Hovar (bilder) - vad är det här, någon form av röta?

Den är faktiskt vikt, sömnen alltså. Men hornet "ger sig" (just nu, även förra skoningen) så det blir der där hålet ovanför överkant på sömmen om du menade det?

Andra sömtag kräver att man gör en sko med custom made sömhål gissar jag? Vilket i sig är fullt görligt men då behövs väl mer tid än på en ordinarie bokad skoning? Men går ju absolut diskutera med hovis om det fortsätter krångla. (Hon är skodd/sömmad likadant sen i mars och problemen har kommit nu, så jag har en - kanske fåfäng- förhoppning om att det ska ordna till sig igen).

Det som växte ut höst vinter är det som spricker nu ja, men då hade jag inte hästen så inte kunnat påverka då, men till nästa sommar/tidig höst så har jag ju möjlighet att påverka.
nej man kan ta ett annat skomärke. Nitningen kallas för hård när de drar så mycket. Det syns oxå på själva niten
Det går att göra på bättre sätt. Jag skulle boka nu en omskoning tidigare än vanligt eftersom lädersulan kommer att göra att sömmen rör sig när den trycks ihop. En ständigt blöt lädersula vete katten om det är så bra. Gick den inte att verka mer?
Vet du varför man inte stoppar sprickorna?
Du får hoppas på torrt väder nu. När det ser ut sådär brukar det bli värre. Fukten och rötan sprider sig.
Fett i hålen och tjära på det trasiga. Fettet gör att hålen drar ihop sig. Har gjort så i många år o de gamla hålen syns knappt.
 
Mitt råd är att skita i och hålla på att fukta hovarna innan du smörjer. Behandla hovarna som en svamp, när dom drar till sig fukt så sväller dom och vid torka så drar dom ihop sig. Det gör att det blir rörelse vid sömhålen och dom spricker upp. Smörj dagligen med hovfett, inte hovolja. Hovolja är alldeles för flyktigt och det du vill är inte att återfukta hoven för det är för sent, det du vill är att hindra att hoven både drar till sig för mycket fukt vid väta samt släpper ut fukt vid torka som då ger rörelse vid sömhålen. Hovfettet blir lite som handskyddscreme och skyddar mot att hoven drar till sig och släpper ut fukten. Detta fick jag lära mig från klinikhovis när jag hade problem med förra hästen och har fungerat klockrent både på förra och nuvarande. Jag märker direkt om jag fuskar och inte smörjer, framförallt när det blir blött för då blir hovarna mer porösa men om jag smörjer så håller dom sig fasta och fina.
Jag smörjer bara en gång per vecka eller V.b.
Alex. Fett skyddar vatten från att tränga in överhuvudtaget.
 
nej man kan ta ett annat skomärke. Nitningen kallas för hård när de drar så mycket. Det syns oxå på själva niten
Det går att göra på bättre sätt. Jag skulle boka nu en omskoning tidigare än vanligt eftersom lädersulan kommer att göra att sömmen rör sig när den trycks ihop. En ständigt blöt lädersula vete katten om det är så bra. Gick den inte att verka mer?
Vet du varför man inte stoppar sprickorna?
Du får hoppas på torrt väder nu. När det ser ut sådär brukar det bli värre. Fukten och rötan sprider sig.
Fett i hålen och tjära på det trasiga. Fettet gör att hålen drar ihop sig. Har gjort så i många år o de gamla hålen syns knappt.

Skrev det innan man kan ta det igen. Intervallet är kortat en vecka mot normalt till nästa gång, och om det behövs så hör jag av mig så tar vi det ytterligare en vecka tidigare om det behövs. Hon hade inte vuxit särskilt mycket den här gången så jag antar det inte fanns mer att ta nej?

Sprickorna beror på att hon tar upp belastningen skevt i hovarna. De går varken ända ner eller ända upp i kronranden utan tycks hålla sig som de är, oförändrade. De är ytliga och går inte på djupet. De fanns redan när jag köpte alltså, och har "dragit ihop sig på längden" men tycks ganska konstanta som de är.

Man kan räta upp/balansera hennes hovar mer (hon är rätt inkorrekt i sitt frambensställ, särskilt ena fram). Hovslagaren är dock inte så pigg på att ändra mer än det som är gjort, med motiveringen att hon mest troligen sett ut sådär i benen och hovarna i 12 år, och hon håller och är fräsch. Men om man ändrar för mkt är risken hon blir halt. Jag vet inte - jag är inte hovslagare men jag kan å ena sidan tycka det borde gå att balansera ffa den ena mer/bättre utan att det borde vara så stor risk - men å andra sidan tänker/törs jag inte vara den som säger åt Hovslagaren hur han ska göra sitt jobb och sen stå där med en halt häst.... :/

Meningen är lädersulan ska torka upp mellan varven. Blir det konstant blött gör den knappast det, samtidigt så är det ju konstant fuktigt under en plastsula med oavsett torrt/blött ute, och blött konstant om blött ute. Så just det vet jag inte hur stor skillnad det gör? Meningen med lädersulan är att den andas, huruvida det kommer att fungera eller ej har jag ingen aning om. Bara haft lädersula en gång förr men då var den mycket tunnare än de här, och den blev papperstorr och hård efter ett par vändor blöt.

Vilket fett använder du?
 
Intressant. Just nu lär jag ju få bukt med rötan först och där antar jag fett blir negativt. Men sen. Jag kan se en poäng i det du skriver - likväl en poäng i att just fukta först när det är torra hovar. Vad använder du för fett?
Fast om du utsätter dina naglar för väta mycket så skivar dom sig oxå och dom har liknande uppbyggnad som hovarna och inte blöter du naglarna innan du smörjer. Om du hindrar hovarna från att släppa ut fukt så blir dom aldrig torra. Min hästs hovar blev aldrig torra ens när det var som torrast i somras.
Jag tycker Kevin Bacon hovfett är bäst.
 
Fast om du utsätter dina naglar för väta mycket så skivar dom sig oxå och dom har liknande uppbyggnad som hovarna och inte blöter du naglarna innan du smörjer. Om du hindrar hovarna från att släppa ut fukt så blir dom aldrig torra. Min hästs hovar blev aldrig torra ens när det var som torrast i somras.
Jag tycker Kevin Bacon hovfett är bäst.

Nja just mina naglar blir skräp av för mkt fett med iofs. Men naglar och kvalitet är ju individuellt.
 
Nja just mina naglar blir skräp av för mkt fett med iofs. Men naglar och kvalitet är ju individuellt.
Hur har du lyckats överfetta naglarna? Jag smörjer mina händer, naglar och nagelband varje kväll. Märker om jag slarvar för då skivar sig naglarna och nagelbanden blir fnasiga.
Men hur som så står du inte med händerna i vatten och tror att dom ska bli mjuka av det..
Men nog ot, hästarnas hovar sväller när dom utsätts för väta och krymper när dom torkar det är iaf fakta och då blir det påfrestning vid sömhålen och sömhålen spricker upp.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Hur har du lyckats överfetta naglarna? Jag smörjer mina händer, naglar och nagelband varje kväll. Märker om jag slarvar för då skivar sig naglarna och nagelbanden blir fnasiga.
Men hur som så står du inte med händerna i vatten och tror att dom ska bli mjuka av det..
Men nog ot, hästarnas hovar sväller när dom utsätts för väta och krymper när dom torkar det är iaf fakta och då blir det påfrestning vid sömhålen och sömhålen spricker upp.

Rätt enkelt om man har en eksemhäst och inte använder handskar. I vardagen är det nog svårt om man inte missbrukar handkräm/etc.

Och jag säger som sagt inte emot din beskrivning, däremot tror jag inte det är hela svaret. Då hade vi haft problemet tidigare. Men antagligen är det många olika faktorer som samverkat så man går bekämpa det på flera olika sätt samtidigt.
 
Rätt enkelt om man har en eksemhäst och inte använder handskar. I vardagen är det nog svårt om man inte missbrukar handkräm/etc.

Och jag säger som sagt inte emot din beskrivning, däremot tror jag inte det är hela svaret. Då hade vi haft problemet tidigare. Men antagligen är det många olika faktorer som samverkat så man går bekämpa det på flera olika sätt samtidigt.
Naturligtvis påverkar hästens egna hovkvalite hur lätt hovarna trasas sönder. Även yttre faktorer såsom foder hagar etc som du var inne på påverkar ju. Men dom blir alla påverkade mer eller mindre.
 
@super håller med ang att vattenbad inte alls behövs , har lärt mig precis samma som du. Reagerade på att ngn tidigare skrev att vattenbad var a och o men orkade inte :D

Jag använder aldrig någon form av fabricerad hovolja utan bara vanlig vegetabilisk olja . Har fullblod sen många år och hovarna är toppenfina vilket de inte var från början :)
 
Ehh ? Precis som det mesta i övrigt vad som det egentligen innehåller och hur det innehållet bäst lämpar sig syftet ??? :D

Med tanke på att jag frågade i den här tråden så var frågan kopplad till "skillnad i effekt det gör att smörja på hovarna" - annars blir den lite för bred ;)
 
Vilket fett använder du?
Jag hade fullblod med spröda hovar vilket lätt medförde för stora sömhål (söm ej vikt utan nerdragen) avbrutna sömmar och många tappskor.
Ibland hjälpte annan hovis till med tappsko, hen använde högre sömtag vilket gjorde att skon satt bättre.

Jag använde fodertran, dvs animaliskt fett. Provade också med vegetabilisk olja, troligen rapsolja, men tyckte inte att den hade lika bra effekt.
Ingen "blötläggning" före.
 
Sådär fast värre har min häst hovar sett ut under hela tiden jag ägt honom, snart 2 år. Skorna bara trillade av, hovis fick ta högre o högre sömntag och tillslut fanns det inget kvar.
Jag vet inte varför det är så här på min häst och jag får inga svar av hovslagare och veterinärer heller, tror ingen riktigt vet.
Förra sommaren höll jag på med det där, vattenbad och olja, tillskott, ja allt. Hovarna blev bara värre och värre, de såg faktiskt helt frukansvärda ut. Till slut gick det inte mer och han fick ställas av och gå med boots på gräs i över ett halvår.
Denna sommaren har jag inte fuktat hovarna en enda gång, inga mer vattenbad och ingen olja och hovarna är superfina! Har verkligen försökt att undvika vatten på hovarna.
Min teori som jag har kommit fram till är att fukt - torka -fukt - torka är det värsta, precis som någon tidigare skrev så är det då hovarna spricker. Bävar för regnperioden, men har insett att han kan inte stå i väta utan måste stå torrt
Sedan är det bästa slim söm.
Min häst går numera med aluminiumsko och ingen sula, för att slippa vibrationer på sömmen.
Har Bilder på min hästs hovar men vet inte hur jag ska få in dom hit?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 913
Senast: Marvin
·
Hästvård Tänkte kolla om det är någon som haft liknande problem eller har andra erfarenheter och kan ha idéer om vad det kan bero på...
2
Svar
23
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp