Bukefalos 28 år!

hovar med problem

orion_x

Trådstartare
har en pålle som har en ganska ordentlig hovspricka i sin ena hov. Så nu undrar jag, hur kan man göra för att skynda på hovtillväxten så mycket det bra går?? I nuläget masserar jag med värmande arnica i hovranden för att öka blodtillförslen, ska köpa biotin i veckan, men vad kan man göra mer :confused:
Vill veta allt. alla funderingar.
 
antar att du har en kunnig hovslagare som sköter om sprickan? annars är bästa medicinen för hovarna en jämn och bra foderstat. min häst växte som 17 i hovarna när vi fick över henne på en bra foderstat, från att ha varit mager och dan när vi köpte henne. då skoddes hon var 12 v. sedan när vi haft henne ett tag och hon såg fin ut i hullet osv. skoddes hon var 7 v. för att hovarna växte mer. dessutom blev de bättre i kvaliteten , gav även biotin.
Men biotin tar ca 6 mån innan man ser full effekt eftersom hoven växer så sakta.
 
Min förra häst hade en stor hovspricka. Henne gav vi fiskleverolja i maten, biotin och smörjde hoven och kronranden med hoofcream (vet ej om det finns längre dock...) Hovslagaren skodde även med skor med dubbla kappor samt skruvade ihop sprickan (en skruv på var sida om sprickan och en metallplatta imellan och sedan kladdande han på något jox som blev stenhårt.) Min pållas spricka var förvisso kronisk, dock inget hon led av eftersom den var ytlig men man ville ju göra det bästa av situationen :) och den blev mycket bättre med åren. Från att ha glipat lite, till ett tunt streck.

Lycka till med din pålle!!

Föresten... B- vitamin är ju bra för naglarna och får ju dem att växja bra. Detsamma borde ju gälla för hovar...

// Anna
 
B-vitamin får han redan. Hovslagaren är duktig och ska snart komma ut och plasta den. jag tänkte bara om det fanns mer man kunde göra.. Han har en uträknad foderstat. :cry:
 
Lucern är bra. Fodertran i maten och att pensla på hovarna. Sen är det bra om han får röra sig så mycket som möjligt då rörelse ökar blodgenomströmmningen i hoven.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 190
Senast: super
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 517
Senast: caballus
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp