Hundar i stall

Jag skäms verkligen att vara hundägare när jag läser hur andra hundägare bär sig åt.

"Men min hund är så himla söt, det gör väl inget att hon är lös?" Det finns människor som är rädda för hundar, oavsett storlek. Miljöer där det inte funkar att ha hund.

Kommer man hit med en hund i bilen, får man stå ut med att ha lacken totalförstörd eller hunden uppäten. Men det vet man om när man väljer.
 
@Lovisaleonora jag är också hundägare som sagt och skäms också å andras vägnar ibland .

Varför ska hunden prompt med in i stallet öht tex om den ändå ska vara kopplad ? Ha den i bilen mellan stunderna man ägnar sig åt sin häst och stallgöromålen . Motorn på om det är svinkallt . Öppen baklucka och bilen i skuggan om det är varmt . Ta ut hunden och lek med den/motionera/gå promenad i paus mellan hästägnandet .? Ensam i stallet och inga hundar i övrigt ? Jamen då kan väl hunden vara lös med matte/husse men kommer det folk/blir mycket hästar i stallgången osv så ut och lägg hunden i bilen? Så gör jag och alla ansvarsfulla hundägare jag känner när det kommer till stall . Känns inte som ett problem öht utan väldigt naturligt då jag vill kunna fokusera på hästarna och som alltid har ett högt säkerhetstänk allmänt i utsatta miljöer med djur och människor i en salig blandning .
 
Läste precis nu på morgonen på fb om ett stall här i närheten, hund trampad av häst i stallgången. Djursjukhuset med vovven, gick väl hyfsat med bara mjukdelsskador.
Och där kom nu diskussionen upp om hundar ska vara kopplade framöver.
 
Jag har sett med egna ögon två hundar som fått en hov i ryggen , en kopplad och en lös stallhund. Båda fick åka till klinik. Jag vet inte hur det gick för dem. Men jag tycker mest synd om hunden.
 
Fast @Heulwen det är ju liksom inte så att en hund är någon livsfarlig Killing machine för att den bitit ihjäl en hund . Det kan faktiskt hända, och händer även om det givetvis inte är ngt man ska bortse från . Jag är förvånad att det inte händer oftare med folks alla lösspringande hundar överallt där ägaren inte öht är närvarande utan pysslar med helt andra saker .

Håller dock med dig om att självklart bör stallägaren informera om vad som gäller . Låter dock otroligt märkligt utifrån red chilis rapport att tydligen envisas folk med att ändå ta med sina hundar trots gårdshundens uppförande och tillsist en olycka .

Tycker detta låter som en farlig hund:

"Ja, det har hänt ett flertal incidenter med att hunden attackerat andra hundar, som varit kopplade by the way. Jag har själv sett hunden försöka smyga sig på andra hundar, bakifrån, då har jag fått varna hundägare och avbrytit denna hunds "jakt" genom att gå i vägen för den och den andra hunden (jag uppfattar hunden som vek, den ger sig bara på mindre hundar som den inte upplever som ett hot. Då är han kaxig). Alla incidenter har hänt när stallägaren inte varit i närheten... Och senaste attacken fick då dödlig utgång."

Sådant beteende har jag aldrig upplevt IRL med någon hund eller hört om så jag skulle definitivt kalla denna hund för farlig. Även om det uppenbarligen finns sådana individer så tror jag det är relativt ovanligt. Redchili har avvärjt flera möten också så vem vet hur många sådana incidenter hen och andra förebyggt när de upptäckt vad som varit på väg att hända.
 
Ja verkligen , överhuvudtaget släpper man ju inte ut sin hund lös ngnstans där man inte vet om det finns andra lösa hundar om det gäller en privat anläggning/ gårdsplan. Och inte vet vad som gäller ang lösa hundar .

Det håller jag med om, mer koppel till hundfolket! Finns otroligt många nonchalanta hundägare. I Redchilis fall verkade dock inte incidenterna gå att undvika genom att hundarna var kopplade, de blev attackerade ändå.
 
Fast nu gällde de väl inte en näringsidkare utan privatperson? Vad det nu spelar för roll om man hyr ut stallplatser på sin egen gård.
Jag tycker också att man ska vara tydlig med vad som gäller för tydlighetens och enkelhetens skull, men jag tycker inte att man bara kan förutsätta att det är ok att ta med hunden. Därför frågar man om det innan man flyttar dit. Så blev det inga missförstånd gällande huruvida hunden kan följa. En felparkerad bil kan man flytta men om jag hamnade i ett stall där det i efterhand visade sig att min hund inte får vara så blir det ett problem. Enklast för mig är då att fråga. Innan jag flyttar dit.

Sen om min hund blir ihjälbiten pga mitt slarv och att ägaren inte informerat.. Jag hoppas att det inte är ett vanligt scenario och tar därför inte riktigt ställning till just den biten.. För jag frågar alltid om hunden kan följa och riskerar därför inte att få min hund ihjälbiten.

Om man som privatperson bedriver en verksamhet genom att hyra ut stallplatser blir man en näringsidkare och får ett större juridiskt ansvar (och även moraliskt anser jag). Skillnad om man har en sådan hund på privat gård och oinbjudet folk kommer dit med sina hundar, det är svårt att förebygga genom information. Men i det här fallet tycker jag stallägaren är läskigt nonchalant mot sina kunder och deras djur som inte inför hundförbud omedelbart. Sedan tycker jag det är läskigt att det fanns en allmän väg utanför och hunden går lös, då utsätts ju allmänheten för viss risk om hunden inte håller sig enbart på stallplan.
 
Det håller jag med om, mer koppel till hundfolket! Finns otroligt många nonchalanta hundägare. I Redchilis fall verkade dock inte incidenterna gå att undvika genom att hundarna var kopplade, de blev attackerade ändå.

Jag upplever att red chilis inlägg lämnar en massa frågetecken . Så som vanligt oftast på sociala media förhåller jag mig till just faktumet att det oftast är en sida av det hela som redovisas , utifrån det svarar jag oftast att det finns många mer sidor av myntet i sammanhanget innan man dömer .

Utöver det om det är som du beskriver så givetvis är det ngt akut galet fel om det är så att stallägarens hund går läs och smyger på andra kopplade hundar osv .

Känns dock mest fel att endera brister stallägaren att förkunna regler , eller så lika konstigt att folk fortsätter att ta med sina hundar utifrån den lösa hunden ?
Det är ju verkligen a och o att en kopplad hund som möter en aggressiv hund är ytterligare utsatt och aldrig bör befinna sig i den jobbiga konflkterande situationen ....:(
 
Senast ändrad:
Grejen är att jag inte idag har hund själv, men är rätt så erfaren då haft både stora och små hundar genom åren.
Och jag förvånas av att stallägaren vågar ha sin hund lös. Ännu värre att hen inte informerar om riskerna till andra.
Rider till och med ut med hunden lös... och har absolut ingen koll på den. Och det är ingen privat mark
utan folk rör sig där, både hästfolk och andra.
inser att det är svårt att diskutera på nätet, svårt att få med allt. Vill heller inte hänga ut någon så vill inte skriva alltför detaljerat. ville mest höra hur ni här på Buke ser på detta med hundar i stall, är konfunderad av hur dåligt det fungerar.
Jag själv räknar med att är en hund lös, så är den ok med både människor och andra djur. Allt annat är oansvarigt.
Kanske helt tokigt av mig! Sen ignorerar jag själv främmande hundar, skulle aldrig få för mig att försöka klappa eller ta kontakt överhuvudtaget, då man som sagt aldrig vet hur de reagerar.
Har själv haft en osäker hund som jag fick ha stenkoll på så jag vet hur det är från hundägarens sidas också. Men aldrig att jag skulle ha låtit den springa fritt.
Men som sagt, det känns i detta fallet att det bara är en tidsfråga innan något händer, igen...
 
Grejen är att jag inte idag har hund själv, men är rätt så erfaren då haft både stora och små hundar genom åren.
Och jag förvånas av att stallägaren vågar ha sin hund lös. Ännu värre att hen inte informerar om riskerna till andra.
Rider till och med ut med hunden lös... och har absolut ingen koll på den. Och det är ingen privat mark
utan folk rör sig där, både hästfolk och andra.
inser att det är svårt att diskutera på nätet, svårt att få med allt. Vill heller inte hänga ut någon så vill inte skriva alltför detaljerat. ville mest höra hur ni här på Buke ser på detta med hundar i stall, är konfunderad av hur dåligt det fungerar.
Jag själv räknar med att är en hund lös, så är den ok med både människor och andra djur. Allt annat är oansvarigt.
Kanske helt tokigt av mig! Sen ignorerar jag själv främmande hundar, skulle aldrig få för mig att försöka klappa eller ta kontakt överhuvudtaget, då man som sagt aldrig vet hur de reagerar.
Har själv haft en osäker hund som jag fick ha stenkoll på så jag vet hur det är från hundägarens sidas också. Men aldrig att jag skulle ha låtit den springa fritt.
Men som sagt, det känns i detta fallet att det bara är en tidsfråga innan något händer, igen...
Byt stall istället för att anonymt beklaga dig här. Du har skrivit tillräckligt detaljerat för att stallägaren själv eller personer i dess närhet skall kunna identifiera hen.
 
Jag har aldrig förstått folk som har sina "inte helt 200% säkra hundar" lösa. jag menar skulle den få för sig att attackera människa/hund/djur/vilt så behöver jag ändå ett par sekunder/värsta fall minuter innan jag tagit mig fram och det kan ju betyda att någon är ordentligt skadad eller tom död.. skulle aldrig vilja ha det på mitt samvete.

En omplacering vi hade för en del år sen, där hade ägarna honom lös men dem visste att han inte tålde andra hundar och attackerade om han såg.. Han gick aldrig nånsin lös efter vi tagit hem honom, och han blev senare även avlivad av oss då det "smällde av" i huvudet på honom.

Har paus i hästandet för tillfället, men jag har alltid haft min kopplad oavsett hur bra koll jag hade på den! Vanligtvis när jag var ensam i stallet (privatstall i skogen där ingen som inte tillhörde nånsin går förbi) då hade jag honom lös i stallet men så fort någon kom, hästarna var i stallet eller liknande då sattes han i lina på gården, mest för hästarnas/männsikornas skull men även för hans skull så han skulle slippa bli puttad, utslängd eller skälld på..

Min nuvarande hund har jag aldrig lös om det inte är ett inhägnat område. Han väljer själv när han vill lyssna på inkallning och jag vill inte vara ansvarig för att han orsakar skador på någon annan den gången han skiter i det (även om han mest slickar ihjäl folk/djur, så kan ju det värsta inträffa).. Samma sak när det gäller hästar 9 av 10 ggr sköter han sig fint med hästar medans den 10 gången ska han börja valla och ha sig och det tillåter jag inte. Så min devis kan jag inte ha 150% koll på min/a hund/ar så sitter dem i lina, brukar sätta dem i en spårlina som är 30 meter lång så finns ff utrymme för att gå runt lite, men finns ingen möjlighet att sticka och hitta på skit..
 
Byt stall istället för att anonymt beklaga dig här. Du har skrivit tillräckligt detaljerat för att stallägaren själv eller personer i dess närhet skall kunna identifiera hen.

Hoppas det och att stallägaren då skäms ögonen ur sig. Men det har hen nog inget vett till. :banghead:
 
Som stallägare hyr jag ut en box till en häst och denna hästs ägare är välkommen till stallet. Hundar, medryttare m.m. är välkomna efter det att jag har tillfrågats, det är inte så att den som hyr av mig har fri tillgång till min gård med hela sitt anhang. Vad man har tillträde till och vem som har tillträde står tydligt i kontraktet. Funkar hunden med vår hund så fine, funkar det inte så får de låta bli att ta med hunden. Vår hund går lös hela tiden och det är bara så det är, gillar man inte det så kan man inte stå här. Stallkatter har vi och de håller sig undan dagtid då hunden är i stallet men kommer fram på kvällen och har stallet helt för sig själv på natten, vilket är den tid på dygnet som katter brukar vara mest aktiva och jaga, vilket är deras uppdrag och en förutsättning för deras existens i mitt stall. Det är inga katter jag skaffat själv utan katter som valt att bosätta sig här och som jag valt att kastrera, vaccinera och sköta om om de i gengäld hjälper mig att hålla stallet musfritt. Katter som jag själv skaffat bor inne i huset (tillsammans med hunden och är inte rädda för hunden).
 
Själv skulle jag inte ställa mina hästar i stall där hunden inte är välkommen och där man var tvungen att ha dem kopplade. För att få ihop min vardag måste jag kunna ha hunden med mig, med en sambo som jobbar dygn och jag som ibland jobbar långa pass och har stallet fem minuter från jobbet så måste hunden kunna vara med. På jobbet är han kopplad, för där är det koppeltvång (travbana) därför vill jag kunna ha honom lös i stallet annars blir det många timmar instängd eller kopplad.

Däremot är det fullt med folk och hästar i stallet när jag är där får han vara i ladan eller i sadelkammaren alternativt i bilen eller på stallplanen. Aldrig att han får springa runt benen på andras hästar, vilket jag ser som en självklarhet. Men min hund är å andra sidan väl införstådd i vilka regler som gäller och inga av mina stallkompisar har känt att han stör, och jag har frågat samtliga ett flertal gånger.

Ömsesidig respekt tar jag som en självklarhet, jag tar hänsyn till mina stallkompisars hästar, barn och eventuella hundar och dom tar hänsyn till mig, mina hästar och min hund. Funkar bra på alla sätt då vi har en bra kommunikation i stallet.

Man får väl välja det stall som passar ens behov och önskemål och sen anpassa sig till det som gäller där. Framförallt kanske visa lite tålamod och respekt inför varandra, vilket gäller från alla håll och kanter. jag kan tycka att barn i stall är drygt, men aldrig att jag skulle gnöla över det om inte barnen faktiskt utgjorde en risk eller ett verkligt störningsmoment. Men självklart får jag visa mer hänsyn när framförallt små barn är i stallet likväl som jag förväntar mig att folk får visa lite mer hänsyn när jag har hunden med. Utan att det för den delen innebär att stallkompisar ska behöva agera hund eller barnvakt åt varandra.
 
Senast ändrad:
Själv skulle jag inte ställa mina hästar i stall där hunden inte är välkommen och där man var tvungen att ha dem kopplade. För att få ihop min vardag måste jag kunna ha hunden med mig, med en sambo som jobbar dygn och jag som ibland jobbar långa pass och har stallet fem minuter från jobbet så måste hunden kunna vara med.

Men om samma situation gäller för mig, dvs att jag också måste ha med mig hunden till stallet för att få ihop vardagen; skulle du då respektera att jag inte vill att din hund kommer fram till min (kopplade) hund?
 
Bar
Men om samma situation gäller för mig, dvs att jag också måste ha med mig hunden till stallet för att få ihop vardagen; skulle du då respektera att jag inte vill att din hund kommer fram till min (kopplade) hund?
Varför får inte hunden få komma fram menar du ? Är väl mest normalt att hundar i samma stall får umgås med varandra ? Och aggressiva hundar stannar väl hemma ? Oavsett koppel eller ej.
 
Varför får inte hunden få komma fram menar du ? Är väl mest normalt att hundar i samma stall får umgås med varandra ? Och aggressiva hundar stannar väl hemma ? Oavsett koppel eller ej.

Spelar anledningen egentligen någon roll? Kan du alltså inte respektera att jag inte vill att din hund ska springa fram till mig och min hund?
 
Vi har haft problem med löst springande hundar i och runt stallen, hundägare som släpper lös sina hundar när de kliver ur bilen och sedan låter dem löpa fritt tills de ska åka hem samt hundbajs överallt på gården. Stallägaren har sagt ifrån massor av gånger att man måste plocka upp efter sina hundar samt ha dem under uppsikt, men nu har hon fått nog och har infört kopplingstvång för alla besökande hundar.

Hon blev less på att plocka upp efter andras hundar, och det förstår jag verkligen!
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
864
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 002
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp