Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017 del 2

@turbofling + @Imogen ja tanken är att pappa (min sambo alltså, L:s pappa inte min pappa, L:s morfar. Svårt med alla ”titlar” nu när det kommer en ny generation:p) får hålla honom om jag känner minsta oro eller att jag inte klarar att vara helt lugn :)

Jag är spruträdd så jag gick ut precis utanför dörren medan de stack och sen kom jag in och norpade åt mig henne snabbt. Var alltså hennes pappa som fick hålla henne. Hon skrek ett tag efter sticken men sen var hon som vanligt, ingen reaktion på vaccinet eller så.

Sen när hon är såpass gammal att hon fattar får pappa åka själv med henne när det är dags för sprutor.
 
Jaha trodde du menade din egen pappa :D Men det blir nog jättebra att sitta hos pappa isf!
Ja det är sjukt förvirrande! Vi står ofta här hemma och bara ”jaha menar du min mamma? Eller mig?”. Så vi har bestämt oss för att vi måste använda ”rätt titlar”. Varken jag eller sambon har mor/farföräldrar kvar vilket gör det lite enklare. Annars hade det ju blivit ännu mer förvirrande :nailbiting::confused:
 
Lilla L fyller tre månader idag! Han har nog läst instruktionsboken noga, tre månader = ökningsperiod. Han har ammat heeeela dagen hittills :p
 
B närmar sig 6 månader :eek:
Hon har hittat backen och ålar alltså baklänges så fort hon får chansen. Överlag är hon oroväckande rörlig... Just nu har hon ganska mycket frustration i kroppen, vilket resulterar i mycket starka känslor.

Den här veckan smyger vi in lite mer mat. I går fick hon lite puré, i dag lite smörgåsbitar (smulor). Jag måste damma av mina blw-skills. (Och ha tvärångest över att hon ska sätta i halsen och dö...)
 
Vaccinationen gick bra :)
Vi hade turen att det var en student med så han kunde få båda sprutorna samtidigt. Blev ledsen och lite rädd såklart men det gick över fort och sedan blev han glad igen när vi tittade på färgglada saker och lekte lite.
Vägde in på 7960g och 68 cm, som sköterskan sa längd och vikt som hos en bebis dubbelt så gammal :p Dock börjar hans kurva plana ut nåååågot så det kommer nog jämna ut sig så småningom.
 
Agnes sitter ju i baksätet i babyskyddet och jag skulle gärna ha någon spegel så jag kan se henne. Har ni några tips? Jag har tittat runt lite men inte hittat något vettigt så jag kanske söker på helt fel saker.:confused:
Kanske ett sent svar, men vi har köpt en rektangulär från Biltema. Tror att den heter baksätesspegel.
Vi har en i varje bil och är jättenöjda :up:
 
S fått ett nytt favoritintresse, typ att härma en makak :p Hon skriker/piper gällt och skrattar om vartannat och har jätteskoj! Utövas helst typ ett på natten när alla andra vill sova :cautious::D
 
Jag börjar jobba om en vecka(!) och vi har fortfarande inte löst maten för Agnes.:nailbiting:

Hon vill inte äta bröstmjölk ur nappflaska (testat olika samt olika storlekar på nappar), all gröt hon matas med åker direkt ut ur munnen igen. Har köpt ersättning och ska prova det. Har även provat en massa olika puréer men det är samma sak där, allt kommer ut igen.:cautious:

Hur ska hon lära sig att maten ska ner och sväljas? Kan man liksom hjälpa henne på traven nåt?
 
Jag börjar jobba om en vecka(!) och vi har fortfarande inte löst maten för Agnes.:nailbiting:

Hon vill inte äta bröstmjölk ur nappflaska (testat olika samt olika storlekar på nappar), all gröt hon matas med åker direkt ut ur munnen igen. Har köpt ersättning och ska prova det. Har även provat en massa olika puréer men det är samma sak där, allt kommer ut igen.:cautious:

Hur ska hon lära sig att maten ska ner och sväljas? Kan man liksom hjälpa henne på traven nåt?

Åh, jag vet hur det kan vara. Storebror vägrade allt vad flaska hette tills han var typ 9 månader :nailbiting:

Tips som vi fick var
- Du går hemifrån och pappan provar att mata.
- Ni börjar med att bara du ger flaska så att det blir en förändring i taget
- Du lånar en av pappans tröjor ett tag som han sen kan ha på dig när han matar (kanske mest för mindre bebisar)
- Mata på sked
- Mata med kopp

Kan inte påstå att något av detta funkade hos oss dock :p Vi fortsatte prova med jämna mellanrum och tillslut bara gick det.

Är det möjligt att pappan kommer till ditt jobb så du kan amma i värsta fall? Jag skulle gissa att matandet kommer lösa sug mycket fortare när pappan sen väl börjat vara hemma och hon lever närmast honom om dagarna :)
 
@Imogen Vi har testat allt det där utan framgång.:crazy: Nån gång så har han lyckats få i henne 30-50 ml när han har varit iväg med henne så förhoppningsvis så kanske det går när jag är borta en längre tid.

Jag har 10 min promenad till jobbet så i värsta fall så ska jag gå hem och amma på lunchen och jobba lite hemifrån, jag har ett ganska flexibelt jobb och snälla chefer. :)
 
@Imogen Vi har testat allt det där utan framgång.:crazy: Nån gång så har han lyckats få i henne 30-50 ml när han har varit iväg med henne så förhoppningsvis så kanske det går när jag är borta en längre tid.

Jag har 10 min promenad till jobbet så i värsta fall så ska jag gå hem och amma på lunchen och jobba lite hemifrån, jag har ett ganska flexibelt jobb och snälla chefer. :)

30-50 ml är mer än vad vi lyckades med iaf :p

Men vad bra med ett flexibelt jobb så nära :) tror som sagt också att det kan bli en helt annan sak när bebis och pappa hängt tillsammans om dagarna ett tag :)
 
Njuter just nu av frukost i ett tomt hus:D
Pappa tog med bebis och hund på morgonpromenad. Bebis har ju inte velat åka vagn de senaste månaderna, börjar skrika så fort vi lägger ner honom. Så idag bytte vi till sittdelen. Är bebis lika stor som en 6 månaders bebis så kan han väl åka vagn som en sådan:angel: Mycket nöjdare bebis när de körde iväg i alla fall. Får se hur det har gått när de kommer tillbaka. Jag bär ju alltid i sele eller sjal när vi är ute. Pappa är inte lika förtjust i det, så det vore ju toppen om det kan fungera med vagn för dem i alla fall:up:
 
@Emtherlia hoppas ni får det att fungera med jobb och mat till bebis:up: Oftast löser det sig nog när det liksom inte finns så många alternativ även om det är jobbigt i början innan pappa och bebis hittar sin egen rytm.

I vissa länder, typ USA, har de ju bara tre veckors föräldraledigt:nailbiting:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 974
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 448
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 849
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
93 460
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek: Drottning Kristinas regentperiod
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Simskola?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp