Hund i egoistiskt syfte? ("Kan jag ha hund?"-tråd)

Nej du där har du tyvärr fel. Jag har fyra hundar av olika personligheter. Två skulle passa utmärkt pådagis.
De är glada sociala och finner sig i allt.

Den tredje fungerar inte med främmande hundar och skulle skapa slagsmål till slut.

Den fjärde är för rädd.
Hon skulle kunna vara på dagis men hamna i ett hörn någonstans och inte våga kissa eller bajsa i kopplet med andra hundar brevid.
Så tänker jag också. Att dagis antagligen inte passar alla hundar. Och bor man då i lägenhet, och inte riktigt vågar lita på en långvarig dagmattelösning, då står man ju där.
 
Lite vidaretänk angående dagis. Jag tränar mkt med mina hundar och kan tänka mig att efter en dag på dagis är hunden rätt mentalt slut och antingen uppe i varv eller trött.
Jag vet inte ?
Bara en fundering.
Jag vill ju göra mina hundar trötta själv så att säga.

Jag hade nog valt någon som kom och rastade dom hellre än ett hunddagis.

Men så har jag flera och de sover när de är själva.

Är så otroligt individuellt vad som passar för vilken hund.
 
Så tänker jag också. Att dagis antagligen inte passar alla hundar. Och bor man då i lägenhet, och inte riktigt vågar lita på en långvarig dagmattelösning, då står man ju där.
Ja dagmatte känns inte hundra.
De kan ju bli sjuka från en dag till en annan tex.
Jag hade nog anlitat ett rastningsföretag för egen del.
 
Halvt OT, (och inte riktat på något sätt mot dig @mandalaki , bara en tanke runt omkring :) )

Jag ser väldigt ofta detta på forum och grupper med att man ABSOLUT inte får vara heltidsarbetande om man ska ha hund, att det är rent av djurplågeri.

Jag och min man är båda två heltidsarbetande med 5 hundar, varav två brukshundar som tränas för tävling. Av veckans 5 arbetsdagar så tränar jag minst 2 men rätt ofta 3-4 av dem, plus helgerna.

Jag har faktiskt svårt att se mig själv som en katastrofalt dålig hundägare som inte borde få ha hund, trots min synd att ha ett heltidsarbete :D !
Är det verkligen så? Jag tycker mig mest läsa inlägg i stil med "Jobbar du heltid måste du ha en bra lösning för hunden så att den inte blir ensam för mycket".
 
Är det verkligen så? Jag tycker mig mest läsa inlägg i stil med "Jobbar du heltid måste du ha en bra lösning för hunden så att den inte blir ensam för mycket".


Jodå, så går jargongen i många grupper på FB ;). Sen finns det ju de som har den lite mer ödmjuka approchen som du nämner, men den första varianten ser jag typ dagligen :p !
 
Jodå, så går jargongen i många grupper på FB ;). Sen finns det ju de som har den lite mer ödmjuka approchen som du nämner, men den första varianten ser jag typ dagligen :p !
Fast jag kan förstå det. Ni har ordnat det fantastiskt hos er - men långtifrån alla har ju den möjligheten.
 
Jodå, så går jargongen i många grupper på FB ;). Sen finns det ju de som har den lite mer ödmjuka approchen som du nämner, men den första varianten ser jag typ dagligen :p !
Jag tolkade det som att du läser det ofta här på buke :) Att det finns många dårar på FB är nog inget nytt :p

Själv tänker jag som så att de allra flesta hundägarna bara har en hund, de bor dessutom så att hunden inte kan vara i hundgård. Att hunden då ska sitta ensam utan möjlighet att ens komma ut och kissa lite, varje vardag i ca 9 timmar... Det är inte snällt.
 
Jag tolkade det som att du läser det ofta här på buke :) Att det finns många dårar på FB är nog inget nytt :p

Själv tänker jag som så att de allra flesta hundägarna bara har en hund, de bor dessutom så att hunden inte kan vara i hundgård. Att hunden då ska sitta ensam utan möjlighet att ens komma ut och kissa lite, varje vardag i ca 9 timmar... Det är inte snällt.

Nej nej nej, inte här på Buke inte :D ! Bukes Hundforum är ett av de bästa och vettigaste som finns ju :love:! Kan det vara att jag skrev "jag ser ofta detta på forum" och du tolkade det som "jag ser det ofta på detta forum" :)?

Och precis som jag skrev ett par inlägg innan så tycker jag det är rent av horribelt med folk som jobbar heltid och har hunden ensam hemma först under hela dagen (vilket ju både är olagligt och oschysst) och sen inte gör ngt med dem på kvällen heller....
 
Det var då väldigt allmänna och tvärsäkra uttalanden från dig i den här frågan, vad backar du upp det med?
Med min erfarenhet som fd hunddagiskund, och följande fakta: 1) De flesta hundar tycker om att vara i en flock med hundar de känner. 2) De flesta hundar tycker om att gå ut och gå, gärna i ett stort gäng som imponerar på okända hundar.
Visst finns det hundar som inte platsar i någon av kategorierna, (t ex åldriga hundar för vilka det kan vara för jobbigt att vara i flock med yngre hundar), men snitthunden anpassar sig och trivs bra.

Vilka erfarenheter har du från ett bra hunddagis som gör dig tveksam?
 
Lite vidaretänk angående dagis. Jag tränar mkt med mina hundar och kan tänka mig att efter en dag på dagis är hunden rätt mentalt slut och antingen uppe i varv eller trött.
Jag vet inte ?
Bara en fundering.
Jag vill ju göra mina hundar trötta själv så att säga.

Jag hade nog valt någon som kom och rastade dom hellre än ett hunddagis.

Men så har jag flera och de sover när de är själva.

Är så otroligt individuellt vad som passar för vilken hund.
Du har rätt i att hunden blir trött efter att ha varit på dagis. En hund med lägre energinivå kan man i så fall låta vara med tröttare seniorer, eller vilande i box. Själv har jag varit välsignad med hundar som inte blir trötta så länge det händer något, och som ändå har av-och-på knapp.
 
Med min erfarenhet som fd hunddagiskund, och följande fakta: 1) De flesta hundar tycker om att vara i en flock med hundar de känner. 2) De flesta hundar tycker om att gå ut och gå, gärna i ett stort gäng som imponerar på okända hundar.
Visst finns det hundar som inte platsar i någon av kategorierna, (t ex åldriga hundar för vilka det kan vara för jobbigt att vara i flock med yngre hundar), men snitthunden anpassar sig och trivs bra.

Vilka erfarenheter har du från ett bra hunddagis som gör dig tveksam?

Min tveksamhet kommer sig inte från hunddagiserfarenhet, utan bara från generell hunderfarenhet. Erfarenhet från hunddagis, bra eller dåliga, har jag lite av och inget av det som kund. Men jag håller verkligen inte med dig om dina generella påståenden, och inte heller tycker jag det är ett rimligt statistiskt underlag att uttala sig från nöjd kund-perspektiv. Du kan knappast dra slutsatser om gruppen "hundar" utifrån gruppen "hundar på dagis". Det är ju en väldigt liten del.
 
Med min erfarenhet som fd hunddagiskund, och följande fakta: 1) De flesta hundar tycker om att vara i en flock med hundar de känner. 2) De flesta hundar tycker om att gå ut och gå, gärna i ett stort gäng som imponerar på okända hundar.
Visst finns det hundar som inte platsar i någon av kategorierna, (t ex åldriga hundar för vilka det kan vara för jobbigt att vara i flock med yngre hundar), men snitthunden anpassar sig och trivs bra.

Vilka erfarenheter har du från ett bra hunddagis som gör dig tveksam?
De hundar du träffade på dagis är då antagligen hundar som trivs på dagis och därför går där :)
Finns en hel del hundar som inte passar på dagis också.
 
Min tveksamhet kommer sig inte från hunddagiserfarenhet, utan bara från generell hunderfarenhet. Erfarenhet från hunddagis, bra eller dåliga, har jag lite av och inget av det som kund. Men jag håller verkligen inte med dig om dina generella påståenden, och inte heller tycker jag det är ett rimligt statistiskt underlag att uttala sig från nöjd kund-perspektiv. Du kan knappast dra slutsatser om gruppen "hundar" utifrån gruppen "hundar på dagis". Det är ju en väldigt liten del.
Uppenbarligen är det våra respektive generella hunderfarenheter som skiljer sig åt. Jag tycker att vi fortsätter den här diskussionen när du har anlitat/praktiserat på/anlitat/studerat ett välrenommerat hunddagis. Som vem som helst enkelt inser är ju inte min hunderfarenhet begränsad till endast "hundar på dagis", så därför blir ditt resonemang oklart.
 
Uppenbarligen är det våra respektive generella hunderfarenheter som skiljer sig åt. Jag tycker att vi fortsätter den här diskussionen när du har anlitat/praktiserat på/anlitat/studerat ett välrenommerat hunddagis. Som vem som helst enkelt inser är ju inte min hunderfarenhet begränsad till endast "hundar på dagis", så därför blir ditt resonemang oklart.

:laugh: :up:
 
Jobbade själv på hunddagis ett år precis när dagis slagit igenom ordentligt i sverige. I stockholm då. Och jag vet inte hur dagis är numera men jag upplevde det inte som en särskilt trevlig miljö.
Det var mycket stress och skäll och radion på hög volym. Promenader i stan genom industriområden.
Upplevde att ungefär hälften av hundarna hellre förvarats hemna än i en box bland tjugo andra hundar.
 
De hundar du träffade på dagis är då antagligen hundar som trivs på dagis och därför går där :)
Finns en hel del hundar som inte passar på dagis också.
Har jag någonstans hävdat att ALLA hundar trivs på dagis? Däremot är jag säker på att för över 50% av populationen är hunddagis ett gott alternativ. Gamla hundar är en kategori som antagligen mår bättre i lugn hemmiljö, där de slipper hävda sig mot yngre hundar i karriären.
 
Jobbade själv på hunddagis ett år precis när dagis slagit igenom ordentligt i sverige. I stockholm då. Och jag vet inte hur dagis är numera men jag upplevde det inte som en särskilt trevlig miljö.
Det var mycket stress och skäll och radion på hög volym. Promenader i stan genom industriområden.
Upplevde att ungefär hälften av hundarna hellre förvarats hemna än i en box bland tjugo andra hundar.

Tror fortfarande det kan vara så på sämre dagis, men det skiljer sig en hel del. Ett bra dagis med rätt sammansatta grupper och som klart säger ifrån när en hund inte trivs (påverkar ju övriga också) är en helt annan sak. Det som min hund ska vara på har haft en lugn atmosfär när jag varit och hälsat på, trots drygt 20 hundar där. Endast enstaka skall. Dagiset är i en lägenhet med många rum där hundarna är uppdelade i grupper bakom nätdörrar så personalen har uppsikt. Vid hämtning kommer de ut med hunden för att minska stressen då alla väntar på sin matte/husse. De går en promenad på ca 45 min på förmiddagen och rastrundor i övrigt. Har en inhängnad där de kan släppa gruppvis ibland.
Håller nu tummarna för att hon ska trivas, första månaden är på prov och de har varit väldigt tydliga med att de endast behåller hundar som mår bra där.
 
Har jag någonstans hävdat att ALLA hundar trivs på dagis? Däremot är jag säker på att för över 50% av populationen är hunddagis ett gott alternativ. Gamla hundar är en kategori som antagligen mår bättre i lugn hemmiljö, där de slipper hävda sig mot yngre hundar i karriären.
Ja du skrev ju att hundar överlag trivs på dagis :) gamla hundar håller jag inte alls med om.. En grupp välfungerande snälla hundar passar alla åldrar. "Yngre hundar i kärriären " vet inte riktigt vad du menar med dessa? Men det låter väl som hundar som inte ska gå på dagis ?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 244
Senast: Liten
·
Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 980
Senast: Modest
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
1 976
Senast: Nenyah
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp