Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi erbjuds också KUB här, men vi valde att tacka nej till det. Känner lite som du, att jag är rädd att det leder till stress och oro. Skulle vara jättejobbigt att få ett "halvbra" resultat. Jag skulle knappast avbryta pga det, men jag skulle oroa mig jättemycket, så då avstår vi. Har en relativt nära vän som tog upp detta med KUB häromdagen (hon vet inte att jag är gravid) och hon verkar tycka att man är rätt korkad om man inte gör det, vilket jag tog lite illa vid mig av. Tycker att det känns lite jobbigt med sådana kommentarer, samtidigt som jag ju står fast vid mitt beslut.
Det är lite av en djungel det här :crazy:
Ja det är svårt och jag är glad att vi har ett par veckor på oss innan vi behöver bestämma oss. Jag pratade med en vän och hon berättade om en annan gemensam vän som avstått KUB då dom kände att vad det än visar så vill de varken avbryta eller gå vidare med fler undersökningar, det har ingen betydelse för dem. Jag önskar att jag kände så men det gör jag inte och det är ju det som gör det svårt, jag är inte alls säker på att jag skulle välja att gå vidare med graviditeten om jag fick svart på vitt att något avvek (beroende på vad det var, såklart) och det gör mig osäker.
 
Ja det är svårt och jag är glad att vi har ett par veckor på oss innan vi behöver bestämma oss. Jag pratade med en vän och hon berättade om en annan gemensam vän som avstått KUB då dom kände att vad det än visar så vill de varken avbryta eller gå vidare med fler undersökningar, det har ingen betydelse för dem. Jag önskar att jag kände så men det gör jag inte och det är ju det som gör det svårt, jag är inte alls säker på att jag skulle välja att gå vidare med graviditeten om jag fick svart på vitt att något avvek (beroende på vad det var, såklart) och det gör mig osäker.
Man får inte svart på vitt på kub, däremot en sannolikhet. Är sannolikheten hög för nån sjukdom (1:200 tror jag är gränsen) erbjuds man fostervattenprov.
 
Har varit en orolig dag idag, såg att det var brunt pappret när jag kissade imorse och samma ikväll :-/ man tänker ju såklart alltid det värsta att nu börjar man väl blöda och det går åt pipan :-(
Men samtidigt hört att det tydligen är ganska normalt att blöda lite under första månaderna typ. Tråkigt att vänta till fredag på vul men inte mycket man kan göra för att påverka tyvärr.
 
Man får inte svart på vitt på kub, däremot en sannolikhet. Är sannolikheten hög för nån sjukdom (1:200 tror jag är gränsen) erbjuds man fostervattenprov.
Gör man inte nipt i första hand? Här har man gått från Fp och istället gör man nipt. Om man sedan bestämmer sig för att avbryta så gör man Fp för säkerhets skull.
 
Man får inte svart på vitt på kub, däremot en sannolikhet. Är sannolikheten hög för nån sjukdom (1:200 tror jag är gränsen) erbjuds man fostervattenprov.
Nej, jag vet, trodde jag skrev det innan men snurrade till det. Här erbjuds man NIPT om sannolikheten är högre än 1:200 och om positivt NIPT så fostervattenprov. Så det är i det läget jag menar att man får svart på vitt. Men med KUB är det som sagt "mellanläget" tex 1:300.som skrämmer mig mest. Det är fortfarande en ynka trredjedels procent (ish!) men avsevärt mycket högre än 1:20 000.
 
Nej, jag vet, trodde jag skrev det innan men snurrade till det. Här erbjuds man NIPT om sannolikheten är högre än 1:200 och om positivt NIPT så fostervattenprov. Så det är i det läget jag menar att man får svart på vitt. Men med KUB är det som sagt "mellanläget" tex 1:300.som skrämmer mig mest. Det är fortfarande en ynka trredjedels procent (ish!) men avsevärt mycket högre än 1:20 000.
Som jag skrev på @em-pirre s fråga, jag skrev fel när jag skrev att man börjar med FVP.
Men absolut är det viktigt att tänka vad man gör vid ett resultat som visar på en högre risk för nåt. Var drar man gränsen själv liksom?
 
Ja det är svårt och jag är glad att vi har ett par veckor på oss innan vi behöver bestämma oss. Jag pratade med en vän och hon berättade om en annan gemensam vän som avstått KUB då dom kände att vad det än visar så vill de varken avbryta eller gå vidare med fler undersökningar, det har ingen betydelse för dem. Jag önskar att jag kände så men det gör jag inte och det är ju det som gör det svårt, jag är inte alls säker på att jag skulle välja att gå vidare med graviditeten om jag fick svart på vitt att något avvek (beroende på vad det var, såklart) och det gör mig osäker.

Jag önskar också att jag kände att det inte har någon betydelse. Men jag pendlar lite i det där. Ibland känner jag att det inte har det och ibland känns det som att det har det.. Vi var dock tvungna att bestämma oss i förra veckan och min sambo tycker inte att det känns viktigt att göra KUB så då bestämde vi oss för att avstå. Och som sagt, när jag inte vet vad jag gör av resultatet så känns det nog ändå bäst att låta bli :)
Hoppas att ni kommer fram till ett beslut som känns rätt för er!
 
Jag har stora besvär med förstoppning och magsmärtor senaste dagarna :crazy: va på kurs i helgen å satt mkt still, dessutom besvär med illamående senaste 1,5 v som gör att jag haft svårt att äta varierat. Plus att jag redan sen tidigare är dålig på att dricka :p helt enkelt för många saker som bidragit till förstoppningen. Idag ÄNTLIGEN känner jag att d vänt (är hemma idag). Har gått mkt promenader, druckit katrinplommonjuice morgon å kväll, tog t.o.m. microlax igår men d hjälpte bara för stunden. Pratat me barnmorskan idag å jag ska börja me lactulos regelbundet nu ett tag.

Känns skönt att göra ett VUL på lördag, med tanke på hur jobbigt jag haft d senaste dagarna..
 
September
5/9 Samsas, 32 år, andra barnet
8/9 Okeydokey, 31 år, andra barnet
16/9 - Höstbebis18, 27 år, andra barnet.
20/9 - maybebaby, 30 år, första barnet.

Oktober
9/10 superstar, 31 år, andra barnet
16/10 Latsigini, 33 år första barnet

November
 
Angående fosterdiagnostik velade vi ett tag mellan NIPT och KUB, men bestämde oss ändå rätt fort för NIPT (trots att det är dyrt som satan). Vill ha en så säker uppskattning som möjligt och eftersom vi är 100% säkra på att vi avbryter om det visar sig att det finns kromosomfel så ville jag kunna göra ett test så tidigt som möjligt. Här erbjuds ingen fosterdiagnostik förutom RUL för den som är under 35, så vi visste ju att vi oavsett vad vi valde skulle få betala själva.
 
Jag är tillbaka i tråden :)
36 dagar efter MF visade CB digital nu Gravid 2-3 veckor! Hade nästan gett upp när jag tog ett negativt på BIM för 1 en vecka sedan. Enligt app bör BF vara runt 16:e oktober :love:

Ooh, grattis! Jag har inte vågat testa än, men jag misstänker starkt att det är så att jag är gravid igen. Ingen mens på en vecka efter bim... arg på alla idioter på jobbet och känsligt luktsinne. 1+1 blir liksom 3. Får köpa test imorgon tror jag...
 
Hoppar in med hemligt nick. Kan hända att det bara blir en kort stund men jag provar...

Gjorde ett positivt test idag på 4+0 men har vetat några dagar redan. Har sjuttioelva ivf samt ett MA i bagaget och nu äntligen...

Många gissar säkert vem jag är (@Tora @lil-sis och @hemlig har hängt med mig i villbligravidtrådarna) vilket är okej, men avslöja mig inte är ni snälla.
 
Hoppar in med hemligt nick. Kan hända att det bara blir en kort stund men jag provar...

Gjorde ett positivt test idag på 4+0 men har vetat några dagar redan. Har sjuttioelva ivf samt ett MA i bagaget och nu äntligen...

Många gissar säkert vem jag är (@Tora @lil-sis och @hemlig har hängt med mig i villbligravidtrådarna) vilket är okej, men avslöja mig inte är ni snälla.

:heartlove:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 650
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
115 783
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
79 883
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 554
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp