Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla är bara testade till 15 kg eftersom det är EUnorm. Men Superviking chassit klarar 40 kg då man kan ha den som syskonvagn. jag tror inte sitsen brakar vid 16 kg ;)

ja jag störtdiggar designen och alla smarta funktioner på NXT men fy så trögkörd.
 
Alva går ganska obehindrat och har gjort sen hon var 11 månader drygt. Hon småspringer också, klart hon trillar ibland om det är ojämnt och så. Känns skönt att hon kommer vara van att gå när hon börjar förskola i februari. Dock vet jag inte hur jag kommer klara av att lämna henne där, men det är en annan fråga :angel:
 
Haha, stora tjejen var inte prickig när jag skickade henne till skolan idag men hade ett ex antal prickar när hon kom hem :p
Skolan trodde hon var torr och hade blött ner hennes huvud då hon har utslag i hårbotten och kliade sig som att hon hade löss :laugh: och trodde det skulle hjälpa att fukta ner henne om hon nu var torr. Men ringde och informerade om att hon tar jullov lite tidigare :D

Det här blir en rolig jul :crazy:
Vågar man fira med farmor och farfar eller bör man stanna hemma i karantän :confused:
 
Vi var och hälsade på på Siris förskola idag. Jätteplatsbrist i kommunen så de har öppnat nya avdelningar på denna, eller kommer öppna i januari. Nåja, det verkar som en bra förskola i alla fall, fina lokaler med stora gemensamma lekytor utanför avdelningarna, plus egen kock och utesovstund. Blir nog bra. Känns skönt att hon är van dels vid öppna förskolan men också att vara ifrån oss båda föräldrar eftersom hon är hos farmor någon eftermiddag i veckan, jag hoppas det underlättar inskolningen.
 
Vi firar nog jul hemma :p
Maken hade inte vattkoppor när han var liten och när han kom hem från jobbet kliade det på honom med å han hade börjat få prickar så han har fått vattkoppor han med O_o :rofl:
Han ringde vc för att boka tid för att komma och få medicin men han var inte Välkommen dit ens så dom skrev ut bromsmedicinen utan att ha sett honom :D
Jag får ta en runda till stan sen och hämta ut den. Det tar väl 4 timmar väl. 1 timma att hämta medicin, och 3 timmar att sitta på ett fik i lugn och ro medans dom prickiga roar sig själva :angel:

Ska kolla hur Fille ser ut när hon vaknat :heart
 
Vi firar nog jul hemma :p
Maken hade inte vattkoppor när han var liten och när han kom hem från jobbet kliade det på honom med å han hade börjat få prickar så han har fått vattkoppor han med O_o :rofl:
Han ringde vc för att boka tid för att komma och få medicin men han var inte Välkommen dit ens så dom skrev ut bromsmedicinen utan att ha sett honom :D
Jag får ta en runda till stan sen och hämta ut den. Det tar väl 4 timmar väl. 1 timma att hämta medicin, och 3 timmar att sitta på ett fik i lugn och ro medans dom prickiga roar sig själva :angel:

Ska kolla hur Fille ser ut när hon vaknat :heart
Haha, 4 timmar låter fullt rimligt i det läget ;)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Vi var och hälsade på på Siris förskola idag. Jätteplatsbrist i kommunen så de har öppnat nya avdelningar på denna, eller kommer öppna i januari. Nåja, det verkar som en bra förskola i alla fall, fina lokaler med stora gemensamma lekytor utanför avdelningarna, plus egen kock och utesovstund. Blir nog bra. Känns skönt att hon är van dels vid öppna förskolan men också att vara ifrån oss båda föräldrar eftersom hon är hos farmor någon eftermiddag i veckan, jag hoppas det underlättar inskolningen.

Alva har också varit på Öppna förskolan lite och varit hos mormor & morfar ganska mycket. Jag tror egentligen hon kommer gilla att leka på förskolan men jag är mest orolig för att andra barn ska vara för på och göra illa henne. Hon är ganska försiktig och vill kramas medan andra mest river och drar känns det som. Hon ska också börja på en tillfällig förskola då det är fullt i kommunen, den öppnar i januari. Vi skulle bli inbjudna till öppet hus då, så får vi se vad de har för upplägg. Med platsbristen så kan man inte direkt välja, så vi fick ta denna utan att veta hur den är. I höst får hon förmodligen börja där vi sökte.
 
Vi firar nog jul hemma :p
Maken hade inte vattkoppor när han var liten och när han kom hem från jobbet kliade det på honom med å han hade börjat få prickar så han har fått vattkoppor han med O_o :rofl:
Han ringde vc för att boka tid för att komma och få medicin men han var inte Välkommen dit ens så dom skrev ut bromsmedicinen utan att ha sett honom :D
Jag får ta en runda till stan sen och hämta ut den. Det tar väl 4 timmar väl. 1 timma att hämta medicin, och 3 timmar att sitta på ett fik i lugn och ro medans dom prickiga roar sig själva :angel:

Ska kolla hur Fille ser ut när hon vaknat :heart
Stackars din gubbe :) Nåja, får han bromsmedicin så klarar han väl det helt ok. Jag tror att 4 timmar är i minsta laget faktiskt. Du bör nog ta en extra timme för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Haha, 4 timmar låter fullt rimligt i det läget ;)

Stackars din gubbe :) Nåja, får han bromsmedicin så klarar han väl det helt ok. Jag tror att 4 timmar är i minsta laget faktiskt. Du bör nog ta en extra timme för säkerhets skull.

Jag lagade en fantastiskt god köttfärslimpa till middag innan jag övergav dom och sen drog jag till stan i 4 timmar :p
Hämtade ut medicin åt mannen och shoppade skor åt dom stora barnen i lugn och ro och varsitt plagg åt alla barnen.
Var ändå lite snäll mot maken och gick inom systemet och köpte en öl han gillar och en vit mockalatte åt honom innan jag for hemåt igen.

Fille är jätteprickig! Blir fler och fler. Märker att det kliar på henne för hon gnäller och beklagar sig och vill gärna klia själv men då masserar vi lite på henne istället så blir hon nöjd en stund. Lite tråkigt att dom fick det precis innan jul men å andra sidan slipper vi vabba för det när hon går på förskola så det är ju positivt.

Nu kliar det dock på mig med men det är ungefär som när folk pratar om löss. Då kliar det konstant i huvudet på mig ett tag sen :p
En annan gång åkte en av våra gamla hundar på mjällnågonting på ett litet område och fick en salva mot det och sen började det klia på hela mig så jag tvingade hela familjen att sanera sig med skabbmedel i två omgångar :rofl: O_o
Min man tycker jag är lite överdriven ibland men det är säkert därför han älskar mig :love: :D
 
Alva har också varit på Öppna förskolan lite och varit hos mormor & morfar ganska mycket. Jag tror egentligen hon kommer gilla att leka på förskolan men jag är mest orolig för att andra barn ska vara för på och göra illa henne. Hon är ganska försiktig och vill kramas medan andra mest river och drar känns det som. Hon ska också börja på en tillfällig förskola då det är fullt i kommunen, den öppnar i januari. Vi skulle bli inbjudna till öppet hus då, så får vi se vad de har för upplägg. Med platsbristen så kan man inte direkt välja, så vi fick ta denna utan att veta hur den är. I höst får hon förmodligen börja där vi sökte.
Ja det är vi också lite rädda för, men det är väl en vanlig känsla hos oss föräldrar kan jag tänka mig. Förhoppningsvis är personalen vaken och med så inget händer! Hoppas ni får plats i höst :)
 
H är mer framåt så inte rädd för andra barn men för att han ska klättra upp och trilla ner från nåt, han är hopplös på att klättra.
 
H är mer framåt så inte rädd för andra barn men för att han ska klättra upp och trilla ner från nåt, han är hopplös på att klättra.

Ebba är också en jäkla bergsget :D
Kökspallen fick jag ställa ut igår för hon puttar runt den där och klättrar upp överallt. Igår tog hon sig dessutom upp i överslafen i våningssängen :cautious: Upp går bra, ner går nog lite för fort...
 
God jul till er också :) H fattade inte riktigt grejen med julklappar, var lite kul att riva i papper på de som inte var hans annars föredrog han att leka och Härja med kusiner och släkten.

Token har lärt sig hoppa. Han hoppar rakt upp, ut med benen och landar på rumpan. Hur kan det inte göra ont?
 
God fortsättning! Här har det öppnats paket i mängder, Alva fattade grejen med paket redan när hon fyllde för en dryg månad sedan så fick hon bara lite hjälp med snören och kanske att man öppnade lite i något hörn så hon fick grepp, sen körde hon igenom alla paket själv (försökte även ta de jag fick :p )
Hon fick massor med saker så leksaker lider hon inte brist på iaf. :D
Vi har ju lite uppdelad familj på sambons sida så det blev firande 3 dagar i rad *pust* men sista dagen var vi iaf hemma hos oss så fick min familj komma hit.
Alva har nu lärt sig att öppna alla lådor i köket *pust igen* och hon kan även krypa uppför och backa nerför trappor upptäckte vi på julafton då de inte har några grindar hos hennes kusiner så jag fick springa efter henne i trappan halva dagen....
Annars pysslar vi med massa fysisk utveckling med träna motorik och stapla saker, plocka burkar ur lådor i köket och i igen femtioelva gånger, spela fotboll och så blir hon väldigt arg om hon inte får sitta på hästen lite då och då ;)
 
Är detta sista tråden för oss fortfarande?

H började inskolning denna veckan. Går fint! pappan sköter det och har varit lite orolig över hur han ska få i sig mat ordentligt, att han får dricka ut glas (allt vatten över sig) och på vilan idag tog det lite tid för H att somna. Jag har växt upp med en mamma som jobbat på dagis så mitt svar är "han lär sig" ;)

inskolningen fortsätter mån-ons nästa vecka sen ska han kunna gå själv. Min lilleplutt, så stor!
 
Jo, det här är nog rätt tråd, varit lite lugnt här nu :)

Inskolning känns avlägset, jag fegade ur april-planen och går på augusti nu istället, då är hon knappt två, men hon kommer ändå kännas liten :nailbiting:
Dock har hon ju varit i byggnaden en del redan när vi hämtar och lämnar storasyster och hon verkar gilla stället.
Men just nu känns det rätt bra hemma, det går i vågor. Ett tag var jag mer än lovligt trött på att vara hemma med två ungar. Nu har maken slutat tidigare några dagar i veckan och då går det lite lättare. Men man förundras över hur mycket man hinner på en dag. Bygga, pärla, rita, måla, äta, leka ute, äta igen, knåda lera, baka kakor, baka mer kakor :angel: bada, läsa, kolla ipad osv osv... De är effektiva, de små liven.
 
Vi ska också snart skola in på förskola. Jag funderar en del över maten, hon fixar inte stora bitar än så det känns lite oroligt. Dessutom tänker jag på hur vi ska lägga upp maten för henne hemma. Hur har ni som skolat in gjort med matvanorna?

Hon kommer att vara där under frukost, lunch och ev eftermiddagsfika (minns inte hur dags det är). Hon äter nu gröt + macka på morgon och gröt på kvällen, ibland frukt på fm, lagad mat +frukt till lunch och ibland även lagad mat på em, annars något lättare typ macka, yoghurt, frukt. Normalt alltså 4-5 mål per dag. Utöver det ersättning till kvällen.

Ger ni era barn frukost hemma? Äter ni middag tillsammans istället för gröt till kvällen?
 
Vi börjar inskolningen på tisdag! Känns väldigt konstigt, samtidigt som jag tror att hon kommer trivas. Det ska också bli skönt att kunna jobba lite mer eftersom jag var tvungen att gå tillbaka på föräldraledighet, det var ju inte riktigt så vi hade planerat.

@Balahé för vår del kommer det bli lite oregelbundna tider på förskola så vi tar det med mat lite som det kommer. När jag jobbar dag blir det nog bara en mindre frukost hemma innan hennes pappa lämnar, annars äter vi frukost som vanligt och jag lämnar senare. Middag äter vi alltid tillsammans på kvällen, skulle vi behöva jobba sent båda två så kan farmor rycka in och hämta i rimlig tid och fixa mat :)
 
Måns skolas in på föris just nu av sin pappa. Idag sa han att han nog hade kunnat lämna honom nästan. Nästa vecka är det 2 dagar med pappa på plats och sen 5-6 dagar standby i närheten. Måns har hittat en favoritfröken redan... blir nog bra. Han har inte sovit än dock utan är helt slut när de åker hemåt. Mat introducerade vi i bitar, så han äter själv och dricker ur vanligt glas utan problem.

Känns förvånansvärt bra faktiskt. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 657
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 244
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 319
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp