Hopprädsla!

Ja, jag ska börja hoppa lite mer snart då vi ska "bygga" hinder + bommar. Eller... Morfar, våran trogna stallhjälp (:laugh:) ska bygga det då han är otroligt bra på sånt! Då ska jag börja hoppa kanske en gång i veckan och liksom bara när jag känner för det ta ett skutt för att komma in mer i det. Och förhoppningsvis så blir även ponnyn och jag mer samspelta även i hoppningen. I dressyren så är otroligt bra "par" eller vad man ska kalla det. ;)
 
Jag har som sagt hopplektion på Lördag då jag först kommer hoppa en ridskolehäst och sedan hoppa med min egen ponny. Vad jag har märkt är att jag ofta blir "pressad" utav de andra i gruppen som jag rider i. De är väldigt snälla och jag kompis med alla men de kan va lite sånna så att dem säger typ: "Kom igen nu då! Det där har vi hoppat förr!" :crazy: De menar säkert bara att peppa mig, men jag blir mest pressad och tänker liksom att jag måste också hoppa så högt för annars är jag sämre än vad dem är.

Jag vet nog att det inte är sant och som tur är så är en annan i min grupp lika rädd som jag... Känns alltid lite bättre om jag inte är ensam och "feg" :nailbiting: Det som är skillnad på min och kompisens rädsla är väl att hon är rädd för och trilla av eftersom att hon gjorde det för ett tag sedan. Jag trillade också av för nån månads sen men jag blev liksom inte mer rädd för hoppning eller att trilla av.

Jag är mer rädd för vad som händer innan och efter hindret, egentligen så bryr jag mig väl inte så mycket om just hoppet/hindret utan jag är mer rädd eftersom att han gärna taggar väldigt mycket framför hindret och att han blir så pigg på att komma till nästa hinder att han korsgalopperar på hög nivå! :grin:

Men jag vill verkligen lära mig rida honom även i hoppningen, för vi passar så bra med varandra! Är det nån som har tips på hur jag ska hantera sånna situationer och göra honom lugnare? :confused: Det kan behövas lite sånna tips för våran del... ;)
 
Jag har som sagt hopplektion på Lördag då jag först kommer hoppa en ridskolehäst och sedan hoppa med min egen ponny. Vad jag har märkt är att jag ofta blir "pressad" utav de andra i gruppen som jag rider i. De är väldigt snälla och jag kompis med alla men de kan va lite sånna så att dem säger typ: "Kom igen nu då! Det där har vi hoppat förr!" :crazy: De menar säkert bara att peppa mig, men jag blir mest pressad och tänker liksom att jag måste också hoppa så högt för annars är jag sämre än vad dem är.

Jag vet nog att det inte är sant och som tur är så är en annan i min grupp lika rädd som jag... Känns alltid lite bättre om jag inte är ensam och "feg" :nailbiting: Det som är skillnad på min och kompisens rädsla är väl att hon är rädd för och trilla av eftersom att hon gjorde det för ett tag sedan. Jag trillade också av för nån månads sen men jag blev liksom inte mer rädd för hoppning eller att trilla av.

Jag är mer rädd för vad som händer innan och efter hindret, egentligen så bryr jag mig väl inte så mycket om just hoppet/hindret utan jag är mer rädd eftersom att han gärna taggar väldigt mycket framför hindret och att han blir så pigg på att komma till nästa hinder att han korsgalopperar på hög nivå! :grin:

Men jag vill verkligen lära mig rida honom även i hoppningen, för vi passar så bra med varandra! Är det nån som har tips på hur jag ska hantera sånna situationer och göra honom lugnare? :confused: Det kan behövas lite sånna tips för våran del... ;)
Äh, det var en som började i min hoppgrupp efter mycket övertalning från oss andra. För hon ansåg att hon räknades som en fegis och inte hoppade lika högt som vi andra. Då sa jag till henne att vi kan hoppa "fegishöjden" ihop. Det är inte förrän man behärskar den låga höjden, som man är redo att hoppa högre. Det är oftast till och med svårare att hoppa lägre, då det kräver lite mer av både ryttare och häst att inte slarva bara för att det är lågt osv. Så man ska inte underskatta låga höjder. :)
 
Okej, konstigt nog (för att vara jag) så längtar jag till hopplektionen. Jag brukar alltid vara super skrajj innan! :laugh: Känner mig peppad av alla tips och pepp jag fått utav alla er som svarat på tråden! Tack allihopa ;)
 
Fortsätt gärna skriva tips och så, det hjälper och jag tror säkert att det hjälper fler än mig, hoppas det åtminstonde! :up:
 
Jag är nog ganska hopp rädd egentligen också, mest banhoppning hinder dock. Fasta hinder under 1m går bra.
Har lite väl mycket kontrollbehov i banhoppningen och hästen bryter ut så fort jag inte rak riktar ordentligt.
Men har ju igen behov av att hoppa högt eller tävla så jag håller mig till låga terränghinder och hubertus jakter :p
 
Jag har hoppat nu och första lektionen gick rätt bra, då red jag ridskolehäst som säkert tyckte det var liiiite tråkigt, men det var mest bra för då gick det långsamt och jag kände att jag hade kontrollen. Andra lektionen gick skit rent ut sagt, jag har blivit ännu räddare för att hoppa nu!
 
@Gloria95 Nää, vad synd att det känns så! Vad var det som gick dåligt? :(
Kan du inte få ha ridskolehästen igen, och när du känner dig säkrare på hoppning ta din egen häst, om den blir lite väl pigg?
 
Jag vet inte, han taggade mycket efter hindrerna och "bet tag" i bettet så att jag inte hade kontrollen, det är ett stort problem för mig... Att lita på att hästen klarar det och att det inte får för snabbt. :( Men jag har bestämt med min ridlärare/även hoppryttare att hon ska hjälpa mig och att jag ska ta privatlektioner. Hon kanske också skulle sitta upp och hoppa på ponnyn innan jag hoppar. Det känns ändå bra att hon kan hjälpa mig, hoppas bara inte att vi går för fort fram. För jag känner att jag är inte på den nivån där jag kan hoppa en hel bana i galopp utan att tappa kontrollen. :down: Men jag tror hon förstår, jag måste bara lära mig lita på henne och ponnyn! :banghead:
 
Skönt med lite privatlektioner och att hon ska hoppa honom innan! Det kommer nog gå vägen med lite träning :)
Om du tycker det går för fort fram så var inte rädd för att säga till!
 
Sen har jag tagit ett beslut om att jag kanske slutar i hoppgruppen, jag tar hellre privatlektioner eftersom att jag har blivit såpass rädd :up: Men det är inte helt säkert, det beror ju på hur mycket jag hinner utvecklas till nästa år/termin ;)
 
Jag vet inte, han taggade mycket efter hindrerna och "bet tag" i bettet så att jag inte hade kontrollen, det är ett stort problem för mig... Att lita på att hästen klarar det och att det inte får för snabbt. :( Men jag har bestämt med min ridlärare/även hoppryttare att hon ska hjälpa mig och att jag ska ta privatlektioner. Hon kanske också skulle sitta upp och hoppa på ponnyn innan jag hoppar. Det känns ändå bra att hon kan hjälpa mig, hoppas bara inte att vi går för fort fram. För jag känner att jag är inte på den nivån där jag kan hoppa en hel bana i galopp utan att tappa kontrollen. :down: Men jag tror hon förstår, jag måste bara lära mig lita på henne och ponnyn! :banghead:
Att hästen tar bettet sådär direkt efter hindret kan ha att göra med att den tycker att du bromsar för mycket.
Min gör så i alla fall, hon är van vid att jag rider med bromsen I hela vägen (vilket såklart är väldigt dumt ;)), och då har hon nu vanan att dra fram huvudet lägga det på sned och bli lååång samtidigt som hon rusar på lite extra.

Är jag däremot mjuk i handen, har en stabil position över hindret, rätar upp mig direkt efter och inte har ngt stöd eller motstånd öht i bettet så tvingas hon korta in sig själv och det blir (tillslut) ett mer jämnt tempo där hästen vågar lita mer på handen och förhållningarna.

Dvs för att få mer kontroll så är det snarare mindre kontroll du ska eftersträva. Låt hästen ordna upp sig själv och bara åk med :p. Rak riktning och balansen ska man ju ha såklart men det behöver man inte bromsa för :D.

Att sluta gruppträning och bara träna privat är nog en bra idé, ha gärna din egen häst då. Eller variera så att du kan våga hoppa lite mini hinder hemma och träna lydnad och balans över dem. (Hoppar själv sällan högt eller banor hemma, bättre att göra det för tränare som kan hjälpa en, istället för att man ska försöka trassla ut problemen själv).
 
Tack för tipset, ponnyn är ju rutinerad då han har gått LA (110 cm) innan och hoppat betydligt högre på träningar. Så jag kan nog åka med lite, det är bara det att jag har så svårt att lita på att han verkligen klarar av det utan mig och att han inte springer iväg. :grin:
 
Tack för tipset, ponnyn är ju rutinerad då han har gått LA (110 cm) innan och hoppat betydligt högre på träningar. Så jag kan nog åka med lite, det är bara det att jag har så svårt att lita på att han verkligen klarar av det utan mig och att han inte springer iväg. :grin:
Det där kommer, min häst var också en sån som gärna ville springa iväg, men ju mer vi hoppat ihop desto mer börjar vi lita på varandra och sen jag fick höra "släng fegistanten i hörnet och rid" så har det bara gått bättre och bättre. Försöker att inte tänka på att jag faktiskt är rädd längre.
Jag är inte längre rädd att göra en ordentlig förhållning för att få hästen att verkligen lyssna, där man sätter sig ordentligt i sadeln och tar ett rejält tag i tyglarna och sen ger efter. Ta och mjukna som jag fått lära mig, då har hästen inget att hänga i på bettet.
Privatlektioner är bra för då blir fokuset på en själv. Skulle nog också vilja rida någon privatlektion i hoppning för att stärka självförtroendet ytterligare.
 
Tack för tipset, ponnyn är ju rutinerad då han har gått LA (110 cm) innan och hoppat betydligt högre på träningar. Så jag kan nog åka med lite, det är bara det att jag har så svårt att lita på att han verkligen klarar av det utan mig och att han inte springer iväg. :grin:
brukar ni göra sånna dära gymnastik övningar där man släpper tyglrna över stuts och sjunger bäbä vita lam osv :D? väldigt bra för att känna in hur mycket man faktiskt behöver göra över hinder :p.
visst så kan vissa hästar ta det som en ursäkt för att springa fortare och fortare men det är oftast ett resultat av att man som tygellös ryttare flyttar fram överlivet för mycket vilket gör att hästen kommer i obalans och försöker kompensera med att gå fortare.

kan ju göra så själv med ett litet kryss eller 2 i höjd vid v t ex, med en bom som inramning, så då börjar man i ett jämt tempo på volt vid a med lös kontakt med bettet, släpper tyglarna vid k och bara åker med över hindret, håller en rät sits och saktar ner igen innan kortsidan.
fin övning för att våga släppa kontrollen och bara åka med :).
är bra träning för sits och balans också :)
 
JFör jag känner att jag är inte på den nivån där jag kan hoppa en hel bana i galopp utan att tappa kontrollen. :down: Men jag tror hon förstår, jag måste bara lära mig lita på henne och ponnyn! :banghead:
Men då ska du ju absolut inte hoppa på den nivån.
Travhoppa enstaka hinder, byt ut hinder mot bommar, mycket markarbete så att du känner dig tryggare och känner att du har ponnyn med dig. Hela banor i galopp är rätt avancerat, speciellt när man är rädd och inte har kontroll.

Jag har varit rädd för att hoppa alltid tror jag, samtidigt som jag tycker det är himla kul. Jag är rädd för att åka av och slå mig illa, för gammal för såna övningar ;)
Jag har en häst på 5 år som är tokig i att hoppa. Han kan oxå bli het och tänder alltid till så fort det är bommar framme på ridbanan. Det första så var det ingen koll alls, vi kastade hjärtat över och hoppade efter typ. Men han hoppar "alltid" och det gör att min rädsla för att åka av i en vägran minskar.
Vi har börjat helt från början då jag e skraj och han ung.
Från början hade vi bommar på marken, de hoppade han först över som om det vore hinder på 50 cm. Men när han väl lärt sig att man kan gå över så har vi gått över till låga hinder som vi travhoppat, gärna med markbommar. Inga banor utan enstaka låga hinder där vi fokuserat på kontroll och säkerhet. Jag har oxå löshoppat honom en hel del för att han själv ska lära sig att taxera och hitta balans själv. Då har han oxå lugnat sig med att överhoppa, även om det fortfarande händer ibland ;)
11846683_10153175743173789_2681425136859391816_n.jpg


Vi har försökt att hoppa en gång i veckan för att hålla ångan uppe och för att min rädsla inte ska bli värre igen. Och det har gett resultat. I våras fick jag ont i magen bara av att ta mig över enstaka hinder på 30 cm. Men nu hoppar jag banor på 60 utan att blinka och även enstaka hinder på 70.
11705312_10153175742838789_5230664544140706112_n.jpg

11813332_10153175726493789_5674724506666931060_n.jpg

Målet är banor på 70 och enstaka hinder på 80 :)

Vi har även lyckats med en terrängträning, fasta hinder är min stora skräck. Men nu har vi lyckats jobba ihop oss såpass bra och jag känner mig helt trygg på hans rygg i hoppningen nu
12027554_10153280408918789_4392924815492421970_n.jpg


Vi har en grym tränare som pushar mig sådär helt lagom. Inte för mesig så det inte händer nått, men heller inte för hårt så att vi misslyckas och jag tappar självförtroendet igen.
 
Har nog samma skräck som du hade. Samma mål med. Jag vill klara banor på 70 cm och enstaka hinder på 80 cm. Ponnyn jag har taggar väldigt för att han tycker att det är så kul! Själv tycker jag bara att det är läskigt, men jag vet känslan när allt är sådär perfekt och man flyger över hindrerna! Jag älskar den känslan men det är svårt att ha den när rädslan vill ta över. Tack för alla tipsen @KrullTroll, du visar verkligen att det inte är omöjligt! :rofl:
 
Har nog samma skräck som du hade. Samma mål med. Jag vill klara banor på 70 cm och enstaka hinder på 80 cm. Ponnyn jag har taggar väldigt för att han tycker att det är så kul! Själv tycker jag bara att det är läskigt, men jag vet känslan när allt är sådär perfekt och man flyger över hindrerna! Jag älskar den känslan men det är svårt att ha den när rädslan vill ta över. Tack för alla tipsen @KrullTroll, du visar verkligen att det inte är omöjligt! :rofl:
Min är likadan, han äääälskar verkligen hinder och har inga tankar på att han är avlad för att dra stock i skogen ;)
Sänk dina krav, framgångarna kommer men först måste du ha roligt och roligt blir det när du känner att du har kontroll. Låt det ta en månad eller ett år, ni har hela livet på er :)
Kan jag så kan du ;)
 
:););)Tack! Ponnyn min är avlad för det här... Han har tävlat LA men har tränat 130 banor på hemmaplan i yngre dagar. Då hoppade han även höjdhopp (man skulle inte kunna tro det här...) på 150 cm vilket är högre än han själv i mankhöjd (148 cm) :o Det är enligt mig helt sjukt! Och jag är nästan säker på att om han hade haft en mer tävlings ryttare under den tiden som verkligen hade satsat hade han nog kunnat varit en av dom ponnysarna som går SM :nailbiting: Men sen när han fyllde 15 så såldes han till hans förra ägare som även hon var rätt hopprädd. Så hon lärde honom dressyr istället så han har tävlat LA dressyr och även där tränat på mycket högre nivåer. Men när hon då nästan slutade hoppa honom helt förutom några gånger ibland och kanske löshoppning (jag vet inte riktigt om hon även hade nån som hoppade "åt henne") Så nu när han helt plötsligt får hoppa så är det såhär i hans hjärna ungefär: JIIIPPPPI!!!!!!! BÄSTA DAGEN I MITT LIV!!!!! :rofl::laugh::up::up::up::rofl::rofl::D:heartrofl::laugh::p:laugh:.... Ungefär så kul tycker han att det är. Då blir det gärna lite stora hopp och lite snabba omhoppningssvängar. Det är lite konstigt för mig med en så livsglad häst när jag är van vid trötta ridskolehästar. Det har gjort mig rädd också tyvärr, att jag ska tappa kontrollen. Men på Lördag så ska jag rida en privatlektion och min tanke är att kanske försöka låta Bajazzo sköta hoppningen och så, för han kan ju och han är rutinerad. ;) Jag är lite feg...
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 334
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp