Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017 del 2

Dags för en uppdatering fran oss ocksa.
Ida blev 5 manader i lördags och har en väldig stress med att bli stor, jag tycker hon kan lugna ner sig lite i utvecklingen. I fredag fick hon vaccin och reagerade inte alls pa sprutan vilket var skönt eftersom vi fick aka in till sjukhuset med storasyster pa eftermiddagen (hon mar bra igen nu), trodde inte att det skulle ta sa lang tid men det gjorde det sa Ida var hon sin farmor i 6 h men det hade gatt jättebra.

Hon sitter upp med bara lite stöd vid sidorna. I vagnen sätter hon sig upp fran halvliggande och sidostödet i vagnen räcker. Hon alar och rullar runt. Ställer sig i "krypställning" men hon har inte styrkan än att ta sig framat. Hon älskar mat men äter bäst när pappan matar henne.

Hon väger knappt 7 kg och är straxt under 70cm lang.
Hon har ett läte som skrämmer folk, hon drar in luft och sa later det som att hon inte far luft. Det är tydligen jätteroligt för sen skrattar hon.

Vi har varit tva ganger pa babyteckensprak, väldigt spännande. Ida är för liten för att själv börja använda tecknen, da behövs lite mer finmotorik men vi använder tecken och hoppas börjar använda sa fort hon kan.
 
vi var på 4 månaders besöket förra veckan (då var hon 4 månader och 1 vecka), 59 cm lång och 6,27 kg, det artar sig. Jag tycker dock också att vi kan stanna tiden och storleken nu, snart är det ingen liten bebis längre :(
Om en vecka flyttar vi nu, så det är rena flyttkaoset här hemma. Har 3 dagar och en eftermiddag på oss att flytta från ett hus till ett annat inkl flyttstäd av det gamla huset :crazy:
 
vi var på 4 månaders besöket förra veckan (då var hon 4 månader och 1 vecka), 59 cm lång och 6,27 kg, det artar sig. Jag tycker dock också att vi kan stanna tiden och storleken nu, snart är det ingen liten bebis längre :(
Om en vecka flyttar vi nu, så det är rena flyttkaoset här hemma. Har 3 dagar och en eftermiddag på oss att flytta från ett hus till ett annat inkl flyttstäd av det gamla huset :crazy:
Jobbigt med flytt, kan inte ens tänka mig hur jag skulle orka ett sånt projekt med en liten bebis samtidigt. Jag tycker det är skitkul att flytta som i att komma till nytt hus/lägenhet, men jag hatar att packa ner och upp och kånka lådor osv....
Hoppas att det går smidigt för er!
 
Här blir bebis fyra månader idag!
Haft det jobbigt sista tiden med utvecklingssprång, han vägrar att ammas på kudden, vägrar att ligga ner, liggamma går bra men bara i sovrummet, eller vissa dagar bara i selen om jag går runt i huset, kan börja gallskrika när något inte passar och blir superledsen... Så det har krävts en hel del av mig för att lista ut vad som fungerar för stunden:crazy:

Dock har han nu sista veckan verkligen löst mysteriet att ta sig från rygg till mage, vilket han nu gör direkt när vi lägger ner honom. Han har också gått ifrån det tidigare kommunikationssätt ”dinosaurieljud” och bubblar nu istället med munnen, konstant. Lite trevligare för öronen än dinosaurieljuden som kunde nå ganska höga ljudstyrkor.

Så lite sliten mamma här just nu, hoppas att det vänder snart, tror vi har passerat det värsta i detta sprang nu och åtminstone är på sluttampen.
Lite vår på detta bara så känns livet nog enklare! Blir åtminstone mindre kläder att byta när bebis kräver ner både sig själv och mig typ varje gång vi äntligen har fått på oss allt och är på väg ut genom dörren:angel:
 
Jobbigt med flytt, kan inte ens tänka mig hur jag skulle orka ett sånt projekt med en liten bebis samtidigt. Jag tycker det är skitkul att flytta som i att komma till nytt hus/lägenhet, men jag hatar att packa ner och upp och kånka lådor osv....
Hoppas att det går smidigt för er!

Jag gillar som tur var att både packa ner och upp :D
 
Här blir bebis fyra månader idag!
Haft det jobbigt sista tiden med utvecklingssprång, han vägrar att ammas på kudden, vägrar att ligga ner, liggamma går bra men bara i sovrummet, eller vissa dagar bara i selen om jag går runt i huset, kan börja gallskrika när något inte passar och blir superledsen... Så det har krävts en hel del av mig för att lista ut vad som fungerar för stunden:crazy:

Dock har han nu sista veckan verkligen löst mysteriet att ta sig från rygg till mage, vilket han nu gör direkt när vi lägger ner honom. Han har också gått ifrån det tidigare kommunikationssätt ”dinosaurieljud” och bubblar nu istället med munnen, konstant. Lite trevligare för öronen än dinosaurieljuden som kunde nå ganska höga ljudstyrkor.

Så lite sliten mamma här just nu, hoppas att det vänder snart, tror vi har passerat det värsta i detta sprang nu och åtminstone är på sluttampen.
Lite vår på detta bara så känns livet nog enklare! Blir åtminstone mindre kläder att byta när bebis kräver ner både sig själv och mig typ varje gång vi äntligen har fått på oss allt och är på väg ut genom dörren:angel:

Här kommuniceras det ofta och gärna med dinosaurieljud! Helt galet vad högt det kan låta. Helst när mamma och pappa vill titta på tv :D
 
Även här är det mycket prat (tjut:angel:) och hon har en massa olika tonlägen hon gärna testar. Att tugga på tungan och göra motorbåtsljud är en favorit. Det senare gör ofta så att hon har saliv i hela ansiktet:D

Nu har hon även kommit på att hon kan ju ta sig från rygg till mage och gör det konstant.:up: Det är några leksaker som retar henne i periferin och då jäklar rullar hon över så hon når dem! Att lägga henne på rygg är således meningslöst när hon är på det humöret.:laugh:
 
Även här är det mycket prat (tjut:angel:) och hon har en massa olika tonlägen hon gärna testar. Att tugga på tungan och göra motorbåtsljud är en favorit. Det senare gör ofta så att hon har saliv i hela ansiktet:D

Nu har hon även kommit på att hon kan ju ta sig från rygg till mage och gör det konstant.:up: Det är några leksaker som retar henne i periferin och då jäklar rullar hon över så hon når dem! Att lägga henne på rygg är således meningslöst när hon är på det humöret.:laugh:
+1 på allt det!
:angel:
 
Alva rullar nu helt plötsligt :eek: Hon har tagit sig från mage till rygg ett tag men nu rullar hon sedan igår även från rygg till mage :heart Jätte kul verkar det också vara :D

Ska pröva blanda ersättning i gröten som inte är så poppis, det har jag inte ens tänkt på att man kan göra!

Haha :D S är också 5 månader nu och väger knappt 8 kg ;) Rullar fram gör hon inte för det här med att vända sig från rygg till mage har hon inte fattat än :p Hon väger mer nu än vad brorsan gjorde vid 10 månader, vilken skillnad det kan vara!

Däremot är hon väldigt stabil i kroppen. Hon har lärt sig sitta, bara några sekunder i taget än så länge men hon har fattat hur man håller balansen. Fast stå upp är roligare. Ställer man henne mot något hon kan hålla i så står hon där. Fast man måste ju passa noga såklart för hon orkar inte så länge.

Hon har fått smaka avokado i smaknapp. Det var JÄTTEgott :laugh:

Ett tips i början när de börjar äta puréer är att blanda med bröstmjölk (tar för givet att ersättning också funkar). Då blir det lite bekant smak :)
 
Ni med bebisar runt 5 månader, hur ofta äter och sover dom under dagen?
När vaknar de för dagen och lägger sig för natten?
Har ni börjat ge annat än typ smakportioner på fruktpureer? Jag märker så väl att lillan är intresserad av mat och får så dåligt samvete när vi äter och hon sitter och tittar på oss.
 
Ni med bebisar runt 5 månader, hur ofta äter och sover dom under dagen?
När vaknar de för dagen och lägger sig för natten?
Har ni börjat ge annat än typ smakportioner på fruktpureer? Jag märker så väl att lillan är intresserad av mat och får så dåligt samvete när vi äter och hon sitter och tittar på oss.

S blev 5 månader för en vecka sen. Just nu känns det som att vi är i någon sorts övergångsfas och allt är olika från dag till dag med sömnen. Men på ett ungefär så somnar hon runt 22-23. Sover till 07 (vaknar och äter en någon gång oftast) då hon väcks av storebror. Sen somnar hon igen i vagnen strax före 9 då vi går till förskolan. Sover oftast 1-2 timmar. Sen är hon oftast vaken några timmar och sover sen igen vid 15 i 1-2 timmar. från det passet så somnar hon någon halvtimme i taget efter amning men aldrig så att man kan lägga ifrån sig henne.

Men som sagt, senaste dagarna har hon varvat att bara sova 30 minuter i stöten med att sova typ hela dagen. Men nätterna har hållts sig hyfsat stabila iaf.

Vi har inte gett några riktiga smakportioner än utan hon har fått slicka på fingret från vår mat när det är lämpligt. Igår svampsoppa som tydligen var jättegott. Hon har fått avokado och banan i smaknapp men inte så mycket mer avancerat än så än. Tänkte börja ge mat mer "på riktigt" efter 6 månader.

Om hon är intresserad av det ni äter så låt henne smaka lite? Det mesta funkar ju så länge det inte är superstarkt :)
 
Ni med bebisar runt 5 månader, hur ofta äter och sover dom under dagen?
När vaknar de för dagen och lägger sig för natten?
Har ni börjat ge annat än typ smakportioner på fruktpureer? Jag märker så väl att lillan är intresserad av mat och får så dåligt samvete när vi äter och hon sitter och tittar på oss.

Lägger sig oftast för natten mellan 18.30-19.30. Är just nu inne i en period (och har varit ett tag) när hon vaknar typ varannan timme på natten, inte alltid hon vill äta då men oftast. Vaknar för dagen vid 05, sover ca 45 minuter vid 07. Sen brukar vi gå ut på promenad runt 10 och hon sover sen kvar ute, brukar bli 3-4 timmars sömn. Sen är hon vaken lite längre men brukar behöva en nap runt 16-17 för att inte bli supertrött, då är det dock ganska svårt att söva henne.

Äter med 3-4 timmars mellanrum hela dagen. Har fått prova gröt och massa olika frukter. Brukar också få smaka om vi äter någon sås.
 
Ni med bebisar runt 5 månader, hur ofta äter och sover dom under dagen?
När vaknar de för dagen och lägger sig för natten?
Har ni börjat ge annat än typ smakportioner på fruktpureer? Jag märker så väl att lillan är intresserad av mat och får så dåligt samvete när vi äter och hon sitter och tittar på oss.
Alva är drygt månader och brukar somna runt 20.00 och vakna runt 06.00, sover i regel utan uppvak. Äter ca var tredje timmedagtid men ibland på eftermiddag/kväll kan hon vilja ha varannan. Sover enstaka korta perioder under dagen, typ max ½h åt gången och aldrig mer än 3 sovperioder per dag.
Äter frukt och grönsakspureer, majskrokar och havregröt (samt såklart ersättning). Brukar gå knappt en liten burk pure per 3 dagar. Hon brukar få en majskrok at underhålla sig med medans vi äter, helt perfekt :D
 
Idag var vi på BVC för sex-månaders-kontroll (fyller på söndag). Han väger 8kg och är 68.5cm lång nu, har verkligen rundat på sig den senaste tiden. Läkaren var med också och hörde ett blåsljud på hjärtat så ska åka in och kolla upp det.
Han är väldigt intresserad av mat och har börjat få mer och mer mat att smaka på den senaste tiden och det mesta går in med glädje, dock inte gröt! Vare sig hemmagjord eller köpe-gröt, smaksatt eller inte. Välling gillas dock!
Häromdagen lärde han sig att stötta sig med händerna när han sitter och idag gick han tvärs över vardagsrummet i sin gåstol, så himla gulligt :)
Sömnen är väldigt varierad! Men så verkar det hända väldigt mycket nu också så det är väl inte så konstigt.

IMG_1621.JPG
 
Vi var på fyramånadersbesök igår, 70 cm och 8,8 kg:angel:

Närmast kommer till mat så är jag sugen på att köra blw, känns skönt att ”slippa” moser och puréer. Han har någon enstaka gång fått smaka på ett finger doppat i vår mat men är inte överdrivet intresserad så känns heller inte fel att vänta två månader till :)
 
Hade ju helt glömt bort majskrokar! Måste köpas och kanske kan börja lite smått med gröt.
Jag tycker inte vår mat passar så bra till bebis, skulle behöva mixa och greja då och det orkar jag inte pyssla med :angel:
Men ja, majskrok när vi äter låter ju suveränt!

Ang sömnen så googlade jag efter sovscheman för bebisar och i hennes ålder skulle hon tydligen sova 3-4 timmar på dagen. Och det får vi verkligen inte ihop, hon sover max 40 min x 3 på dagen. Hon är lika besvärlig som storebror när det gäller sömnen..
 
När det kommer till mat är E nästan överdrivet intresserad. Sitter hon i knät när någon av oss äter försöker hon ta gaffeln ifrån oss och följer varje rörelse mellan tallrik och munnen. Får hon mosad mat studerar hon oss när vi tuggar och härmar efter. Hon har fått smaka på en hel del olika mat, det mesta normalkryddat, i små mängder. Kom på att det kanske inte var jättesmart att ge henne stark chilikryddad mat när hon med kladdiga händer började gnugga sig i ögonen :nailbiting: Gröt är inte jättepoppis men hon äter det. Rotsaker och frukt är gott :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 601
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 372
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 514
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 693
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp