hornspricka, hur försiktig bör man vara?

Nej alltså hästen är hos henne. Jag åker dit och rider. Hon har absolut en bra hästhållning. Tyvärr litar hon på hovslagaren, och har han fel så blir ju allt fel. En hovslagare ska ju faktiskt kunna sin sak men i detta fallet stämmer det ej. Han har varit i stallet under tiden men inte fixat hästens hov tidigare.

Då ber jag om ursäkt, jag trodde att hästen var i din vård.
Detta gör det ju lättare för dig, vägra rid hästen då?
 
Då ber jag om ursäkt, jag trodde att hästen var i din vård.
Detta gör det ju lättare för dig, vägra rid hästen då?
Jag vill ju iof rida. Menar du för att strejka typ?
Tycker bara hovslagaren missköter sig.. hur gör man dååå. Hon har bytt 3 ggr. Detta verkar vara den bästa...
 
Jag vill ju iof rida. Menar du för att strejka typ?
Tycker bara hovslagaren missköter sig.. hur gör man dååå. Hon har bytt 3 ggr. Detta verkar vara den bästa...

Du får faktist ursäkta mig men jag säger vad jag tycker....jag kan inte förstå detta ridkåta beteendet?
Om hästen inte får den omskötsel den behöver, varför fortsätta att rida öht?
Om du bryr dig om hästen, så tala om för ägaren om din oro och säg att du inte tänker rida om hästen inte får en bra hovis!
 
Du får faktist ursäkta mig men jag säger vad jag tycker....jag kan inte förstå detta ridkåta beteendet?
Om hästen inte får den omskötsel den behöver, varför fortsätta att rida öht?
Om du bryr dig om hästen, så tala om för ägaren om din oro och säg att du inte tänker rida om hästen inte får en bra hovis!
Men gud! Det är ju de jag undrar här!!!! Om jag ska rida eller ej!!! Har pratat med flertalet som rider med hästar med sprickor för vissa sprickor läker aldrig ut. Har en i stallet som hade en häst som hon red regelbundet och som haft spricka hela sitt liv typ. Det var ju en här som sa att hästar som tävlar högt tävlar med sprickor. Därför jag undrar hur jag ska gå tillväga.
 
Jag tycker inte man rider en häst som inte är iordning för ridning. I det här fallet vill man ju absolut undvika extra belastning, särskilt om inte hovarna sköts.

Jag hade inte sett det som intressant det minsta att rida en häst som inte sköts ordentligt när den är sjuk/nedsatt/dålig. Har man inte respekt för hästen (no hoof, no horse) så delar man inte min idé om god hästhållning och det vill jag inte vara en del av.

Känns som väldigt konstigt att vara så intresserad av ridning att det blir på bekostnad av hästens hälsa.
 
Hon är försäljningshäst. Men sprickan gör ju henne mindre värd. Men o andra sidan blir hon ännu mindre värd om jag inte får igång henne nu och sprickan ändå inte växer igen??? (Tex om hon får stå i ett år och de ändå inte växer ut)
Hon är ju bara 4 år och borde sättas igång på riktigt.

Bara en fråga, får du någon sorts andel av försäljningssumman för ditt arbete med hästen?
 
Vissa sprickor läker aldrig ut. Det är sant. Men detta känns som en "ny" spricka och då skulle inte jag rida. Alls. Jag skulle åka till klinik och röntga hoven.
O hur gammal hästen är och vad den "ska" kunna i en viss ålder är totalt oväsentligt. Min är 5 men är 3 i utbildningen. Hon har nu vilat heltid pga sprickan sen i mars förra året. Alltså snart 1 år. Veterinären tillsammans med hovslagaren som gav mig det rådet.

En hov tar minst 1 år att bytas ut. Du kan inte se nu om den kommer växa ner eller ej. Du får kolla hur det ser ut i kronranden och hur det ser ut där den "nya" hoven växer ut. Är det spricka där med?
Åk till veterinär med en duktig klinikhovslagare.
Ingen hov - ingen häst.
 
Det var detta jag reagerade på.
Jag har redan gett dig råd, prata med ägaren och vägra rid.
Alltså de är klart jag vill rida. Men gör ju inte de om man inte ska. Har skrittat henne 1 max 2 ggr i veckan lungt en mini runda. Eftersom hovslagare ordinerade detta.
Precis som en läkare kan ordinera att man ska börja med sjukgymnastik, inte tar man förgivet att fackmannen har fel??
Ni får de låta som att jag ridit henne svinhårt och gått emot allt ni sagt. Men nej. Många här sa ok till att följa hovslagarens råd och att en lugn skritt kan sätta igång henne blodcirkulation och få hoven att må bättre.
Och visst blir man fundersam då 50% säger att man kan rida och att 50% säger nej. Därför vill jag ha olika syn på saken. Inte ord slängda på mig som får de att se ut som en otacksam ridkåt idiot. Har ni sådana nertryckningskommentarer så klarar jag mig utan er.
 
Vissa sprickor läker aldrig ut. Det är sant. Men detta känns som en "ny" spricka och då skulle inte jag rida. Alls. Jag skulle åka till klinik och röntga hoven.
O hur gammal hästen är och vad den "ska" kunna i en viss ålder är totalt oväsentligt. Min är 5 men är 3 i utbildningen. Hon har nu vilat heltid pga sprickan sen i mars förra året. Alltså snart 1 år. Veterinären tillsammans med hovslagaren som gav mig det rådet.

En hov tar minst 1 år att bytas ut. Du kan inte se nu om den kommer växa ner eller ej. Du får kolla hur det ser ut i kronranden och hur det ser ut där den "nya" hoven växer ut. Är det spricka där med?
Åk till veterinär med en duktig klinikhovslagare.
Ingen hov - ingen häst.
Okej ska låta henne stå nu. Och så får vi se vad hovslagaren säger, och sen så får vi se vad vi gör härnäst.
 
Bara en fråga, får du någon sorts andel av försäljningssumman för ditt arbete med hästen?
Får ingenting. Men betalar inte heller någonting. Har möjlighet att byta häst då flertalet ägare bett om hjälp. Men ville vänta och se vad som händer med hoven. Tror jag lämnar hästen i allafall 1 år om sprickan verkar sämre igen.
 
Hej!

Om sprickan är avlastad skulle jag tro att promenader inte är något som hästen mår dåligt av, precis som hovslagaren sagt är rörelse bra för läkningen av hovar, men (stort men) eftersom sprickan inte är avlastad och skoningen inte är anpassad för sprickan hade jag inte rört hästen alls.

Hade jag ridit hästen hade jag omgående vägrat, jag har vägrat rida hästar som behövt skos eller vars hästhållning inte varit vettig.

/Lavinia
 
Om sprickan är korrekt fixerad, hoven verkad i balans efter förutsättningarna så kommer hoven inte att spricka upp mer, utan sprickan kommer sakta växa ned. Många travhästar och en hel del hopphästar tävlar med fixerade sprickor. Men då är de korrekt fixerade. En hov utsätts för stora krafter som en liten elastisk söm inte har en chans att hålla emot. En redig plåt och åtminstone 8 skruv vid fixering, kort tå och ingen kappa över skadan. Sedan kan du med 99 % säkerhet rida som vanligt.
 
@sarawis Är det en vidareutbildad (och ev. godkänd) hovslagare som skor hästen? Har någon av hovslagarna varit klinikhovslagare?
Har inte frågat om hans meriter men han har skott på en ridskola i över 20 år och ska även starta en smed så han kan forma skorna exakt efter hoven. Så antar att han är utbildad osv.
 
Om sprickan är korrekt fixerad, hoven verkad i balans efter förutsättningarna så kommer hoven inte att spricka upp mer, utan sprickan kommer sakta växa ned. Många travhästar och en hel del hopphästar tävlar med fixerade sprickor. Men då är de korrekt fixerade. En hov utsätts för stora krafter som en liten elastisk söm inte har en chans att hålla emot. En redig plåt och åtminstone 8 skruv vid fixering, kort tå och ingen kappa över skadan. Sedan kan du med 99 % säkerhet rida som vanligt.
okej men plåt med skruv är ett måste?
 
okej men plåt med skruv är ett måste?
Ja, eller likvärdig stabil fixering. Vet en del som fixerar med tvinnad ståltråd men det är lite meckigare. Andra fixerar bara med hovplast men då måste man veta vad man gör pga röt-risken. Tror nog att plåt är det vanligaste sättet att fixera på.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 429
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 025
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp