Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017 del 2

Hmm gjorde en intressant upptäckt nu när jag kikade lite närmare på vagnens instruktionsbok. Liggdelen ska bara användas till 9 kg. Sittdelen ska inte användas förrän bebisen är 6 månader. Min bebis är 3 månader och 8 kg:angel:
Jag ser det mest som rekommendationer och tänker att jag ju ändå mest bär i sele/sjal :D
 
Hmm gjorde en intressant upptäckt nu när jag kikade lite närmare på vagnens instruktionsbok. Liggdelen ska bara användas till 9 kg. Sittdelen ska inte användas förrän bebisen är 6 månader. Min bebis är 3 månader och 8 kg:angel:
Jag ser det mest som rekommendationer och tänker att jag ju ändå mest bär i sele/sjal :D

Vad har du för vagn?
Vad det handlar om är vad vagnen är testad för och vad företaget garanterar att vagnen ska hålla för. Tror knappast vagnen brakar ihop av att barnet väger 10 kg. Men det kanske inte är att rekommendera att traska in i barnvagnsaffären med sin trasiga liggdel och 5-månaders bebis på 11 kg och försöka använda garantin :p
 
I helgen fick S slicka lite på en banan. Det var minst sagt väldigt gott :laugh: Men eftersom hon bara slickade på den fick hon ju inte uppleva det där konstiga med ny konsistens i munnen. Men vi tänkte skynda långsamt :)
 
Vad har du för vagn?
Vad det handlar om är vad vagnen är testad för och vad företaget garanterar att vagnen ska hålla för. Tror knappast vagnen brakar ihop av att barnet väger 10 kg. Men det kanske inte är att rekommendera att traska in i barnvagnsaffären med sin trasiga liggdel och 5-månaders bebis på 11 kg och försöka använda garantin :p
Britax go next.
Ja precis, det är inte aktuellt eftersom bebis vägrar liggdelen :angel:
Jag gissar att 6 månader för sittdelen har att göra med både storlek på bebis men även att de ska klara av de ökade intrycken som blir när de sitter upp och ser lite längre. Storleken är ju redan på plats och eftersom den endast används när pappa tar ut bebis och hund på kortare promenader för att jag ska få några minuters lugn så går det nog fint.
 
Hmm gjorde en intressant upptäckt nu när jag kikade lite närmare på vagnens instruktionsbok. Liggdelen ska bara användas till 9 kg. Sittdelen ska inte användas förrän bebisen är 6 månader. Min bebis är 3 månader och 8 kg:angel:
Jag ser det mest som rekommendationer och tänker att jag ju ändå mest bär i sele/sjal :D

Vi funderar också på att byta till sittdelen snart, bebis börjar bli för lång för liggdelen (vikten vill jag inte ens tänka på :laugh:) men hon verkar inte bry sig än om hon måste ligga med böjda ben. Ett alternativ är att ta ur åkpåsen ur liggdelen men imorse var det -14 grader här så det känns inte så lockande...
 
Britax go next.
Ja precis, det är inte aktuellt eftersom bebis vägrar liggdelen :angel:
Jag gissar att 6 månader för sittdelen har att göra med både storlek på bebis men även att de ska klara av de ökade intrycken som blir när de sitter upp och ser lite längre. Storleken är ju redan på plats och eftersom den endast används när pappa tar ut bebis och hund på kortare promenader för att jag ska få några minuters lugn så går det nog fint.

Dels det och även att ryggarna ska orka med sittläget. Men i din vagn kan du ju fälla ner till liggläge även med sittdelen. Finns också en dyna som heter Inovi L som är jättebra för att göra sittdelen med ombonad och stödjande för mindre bebisar :)
 
Dels det och även att ryggarna ska orka med sittläget. Men i din vagn kan du ju fälla ner till liggläge även med sittdelen. Finns också en dyna som heter Inovi L som är jättebra för att göra sittdelen med ombonad och stödjande för mindre bebisar :)
Ja precis vi har den ganska nedfälld, typ som babysittern :) Sen är det ju en sele i + filtar och kläder då den ju blir kallare än liggdelen, tveksamt om det går i någon extra dyna :angel: Ska kika hur den ser ut:)
 
Det här är SÅ typiskt Partyprinsessan.
Hon vägrar napp och nappflaska, men tvekar inte att dricka ersättning ur sugrör.

Vi testar mat hejvilt här nu. Jag har inte vågat mig på så mycket blw än, men smaknapparna jobbar hårt (i dag: pasta, skinksås, blomkål, broccoli) och hon får testa det mesta som är mjukt och mosigt. Ostkaka till exempel :angel:
 

Bifogade filer

  • 1C037704-66BB-4E3E-9C44-7F2EA1BDA0F9.jpeg
    1C037704-66BB-4E3E-9C44-7F2EA1BDA0F9.jpeg
    176,9 KB · Visningar: 30
Ingrid har hittat tummen nu... Oftast åker den in när hon ska sova och åker ur när hon har somnat, men den kan även åka in när hon är vaken också... Hon vägrar fortfarande napp, men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om att hon använder tummen, finns det några för/nackdelar med det tro?
Nästa vecka ska vi på 4-månaders kontrollen, kan det verkligen stämma att min lilla bebis blir 4 månader??? :confused:
 
Ingrid har hittat tummen nu... Oftast åker den in när hon ska sova och åker ur när hon har somnat, men den kan även åka in när hon är vaken också... Hon vägrar fortfarande napp, men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om att hon använder tummen, finns det några för/nackdelar med det tro?
Nästa vecka ska vi på 4-månaders kontrollen, kan det verkligen stämma att min lilla bebis blir 4 månader??? :confused:

Jag var orolig att E också skulle ta till tummen istället för napp men vi introducerade snuttefiltar istället och det blev efter ett tag ganska populärt. Speciellt när hon lärde sig greppa och flytta saker. Hon suger ibland på fingrarna ändå men inte alls i samma utsträckning.

Numera har hon gärna pyjamasärmen över tummen när hon suger på den :D
 
Senast ändrad:
Intressant artikel om kulturkrockar och bebisar, typ. Hur vi i västvärlden kan krångla till det för oss själva med all vår tillgång till böcker, internet osv. :angel:

http://www.naturalchild.org/guest/claire_niala.html

Vet att det är många som får höra både det ena och det andra om hur de gör med sina bebisar. Artikeln tycker jag säger det så bra: lyssna på din bebis! Det är bara du och din bebis som vet hur ni vill ha det :) Även om de fokuserar mycket på amning så tror jag att den viktiga punkten är närhet och därför går att applicera även för de som flaskmatar.
 
Hej från influensaträsket! Hela familjen har mer eller mindre bott i soffan i nästan en vecka nu. Vi tyckte det var så skönt att lillasyster verkat klara sig men igår blev hon riktigt snorig och i natt fick hon hög feber. Toppade på 40,2 grader och massa snor på det. Jag satt med henne i soffan hela natten och jag halvsov och hon låg vid bröstet. Hon verkade ändå må ok med tanke på hur hög feber hon ändå hade och lyckades amma rätt bra. I morse var vi inne på närakuten och de kollade lungor, öron, hals och sänka. Allt var normalt så det är väl samma influensa dom drabbat oss alla (ingen chock direkt).

Nu är febern bättre, hon hade 38,7 nu med nästan 6 timmar sen alvedon. Hoppas det håller sig så och inte toppar i natt igen.
 
Hej från influensaträsket! Hela familjen har mer eller mindre bott i soffan i nästan en vecka nu. Vi tyckte det var så skönt att lillasyster verkat klara sig men igår blev hon riktigt snorig och i natt fick hon hög feber. Toppade på 40,2 grader och massa snor på det. Jag satt med henne i soffan hela natten och jag halvsov och hon låg vid bröstet. Hon verkade ändå må ok med tanke på hur hög feber hon ändå hade och lyckades amma rätt bra. I morse var vi inne på närakuten och de kollade lungor, öron, hals och sänka. Allt var normalt så det är väl samma influensa dom drabbat oss alla (ingen chock direkt).

Nu är febern bättre, hon hade 38,7 nu med nästan 6 timmar sen alvedon. Hoppas det håller sig så och inte toppar i natt igen.
Fy va tradigt! Hoppas att ni är på bättringsvägen och slipper fler ”återbesök” av influensa!
 
Den här bebisen har listat ut hur det går till att vända sig från rygg till mage:D Imorse skulle vi iväg på mamma-träning, jag la ner bebis för att springa och kissa innan vi skulle gå ut till bilen. På väg ut i vardagsrummet igen hör jag en grymtande, missnöjd bebis som ligger på mage med ena armen under sig. Superarg för att armen ”sitter fast” under honom :p
Han låg lite på golvet nu i eftermiddag och lyckades vända underkroppen helt men inte överkroppen, återigen arg bebis:p

Annars har vi en väldigt glad och snackig bebis, han har börjat utforska sitt röstregister genom att sitta och växla snabbt som tusan mellan glad-prat och arg-prat. Det låter som om han ska börja gråta och skrika men sedan jollrar han glatt och sedan över till gråt-skrik tonläge igen. Har även börjat hitta lite skratt, även om det oftast får honom att hosta så han blir arg :angel:

Inte lätt att vara bebis:rofl:
 
A är 5 månader 62cm och 6455g, tittade i min egna gamla "mitt första år"-bok och vid samma ålder var jag typ lika lång (63cm) men vägde drygt ett kilo (!) mer :rofl: Måste ha rullat fram för så tunn tycker jag inte A är. Min mamma som var orolig för att bebisar som äter bara ersättning blir för feta (:grin:)

A har börjat äta lite "riktig mat", majs och potatis puren tyckte hon smakade skit men päronpuren och morotspuren var smaskens likaså majskrokarna. :heart Förstår henne för smakade själv och majs och potatispuren var verkligen äcklig :wtf: Päronpuren skulle jag kunna äta istället för godis :angel:
 
Igår tog vi en tur till slalombacken, helt underbart väder :love: Vi har ”tur” att E:s mormor har frozen shoulder för tillfället så hon ville inte åka skidor utan ställde upp som barnvakt istället :up: Jag, maken och E:s morfar åkte (intensivt) i två timmar. När vi åkte upp i liften för sista gången så ringde min mamma och säger att E precis vaknat så hon byter blöja på henne. Lilltösen hade sovit hela tiden vi åkte och vaknade precis när vi skulle ge oss :) Mormor tyckte det var enkelt att passa sitt barnbarn :D
 
A är 5 månader 62cm och 6455g, tittade i min egna gamla "mitt första år"-bok och vid samma ålder var jag typ lika lång (63cm) men vägde drygt ett kilo (!) mer :rofl: Måste ha rullat fram för så tunn tycker jag inte A är. Min mamma som var orolig för att bebisar som äter bara ersättning blir för feta (:grin:)

A har börjat äta lite "riktig mat", majs och potatis puren tyckte hon smakade skit men päronpuren och morotspuren var smaskens likaså majskrokarna. :heart Förstår henne för smakade själv och majs och potatispuren var verkligen äcklig :wtf: Päronpuren skulle jag kunna äta istället för godis :angel:

Haha :D S är också 5 månader nu och väger knappt 8 kg ;) Rullar fram gör hon inte för det här med att vända sig från rygg till mage har hon inte fattat än :p Hon väger mer nu än vad brorsan gjorde vid 10 månader, vilken skillnad det kan vara!

Däremot är hon väldigt stabil i kroppen. Hon har lärt sig sitta, bara några sekunder i taget än så länge men hon har fattat hur man håller balansen. Fast stå upp är roligare. Ställer man henne mot något hon kan hålla i så står hon där. Fast man måste ju passa noga såklart för hon orkar inte så länge.

Hon har fått smaka avokado i smaknapp. Det var JÄTTEgott :laugh:

Ett tips i början när de börjar äta puréer är att blanda med bröstmjölk (tar för givet att ersättning också funkar). Då blir det lite bekant smak :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 966
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 431
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 843
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
93 441
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp