Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Längtar vansinnigt efter att få gosa bebis och är lite extra glad att sambon är inne på bärande, han har shoppat en trikåsjal och en vävd som han för tillfället övar med och sjalar upp vår kanin i :D
trist med fogarna :( jag har inte känt av fogarna, typ alls, efter förlossningen. När jag burit babyn hela dagen så känner jag lite lite, men inte farligt alls.

Men det där måste vara hur gulligt som helst! Snäll kanin 😁
 
Alltså varför läser jag en massa på nätet :crazy: nu senast en kvinna som hade stora problem av sin foglossning långt efter bebisen va ute. Verkar dock ovanligt men blev fundersam kring hur det varit för er som haft problem med foglossning och sen fött barn? Jag hade (upptäckte jag i min journal) problem med fogarna även när jag väntade dottern men minns inte att jag kände av det nämnvärt efter förlossningen, då är man ju så där lite allmänt öm i några veckor ändå så det försvann väl sen antar jag.
Min foglossning försvann på förlossningen.
 
Alltså varför läser jag en massa på nätet :crazy: nu senast en kvinna som hade stora problem av sin foglossning långt efter bebisen va ute. Verkar dock ovanligt men blev fundersam kring hur det varit för er som haft problem med foglossning och sen fött barn? Jag hade (upptäckte jag i min journal) problem med fogarna även när jag väntade dottern men minns inte att jag kände av det nämnvärt efter förlossningen, då är man ju så där lite allmänt öm i några veckor ändå så det försvann väl sen antar jag.

Annars vaggar jag mest runt och gnäller, har så förbaskat ont i ryggen och rumpan att jag inte kan göra något vettigt alls.
Igårkväll så va det som att hela magen vände sig ut och in på insidan och misstänker nu att antingen har bebbot lagt sig i säte eller tillrätta för sparkarna känns annorlunda och på andra ställe än jag är van vid.
Har första TUL på måndag så ska bli intressant att se hur hon växer samt hur hon ligger.
Längtar vansinnigt efter att få gosa bebis och är lite extra glad att sambon är inne på bärande, han har shoppat en trikåsjal och en vävd som han för tillfället övar med och sjalar upp vår kanin i :D
90% av min foglossning försvann på förlossningen. Kändes på riktigt som att foglossningen åkte ut i metallskålen med moderkakan. Resterande försvann inom 3-4 veckor. Min sjukgymnast sa att om man känner av foglossning 3 mån efter förlossningen är det läge att söka vård, upp till det räknas som normalt.
 
trist med fogarna :( jag har inte känt av fogarna, typ alls, efter förlossningen. När jag burit babyn hela dagen så känner jag lite lite, men inte farligt alls.

Men det där måste vara hur gulligt som helst! Snäll kanin 😁
Att känna av lite efter fysisk ansträngning räknar jag nog med. Har ont i kroppen i vanliga fall också så är mest den där extrema foglossningssmärtan jag vill bli av med :crazy:

Kanin älskar att åka sjal :rofl: men han är inte riktigt som andra kaniner så hoppas han inte anser det är hans ”grej” nu och blir avis på bebbot:cool:
Min foglossning försvann på förlossningen.
Underbart!
90% av min foglossning försvann på förlossningen. Kändes på riktigt som att foglossningen åkte ut i metallskålen med moderkakan. Resterande försvann inom 3-4 veckor. Min sjukgymnast sa att om man känner av foglossning 3 mån efter förlossningen är det läge att söka vård, upp till det räknas som normalt.
Fantastiskt! Då bestämmer jag att det kommer va samma för mig :D

3 månader känns ändå dock ganska rimligt kroppen har ju genomgått en smärre pärs iom graviditet och förlossning så lite elände efteråt räknar jag med. Bra att veta lite vad som är normalt!
 
Hur har det gått?

Idag var hon bara - 6% igen, enligt mätningarna 🤷😂
Så läkaren förra veckan måste mätt heltokigt. Svårmätt nu dock, när hon ligger rätt med huvet ner och ryggen utåt.
Inga konstigheter iaf, utan läkaren var nöjd. Nu hoppas jag det tuffar på tills hon kommer ut!

Dock fick vi träffa en förlossningsläkare idag istället för de vanliga, där jag varit alla andra gånger. Nytt ställe, ny läkare och jag fattade ingenting 😅
Antar att det var efter förra veckans bravader med minskade fosterrörelser och den låga viktskattningen. Men ja, det blev ju bra det här med.
 
Idag var hon bara - 6% igen, enligt mätningarna 🤷😂
Så läkaren förra veckan måste mätt heltokigt. Svårmätt nu dock, när hon ligger rätt med huvet ner och ryggen utåt.
Inga konstigheter iaf, utan läkaren var nöjd. Nu hoppas jag det tuffar på tills hon kommer ut!

Dock fick vi träffa en förlossningsläkare idag istället för de vanliga, där jag varit alla andra gånger. Nytt ställe, ny läkare och jag fattade ingenting 😅
Antar att det var efter förra veckans bravader med minskade fosterrörelser och den låga viktskattningen. Men ja, det blev ju bra det här med.
Vad skönt att det såg bra ut! :)
 
Vi har väl till 99,9% bestämt namn, det blir Frej.

Sonen heter Loke så det känns som det blir en bra kombo. :)

Ni med barn sen tidigare, hur tänker ni med förskola/skola för dessa innan födseln?
Jag har planerat att arbeta tills förlossningen sätter igång typ. Tycker det är så svårt att ta hem sonen och aktivera honom när man när som helst ska ha men tänker samtidigt på att eventuellt dra hem sjukdomar precis innan förlossning.

Vår plan var att sätta oss i "karantän" från söndagen den 26/9 för att hålla oss friska tills snittet 8/10. Nu har jag en gymnasieelev, och en elev i årskurs 2 på grundskolan så minstingen hade fått gå på förskolan då mellanbarnet äter skolmateb på förskolan. Men inga besök eller kompisträffar. Men ja, livet ville annorlunda.
 
Lilltjejen har fått sitt namn, samma vi funderat på sen vi fick veta att det var en lillasyster.

Imorgon kommer äntligen min man på besök, har inte sett honom sen söndag lunch :heart. Än vet ingen när det kan bli hemgång, hon ska sluta sola imorgon bitti med nya prover imorgon kväll. Beroende på hur de ser ut så blir det solning igen eller nya blodprover efter några timmar. Så kommer det hålla på tills hennes värden sjunker utan solning. Först då kan hon piggna till och börja äta själv. Nu sondas hon mest då hon är så trött av solningen.

Bröt ihop totalt i förrgår, så jag grät hela dagen. 2 veckors sömnbrist och hemsk smärta av snittet gjorde att det rann över. För mycket har hänt och för snabba kast, så när hon åter igen fick sola så orkade jag inte mer. Nattpersonalen tog henne ett mål men jag fick larma på dem när hon vaknade, och sedan kom de in med henne när de var klara. Det hjälpte ju inte speciellt mycket så nattpersonalen tog henne 6,5 timme i natt då de tyckte att jag såg alldeles för trött ut. Så även om jag sov oroligt av att inte ha henne här så hjälpte det såpass att jag sovit djupare när jag vilat under dagen när hon stått bredvid. Så nu börjar jag känna mig lite piggare.
 
Lilltjejen har fått sitt namn, samma vi funderat på sen vi fick veta att det var en lillasyster.

Imorgon kommer äntligen min man på besök, har inte sett honom sen söndag lunch :heart. Än vet ingen när det kan bli hemgång, hon ska sluta sola imorgon bitti med nya prover imorgon kväll. Beroende på hur de ser ut så blir det solning igen eller nya blodprover efter några timmar. Så kommer det hålla på tills hennes värden sjunker utan solning. Först då kan hon piggna till och börja äta själv. Nu sondas hon mest då hon är så trött av solningen.

Bröt ihop totalt i förrgår, så jag grät hela dagen. 2 veckors sömnbrist och hemsk smärta av snittet gjorde att det rann över. För mycket har hänt och för snabba kast, så när hon åter igen fick sola så orkade jag inte mer. Nattpersonalen tog henne ett mål men jag fick larma på dem när hon vaknade, och sedan kom de in med henne när de var klara. Det hjälpte ju inte speciellt mycket så nattpersonalen tog henne 6,5 timme i natt då de tyckte att jag såg alldeles för trött ut. Så även om jag sov oroligt av att inte ha henne här så hjälpte det såpass att jag sovit djupare när jag vilat under dagen när hon stått bredvid. Så nu börjar jag känna mig lite piggare.
Jösses vad tufft ni har det :(
Bara att inte få träffa mannen på så länge är ju jobbigt, jag hade bölat ögonen ur mig. Och sen solning, smärta, sondmatning och sömnbrist på det är inte så lite för mycket.
Jag tänker på er flera ggr per dag och håller tummen stenhårt att bebisens värden går upp nu så ni får komma hem :heart
 
Alltså förvärkar! Med dottern hade jag ju en hel del sånna från tidigt men dom va milda, varit rätt förskonad denna graviditet tills för nån vecka sen och alltså rackarns vad dom tar i :crazy: tappar andan en smula, tur det släpper snabbt iaf. Men bebbot blir fullständigt sjövild varje gång och försöker typ ta sig ur magen vilket såklart ger sammandragningar och så får hon hicka typ varje gång:confused:
Är glad det oftast bara är 2-4 st på kvällen annars hade jag blivit nojig det va något på gång.
 
Lilltjejen har fått sitt namn, samma vi funderat på sen vi fick veta att det var en lillasyster.

Imorgon kommer äntligen min man på besök, har inte sett honom sen söndag lunch :heart. Än vet ingen när det kan bli hemgång, hon ska sluta sola imorgon bitti med nya prover imorgon kväll. Beroende på hur de ser ut så blir det solning igen eller nya blodprover efter några timmar. Så kommer det hålla på tills hennes värden sjunker utan solning. Först då kan hon piggna till och börja äta själv. Nu sondas hon mest då hon är så trött av solningen.

Bröt ihop totalt i förrgår, så jag grät hela dagen. 2 veckors sömnbrist och hemsk smärta av snittet gjorde att det rann över. För mycket har hänt och för snabba kast, så när hon åter igen fick sola så orkade jag inte mer. Nattpersonalen tog henne ett mål men jag fick larma på dem när hon vaknade, och sedan kom de in med henne när de var klara. Det hjälpte ju inte speciellt mycket så nattpersonalen tog henne 6,5 timme i natt då de tyckte att jag såg alldeles för trött ut. Så även om jag sov oroligt av att inte ha henne här så hjälpte det såpass att jag sovit djupare när jag vilat under dagen när hon stått bredvid. Så nu börjar jag känna mig lite piggare.

Ni har det så tufft. Hoppas verkligen det vänder snart. ❤
 
Hur tänker ni med preventivmedel efter födseln? Nu lär det ju dröja lite innan jag har sex efter men när det är dags iaf, jag planerar att helamma och det anses ju som ett gott skydd mot graviditet men törs man lita på det :nailbiting: P-piller känns inte så bra att barnet får i sig, kondom känns besvärligt.
Jag har ju velat ha snitt och tänkte då sterilisera mig i samma veva men nu börjar jag ändra mig och kanske blir vaginalt ändå.
Ska absolut inte ha fler barn, är 41 år och överlycklig över denna bebis men sen är det stopp :p
 
Hur tänker ni med preventivmedel efter födseln? Nu lär det ju dröja lite innan jag har sex efter men när det är dags iaf, jag planerar att helamma och det anses ju som ett gott skydd mot graviditet men törs man lita på det :nailbiting: P-piller känns inte så bra att barnet får i sig, kondom känns besvärligt.
Jag har ju velat ha snitt och tänkte då sterilisera mig i samma veva men nu börjar jag ändra mig och kanske blir vaginalt ändå.
Ska absolut inte ha fler barn, är 41 år och överlycklig över denna bebis men sen är det stopp :p
Åh jag vet inte, har också börjat fundera. Generellt ska man ju inte lita på att amning funkar, för mig gjorde det dock det. Eller ja, jag fick i alla fall inte tillbaka min regelbundna cykel förrän jag helt slutade amma när dottern var drygt 13 månader, det räckte inte med att bara amma nån gång eller två per dygn. För mig var amningen också ett rätt säkert kort att inte vara sugen på att ligga :p Det ändrades helt vid amningsavslutet.

Så förra gången körde vi helt enkelt inget preventivmedel alls, för när jag väl hade lust att ligga igen så kändes det helt ok om jag skulle bli gravid igen. Den här gången vill jag gärna ha bättre kontroll, men vill helst inte äta p-piller och tycker spiral känns läskigt.
 
Hur tänker ni med preventivmedel efter födseln? Nu lär det ju dröja lite innan jag har sex efter men när det är dags iaf, jag planerar att helamma och det anses ju som ett gott skydd mot graviditet men törs man lita på det :nailbiting: P-piller känns inte så bra att barnet får i sig, kondom känns besvärligt.
Jag har ju velat ha snitt och tänkte då sterilisera mig i samma veva men nu börjar jag ändra mig och kanske blir vaginalt ändå.
Ska absolut inte ha fler barn, är 41 år och överlycklig över denna bebis men sen är det stopp :p
Jag ignorerade behovet av preventivmedel och därför har jag bebbot i magen nu så lär ta mig i kragen så snabbt det går :rofl:
Jag har tänkt sätta i en hormonspiral så det vad jag fått fram verkar va det medel som ger minst biverkningar och minst hormoner.
Tänker att den pyttelilla mängd som går ut i kroppen och bröstmjölken är så försvinnande liten att det inte borde va någon fara för bebisen men ska såklart kolla det med gyn.
 
@fijja

nån av oss kommer bli steril är tanken, sen är frågan vem det blir, inte helt bestämt än men vi vill inte ha fler barn (jag VÄGRAR vara gravid igen). Sen tar väl det lite tid kan jag tänka mig så kanske p-piller i mellanperioden.

Dock tror jag det kommer ta lång tid innan jag blir sugen på sex igen, särskilt om jag ammar och känner att jag inte får ha min kropp för mig själv som det ju blir vid amning.

Så inte jättestressad av det, nu iaf. :)
 
Jag ignorerade behovet av preventivmedel och därför har jag bebbot i magen nu så lär ta mig i kragen så snabbt det går :rofl:
Jag har tänkt sätta i en hormonspiral så det vad jag fått fram verkar va det medel som ger minst biverkningar och minst hormoner.
Tänker att den pyttelilla mängd som går ut i kroppen och bröstmjölken är så försvinnande liten att det inte borde va någon fara för bebisen men ska såklart kolla det med gyn.
Ja spiral är inget alternativ för mig, har ätit p-piller innan, men är lätt o glömma.. 😑 därav bebbot i magen :angel: Har haft p-stav innan men hade så mkt blödningar av den, stod ut i 1,5 år sen gav jag upp. Sterilisera vore ju enklast men känns inte som ngt alternativ så länge bebis är liten. Helst skulle jag vilja att sambo gjorde det, han är ju också helt klar med barn men han är som många andra killar. Fjantig om sina genitalier och tycker det känns ’läskigt’:grin: Jo precis som inte allt kvinnors kroppar få stå ut med är ’läskigt’:p:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
42 723
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 042
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 331
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 775
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp