Höstföräldrar 2015 #4

Haha! Ärtor är tydligen väldigt gott, fast här heter de majs, precis som majs:D Hade en genomskinlig burk i kylen med ärtor och majs som blev över från middagen. När jag öppnade kylen på morgonen och skulle plocka fram frukost sken dottern upp, pekade på burken och skulle ha majs till frukost :D Så det blev majs, ärtor, hallon och en liten bit smörgås.
Hela kostcirkeln i den frukosten, ju! :D
Majs är lika bra här med! Har ni sett snubben som säger "De e najs"? Finns på Youtube. Siri har samma uttal på majs som han har på najs.. . :rofl:
 
BVC var inte oroliga för vikten. Utan hon är en smalis helt enkelt. Hon kan extremt många ord, på 18 månader kollen så fick vi ihop 40+ ord. BVC var djupt imponerade. Man ba japp vi har ett genibarn :angel:
 
Vi har lärt oss att inte ställa frågor nu, svaret är i stort sett alltid Nej. Eller om det är nåt riktigt kul kommer det ett litet mmmm.
Annars är det en härlig ålder med en del bestämda åsikter och lite trots. Vi har flyttat till hus och H till eget rum med en växasäng. Nu får han bättre plats och spännande med eget rum med alla leksaker i. Bäst är dock gräsmattan där man kan spela fotboll i eeeeeevigheter.
 
Vi har lärt oss att inte ställa frågor nu, svaret är i stort sett alltid Nej. Eller om det är nåt riktigt kul kommer det ett litet mmmm.
Annars är det en härlig ålder med en del bestämda åsikter och lite trots. Vi har flyttat till hus och H till eget rum med en växasäng. Nu får han bättre plats och spännande med eget rum med alla leksaker i. Bäst är dock gräsmattan där man kan spela fotboll i eeeeeevigheter.
Härligt med hus!
Här är det precis tvärtom. Vi har haft en lång period där alla frågor har besvarats med -Neeeeeej.... Men för ungefär två veckor sen så lossnade det så nu svarar hon äntligen ja eller mmmm när hon vill ngt. Så nu är det riktigt roligt att fråga henne och låta henne göra val!
 
Vi har också kommit över nej-perioden, så länge humöret är bra dvs ;) ibland säger hon nej på ren rutin men kommer på sig själv och ändrar till ett mmm eller rent av JA! :D
 
Hoppas ni har en härlig sommar!
Vi är långlediga och har åkt en del båt och badat och annars varit hemma.
Alva växlar mellan att vara oerhört förståndig och att inte lyssna alls :p
Just nu är hon inne i en pappa-fas och tjatar om pappa hela tiden när hon inte vill ringa mormor som är en annan favorit. Tur att mamma också duger, annars hade man blivit lite svartsjuk nästan :D
Igår red hon själv från stallet till ridbanan (10 min) på min häst på 165 cm. Jag ledde såklart men hon höll i sig så fint och satt väldigt stolt och rak i ryggen. Det är så häftigt att de börjar bli små människor även om det också innebär mer egen vilja;)
 
Hoppas ni har en härlig sommar!
Vi är långlediga och har åkt en del båt och badat och annars varit hemma.
Alva växlar mellan att vara oerhört förståndig och att inte lyssna alls :p
Just nu är hon inne i en pappa-fas och tjatar om pappa hela tiden när hon inte vill ringa mormor som är en annan favorit. Tur att mamma också duger, annars hade man blivit lite svartsjuk nästan :D
Igår red hon själv från stallet till ridbanan (10 min) på min häst på 165 cm. Jag ledde såklart men hon höll i sig så fint och satt väldigt stolt och rak i ryggen. Det är så häftigt att de börjar bli små människor även om det också innebär mer egen vilja;)
Vi har också semester, tyvärr i dåligt väder men jag har mer semester sen ;) känner igen det där med selektiv hörsel... men det är fantastiskt roligt att det börjar fungera att resonera med de små liven, vi har varit ute med båt i några dagar och har bara behövt bråka om flytvästen en gång ;) sen förstod hon att på brygga/uppe på båten var det flytväst som gällde om hon ville vara där.

Underbart med ridningen, jag försöker hitta en ponny som vill bära runt på Siri en stund nån gång i veckan, men det går trögt :/ min egen medryttarhäst är på semester han med över sommaren.
 
Ebba har varit på sin första utlandssemester. Vi var en vecka på spanska solkusten, perfekt verkade Ebba tycka. Flyg och övriga resor gick över förväntan, men i slutet av veckan blev det lite för varmt, verkade hon tycka, så nu är det skönt att vara hemma :)

Vad kul att introducera ridning redan! Jag sörjer lite att jag inte har några egna hästar längre, och de vi har tillgång till är inte så väldigt barnvänliga. Fyraåringen har börjat fråga efter en ponny, så vi får väl se :angel: Men ridskola först kanske.
 
Jag har ju en häst som är ganska speciell på så vis att det absolut inte är någon nybörjarhäst när man rider, men hon är ursnäll att hantera och om man leder eller har med sig små barn. Så även om hon är stor så funkar det toppen som barnhäst. Sen har vi ju en cool d-ponny också som hon kan växa i. Grannen till stallet har ridskola från 3 år så vi får väl börja där sen.. :D
 
Jag har ju en häst som är ganska speciell på så vis att det absolut inte är någon nybörjarhäst när man rider, men hon är ursnäll att hantera och om man leder eller har med sig små barn. Så även om hon är stor så funkar det toppen som barnhäst. Sen har vi ju en cool d-ponny också som hon kan växa i. Grannen till stallet har ridskola från 3 år så vi får väl börja där sen.. :D

Låter precis som min gamla ponny. En galen tant i alla avseenden utom just med små barn eller människor som var väldigt osäkra. Då var hon så försiktig och omtänksam att man blev rörd :love: Saknar den tokfian :(
 
Min medryttarhäst är en pensionerad ridskolehäst, så Den Stora Stygga Världen utanför ridhus/utan andra hästar är lite läskig... :p men han är en klippa så länge vi håller oss på trygg mark så det funkar fint. Men det hade varit smidigt med en lite mindre ponny, lättare att hålla i både barn och häst om det behövs då.
 
Måns lär sig nya grejer varje dag känns det som. Väldigt tydlig med vad han vill, go, busig och snäll. Kan väl uttala runt 20-30 ord, men förstår väldigt mycket mer. Bästa grejerna är studsmattan, bollar, cyklar, bilar och leksaksköket. Känns som att det går fort nu. :)
 
Alltså är så stolt. Idag när jag kom hem från jobbet så kommer dottern springandes och skriker mamma jätteglatt (det gör hon iofs alltid) + ska krama mig och sen säger hon "mamma är här" pekar på sig själv och säger "Thilde är här" (hon heter så, har nog inte skrivit det innan) och nickar sen får jag en puss.

Så töntigt stolt att hon börjar sätta ihop ord till meningar! Allt läsande och pratande har nog varit bra ändå :)
 
"Namn glass gott" :D med väldigt nöjd min.
Det snackas hela dagarna, börjar bli längre meningar och även han nämner sig själv med sitt namn. Sen älskar han att rita, alltid katt oftast gul men ibland "tvart" (svart) eller andra färger.

Underbar ålder, så go :love:
 
Alltså är så stolt. Idag när jag kom hem från jobbet så kommer dottern springandes och skriker mamma jätteglatt (det gör hon iofs alltid) + ska krama mig och sen säger hon "mamma är här" pekar på sig själv och säger "Thilde är här" (hon heter så, har nog inte skrivit det innan) och nickar sen får jag en puss.

Så töntigt stolt att hon börjar sätta ihop ord till meningar! Allt läsande och pratande har nog varit bra ändå :)
Här pratas det också i meningar. Tyvärr får jag ofta höra en mening som jag önskar att hon inte skulle säga så
ofta -"Nää, de inte gott". :grin: :D

I övrigt håller jag med om att det är en härlig ålder! Men vi har fått en flicka med extremt stark egen vilja. Men man får påminna sig om att det är bra egenskaper att ha med sig i livet!
 
Här pratas det också i meningar. Tyvärr får jag ofta höra en mening som jag önskar att hon inte skulle säga så
ofta -"Nää, de inte gott". :grin: :D

I övrigt håller jag med om att det är en härlig ålder! Men vi har fått en flicka med extremt stark egen vilja. Men man får påminna sig om att det är bra egenskaper att ha med sig i livet!

Haha, bra att hon talar om vad hon gillar och inte :D Vår tjej smakar på det mesta men mycket åker ut igen, halvtuggat med ett ''blää''. Supermysigt O_o

Det ska bli spännande att se hur det går på förskolan, börjar om 3 veckor :nailbiting: är ju en bestämd donna så det kan nog bli lite konflikter i början. Har din dotter börjat förskolan än?
 
Haha, bra att hon talar om vad hon gillar och inte :D Vår tjej smakar på det mesta men mycket åker ut igen, halvtuggat med ett ''blää''. Supermysigt O_o

Det ska bli spännande att se hur det går på förskolan, börjar om 3 veckor :nailbiting: är ju en bestämd donna så det kan nog bli lite konflikter i början. Har din dotter börjat förskolan än?
Nej, det är samma för oss! Start i början på sep. Men hon har på senare tid blivit så enormt intresserad av dels andra barn och dels lek så det känns som att hon börjar bli mogen. Det som oroar mig är att hon precis kommit in i en fas nu där hon är mammigare än vad hon någonsin varit. Svårt med separationer. Så det kan vara att det är en dum period för henne att börja. Men vi får se. Det blir lite mjukstart idag iaf när jag ska börja jobba igen efter semestern. Får se hur det går.
 
När vi kom hem från semestern insåg jag hur fort det går! Nu nämner han katterna vid namn och att "H klappa Dally". bokstäverna S och R är rätt svåra.
Igår började han plötsligt göra kullerbyttor. Det är bra med fart, antingen tränar han fotboll eller nu vid VM så blev han 10meters löpare (vi får agera starters "på era platser, färdiga, gå") eller så leker han simbassäng i sängen. Full rulle :)
Nästa vecka börjar han på sin nya förskola, spännande!
 
När vi kom hem från semestern insåg jag hur fort det går! Nu nämner han katterna vid namn och att "H klappa Dally". bokstäverna S och R är rätt svåra.
Igår började han plötsligt göra kullerbyttor. Det är bra med fart, antingen tränar han fotboll eller nu vid VM så blev han 10meters löpare (vi får agera starters "på era platser, färdiga, gå") eller så leker han simbassäng i sängen. Full rulle :)
Nästa vecka börjar han på sin nya förskola, spännande!
Oj, vad duktigt!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 638
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 237
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 312
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp