Hundar i stall

Alla hundar ska inte umgås med andra. Mina hundar kan absolut inte umgås med hundarna som mina inackorderade har.
Tycker det är ett märkligt synsätt du har.
Nej det är inte så märkligt . Jag undrade om det fanns anledning till att hunden inte fick träffa andra hundar exempelvis att hunden inte gillar andra hundar som dina . Finns det ingen anledning mer än att ägaren inte tycker att andra hundar ska få komma fram av samma princip som okända hundar inte får komma fram på promenader så tycker jag det verkligen är att krångla till det i onödan. Står man i samma stall och hundarna funkar med andra hundar tycker jag det är extremt märkligt att hundarna inte ska få umgås avslappnat. Är självklart en annan sak i ditt fall ts
 
Nej det är inte så märkligt . Jag undrade om det fanns anledning till att hunden inte fick träffa andra hundar exempelvis att hunden inte gillar andra hundar som dina . Finns det ingen anledning mer än att ägaren inte tycker att andra hundar ska få komma fram av samma princip som okända hundar inte får komma fram på promenader så tycker jag det verkligen är att krångla till det i onödan. Står man i samma stall och hundarna funkar med andra hundar tycker jag det är extremt märkligt att hundarna inte ska få umgås avslappnat. Är självklart en annan sak i ditt fall ts

Så en hund som inte vill umgås med andra hundar ska inte få följa med till stallet alls, för att du måste ha din lös på ett sätt som gör att den springer fram till andra hundar?
 
Ja jag ty ler det är väldigt märkligt att hundar i samma stall inte ska kunna umgås . Faktiskt .

OM min tik löper så har jag henne kopplad och jag vill inte att random hanar ska para henne. Så nej, hundar i samma stall måste inte alltid umgås.

Min hane är en sån hund som jag vill kunna välja vilka han ska hälsa på, inte för att han är aggressiv (en liten sketen terrier) men för att han är väldigt ängslig, det måste ske på villkor som funkar för honom. Så NEJ jag tycker verkligen inte att det är märkligt att man inte vill att varenda hund ska fram och hälsa bara för att man råkar stå i samma stall
 
Okej man tycker ju olika. Själv är jag inte så mycket för att skapa bekymmer som inte finns. Och hade aldrig orkat ha med en hund om jag kände mig tvungen att vakta dem så andra hundar inte springer fram. Speciellt inte om man är inhyrd i ett stall och det förekommer fler hundar där. Skulle bara ta med hund som kan umgås med andra hundar dit. Inte löp tikar aggressiva hundar osv.
 
Hur stora stall står ni i eftersom du skriver varenda hund . Är det verkligen så mycket hundar i stallet så hundarna är helt okända för varandra .
 
Så en hund som inte vill umgås med andra hundar ska inte få följa med till stallet alls, för att du måste ha din lös på ett sätt som gör att den springer fram till andra hundar?
Nej jag tycker väl inte en hund so inte kan umgås med andra hundar ska vara med i ett stall där det förekommer just andra hundar. Men det är ju min åsikt . Jag hade aldrig orkar ha med en hund och behövt vakta den så inte andra hundar kommer fram ;) men ni kanske står på stora ridskolor . Vad vet jag.
 
Men om samma situation gäller för mig, dvs att jag också måste ha med mig hunden till stallet för att få ihop vardagen; skulle du då respektera att jag inte vill att din hund kommer fram till min (kopplade) hund?

Absolut skulle det respekteras. Men det gäller kanske lite åt båda håll mina kan få vara lös på ett ställe och din kopplad på ett annat. eller så turas vi om med att ha hundarna instängda. Tja det lär väl alltid ska finnas en lösning.

Jag menar ju inte och skrev inte heller att min hund måste vara lös precis hela tiden och att det bara var att rätt sig efter det...jag skrev rätt långt om ömsesidig respekt om jag inte helt missminner mig.

Men kontentan är att jag vill kunna ha hund med mig, och han ska ha möjlighet att kunna vara lös mestadelen av tiden. Och eftersom jag jobbar rätt udda tider så är jag ofta själv i stallet, och har just nu förmånen att stå i ett stall där hundar är välkomna och där alla hundar kommer överens.

Sen om hundarna inte kommer överens är en helt annan fråga och då får man lösa situationen därefter. Men om hundarna var så osams och man hade oturen att ha precis samma tider i stallet som den andra hunden på daglig basis hade jag nog övervägt att byta stall. Nu är detta rätt osannolikt för min del dock så jag har inte behövt fundera så mycket över det.
 
Nej jag tycker väl inte en hund so inte kan umgås med andra hundar ska vara med i ett stall där det förekommer just andra hundar. Men det är ju min åsikt . Jag hade aldrig orkar ha med en hund och behövt vakta den så inte andra hundar kommer fram ;) men ni kanske står på stora ridskolor . Vad vet jag.

Men du tycker alltså att det ligger på den som INTE vill ha fram andras hundar, att hålla dem borta? Inte att det är ägarens ansvar att se till att dennes hundar inte besvärar andra?
 
@Rouise
Det där köper jag helt. Självklart måste man kunna prata och komma fram till något som fungerar för båda/alla. Det jag vänder mig emot är de som tycker att det är självklart att deras hundar ska vara lösa och att det är vi som inte vill det/som har hundar som inte funkar med det, är de som automatiskt ska anpassa oss.
 
Om det är ett stall med socialt trevliga hundar som är snälla mot varandra så tycker jag det är att v skapa ett problem att ta med sig en kopplad hund som inte får hälsa på andra hundar. Och jag tycker att en tik som löper eller hund som inte funkar med andra hundar behöver följa med och utsättas för den stressen. Nu utgår jag från att det handlar om hundar som regelbundet ses i stallet. Låter bara enklare att låta hundarna lära känna varandra :)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
864
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
998
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp