Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Visst är det en familjegård. Innan lillen föddes var hon här en gång i månaden. Max!

När vagnen försvann så blev omedelbara reaktionen "men vad i helvete förbannade piiiiiiiiip". Vi är sista utposten påvägen så jag förstod ju vem som tagit den.

Jag skulle kunna fortsätta lista skräckexempel i en mindre evighet men jag besparar er det ;). Problemet är väl att hon inte lyssnar när hon blir åtsagd utan fortsätter med sitt race.
Blä!!!!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Precis som freya använder vi knappt vagnen. Min snart 4 mån bebis trivs bäst i sjalen. I vagnen vet man aldrig om han ska börja gallskrika men det har aldrig hänt med sjal. Tror sjal är lättare och mer avlastande att bära i än sele. Vi har hund så jag går en del promenader och en timme funkar med bebis som nu väger 7 kg men man är ju lite trött när man kommer hem.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Så här ser en helt vanlig dag ut för oss :D

3577_429657213804170_1819691279_n.jpg


Vad brukar ni hitta på?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, inte är vi sådär duktiga i alla fall :p Fast idag åkte vi faktiskt spårvagn för att köpa en alla hjärtans dag-present till pappa (det blev varsin påse mjöl, för den som är intresserad).

Vanligtvis tillbringar vi förmiddagen med att sova läääänge. Sedan går vi in i vardagsrummet och roar oss lite med skramlande saker. Äter lunch och sedan går vi in i sovrummet igen, där lilleman brukar ha en längre sovpaus och där jag läser bok. Sedan dansar vi lite, eller läser en bok (beror på hur pigg jag är). Pappa kommer hem från jobbet tjugo i tre, så efter det tar vi oftast eventuella utflykter. Vi har med andra ord luuuugna och väldigt kulturella dagar ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hela den här veckan har storebror 2,5 år varit sjuk så vi har inte gjort så mycket just den här veckan. Annars brukar jag göra hushållssysslor och läsa böcker. Har bakat en del på sistone, kan vara därför de sista kilona envist hänger sig kvar...

Vi har varit och lunchat med sambons jobb några gånger och några dagar på mitt jobb. Framöver ska jag söka jobb vilket ju tar lite tid och sen ska vi träffa lite kompisar på öppna förskolan. Här i stockholm får storasyskon vara på förskolan 30 timmar/v.

Vad olika vi lever!

Jag längtar så himla mycket till våren när man kan vara ute lite mer med storasyskonet och göra lite roliga utflykter.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Håller med om att sjal avlastar överlägset bäst! Jag har burit Idun på magen i sjal och Maja (3,5 år) på ryggen när vi går kortare promenader (typ 3 km) och det går jättebra.

Kl

Här har vi just börjat återhämta oss från magsjuka, inte roligt, klart det värsta med vinterhalvåret! Men annars ser en vanlig vardag ut ungefär såhär:

Vi går upp vid 07 ca (innan vaknade barnen tidigare men har börjat sova längre på sista tiden!). Vi tittar lite på tv och sen äter vi frukost. Är det tis-Tors åker vi ner till förskolan med My vid nio och sen spenderar jag, Maja och Idun hela förmiddagen i stallet. Vi hinner sen hem, duscha och äta och sen får vi hämta My igen kl två. Då har vi i princip alltid med en eller två dagiskompisar med som stannar till typ kl 18, sen är det middag, lite film och bokläsning och sen söva barnen. Efter det städar vi iordning lite och sen brukar jag och Idun ta en promenad eller ligga på soffan och titta på tv (Idun sover då alltså). Vi går vanligtvis och lägger oss mellan 23-00.

En vardag utan dagis brukar vi ha lekdater inplanerade åtminstone halva dagen, och så ska stallet hinnas med. Förutom lekdater brukar vi hitta på lite olika saker; åka till bibblan, gå på skogsutflykt, åka till någon lekplats, gå på museum, åka till badhuset mm. Vi bor på landet så ska vi göra något annat än att vara på hemmaplan så blir det en liten resa med bilen. På helgerna brukar vi försöka träffa barnens far-och morföräldrar en dag var och hitta på något kul med dom.

Vi har för det mesta fullt upp. Ibland är det skönt att bara vara hemma, men oftast trivs vi med att det händer något hela tiden. Även på hemmaplan har vi mycket som ska göras; träd som ska fällas, sågas upp, köras in och klyvas, skogsmark som ska hållas i skick och så hela hushållet som måste gå runt med allt vad det innebär med ett stort hus, tre barn och tre katter :)

Idun mår förresten bra, förutom att hon har varit magsjuk. Hon är 5 månader nu, sitter stadigt, kryper nog när som helst, och är nästan jämt glad och nöjd! Livet är skoj, helt enkelt! Och tur är väl det att hon är så nöjd och glad, för femåringen här hemma har just nu ett hiskeligt humör!!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vad olika vi lever!

Ja å visst är det spännande att se skillnaden.
Denna bilden visar precis allt här hemma: "hästarna", hunden, huset + tillbygget.

Storebror är på dagis tis-tors 5 timmar per dag, så när han är hemma får man försöka roa/rasta honom på bästa sätt. Utomhus lek fungerar bäst men det där med att sova middag är nästan helt omöjligt (det går på dagis)
Tog en lång promenad igår och han somnade så sött bredvid lillebror.
Så skönt att kunna packa hö i lugn och ro :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

dagarna här ser olika ut. Han börjar sin morgon mellan 8-10 och sedan är det stall, pyssel inne, promenad, handla/städa/tvätta, laga mat, mysa och så vidare. Helst är vi ute så mycket som möjligt.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Lillen premiäråkte tåg i dag, allt var så spännande så mellan 13-23 sov han två timmar. .. Det blev lite i minsta laget så det var en del tårar innan han somnade.
Nu åker han i bärselen också och hur klarade jag mig före den? ;). Är nyfiken på sjal också men vilken modell ska man börja med?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det finns två typer av sjalar, elastiska och vävda.

Elastiska kan man ha tills barnet väger 8-9 kg, sen är de inte så bekväma längre eftersom det blir instabilt när barnet väger så mycket. Man knyter först om sig sjalen och sen sätter man i barnet. Bra om man tex ska åka någonstans, då kan man knyta på sig sjalen hemma och sätta i barnet när man kommer fram. De är också lätta att lära sig knyta och det är lätt att få knytningar bra. Man har samma knytning hur barnet än sitter. Man kan ta i och ur barnet utan att knyta om sjalen.

Vävda sjalar kan man ha tills barnet väger ca 15 kg. De är lite svårare att lära sig knyta och man kan inte ta i och ur barnet utan att knyta om. Med dessa sjalar knyter man på sig barnet och sjalen samtidigt. Det finns en massa olika knytningar man kan göra.

Jag har en av varje, en elastisk som heter Kari-Me och en vävd som heter Zara och kommer från Ellevill. Jag har använt den elastiska absolut mest.

Det finns rätt mycket instruktionsfilmer på youtube med olika knytningar man kan göra med vävda sjalar.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack ni som har svarat ang. barnvagnsskrik.

Vi har haft selen med i beredskap nu, men han har faktiskt tyckt vagnen varit helt okej nu i veckan, så den har inte behövt användas, men den ska få fortsätta följa med. Vi har aldrig använt sjal, vi var lite rädda för den där knytkrångligheten och har därför kört på sele. Även hört att sjal är bäst i början medan sele är bäst när de börjar bli tyngre, men låter som att det som då menats är den elastiska. Bobban väger nu över 8 kg (får se vad vågen landar på imorn).

Vi har varit ute på tågäventyr igen (där är selen oumbärlig, så skönt att kunna ta en liten promenad när det blir otåligt läge), och det har gått fint. Hade ett härligt ögonblick igår när skidtjejerna tog hem guldet, och halva tåget var samlade vid en gubbes laptop och följde spurtdramat. Sen jublade och applåderade hela vagnen, och som pricken över i:t kom det ett tjut från stackars lille Bob som blev rädd. Eller så kanske han blev ledsen för att han hejade på Norge, vem vet ;)

Vad som hänt på utvecklingsfronten är att vi får börja passa oss! Äta och dricka med Bäbis i knät är inte riskfritt, då de små händerna snabbt griper efter allt som ser spännande ut. Och så har Bob som nu fyllt 4 månader fått ett par smakportiner. Banan+bröstmjölk, och Potatis+morot+palsternacka. Han tycker det är jätteskoj! Nån mer som fått prova på?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jo förresten, jag har ett vagnknep. Sätt i sittdelen om ni inte redan gjort det. Även om man har sätet ganska nerfällt så kommer de ju upp och kan se lite vad som händer runtomkring och man får lättare att kommunicera. Jag provade idag med bäbis som är snart 4 mån och det funkade bra. Han sov men han satt liksom bra.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Inte provat smaksatt ännu men ser fram emot det! Storebror var och är mycket noga med vad han äter. Jag känner på mig att lillebror är mer av en "ätbäbis".
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack för svaret :-).

vår_vinter. Någon som vet hur det går för henne efter allt som blev med svärfar? Det är ju längesedan hon skrev i tråden. (Eller har hon skrivit och jag har missat få jag uteslutande läser från mobilen nu? !)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vårt lilltroll är ju inte fyra månader än (han föddes 9/11), så vi har inte provat smakportioner än. Det ska dock bli spännande att testa - bara några veckor kvar ju :)

kl
Idag är första träffen med föräldragruppen. Jag är nervig :o
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag borde kanske prova det med sittdelen.. Elvira kan ju vakna i vagnen och bli arg som ett bi om hon inte får komma upp. Men tycker hon är så liten än, 4 månader om en vecka. Hon ammas bara och har inte fått smaka något än, men snart blir det nog lite banan :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, min är inte heller 4 mån ännu. Men prova tycker jag. Det är ju inte som att de sitter spikrakt i 90 grader. Man fäller som man tycker är lagom. Sittdelen har ju inte heller liggdelens höga kanter som kanske gör att de tycker att de ligger så långt ner och inte ser nåt.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, det vore säkert bra att börja köra med sittdelen redan nu. Tyvärr har vi lite problem då vår ena bättre begagnade vagn gjort sitt och ska gå i pension. När jag skulle lära känna funktionerna på den andra (också begagnad) så var det jättesvårt att justera ryggstödet på sittdelen, jag lyckades bara när jag hade tagit bort den från chassit. Såg ut som nån spärr blivit lite böjd. Så vi kör på med liggdelen så länge så får vi se hur vi gör. Antar att man vill kunna justera ryggstödet under färd på både mindre och större barn, så får vi inte till det är det nog lika bra att skaffa en annan vagn, har börjat spana.

BVC-besök i måndags, 8200g, 66,5cm, och han strålade som en sol till och med på vågen!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Härligt med glada ungar!!

Vi var och fick sprutan igår.
Sid var ju lite snuvig för två veckor sen så vi väntade tills han var helt ok.
Ett litet pip när de stack men inte mer.
Han fortsätter att gå upp, 8310 g 3,5 månad gammal. Fortfarande ca 2 kilo tyngre än brorsan i samma ålder :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack för svaret :-).

vår_vinter. Någon som vet hur det går för henne efter allt som blev med svärfar? Det är ju längesedan hon skrev i tråden. (Eller har hon skrivit och jag har missat få jag uteslutande läser från mobilen nu? !)

Tack för att du frågar :)

Jag är inne o läser då och då, men orkar sällan svara då jag sitter på mobilen.

Allt är bra med oss. Var begravning för svärfar i fredags. Sonen 4 år livade upp stämningen ganska bra. Han var helt förfärad över att vi grät och tyckte inte alls om det. Stirrade verkligen ut oss med gigantiska ögon tills vi brast i skratt.

Han hade ritat massor av teckningar som vi la på kistan, han vart jätte arg när prästen hällde sand på dom :D
När det var 5min kvar så vill han gå hem, innan dess så sa han att han inte ville att vi var ledsna, o jag svarade att vi blir ledsna och sen är vi glada.
Så min pappa tog med honom ut o då säger han "Mamma o pappa bara gråter, så jag vill åka hem o dom blir glada igen!" :love:

Annars har vi mest renoverat sonens rum så mycket vi orkat för att få dagarna att gå, o det börjar närma sig ett slut :)

Igår gjorde jag min första resa ner till mamma ensam med två barn, en spontan resa på 60 mil som jag kom på i måndags kl 18.30 att jag skulle göra.
Det gick väl ganska bra, sista 6 milen gnällde båda två, sonen hade stickor i rumpan som han sa, dottern skrek/sov/skrek osv. Till slut somnade sonen, vaknade av att dottern gallskrek sista kilometerna och då började han oxå gallskrika...
Skönt o kliv ur bilen sen... Sonen ville inte en s följa med o handla senare, haha det är ovanligt o verkligen ett tecken på att han var less på att åka bil.. :)

Nu ska jag få dottern till o äta lite, o sen är det läggdags för oss båda :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 554
  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
129 225
Senast: Roxer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
115 188
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp