Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017 del 2

Gav med mig igår och lät henne smaka lite på såsen i lasagnen, hon blev helt galen. Var så gott att hon hade min hand i ett järngrepp. Och när hon inte fick mer så blev hon jättearg...
Tror jag väntar med mat tills det går att ge mer :p
 
Gav med mig igår och lät henne smaka lite på såsen i lasagnen, hon blev helt galen. Var så gott att hon hade min hand i ett järngrepp. Och när hon inte fick mer så blev hon jättearg...
Tror jag väntar med mat tills det går att ge mer :p

Vi har en flaska ersättning redo efter hon fått burkmat, annars blir det ett jäkla liv när mamma tycker hon fått nog (vilket bebis alltid tycker är Alldeles för lite :p)
 
Vi har en flaska ersättning redo efter hon fått burkmat, annars blir det ett jäkla liv när mamma tycker hon fått nog (vilket bebis alltid tycker är Alldeles för lite :p)

Jag fick fixa det med, efter att först ha försökt med olika puréer som annars varit populärt :cautious: dom dög ju inte längre utan skulle bara ha lasagne..
Kommer få en till pastaälskare tror jag :D
 
Tänk att det redan har gått ett halvt år! Och bara lite drygt två månader kvar av min ledighet...
0CA70E53-5A67-42B8-9AEC-39D04406CCAD.jpeg
 
Ida hänger mest med, det blir väl lätt sa med barn nr 4 därför blir ocksa sömnen när den blir.
Hon brukar iaf vakna mellan 7-8, sover sen en kort stund när jag lämnar storasyster vid 9 (är vi hemma brukar den sömnen bli längre. Sen under dagen brukar hon vara vaken ungefär 3h innan hon blir trött igen. Oftast sover hon ett pass pa 2-3 h och sen ngr kortare. Ammas när hon vill och det är ocksa olika, men innan hon somnar brukar hon vilja dricka. Är vi iväg har hon sällan tid för amning. Natt sömnen är ocksa olika, hon vaknar allt fran 0 ganger till manga ganger. Snuttar mest lite och somnar om direkt igen.

Mat är jättespännande, hon tycker om purér och bitar att äta själv, väldigt okomplicerad.

Ida har precis blivit frisk efter 4 dagar med halsont och 40 graders feber, vände pa sista dagen innan vi hade behövt aka till sjukhuset.
 
Igår var vi på extra mätning på bvc när vi ändå var där på storebrors treårskontroll. Hon hade ju inte växt något på längden mellan 4 och 5 månader och totalt bara 1,5 cm mellan 3 och 5 månader.

Nu var hon 67 cm lång. Så med andra ord har hon först växt 1,5 cm på två månader och sen 1,5 cm på 12 dagar. Bvc-sköterskan menade att de kan växa ojämnt och speciellt när de är sjuka. Jag är inte orolig men funderar väl lite om det inte kan vara så att bvc är lite dåliga på att mäta exakt :angel::laugh:
 
Gav med mig igår och lät henne smaka lite på såsen i lasagnen, hon blev helt galen. Var så gott att hon hade min hand i ett järngrepp. Och när hon inte fick mer så blev hon jättearg...
Tror jag väntar med mat tills det går att ge mer :p

Tipsar om en smaknapp! Det finns flera märken vår heter Taste teaser. Då kan man stoppa matbitar eller frukt eller ngt så kan de sitta själva och pilla. Det tar längre tid att få i sig maten och man behöver inte oroa sig för olämplig konsistens.

S är också väldigt matintresserad. När vi ska äta får hon ofta gurka i sin napp. Inte så mycket mat men åndå något att pilla med. (Hon får smaka allt möjligt i den men då är det ju bara lite då och då).
 
Jag är inte orolig men funderar väl lite om det inte kan vara så att bvc är lite dåliga på att mäta exakt :angel::laugh:

Det tror jag absolut. Ida hade vid ett tillfälle krympt 2cm pa 4 veckor. Jag tar längden med en nypa salt, att hon växer märks pa kläderna annars tittar jag mer pa vikten.
 
Tipsar om en smaknapp! Det finns flera märken vår heter Taste teaser. Då kan man stoppa matbitar eller frukt eller ngt så kan de sitta själva och pilla. Det tar längre tid att få i sig maten och man behöver inte oroa sig för olämplig konsistens.

S är också väldigt matintresserad. När vi ska äta får hon ofta gurka i sin napp. Inte så mycket mat men åndå något att pilla med. (Hon får smaka allt möjligt i den men då är det ju bara lite då och då).
Också något jag glömt bort, som vi faktiskt har hemma. Men jag vet inte riktigt vad jag ska stoppa i den. Frysta bär måste man ju koka så det blir ju bara sörja, ekologisk frukt är jättesvårt att hitta här. Banan vet jag var jag kan köpa men det ger väl trög mage?
Gurka skulle jag kanske kunna prova.
 
Också något jag glömt bort, som vi faktiskt har hemma. Men jag vet inte riktigt vad jag ska stoppa i den. Frysta bär måste man ju koka så det blir ju bara sörja, ekologisk frukt är jättesvårt att hitta här. Banan vet jag var jag kan köpa men det ger väl trög mage?
Gurka skulle jag kanske kunna prova.

Så lite banan tror jag inte är någon fara alls, och riktigt mogna bananer ska inte ge trög mage.

Avokado är stor favorit i smaknapp här. Förutom banan och avokado och gurka har hon fått ärtor (tagit bort yttersta "skalet", pasta och våffla (på våffeldagen :D) i nappen.

Andra förslag:
Kokt potatis eller i princip vilken rotfrukt som helst? (Sötpotatis var stor favorit hos storebror!)
Kokt ägg
Pannkaka
Bröd typ formfranska
Kokt broccoli, fast jag hade nog bara tagit från stammen. De små "blommorna" kan nog vara lite konstiga att få i munnen.

När det är i nappen gör det ju inte så mycket om det inte kommer ut någon mat egentligen. Poängen är ju att smaka smaker och det får de ju uppleva även om ingen mat tillslut hamnar i magen :)
 
Det tror jag absolut. Ida hade vid ett tillfälle krympt 2cm pa 4 veckor. Jag tar längden med en nypa salt, att hon växer märks pa kläderna annars tittar jag mer pa vikten.

Haha känns ju kanske mindre troligt ;)

Ja längden blir nog väldigt ungefär. Det är ju inte så lätt att mäta exakt eller när de ligger där och sprattlar :D
 
Igår blev jag den bitchiga svärdottern igen :cautious: Det gick så bra att vara hos svärföräldrarna med E men mot slutet av dagen uppstod det en dispyt iallafall. E började bli trött och hon var i farmors famn. Farmor gjorde allt och lite till för att hålla bebis vaken och inte börja gråta. Konstant kacklande med diverse ljud och saker att leka med eller titta på. Tillslut blir bebis ledsen ändå (helt galet övertrött och överstimulerad). Jag ber maken att ta bebis så hon får lugna sig lite. Följande dialog utspelar sig då:

Maken: Kan jag få henne?
E:s farmor: Nej, det går bra så här.
Maken: Ge mig henne!!
E:s farmor: NEJ

Då brann det i Lakritsnapp så det stod härligt till :devil:

Lakritsnapp säger med riktigt sur ton till farmorn: NU GER DU DIG!!!!

En ganska paff farmor lämnar tillslut över en ledsen bebis till maken. Kort därfefter slutar bebis att gråta men är naturligtvis fortfarande jättetrött. Det tog oss flera timmar att lugna bebis sen när vi kom hem :meh:

Svärmor/farmor är jättego egentligen men så uppstår de här situationerna. Denna gången sa ju maken till (han var på väg att säga till på skarpen själv samtidigt som jag sa ifrån) men hon verkar ju inte respektera honom alls :confused: och det var faktiskt därför det brann för min del :o

Det är så tråkigt när det blir så här. Varför kan hon inte bara acceptera att bebis behöver sömn och lite tröst från sin mamma eller pappa ibland :confused: Jag vill ju inte hamna på kant med henne :(
 
@Lakritsnapp Vad tråkigt att det blir så. Hon hade inte kunnat söva henne om ni hade sagt något i stil med att "hon är nog lite trött och behöver vila eller sova"? Jag tänker att ni kanske kan försöka vägleda lite typ "när hon är såhär trött så brukar det hjälpa att..."

Men självklart ska hon ju lyssna på er om ni känner att det inte funkar och ni behöver lugna bebis.

Agnes farmor är verkligen kanon. Hon söver henne gärna (och kollar av med oss om vi tror att hon kanske är trött) och Agnes somnar oftast gott i farmors famn.
 
Här har pluttan börjat babbla.:love: Tidigare har hon bara gjort tjut-ljud men nu är det mer babbel, haha. Oftast med tungan ute. :D

En tand börjar även komma i underkäken, den känns lite när hon tuggar på mitt finger och om jag tittar så ser det lite genomskinligt ut där jag tror att tanden är på väg upp.
 
@Emtherlia problemet är tyvärr att hon inte vill att bebis ska sova :banghead: Vi påtalade tidigt att bebis var trött men då gjordes allt för att hålla henne vaken istället :meh: Bebis har dessutom svårt att somna i famnen numera då hon vill ”vara med” hela tiden. Min mamma brukar fråga om hon ska lägga bebis när vi är där på besök och vi har sällan några problem med den biten där.

Här babblas det också :love: mama, mapa och babba används friskt :D
 
Vi lever fortfarande här borta också!
Sedan sist har vi legat på sjukhus med RS-virus, flyttat över havet och bor numera på fastlandet (SÅ JÄKLA SKÖNT ATT KOMMA HEM!!), jag har lyckats slutföra min utbildning till uska och Alfred både sitter själv och babblar hejvilt - Hej och Mammamam är det vanligaste. :heart
Han har hunnit bli 6månader och 2veckor gammal, växer som ogräs och vägde in på 9,6kg och 71cm på 6månaderskontrollen.

Jag tror att han är den gladaste lilla solskensungen i världen, alltid ett leende och så himla full av bus! :love: Det går inte ens att beskriva kärleken jag känner för min älskade unge.. Så sjukt! Gick liksom inte att föreställa sig alls innan. :heart
 
@Lakritsnapp ibland behöver en säga ifrån, det är ju erat barn och de måste ju mor- och farföräldrar kunna acceptera. Tråkigt bara att det ska behövas att du ryter ifrån.

@Emtherlia så himla gulligt när de snackar :love: Lille L här kan prata lääänge med sina fötter eller en lampa :p

@Nixehen härligt med en glad bebis och flytt (för jag har för mig att du längtade efter flytt?) Kul också att det börjar komma lite riktiga ord :D
 
Jag ska till doktor imorgon och är sjukt nervös! Cellprovet vid efterkontrollen visade förändringar, så imorgon blir det konisering :nailbiting:
Jag försöker tänka att det knappast kan vara värre än att föda barn men att resonera med en hjärna som har fobi är inte så givande :meh:
Skulle egentligen gjort det för två veckor sedan men då var sambon bortrest.
Kände att det var dumt att ge sig på det ensam med bebis hemma. Jag som blev sängliggande en halv dag bara efter att ha satt in spiral...
Nästan så jag hoppas bebis kommer skrika så jag har tankarna någon annanstans när de ska greja :grin:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 597
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 359
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 513
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 685
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp