Bukefalos 28 år!

Hund i egoistiskt syfte? ("Kan jag ha hund?"-tråd)

I övrigt så är det nog det praktiska som ställer till det. Jag tar examen i maj så de närmsta året är för osäkert på alla plan för att jag ska våga göra några planer överhuvudtaget. Ekonomin är ingenting jag bekymrar mig över när jag väl fått fast tjänst, jag kommer att få en bra lön och dessutom är jag själv billig i drift. Då är ensamtiden ett större problem. Jag kommer att jobba inom vården på kontorstider så att hitta a, b och c planer för hundens omvårdnad dagtid är det första som behöver lösas när/om det blir aktuellt.

Ja, då låter det ju lika omöjligt för dig som för mig.

Att man ska behöva gå i pension för att kunna ha hund :meh:
 
Say it with me: daaaaaagmatte! :D
Jag veeeet. :D

Men det verkar svårt. Först ska man hitta någon som man vågar lämna Mammas Älskling hos. Om man gör det, riskerar man sedan att hen får ändrade förhållanden och inte kan ta Mammas Älskling längre.

Dessutom, vara borta från hunden nio timmar om dagen ... Det känns inte kul varken för hunden eller mig med de förutsättningarna.
 
Jag veeeet. :D

Men det verkar svårt. Först ska man hitta någon som man vågar lämna Mammas Älskling hos. Om man gör det, riskerar man sedan att hen får ändrade förhållanden och inte kan ta Mammas Älskling längre.

Dessutom, vara borta från hunden nio timmar om dagen ... Det känns inte kul varken för hunden eller mig med de förutsättningarna.

Absolut. Men det är ju värre att leva utan hund... :angel:
 
Jag veeeet. :D

Men det verkar svårt. Först ska man hitta någon som man vågar lämna Mammas Älskling hos. Om man gör det, riskerar man sedan att hen får ändrade förhållanden och inte kan ta Mammas Älskling längre.

Dessutom, vara borta från hunden nio timmar om dagen ... Det känns inte kul varken för hunden eller mig med de förutsättningarna.
Du skaffar ett jobb där Mammas Älskling kan vara med:up: Vi är tre aktiva hundägare på mitt jobb, som typ aldrig kommer byta jobb för att vi kan ha jyckarna med:D
 
Du skaffar ett jobb där Mammas Älskling kan vara med:up: Vi är tre aktiva hundägare på mitt jobb, som typ aldrig kommer byta jobb för att vi kan ha jyckarna med:D
Jag vet. Det fick man förr på mitt jobb, men inte längre. Det skulle inte funka med arbetsuppgifterna heller.

För att byta jobb behöver jag bli friskare. Jag är inte bara för gammal för att få nytt jobb, utan också för sjuk. :meh:

Jag får öppna hunddagis, helt enkelt! :idea:
 
Jag veeeet. :D

Men det verkar svårt. Först ska man hitta någon som man vågar lämna Mammas Älskling hos. Om man gör det, riskerar man sedan att hen får ändrade förhållanden och inte kan ta Mammas Älskling längre.

Dessutom, vara borta från hunden nio timmar om dagen ... Det känns inte kul varken för hunden eller mig med de förutsättningarna.
Hunddagis. Säkrare, roligare. Hundar är kollektiva varelser, majoriteten av dem älskar att vara en i mängden och ha en sträng dagisfröken att lyda.
 
Hunddagis. Säkrare, roligare. Hundar är kollektiva varelser, majoriteten av dem älskar att vara en i mängden och ha en sträng dagisfröken att lyda.
Jag kan förstå hunddagis för folk vars förhållanden plötsligt ändrats. Men nio timmar om dagen som utgångspunkt? Nja, det skulle inte kännas något vidare.

Jobba halvtid med hunden på dagis i fyra timmar vore däremot helt okej. Men man ska ju dra ihop till lön och pension också.
 
Jag kan förstå hunddagis för folk vars förhållanden plötsligt ändrats. Men nio timmar om dagen som utgångspunkt? Nja, det skulle inte kännas något vidare.

Jobba halvtid med hunden på dagis i fyra timmar vore däremot helt okej. Men man ska ju dra ihop till lön och pension också.
Finns det absolut ingen möjlighet att arbeta hemifrån?
 
Jag kan förstå hunddagis för folk vars förhållanden plötsligt ändrats. Men nio timmar om dagen som utgångspunkt? Nja, det skulle inte kännas något vidare.

Jobba halvtid med hunden på dagis i fyra timmar vore däremot helt okej. Men man ska ju dra ihop till lön och pension också.
Men hundar är inte småbarn. Vilken grund har du för att just fyra timmar är OK, annat än din känsla? Kan garantera dig att de flesta hundar trivs alldeles utmärkt nio timmar på ett bra dagis. Hundar är som sagt kollektiva varelser.
 
Ja, då låter det ju lika omöjligt för dig som för mig.

Att man ska behöva gå i pension för att kunna ha hund :meh:

Jag tänker att om hunden trivs hos dagmatte/på hunddagis så är jag inte så jättebrydd över att det blir långa dagar. Får man in en rutin och hunden är glad och nöjd så ser jag inte bekymret riktigt. Sen gäller det ju att man lyckas hitta just den rutinen och den lösningen som passar just den individen man köper och där förstår jag att det kan bli bökigt. Min tanke är därför att möjligen ta en omplacering som redan är van eller försöka vänja valpen tidigt.

Men som sagt, jag kan inte hund :)
 
Men hundar är inte småbarn. Vilken grund har du för att just fyra timmar är OK, annat än din känsla? Kan garantera dig att de flesta hundar trivs alldeles utmärkt nio timmar på ett bra dagis. Hundar är som sagt kollektiva varelser.
Som jag skrev: just min känsla. Och JAG skulle inte trivas med så lite tid för att göra saker med hunden.
 
Jag tänker att om hunden trivs hos dagmatte/på hunddagis så är jag inte så jättebrydd över att det blir långa dagar. Får man in en rutin och hunden är glad och nöjd så ser jag inte bekymret riktigt. Sen gäller det ju att man lyckas hitta just den rutinen och den lösningen som passar just den individen man köper och där förstår jag att det kan bli bökigt. Min tanke är därför att möjligen ta en omplacering som redan är van eller försöka vänja valpen tidigt.

Men som sagt, jag kan inte hund :)
Inte jag heller :D

Jag vet ju bara hur sliten jag är när jag kommer hem från jobbet efter ca 18 varje kväll. Jag skulle inte orka vara en kul matte som aktiverar sin kompis då.

Men det där praktiska problemet är inte det enda som lägger hinder i vägen för mig, det är en del annat också. Fast jag känner att jag tar för stor plats i din tråd nu, ber om ursäkt för det.
 
Som jag skrev: just min känsla. Och JAG skulle inte trivas med så lite tid för att göra saker med hunden.
Hur många timmar tänker du göra saker med hunden? Min tävlingshund är en brukshund som tränas aktivt, men arbetsdagar blir det inget mer än motion/rastning i varje fall fyra dagar av fem. Tycker att det är synd om du förnekar dig glädjen och nyttan med hundägande bara för att du tycker att du måste vara tillsammans med hunden 20 timmar om dygnet.
 
Hur många timmar tänker du göra saker med hunden? Min tävlingshund är en brukshund som tränas aktivt, men arbetsdagar blir det inget mer än motion/rastning i varje fall fyra dagar av fem. Tycker att det är synd om du förnekar dig glädjen och nyttan med hundägande bara för att du tycker att du måste vara tillsammans med hunden 20 timmar om dygnet.
Nja, som jag skrev innan: det där inte enda faktorn som ställer till det för mig. Men jag vill inte kapa tråden mer än jag redan gjort. ;)
 
Halvt OT, (och inte riktat på något sätt mot dig @mandalaki , bara en tanke runt omkring :) )

Jag ser väldigt ofta detta på forum och grupper med att man ABSOLUT inte får vara heltidsarbetande om man ska ha hund, att det är rent av djurplågeri.

Jag och min man är båda två heltidsarbetande med 5 hundar, varav två brukshundar som tränas för tävling. Av veckans 5 arbetsdagar så tränar jag minst 2 men rätt ofta 3-4 av dem, plus helgerna.

Jag har faktiskt svårt att se mig själv som en katastrofalt dålig hundägare som inte borde få ha hund, trots min synd att ha ett heltidsarbete :D !
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 308
Senast: Liten
·
Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 036
Senast: Modest
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: Nenyah
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp