Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Puffar upp tråden liteboch fyller i Olivers halvårssiffror :)
Augusti
25/8 - Pollyhopp , 28 år, första barnet, pojke,Ludwig, född 24/8 3600 g & 49 cm 6 månader: 7575 gram och 67 cm
28/8 - fritz_92, 23 år, första barnet, Isabella, född 26/8 3320 gram och 51 cm 6 månader: 7500 g och 66.5 cm
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke,Ante, född 26/8. 3580 gram och 51 cm, 6 månader: 7810 gram och 67 cm
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 28 år Alfons född 14/9 3900 gram och 50 cm
6 månader: Ca 8000g och 69cm lång
15/9 - eddisson, första barnet, 31 år Elias född 29/9 3452g
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet. E (flicka) född 15/9 3100g och 49cm.

Oktober
24/10 - HeleneK, 35 år, första barnet,flicka,Elda, född 25/10, 3760g, 51 cm.
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet(sambons femte), flicka, Pixie, född 30/10, 3363g 51cm. 6 månader: 7130 g och 65 cm.
31/10 - Ravishing, 26 år, första barnet, pojke,Henry född 31/10, 48cm, 3000g.

November
2/11 - comfort 29 år tredje barnet. Pojke född 14/11, 59 cm 5350g. 6 mån : 74 cm 11 825 g.
7/11 - pajaztar, 31 år, första barnet. Flicka född 1/11, 47 cm 2780 g. 6 mån: 67 cm, 7240 g
12/11 - tabasco, första barnet, 27 år, flicka
15/11 - Terqa, andra barnet, 33 år, Flicka, Iris född 19/11, 54 cm 3925 gram
22/11 - vinkelina, första barnet 32 år
24/11 - Jast87, andra barnet, 28 år, Flicka född 23/11, 53 cm och 3520 g.
25/11 - Lillstrumpa, första barnet, 29 år Flicka född 20/11, 48 cm och 3112 g
 
Här kom första tanden igår! Och så är det inte långt bort att han tar första krypsteget.
Tyvärr sover han fortfarande jätteilla. Vaknar i princip minst en gg/h och behöver sövas om antingen med sång eller bröst.

Mat ät superäckligt , det enda han gillar är frukt och tuttar haha!
 
Här rullar det på, har en ganska lättsam tjej som är inne i en väldigt mammig och närhetstörstande period. Lever enbart på tutte fortfarande, tvärvägrar mer än någon smakbit på det mesta, mamman börjar tröttna ganska mycket på att vara enda matkällan :cautious: är mycket mer reserverad mot okänt folk än vad storebror var som bebis men är desto goare mot de hon känner :love:
Har suttit själv sen hon var fem månader, inga tänder än. Favoritsysslan är att åka runt i hela huset i sin gåstol, är redig fart på henne :D

 
Augusti
25/8 - Pollyhopp , 28 år, första barnet, pojke,Ludwig, född 24/8 3600 g & 49 cm 6 månader: 7575 gram och 67 cm
28/8 - fritz_92, 23 år, första barnet, Isabella, född 26/8 3320 gram och 51 cm 6 månader: 7500 g och 66.5 cm
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke,Ante, född 26/8. 3580 gram och 51 cm, 6 månader: 7810 gram och 67 cm
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 28 år Alfons född 14/9 3900 gram och 50 cm
6 månader: Ca 8000g och 69cm lång

15/9 - eddisson, första barnet, 31 år Elias född 29/9 3452g
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet. E (flicka) född 15/9 3100g och 49cm.

Oktober
24/10 - HeleneK, 35 år, första barnet,flicka,Elda, född 25/10, 3760g, 51 cm.
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet(sambons femte), flicka, Pixie, född 30/10, 3363g 51cm. 6 månader: 7130 g och 65 cm.
31/10 - Ravishing, 26 år, första barnet, pojke,Henry född 31/10, 48cm, 3000g.

November
2/11 - comfort 29 år tredje barnet. Pojke född 14/11, 59 cm 5350g. 6 mån : 74 cm 11 825 g.
7/11 - pajaztar, 31 år, första barnet. Flicka född 1/11, 47 cm 2780 g. 6 mån: 67 cm, 7240 g
12/11 - tabasco, första barnet, 27 år, flicka
15/11 - Terqa, andra barnet, 33 år, Flicka, Iris född 19/11, 54 cm 3925 gram , 6 mån: 70 cm, 9825 g
22/11 - vinkelina, första barnet 32 år
24/11 - Jast87, andra barnet, 28 år, Flicka född 23/11, 53 cm och 3520 g.
25/11 - Lillstrumpa, första barnet, 29 år Flicka född 20/11, 48 cm och 3112 g
 
Här rullar det på, har en ganska lättsam tjej som är inne i en väldigt mammig och närhetstörstande period. Lever enbart på tutte fortfarande, tvärvägrar mer än någon smakbit på det mesta, mamman börjar tröttna ganska mycket på att vara enda matkällan :cautious: är mycket mer reserverad mot okänt folk än vad storebror var som bebis men är desto goare mot de hon känner :love:
Har suttit själv sen hon var fem månader, inga tänder än. Favoritsysslan är att åka runt i hela huset i sin gåstol, är redig fart på henne :D

Min är inte heller särskilt intresserad av annat än tutte. Går bra att smaka på grejer, men hon har inte fattat att det är mat liksom. Dricker gärna ur pipmugg, men bara om det är vatten. Prövade med välling, men det var usch.
 
Imorgon blir Ante 10 månader. Om mindre än en månad blir storasyster 3 år. Det här går alldeles för fort tycker jag! :eek:
Vi har haft en händelserik helg.
I fredags kom lilleman på hur man kryper framåt. Han har snurrat och backat i ett par veckor men i fredags släppte det och han började krypa framåt på alla fyra. I lördags drog han sig upp själv till stående, släppte taget och kan numera stå helt själv en liten stund utan att hålla i sig. :nailbiting: Idag började han gå längs möblerna och han kom även hur man sätter sig upp själv när man har krupit en sväng..
Från att ha varit en ganska stillsam unge som stannar där man lämnar honom small det bara till och nu är han överallt.. :laugh:
Han vill helst gå och hålla i någons händer hela tiden och blir skitsur om man måste släppa för att göra något annat. :D
 
Åh nu glömde jag ju. :D
Han har även börjat peka på saker och försöker ibland säga orden. Typ lampan pekar han på och säker bampa. Sen lägger han av största smilet och är supernöjd. Trodde det var en tillfällighet första gången men han gör det ofta så det är defenitivt medvetet. :D
Klappa händerna gör han ibland med men inte så ofta än.
Min lilla plutt. Tycker det är så häftigt att följa all utveckling som kommer så snabbt just nu. :love:
 
Alfons blev 9 månader för lite mer än en vecka sedan och här går det undan. Nu reser han sig och går tvärs över rummet. Men det går ju fortfarande MYCKET fortare att krypa så det väljer han oftast. Vi var på bvc och gjorde 10månaders kontrollen vilket inte var något problem men han klappar inte händerna eller slår i hop klossar men han är så framåt så inget hon behövde anmärka på. Känns konstigt att nästa koll är 1års kollen.

annars är det ganska lugnt nu. Han äter allt som vi äter (fast med mindre salt då) men jag stödammar nattetid samt 1mellannmål. Idag glömde sambon att spänna fast honom i vagnen så jag hörde bara att han började prata och då stod han där på golvet i hallen och va så nöjd att han kunde "meka" med hjulen på vagnen.
Så tips är att (förutom att inte glömma bältet i vagnen) lär barnen redan nu att dom ska lägga sig på mage och åla ner baklänges. Vi har trönat på det ganska mycket sedan han började klättra överallt (han har fått ha stora kartonger på sitt rum där han ha kunnat klättra som han vill) och nu är han jätte duktig på det. Så fort han ska ner någonstans hasar han ner baklänges på mage (åker öven rutschkana så )
 
Vad kul att läsa om era! Jag håller med om att tiden går helt sjukt fort! Vår lilla kille snackar non-stop, det låter bababa mamama gagag eller andra liknande ljud hela tiden som han är vaken. Bilar är superroliga leksaker, så de kryper han runt med överallt och kör på möbler, på golvet, på mig osv. Att åka minicross med pappa är det bästa som finns och lyfter man ner honom från crossen så lägger han sig på mage och gallskriker... Han har fått sitta i sadeln på en liten ponny en gång men det tyckte han inte alls om :( Det är verkligen pappas kille!
Rörelsemässigt så kryper han i ilfart, springer längs med möbler och med lära-gå vagn, pekar på saker och gör high-five. Men han vågar inte släppa taget än, dock är han så stadig så när han väl gör det går han nog direkt.
Vi försökte med en sån burk som man stoppar ner olika formade klossar i, tidigare har han fått stoppa ned dem i burken utan locket. Han blev lite fundersam, försökte slå ned dem och när det inte gick så slet han bort locket och stoppade nöjt ned dem... Alla sätt är bra :P
"Rumpan först" trugar vi med hela tiden men han är mer av en vildhals och kastar sig gärna utför om man inte håller koll.
 
Åttamånaderskontroll i fredags, lilla damen växer och frodas trots att det mest är tutte som gäller. Det här med mat är sådär... Gröt ok vissa kvällar. Jag försöker ta det som det kommer, hon får gärna amma så lär hon sig väl med mat så småningom, vi övar ju. Men det är liksom lite stressande när bekantas sexmånaders slukar klämmisar på löpande band och min mest ser skeptisk ut.
 
Åttamånaderskontroll i fredags, lilla damen växer och frodas trots att det mest är tutte som gäller. Det här med mat är sådär... Gröt ok vissa kvällar. Jag försöker ta det som det kommer, hon får gärna amma så lär hon sig väl med mat så småningom, vi övar ju. Men det är liksom lite stressande när bekantas sexmånaders slukar klämmisar på löpande band och min mest ser skeptisk ut.

Min gillade inte heller mat tills vi kom på att han minsann vill äta själv. :idea: Han var nog runt 8 månader när han faktiskt började äta ordentlig mat.
Han tvärvägrar gröt, äter burkmat 1-2 ggr om dagen med varierande resultat. Ibland smäller han en hel birk och ibland 2 skedar. Ser han att vi äter nåt annat är de kört. Då vill han bara ha samma som oss men i småbitar som han äter själv. :p
Fruktpure gillar han numera men det tog tid.
Han är drygt 10 månader nu.

Vi hade 10 månaders kontroll i torsdags. Han följer sina kurvor men är inte jättestor. Vägde 9200 typ och 72 lång.
Drar fortfarande 68 i kläder men har börjat byta sakta mot 74 i vissa plagg. Skillnad mot syrran kan man säga. :D


Här har det börjat spruta tänder i munnen känns de som. :o Han fick 2 i nederkäken runt 6 månadersdagen, för ett par veckor sen hittade vi första framtanden uppe och nu är det 2 till uppe och en nere på väg upp. Som tur är verkar han inte särskilt besvärad av det. :)

https://instagram.com/p/BVCJTTvHBwMLAP6NILJw_6x1CndiJvLw4-l42w0/

https://instagram.com/p/BVKa7BsgeBZ9-1mlPMYdU0e_ovhojeqkpW2-0Y0/

https://instagram.com/p/BVzTTmSAyw7KG3FR5gMgyWwLfeKcRFkicQTZMA0/
 
Åttamånaderskontroll i fredags, lilla damen växer och frodas trots att det mest är tutte som gäller. Det här med mat är sådär... Gröt ok vissa kvällar. Jag försöker ta det som det kommer, hon får gärna amma så lär hon sig väl med mat så småningom, vi övar ju. Men det är liksom lite stressande när bekantas sexmånaders slukar klämmisar på löpande band och min mest ser skeptisk ut.

Jag förstår att det mest var ett uttryck, men du får tänka på hur mycket nyttigare det är med amning än att "sluka klämmisar på löpande band" när det är stressande ;)
 
Nu väcker jag den här lilla tråden! Hur har ni det med era små? Här hemma rullar det på, vi försöker fortfarande få bebis att gilla mat, men hon är skeptisk och håller sig till tutte... Om två månader ska pappan ta över föräldraledigheten och jag börja jobba, så känner lite press att hon ska börja äta mer... Hon tar inte flaska men pipmugg funkar så jag får väl pumpa annars. Släpper lite dåligt till pump bara. Funderar på att pröva med ersättning men det är ju inte säkert att det går hem hos damen...
 
Nu väcker jag den här lilla tråden! Hur har ni det med era små? Här hemma rullar det på, vi försöker fortfarande få bebis att gilla mat, men hon är skeptisk och håller sig till tutte... Om två månader ska pappan ta över föräldraledigheten och jag börja jobba, så känner lite press att hon ska börja äta mer... Hon tar inte flaska men pipmugg funkar så jag får väl pumpa annars. Släpper lite dåligt till pump bara. Funderar på att pröva med ersättning men det är ju inte säkert att det går hem hos damen...
Testa ersättning. Finns ju flera olika sorter, nån kanske funkar?
 
Det känns som att det inte är så mycket nytt som har hänt här, fastän det händer saker hela tiden... Men här börjar tänderna äntligen att komma (inga fram till tio månader, sen både uppe och nere inom bara några veckor).
Vi har varit på Kolmården och tittat på djur vilket var mer uppskattat än vad jag trodde, men roligast var karusellerna! Det fanns några i Bamses värld som även småttingar kunde åka, bl.a. snurrande honungsmuggar och bilar på räls. Det var en riktig hit och en jättemysig familjedag.

Sen har vi bytt vagn också. Vår dyra vagn hade massa bra funktioner, men när vi väl hade sonen i den konstaterade vi att den saknade mycket med. Han kunde liksom inte sitta rakt, på grund av hur sittdelen är utformad. Så tillslut bytte vi till en sittvagn som är jättebra på alla sätt och vis och han både sitter och ligger toppen i den! Dock är den framåtvänd, men vi använder inte vagn så mycket så det kändes ändå värt det för att han skulle sitta bättre. Oftast åker han cross istället och då är han ju framåtvänd ändå.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 629
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 309
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 476
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp