Hund i egoistiskt syfte? ("Kan jag ha hund?"-tråd)

Araminta

Trådstartare
Med insikten att allt hundägande i någon mån är av egoistiska skäl så tänkte jag dryfta lite nattliga funderingar. Inser att frågorna är jättestora och svåra att svara på men all input som finns tas tacksamt emot :)

Jag har alltid varit djurvän, haft gnagare under uppväxten och ridit på ridskola i en herrans massa år. Hundar har funnits i runt omkring i bekantskapskretsen men jag har ingen som helst "hundvana".Jag skulle inte kalla mig rädd men jag är ovan och har stor respekt för djuren. Samtidigt så har jag alltid spanat efter dem på stan och varit en tyst följare och beundrare av det här forumet i flera år. Senaste året har jag börjat googla raser och dagdrömt om vad som skulle kunna tänkas passa mig. Dagdrömmeri som jag aldrig tänkt skulle kunna bli verklighet.

Men så föreslog mamma det på telefon för ett par veckor sedan: "Du skulle ju må bra av att ha hund". Och ja, det skulle jag nog. Den strukturen som hundlivet verkar kräva hade passat mig utmärkt. Att ha någon hemma som kräver att jag kommer upp och ut varje dag hade varit fantastiskt för mitt allmänna mående. Plötsligt så har dagdrömmarna börjat anta formen av idéer och planer...

"Får" man skaffa djur för sin egen hälsas skull? Kan man skaffa hund som nybörjare? Hur mycket respekt ska man ha inför ansvaret etc? Hur mycket "fel" får/kan man göra med en vettig hund av sällskapsras utan att det går åt skogen? Hur stabil bör ens tillvaro vara i övrigt (val av bostadsort, bostad, arbetsplats etc) när man bli hundägare för första gången?

Jag har som sagt inte kommit längre än att jag leker med tanken. Ev. ras och praktiska lösningar ligger längre fram. Men jag har en förmåga att genomföra de idéer som fastnar i huvudet på mig och jag skulle behöva input på om denna alls är värd att gå vidare med.
 
Du kommer att få massor med goda råd här, och jag hinner bara säja "varför inte!". Om du har struktur på tillvaron i fråga om ekonomi och energi, tid och ork så kan en hund vara nåt som gör allt mycket roligare (och lite jobbigare).
Hälsningar från en som strax ska ut i mörkret med vovven fast det skulle vara skönt att sova en stund till ;):D
 
Du kanske skulle kunna höra dig för om det finns en granne eller liknande som behöver hjälp med rastning och hundvakt? :) Innan du ger dig in på att skaffa egen. Då får du ju lite erfarenhet innan och kan kolla om det verkligen är något för dig.
 
"Får" man skaffa djur för sin egen hälsas skull?

Ja. Djuret struntar i din orsak, så länge djuret mår bra och får sin mat/stimulans/vila.

Kan man skaffa hund som nybörjare? Hur mycket respekt ska man ha inför ansvaret etc?

Alla är nybörjare nångång, så ja. :) Såklart ska du ha stor respekt för ansvaret - det är en levande varelse med egna behov, känslor, och tankar.

Hur mycket "fel" får/kan man göra med en vettig hund av sällskapsras utan att det går åt skogen?

Definiera "fel"? Men generellt så är hundar förlåtande. De anpassar sig efter flocken.

Hur stabil bör ens tillvaro vara i övrigt (val av bostadsort, bostad, arbetsplats etc) när man bli hundägare för första gången?

Det viktiga för hunden är att få vara med sin människa, och få utlopp för sina behov. Vilken stad ni bor i bryr den sig inte om. Däremot om Du plötsligt går från halvtid till heltid och måste fixa dagmatte så kan det bli lite krångel såklart.

Jag har som sagt inte kommit längre än att jag leker med tanken. Ev. ras och praktiska lösningar ligger längre fram. Men jag har en förmåga att genomföra de idéer som fastnar i huvudet på mig och jag skulle behöva input på om denna alls är värd att gå vidare med.

Testa att vara hundvakt någon vecka? Huruvida hunderiet passar dig vet ju bara du. :)


 
Så länge din hälsa inte blir ett hinder som i sin tur skadar hunden. En hund måste få mat, komma ut och stimuleras, även om man själv mår skit.
Men det låter som att du har läget under kontroll :D
 
Jag funderar som du. Men: för mig hänger det till stor del på jobbet. Jag jobbar heltid och vill inte skaffa hund för att ha den hos någon annan 9 timmar om dagen. Case closed för min del.

Det låter som om du inte jobbar nu. Men jag gissar att du kommer att göra det. Det tycker jag att du måste ta med i kalkylen.
 
"Får" man skaffa djur för sin egen hälsas skull?
Givetvis! Jag tycker faktiskt det är bra att du ser det som en egoistisk handling, det är egoistiskt att skaffa hund. Men bara du är villig att se den andra individen i ekvationen också så blir det bra tycker jag.

Kan man skaffa hund som nybörjare?
Javisst, annars skulle släktet hundägare dö ut. :D

Hur mycket respekt ska man ha inför ansvaret etc?
Hm, vet inte riktigt vad frågan är, kan du vara mer konkret? Men... Stor respekt? Du tar på dig ansvaret för någon som kommer att vara helt beroende av dig.

Hur mycket "fel" får/kan man göra med en vettig hund av sällskapsras utan att det går åt skogen?
Också lite diffust. Men generellt kan man kanske säga att gruppen är lite mer förlåtande än många andra, de har inte så starka drifter som regel så problem uppstår inte så mycket vända mot omgivningen. Är det det du menar?

Hur stabil bör ens tillvaro vara i övrigt (val av bostadsort, bostad, arbetsplats etc) när man bli hundägare för första gången?
Inte alls, bortsett från att man tänkt igenom två saker: ekonomi och sällskap. Hundar vill inte vara ensamma, de vill vara med sin människa. Det är ett grundläggande behov, inte en krydda på ett annars bra liv. Så det du måste ha koll på (så gott man kan, saker händer såklart ibland) är att du har råd att ge hunden det den behöver fysiskt, och tid att ge hunden det den behöver mentalt/emotionellt.

Sen skulle jag lägga till att man kan gå som observatör på en del hundkurser (för relativt lite pengar), det kan vara bra att göra det innan så du blir lite mer säker på din sak och kanske även på vad du vill ha, vad ni vill göra, osv. Aldrig får man så mycket "goda råd" av totala främlingar som man får som nybliven valpägare, det är alla från "jag växte upp i en kennel, diade tiken när mamma var på jobbet och har haft 372 hundar själv sedan dess!" till "jag har sett CM på TV (men aldrig haft hund själv" som berättar för dig precis allt du gör fel och vad du borde göra istället. Många blygs inte för att demonstrera också. Det kan vara ganska jobbigt om du känner dig lite osäker på vem/vad du ska lyssna på och inte har någon erfarenhet själv. Om du hittar en klubb eller privattränare innan som du känner dig hemma med, då blir det lite lättare att säga ifrån till världens alla "experter". Plus att det såklart är jättekul att gå hundkurs utan hund, man lär sig massor av att kunna lyssna och titta utan att ha en egen att hålla fokus på. :D
 
Jag funderar som du. Men: för mig hänger det till stor del på jobbet. Jag jobbar heltid och vill inte skaffa hund för att ha den hos någon annan 9 timmar om dagen. Case closed för min del.

Det låter som om du inte jobbar nu. Men jag gissar att du kommer att göra det. Det tycker jag att du måste ta med i kalkylen.

Du kan väl lämna den till mig och Monster på dagarna? :(
 
Och apropå ansvar så hoppade min hund upp på en jaguar häromdagen, med nyklippta klor. :meh:
Det är definitivt en form av ansvar alla bör känna till innan de skaffar hund, strikt ägaransvar! Dvs, man är som hundägare skyldig att ersätta alla skador ens hund orsakar - oavsett "hans fel" eller ej. Om fler kände till detta tror jag hundpopulationen minskat något...
 
Aldrig får man så mycket "goda råd" av totala främlingar som man får som nybliven valpägare, det är alla från "jag växte upp i en kennel, diade tiken när mamma var på jobbet och har haft 372 hundar själv sedan dess!" till "jag har sett CM på TV (men aldrig haft hund själv" som berättar för dig precis allt du gör fel och vad du borde göra istället. Många blygs inte för att demonstrera också.

Gud så odrägligt :laugh:

Du kan väl lämna den till mig och Monster på dagarna? :(

Visst, ni är välkomna att flytta till Göteborg. :)
 
Jag tycker att du fått väldigt bra svar här i tråden redan! Och jag håller med det alla redan skrivit :D

"Får" man skaffa djur för sin egen hälsas skull?


Ja. Det är mitt enkla svar.
Ja man får skaffa djur för hälsans skull - att skaffa djur är en egoistisk handling och som någon skrev - djur struntar i av vilken anledningen så länge den får det den behöver, sen om det är häst, hund eller marsvin är tyckte och smak som avgör...
Jag/Familjen har alltid haft djur sen jag var liten och mamma var alltid noga med att säga "Djuret har inte valt att komma till oss, vi har bestämt att det ska vara här". Och med det menade hon att djuren kan inte påverka sin egen situation, utan vi djurägare har total ansvar för djurets liv och mående. Vi har även ansvar för att säga till när vi inte klarar det ansvaret längre, och vi har ett ansvar att säga "stopp" när djuret bli gammalt eller sjukt.

Kan man skaffa hund som nybörjare? Hur mycket respekt ska man ha inför ansvaret etc?

Klart man kan! Alla är vi barn i början!
Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på hur mycket respekt man ska ha.. Som jag nämnde tidigare, som djurägare har man ett totalansvar för djuren sen måste man själv avgöra om man klarar det ansvaret.

Hur stabil bör ens tillvaro vara i övrigt (val av bostadsort, bostad, arbetsplats etc) när man bli hundägare för första gången?

Jag tänker att man självklart behöver ha en stabil tillvaro. Tyvärr tycker jag att jag ofta ser personer som har tex hund i cirka 1 år och sen passar det inte längre. Då kan man ju iof se det som att hundägaren har insett att det här passade inte mig och tar ansvar för att hunden kommer till något bättre, men jag tycker att skaffar man hund "ska" man ha plan a, b, c, och d för 10 år framåt.
Vilken stad hunden bor i eller om det är lgh eller villa är väl skit samma. Men att man har en plan för hur man ska lösa tex en heltidstjänst och man är borta cirka 8 timmar om dagen. Även om man tänker sig att hunden ska vara på dagis på dagarna så kanske den individen man får inte alls passar i en dagisverksamhet... Då får man ta till plan b som kanske är Dagmatte?
Annan sak att kolla upp är även ekonomin och om du vet med dig att du vill ha hund så kanske du kan börja lägga undan en lite summa redan nu på ett konto som du kan ha som buffert sen?

Lite sidospår kanske: En kompis till mig skulle skaffa hund får många år sen. Hon fick rådet av sin mamma att räkna ut hur mycket hunden skulle kosta henne i månaden, (alltså på kronan, hon räkna foder, dagisplats, bajspåsar :p) lägga på 5% i marginal och sen lägga undan den summan i ett x antal månader. Minns inte hur många men det var väl 3-4 kanske.
Hennes mamma motiverade med att eftersom min kompis inte hade jätte stort utrymme i sin budget skulle kompisen se om ekonomin verkligen klarade av det. Min kompis fixade det galant, mamman var väldigt nöjd över resultatet och betalde faktiskt hundinköpet och kompisen hade i "smyg" fått ihop en buffert! :up:

Jag har som sagt inte kommit längre än att jag leker med tanken. Ev. ras och praktiska lösningar ligger längre fram. Men jag har en förmåga att genomföra de idéer som fastnar i huvudet på mig och jag skulle behöva input på om denna alls är värd att gå vidare med.

Säger som många andra - testa att vara hundvakt? Du kanske har en vän eller släkting som till en början kanske bara behöver hjälp med promenad någon gång ibland?
Det finns flera hemsidor där man söker dagmattar till hundar i alla olika typer av storlek färg och form. Kontakta hundklubben och fråga om du får gå med på hundkurser utan hund?
Gå på mässor, utställningar och tävlingar - kolla in dom olika raserna, träffa andra hundmänniskor, på tävlingarna kan du både se hur raserna "fungerar" men även att du kanske kan börja hitta vilken aktivitet du skulle kunna gilla. Man ska ju inte utesluta grejer helt innan man prövat men kollar du på tävlingar kanske du känner "i magen" agility är det du verkligen skulle vilja pröva och IPO är helt uteslutet.

Andra tips jag skulle ge är att skaffa hund utifrån dina behov och förutsättningar - vet du med dig att du långa promenader och gos i soffan är din grej så är ju inte en ras som är känd som arbetsmaskin en jätte hit...
Hitta en bra uppfödare. Det kanske är ännu viktigare när man är grön. Men det är alltid bra att ha ett stadigt bollplank!
Det finns lika många åsikter om något som det finns hundägare... Hur man löser det? Ta allt med en stor skopa salt, ta det som du tycker passar dig och så bollar du med någon du litar på!
 
Klart du kan skaffa hund :)
Jag tror du hade blivit en mycket bra hundägare!

Och det är bara att höra av dig så kan vi ju gå en sväng med och prata hund! Det var längesen sist.
 
"Får" man skaffa djur för sin egen hälsas skull? Kan man skaffa hund som nybörjare? Hur mycket respekt ska man ha inför ansvaret etc? Hur mycket "fel" får/kan man göra med en vettig hund av sällskapsras utan att det går åt skogen? Hur stabil bör ens tillvaro vara i övrigt (val av bostadsort, bostad, arbetsplats etc) när man bli hundägare för första gången?

Jag har som sagt inte kommit längre än att jag leker med tanken. Ev. ras och praktiska lösningar ligger längre fram. Men jag har en förmåga att genomföra de idéer som fastnar i huvudet på mig och jag skulle behöva input på om denna alls är värd att gå vidare med.
Om man inte fick skaffa djur för sitt eget välbefinnandes skull, då hade det bara varit de som verkligen(!) behöver hunden i jobbet som hade fått köpa hund (polishundar, vallhundar mfl). Som du vet finns det ju ganska många fler än sådana personer som har hund ;)

Alla är nybörjare någon gång. Det viktiga är inte att du är kunnig, utan att du vet vad du kan och vad du inte kan, samt att du vill lära dig mer. Det kommer alltid finnas mer att lära och vissa saker går inte att lära sig utan att faktiskt ha en hund. Du fick tips om att gå som åhörare på lite olika kurser. Det tror jag är ett otroligt bra tips!

Innan ett eventuellt hundköp bör du ha stabil ekonomi och vara säker på att du har råd med hund. Du bör ha en plan för hur hundens dagar ska se ut på ett sätt som gör att hunden trivs (tillräcklig aktivering, inte för mycket ensam osv). En hund är en levande varelse som inte väljer sin familj, så ansvaret är enormt, dels för att du ska få hunden glad, men du har också ett ansvar för att inte andra ska drabbas negativt av att du har hund (tex har många sina hundar lösa utan någon som helst koll på dem, det kan ge enorma negativa konsekvenser!).

Om du bestämmer dig för att skaffa hund, ta gärna hjälp av buke!
Skriv ner hur hundens vardag kommer se ut, vad du vill göra med hund, om det är någon speciell personlighet hos hund du gillar eller något speciellt utseende. Tillsammans kan vi bukefalister klura ut vilka raser du bör kolla närmare på och även hjälpa dig att hitta en riktigt seriös och bra uppfödare :)

Om du inte vet riktigt vad du gillar för hundtyp, eller om du vill lära dig mer om någon hundtyp som du inte har koll på så finns det mycket du kan göra. Du kan tex komma med på någon hundbuketräff, du kan åka och titta på tävlingar av olika slag och du kan kanske hitta några hundar att vara hundvakt åt ibland, så att du lär känna dem mer ordentligt.

Att du gör lite efterforskningar såhär innan du börjar planera ditt hundköp är jättebra!
 
Vilken bra tråd :). Jag funderar också på att skaffa hund och har följt den här forumsdelen i flera år. Jag känner igen mig i nästan allt du skriver, speciellt det där om att man skulle må bra av strukturen som en hund ger. Samtidigt så är jag rädd för att skaffa hund, tänk om jag inte klarar av det :nailbiting:. Jag har försökt svara på dina frågor nedan men tänk på att jag inte har någon egentlig erfarenhet av hundar när du läser dem.

"Får" man skaffa djur för sin egen hälsas skull?
Jag har Asperger och ADD och jag har extremt svårt för att komma igång med saker. Därför är jag orolig för att jag inte skulle klara av att komma ut på långpromenader och någon sorts psykisk aktivitet om jag skaffar hund. Samtidigt har jag fått höra att en del personer med samma diagnoser som mig får ett bättre fungerande vardagsliv efter att de skaffat hund. I mitt fall tycker jag inte att det är okej att skaffa hund förrän jag gjort allt jag kan för att ta reda på huruvida jag klarar av att ge hunden vad den behöver i vardagen. Det är inte schysst mot hunden att ta större risker än nödvändigt och sen kanske behöva omplacera den. Däremot tycker jag att det är helt okej att jag skaffar hund för att må bättre om jag kan ta hand om den.

Kort sagt tycker jag att man kan skaffa hund för sin egen hälsas skull förutsatt att man tänkt igenom sitt hundköp och kan ge hunden ett bra liv med den mentala och fysiska aktivitet den behöver för att må bra.

Kan man skaffa hund som nybörjare?

Det hoppas jag, annars är jag rätt körd. Nä, men det beror på vad man menar med nybörjare. Jag tycker inte man behöver ha jättemycket erfarenhet av hundar men jag tycker att man ska ha träffat en del och fått en bild av vad man vill ha ut av sitt hundägande och vad det finns för hundar. Jag tycker man ska ha läst på lite om hundträning, om rasen, sjukdomar m.m. Det känns inte okej att ta hem en hund om man inte ens har koll på fundamentala grejer som exempelvis vanliga sjukdomar inom rasen.

Hur mycket respekt ska man ha inför ansvaret etc?

Oj, svår fråga. Stor respekt skulle jag säga. Som jag skrev tidigare tycker jag att man ska vara påläst om hundar och dessutom vara så säker som möjligt på att man klarar av att ha hund innan man skaffar den. Det hintar ju lite om vilket ansvar jag tycker en hund är. Vet inte om det var så du menade?

Hur mycket "fel" får/kan man göra med en vettig hund av sällskapsras utan att det går åt skogen?

Det vågar jag inte svara på.

Hur stabil bör ens tillvaro vara i övrigt (val av bostadsort, bostad, arbetsplats etc) när man bli hundägare för första gången?

Jag vet inte om jag tycker den behöver vara jättestabil :angel:. Nä, men jag tycker att det är okej att saker som bostad och arbetsplats förändras. Jag tycker dock inte att det är okej att skaffa hund om man vet att det högst troligen kommer vara så att man tvingas omplacera den om något/några år på grund av arbetssituation eller bostadssituation. Sen handlar det mycket om inställningen för mig, är inställningen att hunden ska med och den ska må bra så blir det ju ofta så och det är vad som räknas. Men då får man ju vara beredd att tacka nej till möjligheter som dyker upp för hundens skull.
 
Senast ändrad:
Stort tack för alla svar! :bow:

Det känns ju positivt det ni säger. Ang. ansvaret så är det nog det där strikta hundägaransvaret som skrämmer mig. Att köpa häst eller katt känns inte alls lika stort, även om ansvaret för en levande individ är det samma, men det grundar sig nog i bristande erfarenhet. Jag kan inte läsa hundar (än) och tycker därför att många känns rätt opålitliga. Tipset om kurser var bra! Dagmatte känner jag mig lite för osäker för faktiskt, jag tycker alltid att det känns läbbigare att ta ansvar för någon annans djur än mina egna (något bränd av hästägare med extrema kontrollbehov).

I övrigt så är det nog det praktiska som ställer till det. Jag tar examen i maj så de närmsta året är för osäkert på alla plan för att jag ska våga göra några planer överhuvudtaget. Ekonomin är ingenting jag bekymrar mig över när jag väl fått fast tjänst, jag kommer att få en bra lön och dessutom är jag själv billig i drift. Då är ensamtiden ett större problem. Jag kommer att jobba inom vården på kontorstider så att hitta a, b och c planer för hundens omvårdnad dagtid är det första som behöver lösas när/om det blir aktuellt.

Mycket av det som lockar med hundägandet är möjligheten att gå kurser och prova på saker. Jag ligger, som även någon annan här, något åt asperger/add-hållet och kämpar med att hitta min egen startknapp ibland. Hästarna har fungerat utmärkt som hjälpmedel tidigare och jag tror att en hund hade gjort det ännu bättre då hunden finns med hela dygnet. Jag känner även att en hund är lite mer mobil än en häst, den är enklare att ta med vid dagsutflykter och på semestrar inom Sverige (jag har familj utspritt över landet och tuffar därmed runt en del).

Får jag drömma raser så tänker jag mig något inte allt för stort, begränsad pälsvård och lagom aktivitetsnivå. I mina dagdrömmerier så har jag fastnat för komfohrländer, av det jag läst så verkar det vara en väldigt allsidig och stabil hund med lagom drive.
 
Stort tack för alla svar! :bow:

Det känns ju positivt det ni säger. Ang. ansvaret så är det nog det där strikta hundägaransvaret som skrämmer mig. Att köpa häst eller katt känns inte alls lika stort, även om ansvaret för en levande individ är det samma, men det grundar sig nog i bristande erfarenhet. Jag kan inte läsa hundar (än) och tycker därför att många känns rätt opålitliga. Tipset om kurser var bra! Dagmatte känner jag mig lite för osäker för faktiskt, jag tycker alltid att det känns läbbigare att ta ansvar för någon annans djur än mina egna (något bränd av hästägare med extrema kontrollbehov).

I övrigt så är det nog det praktiska som ställer till det. Jag tar examen i maj så de närmsta året är för osäkert på alla plan för att jag ska våga göra några planer överhuvudtaget. Ekonomin är ingenting jag bekymrar mig över när jag väl fått fast tjänst, jag kommer att få en bra lön och dessutom är jag själv billig i drift. Då är ensamtiden ett större problem. Jag kommer att jobba inom vården på kontorstider så att hitta a, b och c planer för hundens omvårdnad dagtid är det första som behöver lösas när/om det blir aktuellt.

Mycket av det som lockar med hundägandet är möjligheten att gå kurser och prova på saker. Jag ligger, som även någon annan här, något åt asperger/add-hållet och kämpar med att hitta min egen startknapp ibland. Hästarna har fungerat utmärkt som hjälpmedel tidigare och jag tror att en hund hade gjort det ännu bättre då hunden finns med hela dygnet. Jag känner även att en hund är lite mer mobil än en häst, den är enklare att ta med vid dagsutflykter och på semestrar inom Sverige (jag har familj utspritt över landet och tuffar därmed runt en del).

Får jag drömma raser så tänker jag mig något inte allt för stort, begränsad pälsvård och lagom aktivitetsnivå. I mina dagdrömmerier så har jag fastnat för komfohrländer, av det jag läst så verkar det vara en väldigt allsidig och stabil hund med lagom drive.

Att lära sig läsa hund är något som kommer allt eftersom, precis som du lär dig läsa dina vänners kroppspråk osv. Du har ju säkert även koll på hästars kroppspråk och har kunnat läsa av de andra djur du varit i kontakt med? Sedan finns det mycket intressant om sådant på internet också! Däremot ska man inte lita blint på allting, det finns mycket konstigheter, men bara genom att studera filmer på hundar som leker och hundar rent allmänt så går det ju att fundera på vad man ser, försöka se samband mellan vad som sker och hur hunden reagerar...

Även jag är sådan som behöver rutiner för att fungera. Utan hundarna hade jag säkert inte kommit upp ur sängen på morgonen, men tack vare hundarna så sover jag ordentligt, vaknar i vettig tid även lediga dagar, rör på mig så mycket att jag blir hungrig nog att ha hyfsade matvanor... Dessutom har jag fått fantastiskt sällskap, familjemedlemmar som jag älskar över allt annat och som fascinerar mig något otroligt.

Mina hundar är sedan sådana som har betydligt större behov av fysisk motion än mental stimulans. Får de gå en rejäl långpromenad med lite lösspring varje dag så är de glada, däremot behöver jag inte träna lydnad eller annat mentalt med dem även om vi KAN göra det (det är skitkul :D ). Hade jag haft en hund med större behov av mental träning än fysisk motion så hade det nog varit tuffare för mig. Jag behöver promenaderna för att må bra själv, men det är inte alltid som det finns tid eller motivation till mer än så. Det gäller ju att hitta en hundtyp som passar en själv :)

Att gå från häst till hund passade mig väldigt bra, just för att hunden kan jag ta med överallt. Jag behöver inte räkna med restid till stallet innan jag kan börja ta hand om djuret utan har den alltid hemma osv. Däremot innebär det ju också att hunden har ett större behov av mig. Jag har hittills inte träffat någon häst som inte mår bra bara någon släpper ut i hage, mockar och fodrar. Att ha häst i inackorderingsstall fungerar ju fint om det är så. Hund däremot, ja då är det du som antingen ska tillgodose alla behov eller se till att stundtals lämna hunden. Lite tvärt emot på något vis.
 
Jag kan inte läsa hundar (än) och tycker därför att många känns rätt opålitliga. Tipset om kurser var bra!

Då tycker jag definitivt du ska prova gå kurser som åskådare! :up:
Man ser väldigt mycket mer när man kan se paret, man kan se vad föraren gör och hur hunden svarar (och räkna ut varför :D) på ett sätt som är skitsvårt när man själv håller på med hunden. Som åskådare på en kurs blir det ju inte precis "utbildning i att läsa hund", men du kan samla så många erfarenheter att mängden väger upp mycket som kanske fattas i ren information. Det där lät rörigt... Vad jag menar är att instruktören står ju inte bredvid och säger "kolla nu när hunden tittar bort och börjar nosa i marken istället för att jobba med föraren, det beror på att hon har bett om samma beteende - som hunden inte förstår - fyra gånger på raken och blivit alltmer frustrerad i hur hon uttrycker sig varje gång", typ. Men du kommer att få så pass överblick att du kan räkna ut sådant själv när du ser det några gånger.
Ta chansen att kombinera lite också, gå kurser i sporter du funderar på om de kan vara roligt, på ställen där du funderar att gå med din framtida hund. Så lär du dig inte bara mer om hundar, utan om vad du vill göra och var. :up:

Jättebra att "träna" på andras hundar än på sin egen. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 237
Senast: Liten
·
Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 980
Senast: Modest
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
1 976
Senast: Nenyah
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp