Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det såklart, tänkte inte så långt! Jag tänker att jag kommer amma ca 6 månader och innan dess hinner jag nog inte få nån tid om det blir så att jag steriliserar mig.
Nej precis. Om jag steriliserar mig så behöver jag ju ngt skydd tills man får tid iaf.. att helamma verkar inte helt säkert :p
 
Ja spiral är inget alternativ för mig, har ätit p-piller innan, men är lätt o glömma.. 😑 därav bebbot i magen :angel: Har haft p-stav innan men hade så mkt blödningar av den, stod ut i 1,5 år sen gav jag upp. Sterilisera vore ju enklast men känns inte som ngt alternativ så länge bebis är liten. Helst skulle jag vilja att sambo gjorde det, han är ju också helt klar med barn men han är som många andra killar. Fjantig om sina genitalier och tycker det känns ’läskigt’:grin: Jo precis som inte allt kvinnors kroppar få stå ut med är ’läskigt’:p:D
Varför är spiral inget alternativ? (Du behöver såklart inte svara om det är privat).
P-stav har jag också hört många som blöder massor/länge av, verkar va lite samma med spiralen men tydligen vanligast att blöda smått till och från i några månader bara sen brukar mensen försvinna.
Förstår han tycker det är läskigt men det är ju en operation som tar typ 30 minuter och verkar va väldigt ovanligt med biverkningar.
Min sambo och jag har snackat om vasektomi men dels är vi inte monogama så det löser inte mitt problem med risk för graviditet och dels så vill jag inte han klipper för tror han kommer vilja ha fler barn :crazy::angel:
 
Hur tänker ni med preventivmedel efter födseln? Nu lär det ju dröja lite innan jag har sex efter men när det är dags iaf, jag planerar att helamma och det anses ju som ett gott skydd mot graviditet men törs man lita på det :nailbiting: P-piller känns inte så bra att barnet får i sig, kondom känns besvärligt.
Jag har ju velat ha snitt och tänkte då sterilisera mig i samma veva men nu börjar jag ändra mig och kanske blir vaginalt ändå.
Ska absolut inte ha fler barn, är 41 år och överlycklig över denna bebis men sen är det stopp :p

Jag är avrådd från att skaffa fler (förståeligt med 4 kejsarsnitt bakom mig) så flera läkare lyfte sterilisering i samband med snittet. Jag har dock kraftiga blödningar vid mens så en sterilisering minskar inte det utan kan t om öka så i samråd med läkarna så kommer jag ha Mirena hormonspiral igen. Funkade fint mellan barn född 2016 och barn född 2021.
 
Varför är spiral inget alternativ? (Du behöver såklart inte svara om det är privat).
P-stav har jag också hört många som blöder massor/länge av, verkar va lite samma med spiralen men tydligen vanligast att blöda smått till och från i några månader bara sen brukar mensen försvinna.
Förstår han tycker det är läskigt men det är ju en operation som tar typ 30 minuter och verkar va väldigt ovanligt med biverkningar.
Min sambo och jag har snackat om vasektomi men dels är vi inte monogama så det löser inte mitt problem med risk för graviditet och dels så vill jag inte han klipper för tror han kommer vilja ha fler barn :crazy::angel:
Blödde av den också, såsom med p-stav. Småblödningar lite då och då, och jag tyckte det var jobbigt 🙂
Ska prata med sambon ordentligt, jag har ju tagit ansvar över preventivmedel i våra 15 år tillsammans och tycker han kan ta över nu :p Han är 44 och bombsäker på att han är klar med barn, så just den biten är vi säkra på:heart
Hade ju gärna haft ngt p-medel som gör att jag blir av med mensen men verkar inte finnas för mig… har testat p-spruta men mådde skit av den :nailbiting: så det vågar jag inte igen.
Ska diskutera lite med min BM också :)
 
Jag är avrådd från att skaffa fler (förståeligt med 4 kejsarsnitt bakom mig) så flera läkare lyfte sterilisering i samband med snittet. Jag har dock kraftiga blödningar vid mens så en sterilisering minskar inte det utan kan t om öka så i samråd med läkarna så kommer jag ha Mirena hormonspiral igen. Funkade fint mellan barn född 2016 och barn född 2021.
Kan blödningarna öka av sterilisering?? Men gud nä då vill jag inte det :nailbiting:
 
Ja enligt de läkare som jag pratat med både i Skövde och Göteborg så är det vanligt att det ökar, och desto vanligare att man behåller den mängd man haft innan.
Får nog bli p-piller/minipiller och försöka komma ihåg :angel: Kanske i kombination med att sambon knipsar, då får jag mindre mens men är helt säker om hjärnan stänger av i vanlig ordning:p ska försöka amma länge så jag slipper mensen på den vägen också.
 
Hur tänker ni med preventivmedel efter födseln? Nu lär det ju dröja lite innan jag har sex efter men när det är dags iaf, jag planerar att helamma och det anses ju som ett gott skydd mot graviditet men törs man lita på det :nailbiting: P-piller känns inte så bra att barnet får i sig, kondom känns besvärligt.
Jag har ju velat ha snitt och tänkte då sterilisera mig i samma veva men nu börjar jag ändra mig och kanske blir vaginalt ändå.
Ska absolut inte ha fler barn, är 41 år och överlycklig över denna bebis men sen är det stopp :p

Jag trivs med p-stav och tänker spontant att jag sätter in en sådan (brukar bli av med mensen till 80% och det är jag tacksam för) - men maken har pratat om att sterilisera sig och det kan han ju få göra om han vill 😉 Inga planer på fler barn.

Annars har jag inga problem med kondom heller.
 
Hur tänker ni med preventivmedel efter födseln? Nu lär det ju dröja lite innan jag har sex efter men när det är dags iaf, jag planerar att helamma och det anses ju som ett gott skydd mot graviditet men törs man lita på det :nailbiting: P-piller känns inte så bra att barnet får i sig, kondom känns besvärligt.
Jag har ju velat ha snitt och tänkte då sterilisera mig i samma veva men nu börjar jag ändra mig och kanske blir vaginalt ändå.
Ska absolut inte ha fler barn, är 41 år och överlycklig över denna bebis men sen är det stopp :p

Har inte funderat så mycket på det än. Min erfarenhet sen tidigare barn är att det har tagit ett bra tag efter förlossning, så känner inte så stor stress över det nu. Äter p-piller i vanliga fall och mår väldigt bra på det men vill inte göra det när jag ammar, och har ammat tidigare barn ca 15 månader.

Förra gången körde vi på en blandning av avhållsamhet (läs det blev inte av så ofta/”säkra” perioder) amning och medvetet risktagande fram till jag slutade amma. (Fanns ju med i ekvationen att vi ändå önskade ett tredje barn så småningom). Nu känns det som att vi kommer behöva något mer riktigt preventivmedel :p
 
Promenad med hund och make idag. Det var en bättre idé i teorin än praktiken, för foglossningenen är ett faktum, om man säger så... 😅

Nåja, det var värt. Fantastiskt härligt väder, jättehöstigt och vackert. Men framfogarna är inte nådiga nu 🙈
 
Blödde av den också, såsom med p-stav. Småblödningar lite då och då, och jag tyckte det var jobbigt 🙂
Ska prata med sambon ordentligt, jag har ju tagit ansvar över preventivmedel i våra 15 år tillsammans och tycker han kan ta över nu :p Han är 44 och bombsäker på att han är klar med barn, så just den biten är vi säkra på:heart
Hade ju gärna haft ngt p-medel som gör att jag blir av med mensen men verkar inte finnas för mig… har testat p-spruta men mådde skit av den :nailbiting: så det vågar jag inte igen.
Ska diskutera lite med min BM också :)
Kan p-ring vara ett alternativ kanske?
 
Här blir det kopparspiral in i januari. Vill inte ha fler barn 😅

Min förra förlossning startade med att det "knäppte" till i underlivet flera gånger och att slemproppen gick. Nu har det "knäppt" både igår och idag, inget mer dock men rejäl molvärk i magen. Lite tidigt att hoppas på något nu kanske med 22 dagar kvar men vore så välkommet om det skulle vara så 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
42 767
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 042
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 335
Senast: monster1
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 785
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp