hornspricka, hur försiktig bör man vara?

Ameos första, alldeles utmärkta svar sammanfattar det mesta:
1.Verka/sko i balans. Tåkappan hade jag absolut tagit bort, den tillför inget. Eventuellt tåsidokappor istället.
2. Avlasta, genom att ta bort belastning i tån, tåriktning el nedsmidd tå kan vara ett alternativ.
3. Sko gärna med ringsko/heartbarsko för att fördela ut belastningen på större yta.
4. Fixera. ser att du har en sömnit. På en så relativt stor spricka hade jag nog velat ha en till lite högre upp. Fixeringen m glasfiber/plast/skruv som var på en annan bild ser också bra ut. Går att göra m en plåt också.
5.Vad gäller ridning så är det ju beroende på dels om hästen har ont och dels hur hårt den belastas.

Senaste "sprickhästen" jag gjorde hade fixerats "hyfsat" men hovslagaren före hade alldeles för lång tå. Där blev den långa tån en "hävstång" som motverkade sprickans fixering. Sprickan såg ut som din, ända upp i kronranden. Skoddes med normallång tå, tåsidokappor, heartbarsko och fixering med plåt. Sattes igång försiktigt. Har skott om den två ggr. Sprickan är nu nere på 1/3 av hovväggen. har skiftat till öppen sko med tåsidokappor. Hästen (halvblod 4 år under uppträning hos ägaren)kan utföra det arbete den ska, men jag vill nog ha ner den minst halvvägs innan jag känner mig säker

Tack för ett bra svar! Bra råd. Ska vara med och ställa alla dessa frågor/krav till hovslagaren. Har ridit henne försiktigt 2ggr i veckan (bara skritt) i 2v. Nu. Ska fortsätta med det i ca 1.5 månad till. Sen ska hovslagaren komma igen. Då ska jag be om allt ni sagt.
Vi har listat ut att sprickan trotsallt (troligtvis) beror på en hovböld som hon hade i somras. Men hovslagaren har skärt och undersökt hoven. Då bör de inte vara några problem???
 
Varför så lång tid innan Hovis får se henne igen ?
Själv skulle jag lägga mina skoningar
tätare än vad du verkar sko ( vänta 1,5 månad innan samtal till Hovis ?)
 
Varför så lång tid innan Hovis får se henne igen ?
Själv skulle jag lägga mina skoningar
tätare än vad du verkar sko ( vänta 1,5 månad innan samtal till Hovis ?)

6-7 veckor mellan skoning. Är de för sällan? Har gjort med de mellanrummet helatiden innan så är väl kvar i mina gamla rutiner. Hur ofta bör man sko om då? Tycker väl att den bör hinna växa lite innan man ger sig på det igen?
 
6-7 veckor mellan skoning. Är de för sällan? Har gjort med de mellanrummet helatiden innan så är väl kvar i mina gamla rutiner. Hur ofta bör man sko om då? Tycker väl att den bör hinna växa lite innan man ger sig på det igen?
Du skrev att du ridit i 2 veckor sen Hovis varit hos dig och du skulle vänta med att prata med Hovis till nästa gång hen skulle komma om 1,5 månad ?
Det får jag till 2 månader och inte 6-7 veckor ?
 
6-7 veckor mellan skoning. Är de för sällan? Har gjort med de mellanrummet helatiden innan så är väl kvar i mina gamla rutiner. Hur ofta bör man sko om då? Tycker väl att den bör hinna växa lite innan man ger sig på det igen?
Här kan jag tycka att hovis borde ha kommit med en rekommendation som givetvis kan ändras om det uppstår problem.
Hade det varit lite bättre gjort hade den kanske kunnat ridas.
Tåkappan är inget vidare o som @heartbar skrev fler nitar. Min hade 3. När hoven växte så fanns hela tiden ngn nit o de behövdes aldrig bytas ut.
Hippocampus hästs hov ser sämre ut än din o jag skulle ha önskat mig en bättre skoning, nitning....
Har man slutat att göra den lilla gropen för niten? I min hästs fall som har så bra hovar som ALDRIG har gått sönder när den trampat av sig skorna, så slet den sönder hela yttersidan o det blev mjukt o sunkigt så sömmen fäste inte o istället reste sig inom 1 v.

Fick det fina tipset att sätta fast skon med silvertejp.....jo tjena.
Sen dess har jag bett om mindre HÅRD nitning.
Skon sitter ändå, men hoven går inte sönder om hästen KLIVER av sig skon.
 
Du skrev att du ridit i 2 veckor sen Hovis varit hos dig och du skulle vänta med att prata med Hovis till nästa gång hen skulle komma om 1,5 månad ?
Det får jag till 2 månader och inte 6-7 veckor ?

Han kommer i början av mars. Och jag red henne 1v. Före han kom pg att han sist också tilläts oss att börja skritta. Dock valde vi att vänta då.
Kanske blir 8 v.
 
Här kan jag tycka att hovis borde ha kommit med en rekommendation som givetvis kan ändras om det uppstår problem.
Hade det varit lite bättre gjort hade den kanske kunnat ridas.
Tåkappan är inget vidare o som @heartbar skrev fler nitar. Min hade 3. När hoven växte så fanns hela tiden ngn nit o de behövdes aldrig bytas ut.
Hippocampus hästs hov ser sämre ut än din o jag skulle ha önskat mig en bättre skoning, nitning....
Har man slutat att göra den lilla gropen för niten? I min hästs fall som har så bra hovar som ALDRIG har gått sönder när den trampat av sig skorna, så slet den sönder hela yttersidan o det blev mjukt o sunkigt så sömmen fäste inte o istället reste sig inom 1 v.

Fick det fina tipset att sätta fast skon med silvertejp.....jo tjena.
Sen dess har jag bett om mindre HÅRD nitning.
Skon sitter ändå, men hoven går inte sönder om hästen KLIVER av sig skon.

Ska jag be hovslagaren nita mer i sprickan (även om han använder söm) och ska jag be han ta på skor med sidokappor och gärna en sko som är hel runtom?
 
Vet inte om jag ska förtydliga, eller försöka hjälpa Axel att förtydliga(hoppas d är OK?). Vi pratar ju om TVÅ nitningar egentligen:
1. Nitningen av sprickan. Det var där jag menade att man borde ha minst en nit till för fixeringen. Gärna som Axel sa tre totalt så att man alltid har styrka kvar även om en är nästan nerväxt.
2. Nitningen av sömmarna som skon är fäst med. Där har Sarawis häst väl nitade sömmar i acceptabel höjd, medan Hippocampus häst har en väldig svagt nitad/sömmad sko. Där saknas som Axel säger en infällning av niten med t ex underhuggare. Den skon sitter dåligt fast och vid en avtrampning riskerar hoven att trasa sönder ännu mer.
Lämplig åtgärd är att rensa bort den trasiga hoven. Därefter sömma om med högre starkare sömtag. Skulle hovväggen då vara för tunn får man anpassa skon/flytta sömhålen eller kanske plasta upp hovväggen.
 
Det finns en infällning på min. Min har trampat av sig massa skor, men aldrig fått med sig vägg. Tur är väl det! Min är oerhört känslig och vi har testat högre, då med hälta som följd. Och plasta kommer jag aldrig göra igen, det var plastning som orsakade detta.
Men visst har jag funderat på att byta hovslagare.
 
Det finns en infällning på min. Min har trampat av sig massa skor, men aldrig fått med sig vägg. Tur är väl det! Min är oerhört känslig och vi har testat högre, då med hälta som följd. Och plasta kommer jag aldrig göra igen, det var plastning som orsakade detta.
Men visst har jag funderat på att byta hovslagare.[/QAOTE]
Har ingen uppfattning om huruvida du ska byta hovslagare. Den du har kan bevisligen fixera sprickor.
Vad gäller plastning så är det väl samma som med allt annat. Det handlar om HUR, VAR och VARFÖR man gör det, liksom VEM som gör det. Men jag pratar INTE om att plasta din spricka utan allmänt om att förstärka väggen vid de tillfällen då man inte kan fästa skon.
 
Håller med@ heartbar. Skoningen i sig är som bäddat för tappsko o då med TVÅ kappor att kunna trampas in i sulan.
 
Nu har jag lagt upp en ny bild i albumet. (Gå in o kika) på den bilden visar jag hoven när tråden startades och sedan några v. Senare.
Den med snö är alltså senare skede. Det visar att sprickan krupit upp trots en mycket försiktighet.
Fortfarande ingen hälta eller något som visar på smärta. Hästen är framåt och positiv.
Hovslagaren kommer om 2v.
Vad tror ni? Känns som att man borde kunna rida vanligt både av hästens välmående men även av era kommentarer att följa.
Men jag får beslutsångest. Hon är försäljningshäst. Men sprickan gör ju henne mindre värd. Men o andra sidan blir hon ännu mindre värd om jag inte får igång henne nu och sprickan ändå inte växer igen??? (Tex om hon får stå i ett år och de ändå inte växer ut)
Hon är ju bara 4 år och borde sättas igång på riktigt.
 
Problemet just nu är att det är alldeles för långa tår på hästen, vilket ger extra hög belastning på hovens främre del vid överrullningen. Det är dessutom skor med utanpåliggande tåkappa, som ligger lite långt fram på hoven = gör tån ännu längre. Jag är inte ett dugg förvånad över att det spruckit upp mer.

Just nu hade jag nog avvaktat med ridning, alternativt kallat ut hovslagaren i förtid.
 
Ser att jag slarvat lite då jag läst/kommenterat dina tidigare inlägg. Tog för givet (ska man inte)att du tog ut hovslagaren omgående för att åtgärda enligt de råd du fick.
Till dess att man stoppat den negativa utvecklingen genom att få återställt balansen i hoven och förbättrat fixeringen, så kommer sprickan fortsätta.
 
Nu har jag lagt upp en ny bild i albumet. (Gå in o kika) på den bilden visar jag hoven när tråden startades och sedan några v. Senare.
Den med snö är alltså senare skede. Det visar att sprickan krupit upp trots en mycket försiktighet.
Fortfarande ingen hälta eller något som visar på smärta. Hästen är framåt och positiv.
Hovslagaren kommer om 2v.
Vad tror ni? Känns som att man borde kunna rida vanligt både av hästens välmående men även av era kommentarer att följa.
Men jag får beslutsångest. Hon är försäljningshäst. Men sprickan gör ju henne mindre värd. Men o andra sidan blir hon ännu mindre värd om jag inte får igång henne nu och sprickan ändå inte växer igen??? (Tex om hon får stå i ett år och de ändå inte växer ut)
Hon är ju bara 4 år och borde sättas igång på riktigt.
Jag skrev i tidigare inlägg att det var för lång tid mellan skoningarna och här har du resultatet för lång tå som gör att sprickan fortsatt upp ?
Frågan är varför man vill ha råd som du fått i tråden innan angående skoning osv och sen blir förvånad över att sprickan fortsatt uppåt .
Tråkigt när det såg så fint ut innan och man inte ens kunde korta av skoningsintervallerna .
 
Mitt problem just nu är att jag inte är ägaren av hästen. Jag har skött inridning, tillridning osv. Men ägaren har hästen i sitt egna stall och sköter alla kostnader. Allt jag kan göra är att berätta för ägaren vad som skrivs här, och se vad som händer. Fick respons på att hoven såg fin ut (möjligtvis inte ha tåkappa och kanske ha en till nit i sprickan) men annars var de ingen som sa att det skulle fixas omedelbart då jag förklarade att hovslagaren skulle komma med 7v. Intervall. Allt du frågade var om när hovslagaren kommer.
Eftersom jag inte har huvudansvar för hästen kan jag inte göra mer än att förklara för ägaren vad ni säger.
Ägaren svarar då att hovslagaren jobbat mycket länge och hon vill inte ifrågasätta en fackman. Även om vi ska be om sidokappor osv. Men ja. Hon hade ju frågat honom om sidokappor första gången men då hade han sagt att denne satt så bra. Han ville från början inte ens sko hästen.
Sprickan har iaf inte blivit bredare..
 
Mitt problem just nu är att jag inte är ägaren av hästen. Jag har skött inridning, tillridning osv. Men ägaren har hästen i sitt egna stall och sköter alla kostnader. Allt jag kan göra är att berätta för ägaren vad som skrivs här, och se vad som händer. Fick respons på att hoven såg fin ut (möjligtvis inte ha tåkappa och kanske ha en till nit i sprickan) men annars var de ingen som sa att det skulle fixas omedelbart då jag förklarade att hovslagaren skulle komma med 8v. Intervall. Allt du frågade var om när hovslagaren kommer.
Eftersom jag inte har huvudansvar för hästen kan jag inte göra mer än att förklara för ägaren vad ni säger.
Ägaren svarar då att hovslagaren jobbat mycket länge och hon vill inte ifrågasätta en fackman. Även om vi ska be om sidokappor osv. Men ja. Hon hade ju frågat honom om sidokappor första gången men då hade han sagt att denne satt så bra. Han ville från början inte ens sko hästen.
Sprickan har iaf inte blivit bredare..

Hästen är hos dig och då har du ansvar hur hästen rids och sköts.
Jag skulle vägra ägaren det du hittils beskrivit.
Lämna tillbaka den och låt ägaren själv sköta om sprickan och erbjud dig att sälja/utbilda den efter hästen fungerar som den ska.
Bara för att en häst är framåt och possetiv betyder inte, att den är ok.
 
Hästen är hos dig och då har du ansvar hur hästen rids och sköts.
Jag skulle vägra ägaren det du hittils beskrivit.
Lämna tillbaka den och låt ägaren själv sköta om sprickan och erbjud dig att sälja/utbilda den efter hästen fungerar som den ska.
Bara för att en häst är framåt och possetiv betyder inte, att den är ok.
Nej alltså hästen är hos henne. Jag åker dit och rider. Hon har absolut en bra hästhållning. Tyvärr litar hon på hovslagaren, och har han fel så blir ju allt fel. En hovslagare ska ju faktiskt kunna sin sak men i detta fallet stämmer det ej. Han har varit i stallet under tiden men inte fixat hästens hov tidigare.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 429
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 025
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp