Bukefalos 28 år!

Hon klappar hästen för hårt ..

Sv: Hon klappar hästen för hårt ..

Säg som det är! Alltid lättast att vara rak. Be henne fundera på hur hästarna berör varandra. Nu gör de ju inte det av riktigt samma skäl som vi, men det kanske kan få henne att förstå att det hon gör inte är riktigt bekvämt för hästen.
 
Sv: Hon klappar hästen för hårt ..

Ett bra tips! Har tänkt i dom banorna men inte riktigt kommit på hur jag ska få fram de rätta orden :smirk:

Haha, ja det är ju oftast det som är det svåraste. Du skulle ju kunna om du har tid och lust, hitta en bok med de metoder som du vill att hon ska använda och sen säga "vet du, jag har läst en så bra bok med tips och ideér som jag vill börja följa, men då måste jag också ha din hjälp och att vi ska vara konsekventa, vill du läsa dessa rader och sen kan vi testa och göra så som det står"... då kanske medryttaren istället för att känna sig dum istället känner sig delaktig i ditt sätt att hantera hästen. :idea:
 
Sv: Hon klappar hästen för hårt ..

"Du, det är en sak jag skulle vilja be dig om - ingen stor grej men när "hästens namn" varit duktig och du ska berömma honom skulle jag vilja att du istället för att klappa honom smeker honom istället. :)
Jag brukar göra det och då blir vi mer konsekventa när vi berömmer honom. Skulle du kunna göra det?"

Typ så. :)
 
Sv: Hon klappar hästen för hårt ..

Jag säger samma sak: tycker det är jättesvårt att säga till andra om liknande saker, man känner sig just som en tjatkärring.

Men det är helt enkelt bara att ta tjuren vid hornen: jag är helnöjd med jobbet du gör med min häst men jag skulle uppskatta om du inte klappar honom så hårt, han är van vid att jag smeker honom så han uppskattar det inte heller.
 
Sv: Hon klappar hästen för hårt ..

Jag tycker att AnnikaS svar var klockrent!
Kör på det och lycka till =)
 
Sv: Hon klappar hästen för hårt ..

KL
Jag minns när jag började rida och ridläraren talade om att klappa hästen efter lektionen. Flera gånger fick vi höra att vi skulle klappa hårt för annars skulle det kittla på hästen och att hästen var ett stort djur som man behövde ta i för att den skulle känna :crazy:. Jag ska ärligt erkänna att det tog över 15 år innan jag insåg hur fel det var. Det var då en annan ridlärare som talade med en grupp som höll på att slå hål i halsarna på sina hästar efter lektionen. Det han sa gjorde att jag skämdes eftersom jag kände att jag borde räknat ut det själv.
Han påpekade att en häst känner när en fluga sätter sig på dess hud så vi behöver inte ta i för att den ska känna.
Idag klappar jag min häst ibland, då mycket löst, men vanligen smeker jag henne. När jag daskar till henne som straff eller fråga vad håller du på med så är det mycket lösare än vad jag fick lära mig klappa som barn.
Kan det inte vara så att din medryttare fått lära sig samma idiotier som jag fick?
Jag tycker du kan prata om detta med flugor och även nämna ditt sätt att berömma och nämna detta med konsekvens. Jag skulle bli mycket förvånda om din medryttare skulle ta illa upp av en sådan här sak troligen har hon inte tänkt i de banorna.
 
Sv: Hon klappar hästen för hårt ..

Jag tycker att det lättaste verkar vara att säga det till henne, rakt ut. Om jag utgår ifrån mig själv så skulle jag vilja veta vad JAG gjorde för fel, istället för att någon gick och "småretade" sig på mig i tystnad. Om du tar upp hennes klappningar (vilket förmodligen uppfattas som en negativ kommentar från hennes sida) så försök att säga ett par positiva saker om henne också, typ i stil med att "Jag är jätteglad att ni fungerar så bra ihop" eller "Du är en jättebra tjej och både jag och pållen är helnöjda med dig" Jaa, eller nåt. Tänk på att en negativ kommentar oftast är lättast att ta om man samtidigt får lite beröm för annat.:idea:
 
Sv: Hon klappar hästen för hårt ..

Att klappa sin häst är faktiskt, i hästars värld, tredje gradens hot! Ju hårdare, ju större hot. Så smek hästen istället. Vill man göra hästar riktigt nöjda, så knyt handen som en boll och "gnugga/gosa" i cirklar. Det påminner om känslan när mamma häst med mulen gosade med sitt barn, och också vuxna hästar som "gosar" med varanda. Jag kan garantera att din häst kommer att gilla det mycket bättre än klappar.

Kanske kan du ta till dig det och berätta det för medryttare, det brukar alltid vara lättare om man har något konkret "varför" att komma.

För att få mod att prata med medryttaren så tänk på att det är ditt ansvar att skydda din häst. Om du inte vågar ta tag i det så sviker du din häst, och det vill du säkert inte.

Lycka till!
 
Sv: Hon klappar hästen för hårt ..

Om en häst reagerar och skakar i skinnet av att en fluga sitter på dem, kan hon säkert förstå att en hård klapp måste vara väldigt obehagligt... OCH säg det DIREKT till henne än att hon får reda på din åsikt på omvägar, kan bli väldigt misstolkat då!
 
Sv: Hon klappar hästen för hårt ..

Jag skulle förklara för henne att hästen har lika känslig hud som vi har på fingertopparna och när du "klappar" hästen så gör de mer on och kanse stressande. Smek den istället så blir det behagligare.

Om Min medryttarhästs ägare skulle säja någon "fakta" om hästen eller hästar så ser jag de mer posetivt då jag får lära mig mer.

Försök låta pedagogisk och inta klandra henne, då kommer hon nog mer säja "jahaaa, de visste jag inte" ;)
 
Sv: Hon klappar hästen för hårt ..

*kl*

Reagerade på att Minna Telde verkligen *klappade så hårt på * Hingstarna på hingstvisningen på Tullstorp .
Tänkte då på denna tråd .

Mia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 222
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 337
Senast: Bee
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 463
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp