Höstföräldrar 2017 del 2

@Imogen @Ainon @Jordgubblime Man märker det genom att dom har hög feber och inte är förkylda typ.

Hon hade lite förhöjd temp i torsdags förra veckan samt så kaskadspydde hon några gånger (aldrig gjort innan), blev seg och sparkade en massa med benen som att hon var irriterad, så åkte in till barnakuten men de hittade inget fel. Vi funderade på om det var lite förstoppning då vi börjat prova lite, lite gröt.

Hon spydde inget mer och blev piggare och kändes bra. Men i måndags eftermiddag så blev hon väldig varm och när vi tog tempen så låg den på 39,7. Ringde barnkliniken som gav rådet att ge alvedon eftersom hon ändå åt bra och så. Sen gick febern ner pyttelite under ett par dagar och mer än så ville vi inte ge panodil (står på förpackning att högst 2 dagar kan de få panodil typ). När jag sedan tog tempen på torsdagsmorgonen var den 40,3 och då ringde jag igen och åkte till barnakuten.

Där tog de blodprov som visade att hennes snabbsänka var 180 (ska vara på 5) och förhöjda vita blodkroppar. Så vi blev inlagda och så skulle jag försöka fånga hennes kiss i en kopp så de kan testa för uvi. Ni kan ju tänka er hur lätt det är med en blöjbebis... På kvällen lyckades jag äntligen få tillräckligt i kopphelvetet.

De försökte även sätta infart på henne men misslyckades alla gånger, typ 6 stick.:arghh: Till och med en narkosläkare försökte med hjälp av ett ultraljud men det gick inte. Och stackars Agnes låg och gallskrek och var jättejätteledsen.:( Hon blev bara tröttare och tröttare och orkade inte amma. Så de satte in en sond genom näsan på henne där hon fick mat och antibiotika eftersom snabbstickan visade på bakterier i urinen. Jag fick använda en elektrisk bröstpump så jag inte skulle få mjölkstockning, jäklar vilken kossa jag såg ut som.:laugh: Men det funkade och mjölken kunde sedan användas via sonden.

Igår ultraljudades hennes njurar för att kontrollera att de såg bra ut och att hon hade 2 st, vilket de gjorde. Idag tog de nytt blodprov och tyvärr så hade infektionsvärdet stigit, inte vänt neråt.:( Så vi blir kvar en natt till och hoppas det är bättre imorgon typ.

Om det inte är bättre imorgon så kanske de måste byta antibiotika-typ och ge den intravenöst och det känns ju piss. Hur ska de lyckas imorgon om de inte lyckades tidigare med att sätta en infart?

Fy vad jag känner mig maktlös och ledsen för Agnes skull. När hon ligger och skriker och det känns som att jag bara tittar på. Jag VET att det är för hennes eget bästa att de tar blod och får till en infart men faan vad det känns som att jag sviker henne.:cry:

Men fy stackars liten, man får ont i magen bara av att läsa :( Hoppas det vänder och hon piggnar på sig snabbt!
 
Debut i sadeln idag! :rofl: Dessutom på vår 27-åriga tant som jag själv satt på när jag var tre år :love:
img_0244.jpg

I övrigt har han upptäckt sina fötter och vill väldigt gärna krypa/åla sig framåt men han får inte fäste med fötterna och släpar ansiktet i backen för han kan inte göra flera saker samtidigt, och blir då jättearg :p

Vi kommer börja på babysim i slutet av månaden, nån mer som ska?
Gullig:love:
Har varit sugen på babysim och blev påmind nu. Ena kursen var full och de andra som anordnade hade dock platser kvar, men 1225 kr för 8 gånger? Känns lite dyrt... Får se om vi väntar till nästa omgång, de andra tog 1000 kr för 10 ggr, mer överkomligt:up:
 
@Emtherlia fyy lider verkligen med er! Det gör ju så ont i hela kroppen när de skriker och speciellt när en inte vet varför eller när det inte går att förklara att någonting måste göras:cry:
Håller tummarna för att CRP har gått ner till imorgon och att hon blir bra så ni får komma hem snart!
Kan ju gå lättare att få en infart om hon får i sig lite mer vätska, så förhoppningsvis går det bättre om de måste försöka igen.

Angående pumpningen (autokorrekt ville ha pimplingen här) så ja!! Har bara testat med manuell pump någon gång här hemma och det känns minns sagt märkligt:p
 
Gullig:love:
Har varit sugen på babysim och blev påmind nu. Ena kursen var full och de andra som anordnade hade dock platser kvar, men 1225 kr för 8 gånger? Känns lite dyrt... Får se om vi väntar till nästa omgång, de andra tog 1000 kr för 10 ggr, mer överkomligt:up:

1225 för 8 ggr hade jag sett som ett kap :D Här kostar det mellan 1750:- och 1950:- för 8 ggr...

Men jag tycker ändå att det är värt det, så mysigt! Fast vi väljer att vänta till nästa kursstart i slutet av mars, Dels hinner hon växa på sig lite mer och dels kanske värsta förkylningssäsongen är över :)
 
Den här bönan har två åskmolnsvevjor kvar innan fjärde utvecklingssprånget är avklarat. Hon är lite mer av allt just nu. Lite mer bestämd, lite mer åsikter, lite mer reaktioner, lite mer cranky - men också lite mer glad och underbar.

Hon skrattade så mycket och hjärtligt åt lilla hunden förut så att jag blev alldeles rörd. :D Glada mysunge!

Idag fick hon pannkaka i sin smaknapp och OJOJOJ, vad hon gillade det. :up: (Plus bra att börja testa tolerans för gluten, mjölk och ägg :angel:)

Hon har bytt till sittdelen i vagnen och gillar den helt klart. Hon försöker sitta själv ibland, men viljan är klart starkare än förmågan än så länge.
 
Och just det - har nog hittat nyckeln till bra nätter. :eek:

Om hon somnar hos mig = katastrof.
Om hon somnar i sin säng = halleluja.
Således ammar hon medan jag försöker se till att hon inte somnar, alternativt väcker henne försiktigt efteråt, flyttar henne till lilla sängen och så ligger hon där och babblar och grejar lite. Sen hittar hon en tumme och slocknar.

Jag kunde aldrig tro att det skulle kunna vara såhär enkelt med barn. Storebror var drygt 2,5 år innan han somnade ens någorlunda frivilligt... :cautious:
 
Och just det - har nog hittat nyckeln till bra nätter. :eek:

Om hon somnar hos mig = katastrof.
Om hon somnar i sin säng = halleluja.
Således ammar hon medan jag försöker se till att hon inte somnar, alternativt väcker henne försiktigt efteråt, flyttar henne till lilla sängen och så ligger hon där och babblar och grejar lite. Sen hittar hon en tumme och slocknar.

Jag kunde aldrig tro att det skulle kunna vara såhär enkelt med barn. Storebror var drygt 2,5 år innan han somnade ens någorlunda frivilligt... :cautious:

Undra om det kan vara nyckeln till riktigt bra nätter hör också. Hon har en handfull gånger somnat själv i nestet och då alltid sovit bra. Inatt sov hon sju timmar själv, vaknade och åtboch sov sen två timmar till.

Är dock inte alls alla nätter som hon tycker att det är en bra idé att somna själv. Fast å a dra sidan har vi peppar peppar inte några katastrofnätteer då heller. Är oftast storebror som bidrar till sömnbristen :p
 
Undra om det kan vara nyckeln till riktigt bra nätter hör också. Hon har en handfull gånger somnat själv i nestet och då alltid sovit bra. Inatt sov hon sju timmar själv, vaknade och åtboch sov sen två timmar till.

Är dock inte alls alla nätter som hon tycker att det är en bra idé att somna själv. Fast å a dra sidan har vi peppar peppar inte några katastrofnätteer då heller. Är oftast storebror som bidrar till sömnbristen :p

Samma här. Storebror har sovit som en kratta senaste månaden. :crazy:
 
För exakt 7ar sen var vi inlagda med barn nr 2, da var hon lika gammal som Ida är nu. Det var en hemsk vecka, ännu hemskare att det var proppfullt pa barnavdelningen sa vi fick inte stanna pa natten (dottern fick ett rum pa neo och där far föräldrar inte sova kvar).

Hoppas hon blir frisk fort @Emtherlia , kusinen hade ocksa urinvägsinfektion när hon var bebis. Fick intravenöst antibiotika ngr dagar men har sen aldrig haft besvär igen. Hon fick hög feber och skrek hysteriskt. När min 2:a var inlagd fick hon en infart pa huvudet, det sag läskigt ut.
 
Idag blev jag riktigt rädd. Jag bar E i babyskyddet för att sätta in henne i bilen. I trappan ner från huset halkar jag och både jag och E flyger ner för resten av trappan. Jag är så evigt tacksam för att hon satt i skyddet och att jag inte bar henne i famnen :bow: Det gick iallafall bra med oss båda. Jag fick ont i ryggen och E blev nog mest rädd.

Har kollat babyskyddet till förbannelse men det finns inte ett märke på det och så som det borde ha kanat så tror jag inte det tagit någon skada. Men fy vad rädd jag blev att E hade skadat sig :nailbiting:
 
Imorgon är det 3-månaderskontroll och vaccin. Tajmar det med att maken är bortrest så hoppas att hon inte påverkas mycket av vaccinet. Storebror sov iofs massor efter sin första vaccindos. Det vore praktiskt om hon sov genom läggning av brorsan :angel:
 
Vad har ni för rutiner hemma?

Vi går upp mellan 05-06 på morgonen :banghead: haha! då äter hon och sen är vi uppe i ca en timme innan det är dags att sova 30-60 min igen (tack och lov).
Runt kl 10 är det dags för en långpromenad och hon sover i vagnen allt mellan 1-4 timmar totalt.
Sen kan hon vara vaken i upp till tre timmar och tar oftast en nap runt 17-18 för att sedan somna för natten mellan 19-21. Tyvärr sover hon bara ca 2-3 timmar innan hon vaknar igen och då går det sällan att söva henne i sängen där hon ligger utan man får antingen vagga henne i famnen eller amma henne. Oftast blir det då att vi samsover med 2 amningar under natten.
 
Pa helgerna sover Ida gärna länge pa morgen, till 9 eller längre är inte ovanligt.
Pa vardagarna maste jag väcka henne senast vid 8 och det är inte uppskattat. Sen har vi inga direkta rutner, det blir lite som det blir och beroende pa vad vi gör. Oftast sover hon ett längre pass pa ca 3h men det är olika när det blir pa dagen, däremellan sover hon sällan längre än 20-30 min. Hon är vaken ungefär 2h mellan varje sovstund.

Pa kvällen skulle jag vilja fa in ngn rutin men det är sa olika hur hon sover pa senare em/kväll, sa det far komma när det kommer. Hon sover mellan oss och ammar 1-3 ganger/natt.
 
Måndag - torsdag har vi rätt tydliga rutiner men det beror mest på storebror. Han och jag går upp mellan 06-07. Frukost och morgonfika och vid 8:30 går vi till förskolan. Ibland sover lillasyster fortfarande, ibland har hon varit vaken. Jag ammar innan vi går, och hon somnar om i vagnen och brukar sova ca 2-3 timmar. Sen är hon vaken några timmar. Vid 14:45 går jag och hämtar storebror igen och då somnar hon i vagnen. Ibland sover hon då ett par timmar och jag och brorsan har tid för oss själva (praktiskt och skönt), ibland är hon vaken och gnällig (inte lika praktiskt och skönt). Kvällstid är hon just nu inne i en period när hon helst ska ligga i famnen och snutta mest hela tiden. Men pappa funkar bra bitvis :) Hon somnat för natten först vid 00-01 men sover då i ett svep fram till morgonen.

Fredagar har jag båda barnen hemma. Då försöker jag komma ut till en lekpark eller liknande på förmiddagen och då sover hon i vagnen. Eftermiddagen är oftast lek hemma. Är det två gnälliga barn brukar jag ta en promenad så lilla får sova och stora vila.

Helgerna när hela familjen är hemma är rätt rutinlösa :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 909
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 160
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 037
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 777
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp