? ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nä ... Vi har sagt att ska vi ha någon mer ska vi ha den om typ ... tio år :p Och jag gillar ju att ha ett barn. Det är bara själva gravidgrejen jag saknar. Konstigt nog, med tanke på att jag mådde illa till vecka 30 eller något, och i allmänhet inte var sådär överförtjust :meh:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nu ska jag snart sluta tjata om sittdelen. Bara en sak till.

I vår dubbelvagn kan man inte ha sittdelen bakåtvänd så där har vi fortfarande liggdelen i. I morse pallade jag upp med en filt så att lilleman typ satt upp i liggdelen och det funkade jättebra. Han satt upp och var glad en lång stund och sen somnade han. Han hade inte varit vaken utan att skrika om han låg ner. Sjukt nöjd med detta är jag.

*slut på tjat*
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag kan också sakna att vara gravid även om jag verkligen inte saknar foglossning och alla andra graviditetsproblem. Men just känslan av att ha bebis i magen, känna honom sparka och den speciella relationen man får. Kommer ihåg första morgonen på BB, när jag av gammal vana la händerna på magen för att säga god morgon och så var det inget där :o ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

När vi åker till västkusten har vi oftast kört natt (12 tim). Förra året körde vi dag vilket gick bra, men i år blir det nog natt igen.

Men det är jag som kör o oftast hela sträckan själv. Skönt när båda sover och det är bara jag o min ljudbok :D Nackdelen är att i år kan inte sambon sitta bak o roa sonen framförallt. :/
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Man är ju verkligen störd :o:D

kl
En kuriös fråga mest för att jag har insett att de där måttangivelserna om månadsåldrar inte direkt stämmer: vilken storlek på kläder har era små? Och hur gamla är de nu?

Lilleman här är nu 3,5 månad och bär 62/68 (mest 68 på sistone). Senaste BVC-besöket låg han ett streck över medel, så han är inte någon gigantisk bebis heller.

Jag funderar förresten på om vi borde försöka leta rätt på en lista på alla våra bebisar. Känner att jag har lite dålig koll.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja en lista kanske skulle vara bra`? jag har inte heller så mycket koll visst.

Elvira är 4 månader nu och har stl 62/68. Borde rensa lite för det är mycket hon inte kan ha nu längre.

Jag saknar absolut inte att vara gravid, ush aldrig igen haha.


Jag har fått lite ont i livmodern, det blev så efter att jag var hos bm och försökte sätta i en spiral, sen dess är magen konstig. Ska ringa på måndag o höra. Det värsta är att jag inte längre litar på min bm:s kompetens.. hon gjorde mig illa och eftersom det inte gick att sätta i spiralen så fick jag en ny tid, då skulle jag ta två tabletter cytotec innan jag gick dit. Jag ska ringa och avboka den tiden för jag vågar inte.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Låt oss se här ... Utgår från BF-listan, så har jag missat någon eller fyllt i fel så är det bara att ändra :) De som jag inte har hittat är lagda inom parentes.

Augusti
Zvinto - första barnet. Birk född 22/8.

September
Jettan - andra barnet. Olle född 2/9.
Freyja_bus - tredje barnet. Idun född 6/9.
Thalia - första barnet. Joar född 8/9.
Segelflygarinnan - första barnet. Erik född 23/9.
Glamoroza - tredje barnet. Sara född 25/9.
(21:a JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL)

Oktober
Vår_Vinter - andra barnet. Eirah född 9/10.
Hljomalind - första barnet. Bob född 12/10.
Mulles_matte - tredje barnet Amanda, född 14/10
Sassiball - tredje barnet. Elvira född 24/10
Diskurs - andra barnet. Björn född 26/10
Vimsan - andra barnet. Sid född 29/10.

November
Andromedae - första barnet. Samuel född 9/11.
Jozze - första barnet. Flicka född 14/11.
(16:e 0iliT - första barnet)
Exit - första barnet. Signe född 28/11.
Tramptass - första barnet. Jonathan född 30/11.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Bob har 68 och 74 nu, och han är 4 månader, och hyfsat stor för åldern tror jag. Men det är rätt olika hur stora plaggen är också. Några nyare kläder i 62 som bara tvättats enstaka ggr kan han fortfarande ha, medan vissa pyjamasar i 74 som är väl begagnade börjar bli korta i benen redan. Så det är svårt att strikt följa storlekarna, man får plocka fram och plocka undan kläderna lite allt eftersom.

KL
Har fått frågan om jag ville spela på grannbäbisens dop. Hade tänkt köra Doktor Kosmos "när min pojke går på stan": http://www.youtube.com/watch?v=v4YlANprHJw men vete katten om det går... Gråter floder så fort jag försöker träna på den :o . Känner mig löjlig, det är ju bara en enkel liten poplåt. Men den har alltid fått mig att längta efter att få barn, och nu när jag har min underbara klimp framför mig blir det så känslosamt. Händer det er att ni blir sådär känsliga?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, jag är likadan. Otroligt jobbigt, vet inte om det även har med amning att göra att man blir såhär.

Ett ex är ju bara när jag skulle sälja min häst, ringde köparen och grät i telefonen, jag menar, hur pinsam kan man bli haha :D

Nästa gång jag ska sätta ut en häst till salu så ska jag varken vara gravid eller amma, för min hjärna fungerar inte då.

Sen är man alltid extra känslig för allt som har med barn att göra, efter att man fått barn, tycker jag.

Andromedae , tack för listan :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Med första barnet (och nu i början) var jag så där känslig men nu tycker jag mest att jag är arg och har noll tålamod :crazy:
Blir irriterad på småsaker och har svårt att hantera stress.
Vilket resulterar i att jag känner mig som en äkta tjatkärring :(
Det enda positiva i kråksången är att jag börjar få ordning på min fjolliga unghäst :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jo jag har blivit jätte känslosam/känslig när det gäller mitt barn och också barn i största allmänhet. Igår när Signe skulle sova så var hon lite ledsen och låg och vred sig. Började då sjunga låten "I can't smile without you" och hon blev tyst och lugn. Problemet var bara att mamman snart snyftade och hulkade så sångstunden blev inte så lång...:o

Kl. Känns som sju evigheter sen jag skrivit nåt här. Läser ofta men har svårt att komma mig för att plita ner nåtO_o. Signe blir 3 mån nästa veckas fredag. Hon är fortfarande ett nöje att umgås med:D. Jag själv tycker att hon är lätt att hålla nöjd så länge som man lyssnar på vad hon "säger". Vi pysslar på med allt möjligt om dagarna; städar, tvättar, fixar i stallet, går på promenad, leker på golvet här och där, dansar, träffar kompisar ibland osv. osv.

Jag har inte börjat rida ännu. Hade tidigare tänkt att mars vore passlig tid att börja på igen men jag tror att jag blir tvungen att skjuta fram det lite till. Pappan i huset jobbar väldigt mycket och det är bara ganska sent på kvällen som jag skulle kunna få in ridningen klämd medan han är med Signe. Men, det slutar alltid i skrik och panik utan dess like:crazy:. Signe och någon annan famn än mammas på kvällarna är bara att glömma än så länge. Magen har ju krånglat en hel del tidigare och hon har nog varit lite av en kolikbebis kvällstid. Nu har det nu iaf blivit lite bättre men ridningen måste nog vänta ännu iaf. Som det är nu så är nu underlaget här så skit att det nästan känns skönt:p.

Den senaste månaden har vi haft jättebra flyt med eftermiddagslur i vagnen. Liten brukar sova ca 3 h då, först i stallet och sen på trappan.

Det får räcka som dagens roman, ska försöka ta mig i kragen och skriva oftare så det inte blir så långt och råddigt:p.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag blev det när jag fick min stora pojke. Blev jättekänslig och bar hela världens lidande på mina axlar typ. Den här gången är det inte alls samma. Jag tror att min känslighet sen förra barnet finns kvar men att jag lärt mig att hantera den, därför blev det ingen sån känslochock den här gången.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Dock bröt jag ihop lite idag. Har varit hemma med sjuk 2,5-åring i två veckor (dock förskola i fredags) och är själv sjuk, dock på bättringsvägen. Allt känns bara så tragiskt. Från stora pojken är det gap, skrik, slåss, knipas, bitas, på mig och på lillebror. Det är aldrig någon matro utan skriks och kastas mat. Kan i princip inte leka något själv hemma utan om jag inte är 100% engagerad så rivs lägenheten typ. Vi bor tre trappor upp utan hiss och det ska alltid bäras upp och ner. Han smiter gärna ner i källaren så det blir en halv trappa till.

Och sen vad jag gör. lekplatsen, på och av med ytterkläder, laga mat, handla, gå ut med hunden (alltid dåligt samvete för henne). Sambon och jag har inte gjort något själva sen i somras. Var är mitt liv? :(

Jag sover bra på nätterna så jag är inte trött men sliten och urlakad.

Får pusta ut kl 9 när jag lämnat på förskolan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh så jobbigt det låter, hoppas du och bebisen kan vila ut sen när store gossen är på förskolan.

Just nu är det jobbigt här också , vi är sjuka alla utom femåringen som är pigg och håller låda, och bebisen som väl är. Har så ont i kroppen så kan knappt röra mig än mindre ligga ner. Känner mig febrig o med huvudvärk, maken och sonen har samma.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ibland känns allt sådär jobbigt och motigt och urkigt, men håll ut, för plötsligt vänder det och så blir allt roligare och lättare! Bara våren kommer så tror jag att mycket blir enklare :)

Vi har haft magsjuka här hela familjen och förkylningar och feber i omgångar, och nu är vi trötta på det eländet. Hit med vår och sommar så vi slipper allt snorande, och framförallt magsjukor. Blä vad det är vidrigt när hela familjen åker på magsjuka!

Ang storlek på kläder så har Idun st 68 men är på väg mot 74. Hon är en liten modell, ligger nästan ett snäpp under normalkurvan på både längd och vikt. Vägde 6600g på 5 månaders kontrollen. Hon blir 6 månader den 6/3.

Idun sitter stadigt nu och är såååå himla nära att börja krypa! Jag längtar lite, ska bli skönt att hon kan roa sig själv lite mer och ta sig fram, även om det oxå innebär mer tillsyn på ett annat sätt , så längtar jag lite efter att hon ska börja upptäcka världen lite mer och bli lättare för sin pappa att ta hand om. Hon är fortfarande väääääldigt mammig och kan i princip bara vara med mig.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*tar sista knapp*

J har nyligen börjat med strl 62 men verkar ha hamnat i en "växa som ogräs på längden fas". Jag fick åka och handla kläder för två veckor sedan och det känns som att en del är på gräsen redan nu. :eek:
Det blir dyrt för mig om han ska fortsätta såhär ;):p. Han har legat en under medel på kurvan sedan födsel.

Han har gått från att vara en lugn och cool kille till en som är mer orolig, reagerar mer på ljud och ska helst bli buren så mycket som det går. Sömnen är också lite si och så just nu. Jag funderar om det är något utvecklingssprång? (Jag har inte orkat googla än och ska till bvc på onsdag). Det är såklart jobbigast för honom när han inte sover riktigt utan blir alldeles galet övertrött och det känns som att han somnar på ren utmattning. Sista två nätterna har han bara sovit om han fått ligga tätt intill någon av oss.

På onsdag är det dags för vaccin. Stora killen! Jag minns när bvc sköterskan nämnde tremånadersvaccin första gången, det kändes som det var långt bort. Nu är vi där :)

(Det känns inte alls lika lockande att vi sagt att vi vill ha två-tre år mellan barnen om det går och då innebär det ju att jag snart behöver vara gravid igen :crazy::nailbiting:).

Jag har börjat tappa hår, det känns som det bara rasar av :(. Enda fördelen var att jag fick tummen ur och beställde klipptiden som jag har masat med sen före jul :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 197
  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
128 343
Senast: Roxer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 342
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp