Bukefalos 28 år!

Hund som drar..

Ebine

Trådstartare
Vad ska jag göra med min hund som drar som en galning? Har en Dobermann hane på 7mån som är så stark! Har inte en chans att hålla honom när vi är ute, trots att jag drar tillbaka (kan funka för en minut, men sen är vi där igen:( så är det som att han "inte lyssnar" på mig. Dom säger på brukshundklubben att han är i puberteten och testar alla gränser han kan..
Börjar bli riktigt jobbigt faktiskt.. särskilt när vi får möte eller så, då hoppar han fram och ska hälsa/skrämmas, vilket folk/ hundägare naturligtvis inte blir så glada för.. och jag skäms. :crazy:

Tacksam för svar. Hälsningar Ebine
 
Sv: Hund som drar..

Har du gått på kurs med honom eller har du bara prata med dem på brukshundsklubben?
Jag skulle rekomendera att gå mer på kurs, ev så kanske han behöver ett starkare ledarskap från dig men det är svårt att säga så här över nätet. Det är även ett bra förslag att läsa boken Förstå din hund av Jan Fenell.
 
Sv: Hund som drar..

Finns olika selar som gör att hunden faktiskt inte kan dra, tror de kallas för halti. De fungerar så att huvudet dras ner när hunden drar frammåt. Jag har aldrig provat dem men det kanske kan vara en lösning. Gå med honom till dn djuraffär och be att få prova, det lär ju synas rätt snabbt om det är något för er. Lycka till!
 
Sv: Hund som drar..

obs att halti endast är en akutlösning så att man kan gå med hunden samtidigt som man lär den gå fint i halsband och jobbar på kontakten.
 
Sv: Hund som drar..

Jo precis, men just i samband med möten med människor när man är ute och går så att man slipper bli släpad fram till nån rädd tant borde det ju fungera tänkte jag.
 
Sv: Hund som drar..

börja med att lära hunden ta kontakt. ett snabbt sätt är att använda sig av klicker (kräver dock en del förberedelser och pluggande innan), men bara röstberöm funkar också. stå helt stilla på en lugn plats. förr eller senare kommer hunden undra varför ni bara står helt still (tillåt inget nosande) och titta på dig/åt ditt håll. beröm och ge godis. upprepa ett antal ggr tills hunden tittar och håller kvar blicken. lägg in ordet titta och lär hunden att se dig i ögonen på kommando.

andra kontaktövningar är "varsågod", hunden ska fråga först = titta dig i ögonen. lär in "nej" om du inte redan gjort det.

när ni går på promenad så stanna när hunden börjar dra. gå inte framåt förän kopplet är slakt (inget nosande gäller även här). detta kräver tålamod i stora mått, men är väldigt effektivt (har gjort detta på min egen hund). ryck aldrig själv i kopplet, dels är det en skaderisk, dels fattar inte hunden vad du pysslar med.

naturligtvis ska du ta kontakt med en klubb/privat tränare och inte nöja dig med att de säger att han är i trotsåldern. detta är bara förslag på övningar som ni kan pyssla med under tiden ni står i kö/letar tränare.
 
Sv: Hund som drar..

Att använda Halti-selen är inget annat än rent djurplågeri!!

Som akutlösning under tiden man tränar "gå fint i koppel" så kan Haltinosgrimman vara ett förslag. Men då bör Du ha någon kunnig som visar dig och följer med första promenaden. Man får aldrig aldrig rycka i kopplet om hunden har en haltinosgrimma.
 
Sv: Hund som drar..

Att hela tiden ändra riktning så fort hunden börjar dra brukar också funka, men se till att du håller till på ett stort fält och att ingen ser dig :D för det ser rätt roligt ut med en människa som är ute med hunden och hela tiden ändrar riktning.
Denna övning tränar hundens uppmärksamhet på dig som förare, gör den förhoppningsvis mer alert på att hålla reda på vad du tar dig till.
Har nyss gått en valpkurs där vi hade en kvinna, liten och klen, med en 10 månaders dalmantiner. Hunden hade ingen som helst kontakt med sin förare och hon hade bundit fast kopplet i sig själv för att hon inte skulle tappa jycken. Det såg helt vansinnigt ut när han släpade omkring henne helt efter eget huvud, när vi jobbat ett tag med jycken på detta vis både att stanna när hunden drar och att ändra riktning blev det faktiskt aningen mindre katastrofalt. Men för att detta ska fungera är det till att ständigt göra på dessa vis annars ger det ingen effekt. Förhoppningsvis inser jycken att det är tråkigare att hela tiden stå stilla eller gå nån annanstans än att verkligen gå!
 
Sv: Hund som drar..

Den kallas även Gå-fint-selen, Anti-drag-sele eller haltiselen.
Den sitter med smala nylonband mellan frambenen. De skär in i armhålorna och ger fruktansvärda skav. Den trycker även på nerverna som sitter i armhålan, vilket är mkt smärtsamt. Hundar har även fått armbågslederna förskjutna pga selen som "trycker" ut.
 
Sv: Hund som drar..

Du har säkerligen hört om selen. Den har varit på tapeten i forumet förr.
 
Sv: Hund som drar..

jo, nu vet jag vilken du menar. visste inte att den tillverkades av "halti" bara. fast jag har hört att de trycker på lymfkörtlarna och att det är därför den är så skadlig?
 
Sv: Hund som drar..

GaurdianAngel skrev:
Den kallas även Gå-fint-selen, Anti-drag-sele eller haltiselen.
Den sitter med smala nylonband mellan frambenen. De skär in i armhålorna och ger fruktansvärda skav. Den trycker även på nerverna som sitter i armhålan, vilket är mkt smärtsamt. Hundar har även fått armbågslederna förskjutna pga selen som "trycker" ut.
För att inte tala om spännet som ofta sitter rakt över en ryggkota och trycker elakt även där. :(

Snälla skolmetoden;
Drar han hela tiden så stanna och låt han stå där i sträckt koppel tills han tar kontakt och slakar på kopplet börja gå igen efter två steg (om ni hinner så långt) kommer han antagligen dra igen - stanna igen och stå tills han tar kontakt. Håll på så och så småningom slutar han dra.- själva idén med alla dessa råd är att han hela tiden avbryts när han gör fel för att så småningom hellre gå fint i kopplet och få "strosa" ifred.

Bättre alternativ?
Ta en lång pinne eller ridspö, när hunden drar peta/irritera honom vid öronen/ansiktet eller var han nu tycker det är jobbigt med spöt så att ha gör halt och helst tar kontakt igen.

"Elakare" metod;
Snärta till kopplet ungefär som du snärtar till med en disktrasa dvs ge hunden en snärt varje gång den drar... ger garranterat resultat och ett par Koppelsnärtar är hundra gånger bättre än ovannämnda sele eller en hund som i det långa loppet får ryggproblem för att den drar!

Ska dock nämna att jag själv skäms ögonen ur mig då jag har mina i koppel - de drar och snurrar och trasslar och leker med varandra och gör alla fel som finns.... men de har inte heller koppel särskillt ofta och därför har jag låtit det bero.

Mvh
Björn
 
Sv: Hund som drar..

GaurdianAngel skrev:
Att använda Halti-selen är inget annat än rent djurplågeri!!

Som akutlösning under tiden man tränar "gå fint i koppel" så kan Haltinosgrimman vara ett förslag. Men då bör Du ha någon kunnig som visar dig och följer med första promenaden. Man får aldrig aldrig rycka i kopplet om hunden har en haltinosgrimma.

Hur fin du än är i hanteringen med en halti så kan du aldrig garantera att ett ryck aldrig kommer

En hund kan bli rädd, se något spännande, ja vad som helst och rycka till.
Genast uppstår en situation där hunden kan få permanent skada i både rygg och nacke.

Jag tycker bestämt att Haltin skall undvikas in i det längsta om du som ägare/ den som hanterar hunden är frisk fysiskt.

( finns dom som själv dras med skador, då kanske haltin är den enda tillfälliga utväg för att få hunden ut på promenader )
 
Sv: Hund som drar..

din "elaka" metod är bra till hundar som ryck-drar, men funkar enligt min erfarenhet inget vidare på seg-dragare.
 
Sv: Hund som drar..

Jo den funkar bara man är snabb... Man får ta ett raskt steg fram och sen snärta till. Men det gäller som sagt att vara snabb.
 
Sv: Hund som drar..

Snurrfian skrev:
Jo den funkar bara man är snabb... Man får ta ett raskt steg fram och sen snärta till. Men det gäller som sagt att vara snabb.


Vad bestraffar Du då? Jo, det sista hunden märker innan snärten kommer är att halsbandet inte längre ligger an mot halsen = slakt koppel. På detta får den en snärt. :smirk:

Anser att det är en värdelös metod, som möjligen fungerar men då har du istället fått en mkt förvirrad och osäker hund i andra änden av kopplet.
 
Sv: Hund som drar..

Calazirya skrev:
Hur fin du än är i hanteringen med en halti så kan du aldrig garantera att ett ryck aldrig kommer

En hund kan bli rädd, se något spännande, ja vad som helst och rycka till.
Genast uppstår en situation där hunden kan få permanent skada i både rygg och nacke.

Jag tycker bestämt att Haltin skall undvikas in i det längsta om du som ägare/ den som hanterar hunden är frisk fysiskt.

( finns dom som själv dras med skador, då kanske haltin är den enda tillfälliga utväg för att få hunden ut på promenader )

Absolut!

Men i akuta fall kan man kanske få ta risken. Akuta eller nödfall menar jag då hundar som inte bara går och drar utan de som gör utfall m.m och ägaren inte orkar håll dem.

Man ska absolut inte ta till halti för minsta lilla utan det är verkligen i sista steget.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 273
Senast: Human
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 711
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 738
Senast: Gruvan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 663
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp