Bukefalos 28 år!

cactuspower

Trådstartare
Är lite på jakt efter info. om hoppsadlar som kan vara aktuella åt min häst. En hoppsadel (ej flatback), som är relativt mjuk och skön att rida i, gärna en som man har lite stöd i. Hoppsadel är inte prio nr.
1 men eftersom jag anser att min unghäst ska få en god grundutbildning så vill jag att hon både ska få träna och tävla i såväl hoppning som dressyr. Därför måste jag ändå försöka hitta något som passar hästen.


Har lite funderingar kring sadlarna från Knights, Jacson och Globus hur är dessa? Vilka hästar är de lämpade åt? Min har ganska mycket manke, är relativt bred och är överbyggd. Har själv väldigt dålig koll på hoppsidan. Tänkte köpa en där jag får plats med en fårskinnspad under eftersom hon kommer att bredda sig, samtidigt behöver hon ha en som hon kan ha till våren åtminstone, när nästa säsong sätter i gång (tanken är väll att hon ska ut på runt 0,90/1 m nästa år) och som hon sedan kommer kunna växa i. Visst, jag kanske tvingas byta sadel ytterliggare sedan men vill ha lite alternativ nu på sadlar som skulle kunna vara aktuella, sedan kommer jag satsa på att byta upp mig till en beg. Jaguar på dressyr-sadel-sidan :d och först därefter
kunna ha en chans att byta upp mig ang. sade på hoppsidan..
Eftersom dressyren ändå är det hon huvusakligen ska användas till.



Letar främst beg. för runt max 5000:- men då ska jag hittat ett matchande träns (pullar) samt stigläder, stigbyglar också för det priset.. Sadeln önskas vara i gott skick, bra i stoppningen och allmännt skick, välvårdad men det gör inget om den har ett par år på nacken.. Är detta möjligt att hitta tror ni? Tips & idéer ang. några sadlar??
 
Sv: Hoppsadel

Skulle titta på begagnade Passier eller Kieffer.Båda har cutback,bra stöd och går att vidga bommarna på.Finns ofta begagnat i din prisklass.
Skulle själv ej satsa på de lågprismärkena du föreslagit,utan hellre på en bättre begagnad av god kvalite.
Lycka till!
 
Sv: Hoppsadel

Jag vet att de flesta kommer att säga att Santa Cruz sadlarna är skit. Men jag tycker inte de.. Jag köpte en Jean Luc till min häst när han va sex år.. Han va överbyggd bak bred som en ardenner över ryggen o totalt platt.. Han hade ju ingen manke överhuvudtaget.. Tyvärr.. Nu har han som 9 åring losat valpfettet och fått en fin liten manke men fortfarande har han en bred rygg.. Idag ligger sadeln som är 18" och wide i bommen fortfarande bra. Men den har blivit något lägre.. Kanske har bommen satt sig en aning oxå på 3 år. Om jag skulle byta sadel hade jag nog valt en likadan till honom med en normal bomvidd. För jag tycker nog att dom är lite vida i bommarna..

Jag provade en likadan till min andra häst.. Han ahr hög manke och är smäckrare.. Den passade inte alls.. Men som sagt.. varför inte prova en sådan.. passar den så passar den. O om inte annat så är det ju en billig sadel så länge som hästen är ung. Sedan kan man ju byta till en dyrare..
 
Sv: Hoppsadel

Är han ardennerbred och platt kan ju inte Jean Luc W passa, de är takformade och en wide är snarare som en Stubben 31. Min häst som är bred, men det finns många hästar som är betydligt bredare, skulle behöva minst XXW i Celinen som är mindre vinklad i bossorna = upplevs som bredare.
 
Sv: Hoppsadel

Måste bara fråga... Tycker du att Jacsonsadlarna är vida i bommarna? Har provat en Jean Luc flatback i wxtra wide. Den var något för smal för min travare och passade ganska perfekt på min brors fyraåriga travare av lättare typ på knappt 160 cm... Så jag tycker att de är smala i bommarna eftersom han är en ca 31 i bom...
 
Sv: Hoppsadel

Globus: passar raka breda hästar med kort rygg. Finns plats för hyfsat hög manke, dock inte en gigantisk manke (kan jag inte tänka mig iaf, har inte sett den på en häst med gigantisk manke). Helt okej sadlar bra pris. Men samma sak där: vid hoppsadlarna har man ingenstans att ha sina långa ben....

Jacson: Jean Luc är ganska takformad, Celine är mindre takformad, dock är de små i bomvidderna. Dålig kvalite, även för det priset... Celinen är bekvämare än Jean Lucen tycker jag, men den är inget för personer med långa ben....

Knights: obekväma, finns ingenstans där man blir av med benen, för små kåpor. Små i sitsen, hyfsat raka, men inte spikraka i passformen.

Är hästen väldigt överbyggd kan det avra värt att kolla på Prestige.
Är hon bara lite överbyggd kan Passier efter ev justering av stoppning passa.
 

Liknande trådar

Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 063
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 150
Senast: Hedinn
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 267
Senast: Bison
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 414
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Lädervård
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp