Bukefalos 28 år!

hund i soffan

Ï

ïcatanten

Vår hund har sedan hon var valp fått vara i soffan, nu är hon snart 9 månader gammal, och jag har då kommit på att inte det var så smart alltid:)
hon ligger nämligen uppe på ryggstödet och det förstör soffan en hel del:)

Kan man lära om detta, och bara låta henne vara i ena delen av soffan?
jag tvivlar inte på att hon inte skulle lära sig det, men är det taskigt mot hunden att helt plötsligt banna henne när hon gör något som hon alltid har fått göra?:)
 
Sv: hund i soffan

Min ena har alltid fått legat i soffan. Nu när jag har 3 hundar så blev det lite trångt i soffan med 3 hundar i den. För att inte tala om allt hår i den. Så nu är det soff förbud o det hade hon inga problem med trots att hon legat i soffan i 7 år.
 
Sv: hund i soffan

KL

DSC01048.jpg


tio tecken, behövs det?
 
Sv: hund i soffan

jag tvivlar inte på att hon inte skulle lära sig det, men är det taskigt mot hunden att helt plötsligt banna henne när hon gör något som hon alltid har fått göra?:)

Nej, jag tycker det är mera taskigt mot hunden att låta den göra något som inte fungerar bra i ert vardagliga liv i 10 år framåt. Lättast och bäst hade det varit att lära hunden rätt från början men det är inget att göra åt nu. Hunden är fortfarande ung och ni ska leva ihop i 10 år eller mer. Ni kan ju markera förändringen på något sätt så att det blir lättare för hunden att göra rätt. Sen bygga upp nya vanor och när ni inte är hemma måste ni stänga dörren så att hunden inte behåller vanan att ligga i soffan när ingen är där och säger ifrån. En bra sovplats för hunden behövs och ni fortsätter att erbjuda mys och trivsel tillsammans när hunden ligger på sin nya plats och är SÅÅÅÅÅÅ duktig.
 
Sv: hund i soffan

Tror inte det är några problem att lära om, men du kan ju lägga en filt eller något i soffan där du vill att hon ska ligga så det blir lite tydligare från början.

Våra katter har lärt sig att sittplatserna i soffan är nono, arm/ryggstöd går bra:laugh:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: Harrysen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 679
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Viva
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 266
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Var vill jag bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp