hornspricka, hur försiktig bör man vara?

Har inte frågat om hans meriter men han har skott på en ridskola i över 20 år och ska även starta en smed så han kan forma skorna exakt efter hoven. Så antar att han är utbildad osv.

Varför antar du det, utifrån att ha ska starta smedja och skott på ridskola? Tvärtom, skulle jag vilja säga. Ridskolor är ofta måna om pengarna, och de jag jobbat på har inte varit så noga med högkvalificerade hovslagare. Det är inga specialskoningar utan ofta omläggning och minimal insats - löpande band.
 
@Lovisaleonora Håller med. Jag känner till en hovslagare som jag vet skor på en ridskola. Han är utbildad - men inte vidareutbildad - och jag tror att han skor helt okej vid normalskoningar. Däremot är den erfarenheten jag har haft att han inte är speciellt kunnig om hovsjukdomar och skador. Vid problem, som i TS fall, skulle jag absolut vilja anlita en hovslagare som har kompetens att hantera problemhovar.
 
Jag är jättekinkig när det kommer till hovslagare och hovproblem. Inte ens den ena av klinikhovslagarna duger i mina ögon när det kommer till de lite kinkigare fallen.
 
Hans kompetens var U f j. Vet ej vad det står för.

Det var väldigt tråkig fakta tycker jag.
Om han har de bokstäverna borde han vara lite mer engagerad och ha mer kompetens än så här...
Tror du skrev förut att han inte ens hade tagit hovsprickan på allvar innan han fixade den till dagens lagning, och dessutom med för långa tår....
Jag blir mörkrädd....utbildad verkar inte vara ett kvitto på ett bra jobb längre.
 
Det var väldigt tråkig fakta tycker jag.
Om han har de bokstäverna borde han vara lite mer engagerad och ha mer kompetens än så här...
Tror du skrev förut att han inte ens hade tagit hovsprickan på allvar innan han fixade den till dagens lagning, och dessutom med för långa tår....
Jag blir mörkrädd....utbildad verkar inte vara ett kvitto på ett bra jobb längre.

Hej!

Tyvärr vet jag fler hovslagare med liknande kompetens på pappret som verkar jättebra och intresserade när man pratar med dom och som sen lyckats sko min häst halt. Hon är inte svårskodd alls har det visat sig när en riktigt duktig hovslagare skott henne, inte blivit halt på ett år och kan nu tappa skor utan hälta och hovarna ser ut som hovar ska.

Jag hoppas att jag bara haft otur, men nu litar jag inte ett dyft på alla fina bokstäver på hovslagarsidan.

/Lavinia
 
Hej!

Tyvärr vet jag fler hovslagare med liknande kompetens på pappret som verkar jättebra och intresserade när man pratar med dom och som sen lyckats sko min häst halt. Hon är inte svårskodd alls har det visat sig när en riktigt duktig hovslagare skott henne, inte blivit halt på ett år och kan nu tappa skor utan hälta och hovarna ser ut som hovar ska.

Jag hoppas att jag bara haft otur, men nu litar jag inte ett dyft på alla fina bokstäver på hovslagarsidan.

/Lavinia

Det är väldigt tråkigt att det ska vara så.
Jag tycker att man ska kunna lita på utbildade, fortbildade och dessutom godkända JBV, men jag har liknande erfarenheter som du.
Anlitat väl renommerad, och med alla utbildningar som skodde så illa att min fick belastningsfång.
Efteråt får man som ägare såååå dåligt samvete att man utsatt de för skadorna men samtidigt går man till hovisar pga man inte är utbildad själv.
Svårt det där :-/
 
Det är väldigt tråkigt att det ska vara så.
Jag tycker att man ska kunna lita på utbildade, fortbildade och dessutom godkända JBV, men jag har liknande erfarenheter som du.
Anlitat väl renommerad, och med alla utbildningar som skodde så illa att min fick belastningsfång.
Efteråt får man som ägare såååå dåligt samvete att man utsatt de för skadorna men samtidigt går man till hovisar pga man inte är utbildad själv.
Svårt det där :-/

Jupp, riktigt svårt :-(.

Jag sitter just nu i dilemmat om jag ska fortsätta sko på klinik- där det funkar, eller om jag vågar leta upp nån i området som kan sko. Blivit bränd ett par gånger för mycket...

/Lavinia, som lägger 3000 var 6e vecka på skor...
 
Jupp, riktigt svårt :-(.

Jag sitter just nu i dilemmat om jag ska fortsätta sko på klinik- där det funkar, eller om jag vågar leta upp nån i området som kan sko. Blivit bränd ett par gånger för mycket...

/Lavinia, som lägger 3000 var 6e vecka på skor...

Prova med att få klinikhovisen att rekommendera någon i ditt område och låt dom sedan hålla kontakt via tele.
Du kan också låta den nya veta, att du kommer att åka till kliniken med jämna mellanrum för att se att allt går åt rätt håll.
Kanske det kan sätta press på att den nya hovisen kommer att hålla kvalitet i arbetet hen utför.
Tyvärr får jag en känsla att en del hovisar slarvar, men kan egentligen.
Att dom slarvar och utför skitjobb på min och andras hästar gör mig förbannad!
 
Prova med att få klinikhovisen att rekommendera någon i ditt område och låt dom sedan hålla kontakt via tele.
Du kan också låta den nya veta, att du kommer att åka till kliniken med jämna mellanrum för att se att allt går åt rätt håll.
Kanske det kan sätta press på att den nya hovisen kommer att hålla kvalitet i arbetet hen utför.
Tyvärr får jag en känsla att en del hovisar slarvar, men kan egentligen.
Att dom slarvar och utför skitjobb på min och andras hästar gör mig förbannad!

Jag har testat att be om rekommendation, men klinikhovis är inte härifrån och har dålig koll på hovisar i området. Men att säga att man kommer åka till kliniken och kolla arbetet låter ju inte som en dum idé. Jag har testat med annan klinikhovis och hemmahovis som varit i kontakt, hemmahovis följde tom med till kliniken och kollade hur det skulle vara och ändå blev det pannkaka av alltihopa... Är inte heller så nöjd med skitjobben!

/L
 
Känns bara så lönlöst med allt. Man borde ju (som nämns tidigare) kunna lita på hovis. Men just nu känns de som att man inte kan de. Och själv kan man ju inget. Så man ligger i händerna på hovisarna, som i sin tur inte kanske gör sitt bästa??
 
Känns bara så lönlöst med allt. Man borde ju (som nämns tidigare) kunna lita på hovis. Men just nu känns de som att man inte kan de. Och själv kan man ju inget. Så man ligger i händerna på hovisarna, som i sin tur inte kanske gör sitt bästa??

Tyvärr är det ägaren ytterst som ansvarar för hästens skötsel, dvs vilka som handhar/rider/behandlar och skor.
Kan man inte som ägare, måste man dubbelkolla hos andra proffs så det blir rätt men det är inte alltid det fungerar heller....
Du (TS) som ryttare, har du ansvar för hästens bästa, tar inte ägarens sitt så är det bara att välja en annan häst.
 
Oj vilket pådrag om hovslagaren .
Hade man skott hästen med kortare intervaller och kortare tå skor med sidokappor och nitat sprickan då hade mycket varit vunnet ?
 
Hade man skott hästen med kortare intervaller och kortare tå skor med sidokappor och nitat sprickan då hade mycket varit vunnet ?

Men det är ju klart! Med rörelse då, fanns det chans att hästen kunde brukas utan katastrof, men det vet vi ju inte riktigt heller.
Jag hade låtit en duktig klinik hovis titta först och kanske ta en plåt för säkerhets skull.
Nu ser inte ägaren detta på samma sätt...
 
Oj vilket pådrag om hovslagaren .
Hade man skott hästen med kortare intervaller och kortare tå skor med sidokappor och nitat sprickan då hade mycket varit vunnet ?
Ja fast det är ju det som hovslagaren borde gjort från början och informerat sin kund om varför. Det är hovslagaren som är yrkesmannen.
Det verkar i detta fallet som att hovslagaren är godkänd av Jordbruksverket. I och med det SKA vederbörande antingen ha kompetensen att åtgärda och informera om en så förhållandevis "enkel" skada som en hovspricka. Eller, ännu viktigare kanske, vidarebefordra hästens problem till en mer kompetent kollega.
Tyvärr blev inte godkännandet riktigt det "kompetensintyg" som många av oss trodde när det kom. Många, absolut inte alla, har "halkat in på bananskal" . Men godkännandet är ändå en markering att man underställer sig jordbruksverkets "regler" i fråga om hovslageri.
Det KAN ju förvisso också vara så att hästägaren ignorerar hovslagarens råd, men det vet vi ju inget om
 
Känns bara så lönlöst med allt. Man borde ju (som nämns tidigare) kunna lita på hovis. Men just nu känns de som att man inte kan de. Och själv kan man ju inget. Så man ligger i händerna på hovisarna, som i sin tur inte kanske gör sitt bästa??

Hej!

Jag är helt övertygad om att de flesta hovisar gör sitt absolut bästa, det är bara det att det inte är nog. Att man har en utbildning på pappret är inte samma sak som att ha förstått hur det ska utföras i praktiken.

/L
 
Ja fast det är ju det som hovslagaren borde gjort från början och informerat sin kund om varför. Det är hovslagaren som är yrkesmannen.
Det verkar i detta fallet som att hovslagaren är godkänd av Jordbruksverket. I och med det SKA vederbörande antingen ha kompetensen att åtgärda och informera om en så förhållandevis "enkel" skada som en hovspricka. Eller, ännu viktigare kanske, vidarebefordra hästens problem till en mer kompetent kollega.
Tyvärr blev inte godkännandet riktigt det "kompetensintyg" som många av oss trodde när det kom. Många, absolut inte alla, har "halkat in på bananskal" . Men godkännandet är ändå en markering att man underställer sig jordbruksverkets "regler" i fråga om hovslageri.
Det KAN ju förvisso också vara så att hästägaren ignorerar hovslagarens råd, men det vet vi ju inget om
Somsagt. Ägaren bad om sidokappor och fler nitar. Men hovslagaren insisterade på att ha det som det var i nuläget. Dessutom borde han sagt att han ville komma o sko om tidigare. Men de sa han ej. Dessutom har han varit i stallet och skott andra hästar men inte varit intresserad av att sko om hästen i fråga.
Som någon nämnde så litar man ju på att dem kan sin sak. Men tydligen inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 430
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp