"Hovbojor"?

H

HillsDouble

\"Hovbojor\"?

Är det ngn som vet om det finns "hovbojor" till hästar? Har för mig att jag har sett det för många år sedan. De andvänds om man har en häst som står och slår i transporten.
En kompis häst slår nämligen upp framdörren på transporten med frambenet när hon körs, ngt obehagligt. Så hon kör henne på fel sida när hon kör henne själv.
Nu vet jag inte hur de här fotbojorna funkar, låter ju lite farligt. Men jag tänkte bara höra om det är ngn som vet om det finns över huvud taget?
Hästen slår ju sönder transporten som hon håller på.

/ Isa
 
Re: \"Hovbojor\"?

Är det typ sådanahära du är ute efter:

306415.j-220.jpg

306421-220.jpg


?

Kom ihåg sådana ifrån en fransk fin jätte tjock katalog jag har, så jag slog upp i den och sökte på internet, hittade dem här.
 
Re: \"Hovbojor\"?

Hum, det där ser ju ut som sexleksaker eller nått :o hehe

Ärligt talat, skulle inte hästen få panik om man satte på den nått sånt där?

malu
 
Re: \"Hovbojor\"?

Det där verkar lite farligt att använda i transporten... :crazy: Hästen behöver nog ha möjlighet att flytta fötterna för att parera i svängar osv.

Jag skulle nog prova att använda kedjor istället. Ser ut som "bojorna" på bilderna, men man sätter inte ihop benen i varandra. Istället hänger det ner ett par kedjor som rasslar och slår lite mot benen när hästen lyfter dem. En gammal klassiker till hästar som slår i boxväggen!

Annars får man fixa ett annat lås på framdörren, eller skulle hon sparka sönder den då? :D
 
Re: \"Hovbojor\"?

Vad sägs om ett väldigt billigt sätt, lägg ett par halmbalar framför hästen :smirk:.
 
Re: \"Hovbojor\"?

Hobbles kallas de och det är förbjudet att använda dem i Sverige.

Jag tror inte att det är några större problem att vänja hästen vid dem, om det inte är en häst som får panik av att sitta fast, men jag skulle INTE rekommendera att ha dem på i transporten.
 
Re: \"Hovbojor\"?

jag skulle inte rekomendera att sätta sånt på hästen absolut inte i transporten. Som en annan sa lägg halmbalar framför och skaffa bättre lås på dörren. eller låt hästen åka bakochfram?? :idea: :smirk:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 029
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 762
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp