Bukefalos 28 år!

Hund som drar..

Sv: Hund som drar..

Tack för alla svar, ska skriva ut dom genast så att jag har dom tillgängliga. Går på riktigt brukshundklubb -> "Valpkurs", tycker tyvärr inte det ger oss så mycket ännu.. säkert mest för att han inte uppför sig när vi är där (är okoncentrerad och far rundor etc.)
Jag hoppas det skall bli bättre med tiden, som sagt tack för alla svar!
 
Sv: Hund som drar..

GaurdianAngel skrev:
Vad bestraffar Du då? Jo, det sista hunden märker innan snärten kommer är att halsbandet inte längre ligger an mot halsen = slakt koppel. På detta får den en snärt. :smirk:

Anser att det är en värdelös metod, som möjligen fungerar men då har du istället fått en mkt förvirrad och osäker hund i andra änden av kopplet.

Det är just det att man måste vara snabb, hunden ska helst knappt hinna märka att kopplet har slakat... Det var därför jag skrev att det var svårt att göra rätt... Och nej än har det inte gett en osäker och förvirrad hund... Fast jag har bara behövt göra det en gång när han hade varit på avuppfostran hon min mamma som skämmer bort och låter honom gör precis som han vill...
 
Sv: Hund som drar..

Tycker du borde se dig om efter en ny tränare.

Hade själv samma problem med min rottis. Känner flera som haft samma problem o vänt sig till brukshundklubben utan at få hjälp. Jag har haft turen att hitta en tränare som är hundförare sen många år tillbaka inom vaktbolag. Kanske kan vara nåt för dig?
 
Sv: Hund som drar..

Så fort jag såg tråden tänkte jag, ahhh en dobbis :D
Det är världens i särklass underbaraste hund MEN de ju inga drömkoppelhundar precis. Ska ju inte generalisera och säga att inga kan gå fint i koppel och de ska ju givetvis inte dra och slita, men faktum är att de aldrig blir några labbar eller golden som med slappt koppel lunkar sidan om. Det ligger liksom inte i deras natur hehe

Givetvis går kan man lära dem att gå perfekt fot osv under träning, men detta var vanliga promenader vi pratade om antar jag.
 
Sv: Hund som drar..

*ha ha ha* Jag säger tvärtom!! Labrador (och vissa Golden) måste vara bland det värsta i kopplet! De har ju absolut ingen som helt känsel i sitt tjocka skinn. Jag har jobbat arslet med båda mina för att få de att inte dra. Men visst drar de fortfarande om de snabbt vill fram till nån eller något!

Är det en hund som kastar sig innanför dörren till veterinären och benen spinner som attan på det halkiga golvet utan att de kommer fram så vet man vad det är för en hund :d
 
Sv: Hund som drar..

Tippan skrev:
Är det en hund som kastar sig innanför dörren till veterinären och benen spinner som attan på det halkiga golvet utan att de kommer fram så vet man vad det är för en hund :d

*fniss* vi känner inte alls igen oss :angel:
 
Sv: Hund som drar..

GaurdianAngel skrev:
Den kallas även Gå-fint-selen, Anti-drag-sele eller haltiselen.
Den sitter med smala nylonband mellan frambenen. De skär in i armhålorna och ger fruktansvärda skav. Den trycker även på nerverna som sitter i armhålan, vilket är mkt smärtsamt. Hundar har även fått armbågslederna förskjutna pga selen som "trycker" ut.


Hmm. Undrar om inte min IMMI-instruktör rekommenderade en sådan till en annan deltagare på förra kursen jag gick. :eek:
 
Sv: Hund som drar..

glee skrev:
Hmm. Undrar om inte min IMMI-instruktör rekommenderade en sådan till en annan deltagare på förra kursen jag gick. :eek:

Låter trist och som om inte instruktören tar sitt ansvar. Istället för att rekommendera en dålig sak och snabb (dock plågsam) lösning så anser jag att hon ska erbjuda hjälp och träning.
 
Sv: Hund som drar..

selen funkar därför att det gör ont på hunden när den drar. det är väl inte schysst att sätta på en sån då? då kan man ju lika gärna börja använda stackel och el också...
 
Sv: Hund som drar..

Har själv en dobermann som är hemsk stark och drar mot andra hundar. Så jag vet hur det känns..
Använder en metod som det också finns en bok om. Det är Turid Rugaas som har skrivit "vad gör jag när hunden drar i kopplet". Det är en väl prövad metod som är mjuk och trevlig för både hund och människa, och den fungerar!
 
Sv: Hund som drar..

hunden kan dra i en halti...försata gångerna funkade den bra på min hund sedan började han dra igen...
 
Sv: Hund som drar..

Ja, precis vad jag tänkte. Det var väldigt konstigt att hon rekommenderade en sådan sak för hon är otroligt emot allt som skapar obehag för hundarna. :crazy:
 
Sv: Hund som drar..

Jag har lärt mig att man ska vara konsekvent! Varje gång hunden drar så får den inte gå fram. Att dra= inte gå fram. Vänta tills han kommer till dig (utan att ropa på honom, det kan t aett tag första gångerna men efer ett tag fattar han, hundar behöver tänka lite själva) och gå sedan fram igen, eller gå tillbaka några steg. Jag har lärt min hund att varje gång han drar så stannar jag och för att han ska få gå fram så måste han gå runt mig. fast det gäller att vara konsekvent! alla gånger! kan ta tid att få det "bort lärt".

Och alla som säger att man ska använda "våld" tycker jag ha fel.

Det där med att han hoppar fram, jag vet PRECIS hur det känns. Min hund är lika dan och han har fått lite klagomål. När han ser en hund (oftast, när har reagerar iaf) så kryper han först och sedan PANG så flyger han som ett yr väder full av energi och vill hälsa och busa. Ibland så lägger han sig ner och sen PANG upp. Min vovve är också ganska stor och stark. Så jag får hålla honom nästan i halsbandet, brukar även försöka ha honom liggande och låta den mötande hunden gå förbi. Hund ägare kan tycka att han blir lite läskig när han är så stor, fast han är bara jätte snäll och full i energi och massa bus. Som blir lite jobbigt. Men men, nu försöker jag så gott det går att få honom att sluta, går halv bra, ibland ;P

P.S Klickerträning är ett tips till alla att börja med!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hund som drar..

Den kallas även Gå-fint-selen, Anti-drag-sele eller haltiselen.
Den sitter med smala nylonband mellan frambenen. De skär in i armhålorna och ger fruktansvärda skav. Den trycker även på nerverna som sitter i armhålan, vilket är mkt smärtsamt. Hundar har även fått armbågslederna förskjutna pga selen som "trycker" ut.
Har inte sett ngt skav på någon av mina två hundar som i olika idiotperioder av sina liv fått använda sig av en sele för att lära sig att gå fot.
Så länge någon inte kan visa mig vetenskapliga undersökningar och belägg på att denna typen av sele kan "förskjuta armbågslederna" så tänker jag inte ta till mig den informationen, låter mer som skrämselpropaganda från någon motsvarighet till hästvärldens avarter av NH-utövare :devil:
 
Sv: Hund som drar..

Då får Du fortsätta gå på dina rosa moln och fortsätta använda antidrag sele på Dina hundar.

Jag behöver inga, och troligen finns det inga vetenskapliga undersökningar för detta. Vetenskap kostar pengar.

Jag har sett många hundar med skador från selen. Det räcker med att ha sett ett fåtal, där hundarna visar sådan smärta vid användandet, för att tycka illa om dem.
 
Sv: Hund som drar..

roslagen skrev:
Har inte sett ngt skav på någon av mina två hundar som i olika idiotperioder av sina liv fått använda sig av en sele för att lära sig att gå fot.
Så länge någon inte kan visa mig vetenskapliga undersökningar och belägg på att denna typen av sele kan "förskjuta armbågslederna" så tänker jag inte ta till mig den informationen, låter mer som skrämselpropaganda från någon motsvarighet till hästvärldens avarter av NH-utövare :devil:

Nu är du löjlig. :mad:

Vad skall du med vetenskapliga belägg till?

Behöver du läsa forskningsrapporter för att förstå att man inte skall lägga handen på en glödhet platta på spisen?

Självbevarelsedrift och allmänt gott omdöme räcker ofta ganska långt.
 
Sv: Hund som drar..

roslagen skrev:
Har inte sett ngt skav på någon av mina två hundar som i olika idiotperioder av sina liv fått använda sig av en sele för att lära sig att gå fot.
Så länge någon inte kan visa mig vetenskapliga undersökningar och belägg på att denna typen av sele kan "förskjuta armbågslederna" så tänker jag inte ta till mig den informationen, låter mer som skrämselpropaganda från någon motsvarighet till hästvärldens avarter av NH-utövare :devil:

Men det är väl skillnad på att använda sig av ett hjälpmedel medans man lär in en sak och att förlita sig på hjälpmedlet som lösning?
Om man vill dra paralellen till hästvärlden kan man ju ta hjälptyglar, jag tycker inte det är fel av en kunnig människa att använda sig av dessa så länge det är för att korrigera medans man löser ett problem, men om man automatiskt slänger på dem istället för att lösa problemet då tycker jag det är fel.

Min ena hund som vi tog som omplacering för drygt ett år sedan gick med haltigrimma. Hon frågade om vi ville ha med den men jag avböjde, dels för att jag är allmänt emot sympomlösningar och dels för att jag inte anser mig tillräckligt hundträningsduktig för att kunna använda den rätt. Men jag har inte märkt att han skulle ha fått några men av det (var iofs inte selen, den verkar få mer kritik?).
 
Sv: Hund som drar..

Jag förstår inte heller vad hon syftar på... :angel:

Min "30-kgs-BONN"-labbe-valp-totalt-utan-känsel-eller-finkänslighet" ligger horisontellt i kopplet. Det är en viljornas kamp. Absolut värst är när hon letar efter det "perfekta bajs-stället" :mad: ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 711
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 730
Senast: Gruvan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 662
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp