Hund i stan ( lägenhet), hur tycker ni det funkar?

Uttern

Trådstartare
Ja, som rubriken över beskriver, undrar jag hur det funkar att ha hund i lägenhet i stan? Hur tycker du det funkar? Hur stort bor du? Har du några svårigheter pga. att du bor i lägenhet i staden du bor i?
Har så många frågor som snurrar, men kan bara komma på dessa nu. Vore intressant och veta vad ni tycker!
Tacksam för svar!
 
Jag har haft hund i stan o de funkade så länge grannbarnen inte slet upp lägenhetsdörren :rage:
Flyttade senare till gård o märkte en enorm skillnad på min tik. Hon har aldrig gillat människor så de va ju självklart lite jobbigt för henne att bo i stan så när vi flyttade ut till en gård så blev hon lugnare. Nu va ju min tik dock lite speciell o andra hundar jag haft har funkat bättre i stan än henne så de så himla olika hur de funkar men jag känner väl inte att jag hade några större svårigheter att bo i stan mer än grannbarnen men dom gav sej en dag när jag lät hunden springa till dörren o skälla ut dom :devil: (hon gick aldrig utanför lägenheten o jag hade pratat med både hyresvärd, barnen o föräldrarna flertal gånger innan jag lät hunden skälla ut barnen)
 
Bor man högt upp kan det bli jobbigt att rumsren-träna om det är en valp...
Men kondition får man :angel:
 
Jag har bott med hund i de flesta olika varianter och det med stan är att man får vara beredd att klä på sig ordentligt dygnet runt, om hunden akut måste ut. Samt mer koppeltid = längre promenader/mer aktivering.
 
Jag föredrar nästan att ha hund i lägenhet i förorten än i hus på landet.
I alla fall på vintern. Jag hade så få ställen som gick åt gå på när det var mörkt och snö på landet. Mest samma djökla grusvägar. Ville man gå offroad fick man själv trampa sig stig i snön.
Här i förorten har jag galet bra med vägar,offroad stigar (som trampas fram å fler än mig) och elljusspår.
 
Bor nu med en hund på 37 kvadrat, innan bodde jag med två stycken på 26 kvadrat + en daghund 4-5 dagar i veckan. Nu när jag bara har en hund och en större lägenhet ser jag verkligen inga problem, men tyckte inte det var besvärligt innan heller (lite trångt i soffan bara ;)). Hundarna är ju lugna inomhus och vilar mest.
 

Ja, som rubriken över beskriver, undrar jag hur det funkar att ha hund i lägenhet i stan? Hur tycker du det funkar?


Jag tycker det funkar bra, bor nära till rekreationsområden med stora gröna ytor och skogsområden.

Hur stort bor du?


38 kvadrat just nu.

Har du några svårigheter pga. att du bor i lägenhet i staden du bor i?

Nej inte direkt. Jag har bott mindre med två hundar också. De får ju inte motion inomhus ändå, även om jag bott i villa, så promenad/träningsmässigt skulle det inte skilja sig. Däremot måste de kunna bete sig inne, inte vrålskälla mitt i nätterna eller liknande. Har du en stökig/orolig hund så kan du i värsta fall bli vräkt om grannarna klagar mycket. Har du valp är det också lättare att ex bara kunna öppna dörren för rastning i trädgården, än att behöva gå nedför flera trappor och kanske även promenera en bit till godkänd rastplats.

Har så många frågor som snurrar, men kan bara komma på dessa nu. Vore intressant och veta vad ni tycker!

Vad är det du själv tror skiljer mellan att ha hund i lägenhet respektive i hus?
 
Jag har alltid bott i lägenhet och har haft saluki i 11 år, mestadels två samtidigt.
Jag har bott i studentkorridor på bara någon enstaka kvadratmeter och i 5a på 112kvm och allt däremellan. Det var lite knepigt att få in hundbädd i studentrummet och nu äldsta tiken skällde på lite allt möjligt de 2-3 första dagarna (hon hade bott i villa innan hon kom till mig).

Annars har jag inte tyckt att det varit jobbigt med lägenhet. Att jag vill bo i villa är enbart för att jag tycker det är jobbigt med grannar. Hundarna är nöjda så länge de har en mjuk säng eller soffa och får sin dagliga motion.
 
Ser inget konstigt med att bo med hund i stad. Promenader tar man ju ändå ute och mindre övningar kan man göra inne även om man bor litet.
Bodde i en 1a på 42 kvadrat med lagotton, hade även gammellabben ibland.
Gick promenader tre gånger om dagen samt en kortare innan läggdags. Betydligt mer än labben får nu när vi bor i hus. I och för sig är han ute med oss i trädgården dagligen och de flesta dagar blir promenaden i skogen där han får springa lös. Det brukar bli en lång, en kort och sen ut och kissa i trädgården emellan.
Han blir dock betydligt tröttare av promenader i stan, med alla dessa dofter.
 
Under höst/vinter saknar jag att bo i stad med hund. Vi bor på landet nu och jag tycker inte det är så fräckt att snubbla runt i svarta skogen med pannlampa på hälften av dagens promenader. Det blir mindre motion än önskat. Tur sambon finns som gör den biten. Så jag saknar gatlycktor och snöröjda gångvägar.

Utöver det ser jag igen skillnad på lägenhet/hus.
 
Under höst/vinter saknar jag att bo i stad med hund. Vi bor på landet nu och jag tycker inte det är så fräckt att snubbla runt i svarta skogen med pannlampa på hälften av dagens promenader. Det blir mindre motion än önskat. Tur sambon finns som gör den biten.

Utöver det ser jag igen skillnad på lägenhet/hus.

Jag ser faktiskt en ganska stor skillnad i min ras. Självklart finns det undantag åt båda hållen, men generellt så ser jag betydligt fler problembeteenden av vissa sorter hos hundar som bor så till att de måste hållas kopplade för att kunna gå utanför dörren. Vissa är problem som nästan inte uppkommer hos hundar som bor lantligt, men är vanliga på hundar i stan (valla bilar är väl främsta exemplet).

Min rasklubb säljer en bumpersticker: "bordercollien, en riktigt bonnhund. Sälj inte valpar till stan!" och jag håller med.
 
Hade inga svårigheter att bo i lägenhet i stan i med hund. Bodde i ett område med massor av områden att promenera i. Upplysta cykelbanor i mängder, saknar dem nu i mörkret. Hundarna gick lösa på rastningspromenaderna mycket mer då än nu när vi bor en liten by med bara några villaområden.

Vi bodde 2 vuxna och 2 hundar i en tvåa på 65 kvadrat, gick utmärkt. Hade mycket mer tid för träning med hundarna då. Fanns flera upplysta platser att träna på på gångavstånd. Skulle jag elitsatsa på hundarna skulle jag nog haft stor fördel av att bo kvar i lägenhet i stan.
 
Jag ser faktiskt en ganska stor skillnad i min ras. Självklart finns det undantag åt båda hållen, men generellt så ser jag betydligt fler problembeteenden av vissa sorter hos hundar som bor så till att de måste hållas kopplade för att kunna gå utanför dörren. Vissa är problem som nästan inte uppkommer hos hundar som bor lantligt, men är vanliga på hundar i stan (valla bilar är väl främsta exemplet).

Min rasklubb säljer en bumpersticker: "bordercollien, en riktigt bonnhund. Sälj inte valpar till stan!" och jag håller med.

Det är nog som du säger skilnad på raser för detta ser jag inte i nån av min två raser.
 
Jag ser faktiskt en ganska stor skillnad i min ras. Självklart finns det undantag åt båda hållen, men generellt så ser jag betydligt fler problembeteenden av vissa sorter hos hundar som bor så till att de måste hållas kopplade för att kunna gå utanför dörren. Vissa är problem som nästan inte uppkommer hos hundar som bor lantligt, men är vanliga på hundar i stan (valla bilar är väl främsta exemplet).

Min rasklubb säljer en bumpersticker: "bordercollien, en riktigt bonnhund. Sälj inte valpar till stan!" och jag håller med.
Sen är väl frågan hur många BCs som bor i stan som får valla regelbundet?
Dvs, är det staden i sig som är problemet eller är det avsaknaden av utlopp för naturliga egenskaper?
 
Sen är väl frågan hur många BCs som bor i stan som får valla regelbundet?
Dvs, är det staden i sig som är problemet eller är det avsaknaden av utlopp för naturliga egenskaper?
Problemen uppstår alltså redan vid 10 veckors ålder. Knappast en fråga om understimulans alltså...

Ena fodertiken bor i stan. Hon började trigga på cyklister och bilar för flera veckor sedan. Ingen av de andra 8 visar en tillstymelse till såna beteenden, och det är långt ifrån ovanligt att det ser ut så.
 
Senast ändrad:
Vi har snart bott ett år på landet med inhägnad tomt och jag märker stor skillnad på mina hundar. Främst den äldsta (snart 4 år). Inte för att det var några problem att bo i lägenhet men han är mycket mer harmonisk nu när han kan vara ute så mycket mer.
Vi hade 2 hundar + daghund på 52 kvm. :)
 
Ja, som rubriken över beskriver, undrar jag hur det funkar att ha hund i lägenhet i stan? Hur tycker du det funkar? Hur stort bor du? Har du några svårigheter pga. att du bor i lägenhet i staden du bor i?
Har så många frågor som snurrar, men kan bara komma på dessa nu. Vore intressant och veta vad ni tycker!
Tacksam för svar!
Det beror mycket på vilken hund det är, men generellt har man möjlighet att ha med hunden i arbetet brukar det fungera bra. Att en hund med stort aktiverings- och rörelsebehov skall sitta i en lägenhet under större delen av dygnet inte är så lyckat säger sig själv. Det är min erfarenhet från andras hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 711
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp