Hund i egoistiskt syfte? ("Kan jag ha hund?"-tråd)

Tror fortfarande det kan vara så på sämre dagis, men det skiljer sig en hel del. Ett bra dagis med rätt sammansatta grupper och som klart säger ifrån när en hund inte trivs (påverkar ju övriga också) är en helt annan sak. Det som min hund ska vara på har haft en lugn atmosfär när jag varit och hälsat på, trots drygt 20 hundar där. Endast enstaka skall. Dagiset är i en lägenhet med många rum där hundarna är uppdelade i grupper bakom nätdörrar så personalen har uppsikt. Vid hämtning kommer de ut med hunden för att minska stressen då alla väntar på sin matte/husse. De går en promenad på ca 45 min på förmiddagen och rastrundor i övrigt. Har en inhängnad där de kan släppa gruppvis ibland.
Håller nu tummarna för att hon ska trivas, första månaden är på prov och de har varit väldigt tydliga med att de endast behåller hundar som mår bra där.
Absolut.
En bekant har sin hund på vad som verkar vara ett mkt bra och lugnt dagis.
Jag har absolut inget emot dagis.
Är toppen för hundar som trivs där.
 
Jag jobbar på dagis, och om vi under en inskolning (som sker under en längre tid) märker att hunden inte mår bra av att vara på dagis så upplyser vi ägarna om det och skriver inte kontrakt. Inget hindrar dem att gå till nästa dagis, men det är skönt att stället jag jobbar på tar ansvar för hundarnas välmående :up:
 
Ja du skrev ju att hundar överlag trivs på dagis :) gamla hundar håller jag inte alls med om.. En grupp välfungerande snälla hundar passar alla åldrar. "Yngre hundar i kärriären " vet inte riktigt vad du menar med dessa? Men det låter väl som hundar som inte ska gå på dagis ?
Äldre hundar har inte fysiska förutsättningar att hänga med på den sorts snabba promenader som är nyttiga för yngre hundar, alltså kan de inte vara med på samma villkor som de unga och starka. Med unga hundar i karriären menar jag hundar som är intresserade av att skaffa sig en position i flocken. De är ofta hundar som trivs utmärkt på dagis.

Kan du redogöra för hur du kommer till slutsatsen att "de flesta hundar trivs på dagis" betyder att "hundar överlag trivs på dagis". Gör en textanalys med en vän som är bra på svenska och semantik.
 
Äldre hundar har inte fysiska förutsättningar att hänga med på den sorts snabba promenader som är nyttiga för yngre hundar, alltså kan de inte vara med på samma villkor som de unga och starka. Med unga hundar i karriären menar jag hundar som är intresserade av att skaffa sig en position i flocken. De är ofta hundar som trivs utmärkt på dagis.

Kan du redogöra för hur du kommer till slutsatsen att "de flesta hundar trivs på dagis" betyder att "hundar överlag trivs på dagis". Gör en textanalys med en vän som är bra på svenska och semantik.
Orkar faktiskt inte diskutera detta. I mina ögon är dina inlägg om att hundar gör karriär och att gamla hundar inte kan gå promenader bara flumm.
 
Wow vilket lyxhus @Miao :D Min dröm är helt klart ett hus där jag kan bygga ordentliga hundgårdar. I mitt föräldrahem hade vi kanonfina med uppvärmda hundhus i anslutning till garaget.

Min hund klarade inte hunddagis, han blev ett stressmonster och körde slut på sig själv totalt. Nu jobbar jag fem minuter hemifrån så cyklar hem på lunchen (har en timme) och rastar. Nån dag i veckan är han min kompis löparkompis. På kvällarna är det nästan alltid aktivitet med hunden i fokus, vi tränar 3-5 ggr i veckan. Skulle heller aldrig falla mig in att lämna honom på kvällen. Absolut inte en lösning för alla och det krävs ju att man lever "hunderi-liv" på sin fritid kan jag tycka.
 
På tal om hund i egoistiskt syfte. Vi har löst vår situation ganska bra i början av valptiden för att jag är hemma heltid med distansstudier då.
Idag fick vi idén att vi kanske ska flirta in oss hos vår granne som har en väldigt trevlig hund. Det är ett ungt par och jag vet att kvinnan/tjejen jobbar väldigt lite om ens alls. Hon är alltid hemma dagtid varje dag med sin hund. Hon skulle säkert uppskatta en extra peng. Frågan är bara hur detta ens ska komma på tal eftersom vi aldrig talas vid. Sedan kanske de hinner flytta ut innan vi ens får hem valpen... :angel:
 
På tal om hund i egoistiskt syfte. Vi har löst vår situation ganska bra i början av valptiden för att jag är hemma heltid med distansstudier då.
Idag fick vi idén att vi kanske ska flirta in oss hos vår granne som har en väldigt trevlig hund. Det är ett ungt par och jag vet att kvinnan/tjejen jobbar väldigt lite om ens alls. Hon är alltid hemma dagtid varje dag med sin hund. Hon skulle säkert uppskatta en extra peng. Frågan är bara hur detta ens ska komma på tal eftersom vi aldrig talas vid. Sedan kanske de hinner flytta ut innan vi ens får hem valpen... :angel:
Jag brukar aldrig ta sånna frågor öga mot öga.
Tycker folk ska ha en chans att tänka efter angående sånt. Samt att vissa har svårt att säga nej :)
Jag hade lagt en lapp i brevlådan ex och skrivit vid intresse sms mig :)
Har själv varit dagmatte och det är inte alltid det är så värt den där extra slanten med tanke på hur bunden man blir.
Man ska upp tidigt och ta emot hunden sen vara hemma en viss tid varje eftermiddag.
Och kan inte hunden vara ensam är man bunden hela dagen.
Inget ont mot dig men jag hade tackat nej till daghund även åt en granne.hade kunnat ta ut en grannhund på promenad som mest :)
Jag är själv sån som gärna tar en lång förmiddag hemma lediga dagar och sedan drar ut med hundarna efter lunch.
Att då vara bunden till att vara hemma till kl 16 .. Nä .. Eller stressa att hinna ut på förmiddag..kvällen är mörkt :D
 
Senast ändrad:
Jag brukar aldrig ta sånna frågor öga mot öga.
Tycker folk ska ha en chans att tänka efter angående sånt. Samt att vissa har svårt att säga nej :)
Jag hade lagt en lapp i brevlådan ex och skrivit vid intresse sms mig :)
Har själv varit dagmatte och det är inte alltid det är så värt den där extra slanten med tanke på hur bunden man blir.
Man ska upp tidigt och ta emot hunden sen vara hemma en viss tid varje eftermiddag.
Och kan inte hunden vara ensam är man bunden hela dagen.
Inget ont mot dig men jag hade tackat nej till daghund även åt en granne.hade kunnat ta ut en grannhund på promenad som mest :)
Jag är själv sån som gärna tar en lång förmiddag hemma lediga dagar och sedan drar ut med hundarna efter lunch.
Att då vara bunden till att vara hemma till kl 16 .. Nä .. Eller stressa att hinna ut på förmiddag..kvällen är mörkt :D

Nej förstår, men som jag skrev så har de egen hund som de är hemma med varje dag. :) Sedan har jag inte heller sagt att jag är borta heldagar till 16. Som sagt - jag kommer vara hemma heltid i början och oftast kommer det handla om timhjälp. Allt eftersom kanske det blir mer än så, men inte heltid. ;)
 
O
Nej förstår, men som jag skrev så har de egen hund som de är hemma med varje dag. :) Sedan har jag inte heller sagt att jag är borta heldagar till 16. Som sagt - jag kommer vara hemma heltid i början och oftast kommer det handla om timhjälp. Allt eftersom kanske det blir mer än så, men inte heltid. ;)
Okej jag förstod att de också hade hund och var daglediga :)
Trodde bara inte de var hemma oavsett om du förstår.
Men är man ändå bara hemma är det säkert större chans
När jag inte jobbat och varit hemma har det aldrig inneburit att jag varit hemma hemma även om grannar skulle kunna tro det.
Jag drar iväg på långpromenadet. Stall.stan.gym.hundträning...
Hade varit svårt att vara låst vid någons jobbtider :D
 
O

Okej jag förstod att de också hade hund och var daglediga :)
Trodde bara inte de var hemma oavsett om du förstår.
Men är man ändå bara hemma är det säkert större chans
När jag inte jobbat och varit hemma har det aldrig inneburit att jag varit hemma hemma även om grannar skulle kunna tro det.
Jag drar iväg på långpromenadet. Stall.stan.gym.hundträning...
Hade varit svårt att vara låst vid någons jobbtider :D

Nej det förstår jag! Denna kvinnan är, vad jag märkt, hemma dygnet runt. En märklig kvinna. Vi får alltid deras post så jag har varit ner med den såå många gånger (varje dag) och de är alltid där. Lite pinsamt när man får hem en annan persons a-kassa post och även myndigheters brev :nailbiting:

Det är en otroligt söt hund de har i alla fall. Har aldrig hört honom göra ett knyst. Låter blandras och namn vara osagt för att inte hänga ut personen. Det är en tämligen intressant blandning, minst sagt. :angel:
 
Oj då förstår jag att du funderar på att fråga henne :)
Hoppas det går hem :)
Väldigt praktiskt att ha en granne som hundvakt :D
Nej det förstår jag! Denna kvinnan är, vad jag märkt, hemma dygnet runt. En märklig kvinna. Vi får alltid deras post så jag har varit ner med den såå många gånger (varje dag) och de är alltid där. Lite pinsamt när man får hem en annan persons a-kassa post och även myndigheters brev :nailbiting:

Det är en otroligt söt hund de har i alla fall. Har aldrig hört honom göra ett knyst. Låter blandras och namn vara osagt för att inte hänga ut personen. Det är en tämligen intressant blandning, minst sagt. :angel:[/QUOTE
 
"Får" man skaffa djur för sin egen hälsas skull? Kan man skaffa hund som nybörjare? Hur mycket respekt ska man ha inför ansvaret etc? Hur mycket "fel" får/kan man göra med en vettig hund av sällskapsras utan att det går åt skogen? Hur stabil bör ens tillvaro vara i övrigt (val av bostadsort, bostad, arbetsplats etc) när man bli hundägare för första gången?

Den egna hälsan är väl en jättebra anledning att skaffa hund! Alla vet ju att hundägandet har en positiv inverkan på flera olika sätt.

Alla som har hund har någon gång tagit beslutet att göra det för första gången. I de flesta fall hårdetdet bra. Du behöver inte ha alla svar och alla lösningar för hundens hela livstid. Det du behöver är en vilja att få det att fungera, insikt i ansvaret för en annan levande varelse som är beroende av dig, och luft i din ekonomi för de olika lösningar som behövs.

Under de 20 år som jag har haft hund, fem egna hundar varav tre nu är änglar, har livet ändrat sig många gånger. Vi har flyttat, bytt jobb flera gånger, barnen har flugit ut, inkomsten har ökat och minskat, jag har pluggat och veckopendlat - kort sagt, livet har inte sett likadant som när jag tog beslutet att skaffa hund. Och så är det nog för många, för under de 12-15 år som en hund lever hinner det ju hända en del i livet.

Så de lösningar för dagtillsyn mm som man har i början ändrar sig flera gånger, ibland pga av att ens egna behov förändras, eller pga av att någon annan, dagmatte eller liknande, får ändrade förhållanden. Inget konstigt alls. Man hittar en ny lösning.
 
Nej förstår, men som jag skrev så har de egen hund som de är hemma med varje dag. :) Sedan har jag inte heller sagt att jag är borta heldagar till 16. Som sagt - jag kommer vara hemma heltid i början och oftast kommer det handla om timhjälp. Allt eftersom kanske det blir mer än så, men inte heltid. ;)
Du kan kanske köpa en okomplicerad vuxen omplacering? Det finns ju sådana med.
 
Vi har en enkel sällskapshund som vi i praktiken delar med ett äldre, pensionerat par. När vi skaffade hund (valp) hade vi hängslen och livrem avseende passning dagtid, men av olika anledningar så fungerade inget av alternativen och vi fick leta dagmatte i stället. För vår del är det en toppenlösning. Hunden aktiveras inte så mycket dagtid, men får promenader och sällskap och pensionärerna som inte längre vill ha egen hund trivs så bra med att ha honom hos sig. En dag i veckan jobbar jag hemifrån och då är han hemma med mig.
 
Med insikten att allt hundägande i någon mån är av egoistiska skäl så tänkte jag dryfta lite nattliga funderingar. Inser att frågorna är jättestora och svåra att svara på men all input som finns tas tacksamt emot :)

Jag har alltid varit djurvän, haft gnagare under uppväxten och ridit på ridskola i en herrans massa år. Hundar har funnits i runt omkring i bekantskapskretsen men jag har ingen som helst "hundvana".Jag skulle inte kalla mig rädd men jag är ovan och har stor respekt för djuren. Samtidigt så har jag alltid spanat efter dem på stan och varit en tyst följare och beundrare av det här forumet i flera år. Senaste året har jag börjat googla raser och dagdrömt om vad som skulle kunna tänkas passa mig. Dagdrömmeri som jag aldrig tänkt skulle kunna bli verklighet.

Men så föreslog mamma det på telefon för ett par veckor sedan: "Du skulle ju må bra av att ha hund". Och ja, det skulle jag nog. Den strukturen som hundlivet verkar kräva hade passat mig utmärkt. Att ha någon hemma som kräver att jag kommer upp och ut varje dag hade varit fantastiskt för mitt allmänna mående. Plötsligt så har dagdrömmarna börjat anta formen av idéer och planer...

"Får" man skaffa djur för sin egen hälsas skull? Kan man skaffa hund som nybörjare? Hur mycket respekt ska man ha inför ansvaret etc? Hur mycket "fel" får/kan man göra med en vettig hund av sällskapsras utan att det går åt skogen? Hur stabil bör ens tillvaro vara i övrigt (val av bostadsort, bostad, arbetsplats etc) när man bli hundägare för första gången?

Jag har som sagt inte kommit längre än att jag leker med tanken. Ev. ras och praktiska lösningar ligger längre fram. Men jag har en förmåga att genomföra de idéer som fastnar i huvudet på mig och jag skulle behöva input på om denna alls är värd att gå vidare med.

Jag köpte hund om "ovan". Mina morföräldrar har alltid haft hund och jag har umgåtts endel med hundar hela uppväxten, men inte tränat, gått långa promenader eller egentligen haft så mycket koll. Kunde väl läsa av dem "ok".
Jag tycker att det är viktigt att man är öppen och VÅGAR fråga om råd och tips. Min hund har ex. alltid varit "skällig" (chihuahua blandning), tyckte det var ett problem och frågade därför van hundägare som jag känner om råd (hon tränar väldigt mycket med sina och mkt engagerad). Jag är aldrig rädd att fråga om det är något jag undrar över. Läste även endel på nätet... Tränar hästar som yrke och har använt lite liknande metoder på hunden ibland också. ;)
Viktigt är också att inse att livssituationen blir helt annorlunda. Jag kan längre inte åka iväg på shoppingrunda i flera timmar... utan måste hem till hunden eller ha lämplig hundvakt. Resor måste planeras i tid ect. Man kan inte bara åka iväg..

Även arbetet måste man planera; hundar kan inte vara själva hur länge som helst och min personliga åsikt är att det inte är lämpligt att åka hem på lunchen och bara rasta den för att sedan åka iväg igen... Jag själv har turen att kunna ha med min hund på jobbet och blir han trött kan han gå hem en stund (bor på hästgården) och ibland går han hem till grannen och våldgästar när han tröttnat ;)

Även välja ras efter din livsstil. Sitter du själv helst vid soffan och bara vill ta lugna promenader kanske det inte är så passande med en väldigt aktiv hund. ;) eller tvärt om; Du vill göra massor med aktiviteter och hunden är av en "soff-typ-ras".
 
Tänk också på att ha ett alternativ för hundpassning som inte har egen hund. Min hund har nu fått kennelhosta och får ju då inte träffa andra hundar. Om jag bara haft t ex hunddagis och vänner med hund som alternativ hade jag fått svårt. När hon blir äldre funkar det nog en vecka eller två med att flexa morgon och kväll och åka hem på lunchen om inget annat alternativ finns, men inte nu som valp. Har nu mina föräldrar som inte vill ha egen hund men gärna en på deltid, men detta är inget jag aktivt tänkt på utan mest tur...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 234
Senast: Liten
·
Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 980
Senast: Modest
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
1 976
Senast: Nenyah
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp