Höstföräldrar 2017 del 2

Vi har typ inga rutiner :o
Hon brukar somna senast 22 och vakna nån gång 06-08 typ. Annars styr hon dagen och den varierar kraftigt, nån dag sover hon massor och nån dag är hon vaken hela dagen :cool:

Så hade jag också gjort om jag haft ett barn! Rutiner tar man när man måste typ :angel:
 
Vi är också rätt rutinlösa :p
Målet är en promenad om dagen, hunden måste ju ut så oftast runt lunch. (Sambon tar ut innan han kör på morgonen). Vissa dagar är mer vakna och griniga andra lugnare med mer sömn. Beroende på humör och väg blir det vagn eller sjal för bebis.
Oftast vaknar vi vid 8-8.30, ibland sover bebis lite till så jag hinner klä på mig och starta kaminen kanske plocka fram frukost till mig och hunden, ibland får vi inte göra de grejerna förrän framåt lunchtid:angel:
Går och lägger oss mellan 20.30-22.30 ca. Beroende på hur lång tid det tar på kvällen, när sambon kommer hem, hur ambitiös jag blir med kvällsmaten eller om vi ska försöka duscha osv :p
Annars försöker jag ta dagarna som de kommer, inte tänka på ”måste”och ”borde” osv utan ta saker som de kommer. Svårt men nyttigt!
 
Intressant att läsa om allas rutiner och icke-rutiner :D

Bebis får såklart styra våra dagar också. Vill inte hon inte sova så är det ingen som tvingar henne. Vissa dagar är humöret på topp och vissa dagar är det mer gnälligt. En del dagar har vi fullt upp medan andra dagar händer det ingenting.
Anledningen till att jag skulle vilja ha lite mer rutiner är mest inför kvällen och natten men man märker mer och mer att även de ser likadana ut egentligen.
 
Odlingen bekräftade att det var uvi med vanligaste bakterien så nu görs inget mer än fortsatt antibiotikakur. Om ca 6-12 mån så görs uppföljning där de kontrollerar om det blivit ärr på njurarna och om hela blåsan töms när hon kissar, typ.

Nu har hon dock blivit täppt i näsan.:arghh:
 
Odlingen bekräftade att det var uvi med vanligaste bakterien så nu görs inget mer än fortsatt antibiotikakur. Om ca 6-12 mån så görs uppföljning där de kontrollerar om det blivit ärr på njurarna och om hela blåsan töms när hon kissar, typ.

Nu har hon dock blivit täppt i näsan.:arghh:

Skönt iaf att ni fått koll på vad som är fel, har behandlingen gett något resultat än?
 
Sprutorna gick bra idag. Väldigt ledsen be is såklart men det gick snabbt över med amning :) Än så länge verkar hon opåverkad,så får det gärna fortsätta eftersom mannen är bortrest :p

Växer så det knakar gör hon också! 64 cm och 6600 gram. 5 cm längre och dryga kilot tyngre än brorsan i samma ålder :p
 
Vad har ni för rutiner hemma?

Såhär brukar våra vardagar se ut:
Vaknar runt 10 och då ammar hon eller så äter jag frukost beroende på när hon åt senast. Sen är hon nakenfis i sitt gym nån halvtimme/timme medan jag fixar lite hemma/duschar. Sen tar vi en promenad, kanske nån timme (hon brukar sova 20-30 min här).

Efteråt kommer vi hem och då leker hon lite eller vilar beroende på hur pigg hon är. Efter ett tag blir det amning igen. Efter det brukar det vara dags för mig att äta och då ligger hon i gymmet. Efter ett tag försöker jag ge henne lite gröt, det går sådär hittills... Sedan brukar hon sova ett par timmar. Sedan är det amning igen:D

Någonstans mellan sömnen och amningen så kommer mannen hem om han jobbar dagtid, då försöker jag åka iväg en sväng ibland eller bara vara, för att få lite egentid.

Sen är det amning igen och därefter lek i babygymmet eller så vilar hon i babysittern medan jag och mannen tittar p någon film. Beroende på tid så ammas hon igen eller somnar för natten. (mellan 21-23). Sedan vaknar hon någon gång runt 4, äter, somnar. Sedan vaknar hon nån gång runt 7, äter och somnar om.

Är hon lite trött så sitter hon i babysittern med en gosig filt i stället för att leka i gymmet. Om hon badar så brukar det bli på eftermiddagarna. Hon älskar att leka i gymmet, särskilt att ligga på mage. Nu har hon även blivit ganska stadig i benen och gillar verkligen när vi hjälper henne att stå upp eller sitta. Har även börjat uppskatta att titta i spegeln.:p

Nu när hon har varit sjuk så har våra dagar i princip bestått av att Agnes sitter fast på mig så jag ser fram emot när hon blir frisk och glad igen. :)
 
Tips på hur jag ska aktivera en liten bebis? Behövs det ens? L är vaken längre stunder och jag känner att jag har ingen aning vad vi ska göra:confused:
Tränar att ligga på mage, sjunger och pratar lite men vad mer kan vi göra? Finns det bra leksaker som pyttebebisar gillar och vi kan leka med tillsammans? Åtta veckor gammal nu.
 
@Jordgubblime Så känner jag med och har känt hela tiden typ. :p Agnes ligger mycket i gymmet, både på mage och rygg och har 4 leksaker hon leker med. Sedan gillar hon att titta på olika saker när vi bär henne så hon ser ordentligt. Spegeln har även börjat bli rolig.

Nu när hon är nästan 5 mån så kan hon sitta i en barnmatstol från ikea kortare stunder samt stå när vi håller i henne under armarna. Finns liksom inte så mkt annat att göra?:confused: Men jag tar gärna emot förslag jag med!
 
@Jordgubblime Så känner jag med och har känt hela tiden typ. :p Agnes ligger mycket i gymmet, både på mage och rygg och har 4 leksaker hon leker med. Sedan gillar hon att titta på olika saker när vi bär henne så hon ser ordentligt. Spegeln har även börjat bli rolig.

Nu när hon är nästan 5 mån så kan hon sitta i en barnmatstol från ikea kortare stunder samt stå när vi håller i henne under armarna. Finns liksom inte så mkt annat att göra?:confused: Men jag tar gärna emot förslag jag med!
Nej jag känner mig extremt tråkig:p Visserligen tror jag bebis är ganska nöjd med att vara nära och få uppmärksamhet än så länge men det räcker väl inte hur länge som helst.
 
Tips på hur jag ska aktivera en liten bebis? Behövs det ens? L är vaken längre stunder och jag känner att jag har ingen aning vad vi ska göra:confused:
Tränar att ligga på mage, sjunger och pratar lite men vad mer kan vi göra? Finns det bra leksaker som pyttebebisar gillar och vi kan leka med tillsammans? Åtta veckor gammal nu.

Här roas bebis mest genom att titta på saker när hon är i babysittern eller gungan. Annars sitter hon gärna i knät och kikar runt, eller vänd mot mig och pratar, hålla händer, träna på att stå och gå. Ligga på mage är inte populärt, var samma med sonen.
 
Tips på hur jag ska aktivera en liten bebis? Behövs det ens? L är vaken längre stunder och jag känner att jag har ingen aning vad vi ska göra:confused:
Tränar att ligga på mage, sjunger och pratar lite men vad mer kan vi göra? Finns det bra leksaker som pyttebebisar gillar och vi kan leka med tillsammans? Åtta veckor gammal nu.

Förutom det mest självklara att ligga i babygymmet och sitta i babysittern så leker vi med leksaker. Hon har några favoriter som vi varierar mellan, man märker när hon tröttnat på en av dem och vill leka med en ny :D Hon älskar att sitta upp i vårt knä eller med stöd av kuddar i soffan (allra bäst är att sätta henne i skarven mellan två soffdynor :p) och hon älskar också att stå upp så det låter vi henne göra ofta. Det som funkar allra bäst är dock att lämna hemmet och hitta på något, åka hem till en kompis, fika eller som igår när vi åkte till badhuset. Då märker man att hon är tillfreds. Här hemma blir det lätt lite samma sak hela tiden.
 
Tips på hur jag ska aktivera en liten bebis? Behövs det ens? L är vaken längre stunder och jag känner att jag har ingen aning vad vi ska göra:confused:
Tränar att ligga på mage, sjunger och pratar lite men vad mer kan vi göra? Finns det bra leksaker som pyttebebisar gillar och vi kan leka med tillsammans? Åtta veckor gammal nu.

Jag har haft samma känsla hela tiden. Dock har jag insett att bebis kanske inte måste underhållas eller aktiveras all vaken tid. E har en bitringsleksak som är ganska populär så den kan hon underhålla sig själv med stundtals. Ibland är hon nöjd bara hon får ligga och titta på vad vi håller på med. Ibland (ganska ofta) vill hon stå i knät. Och då och då har vi långa samtal på daddaspråk :love:

Hoppgungan och babygymmet är populära (stod att hoppgungan kunde användas från 4 månader men vi tjuvstartade vid 3,5). Babysittern har hon inte riktigt gillat men att sitta en kort stund i ikeas barnstol när vi äter är mycket uppskattat. Hon är väldigt intresserad av att vi äter :D

Tycker att det trots allt blivit lite lättare ju äldre hon blivit då hon grät en hel del under vakenperioderna de första månaderna och ville inte vara själv. Nu är hon en riktig solstråle och finner sig i det mesta :)
 
Jag vet inte om jag aktivt aktiverar bebis så mycket. Hon sitter mycket i babysittern och tittar, hänger på helt enkelt. Just nu är hon betydligt mer road än mig av att hänga tvätt :laugh:
Annars kan jag rekommendera alla att skaffa en tvååring:p finns inget roligare än att kolla på brorsan!

Det svåraste tycker jag är nästan att avgöra när det blir för mycket. Just när man är iväg och avgöra gränsen mellan "nöjd och glad" och för mycket intryck. Knepigt!
 
Vi hade en härlig natt :p Bebis sov nästan hela dagen efter sprutorna igår men var såklart pigg och vaken på kvällen och sov oroligt inatt. Sonen kom över vid 02 innan jag fått somna för natten. Han låg sen och sparkade på mig i sömnen och bebis vaknade säkert tre gånger under natten innan storebror tyckte det var morgon och väckte oss båda. Då var ju såklart bebis trött och gnällig :p

Hon somnade i vagnen påväg till förskolan och har sen sovit sen dess förutom när hon vaknat för att äta :p Får väl se om det blir en likadan natt till... Men maken kommer iaf hem ikväll fast efter läggning.
 
Tips på hur jag ska aktivera en liten bebis? Behövs det ens? L är vaken längre stunder och jag känner att jag har ingen aning vad vi ska göra:confused:
Tränar att ligga på mage, sjunger och pratar lite men vad mer kan vi göra? Finns det bra leksaker som pyttebebisar gillar och vi kan leka med tillsammans? Åtta veckor gammal nu.

Vi aktiverar inte speciellt, känns som hon är lite för liten för det, hon är som inte så intresserad av "saker" än (3månader på torsdag, men tror hon är lite sen av sig när jag jämför med andra bebisar i samma ålder :cautious: ). Hon ligger mest bredvid mig eller sitter i sjalen när jag är utomhus. Brukar sätta nåt gosedjur bredvid som hon tittar lite på och ibland småpetar på men det är inte jätte intressant än. Hon gillar mest att titta runt i rummet typ.
Men vi har långa konversationer, finns ju inte så många andra att prata med om dagarna och hon gillar att "svara" :laugh:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 941
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 182
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 058
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 794
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp