Hundar i stall

Vad anser ni om stallägare som låter sin hund gå lös utan uppsikt i stallet och ute fast den attackerat andra hundar och till och med dödat en hund? De anser att det är deras hunds arbetsplats och han ska kunna gå lös. Sanslöst tycker jag!
 
Vad anser ni om stallägare som låter sin hund gå lös utan uppsikt i stallet och ute fast den attackerat andra hundar och till och med dödat en hund? De anser att det är deras hunds arbetsplats och han ska kunna gå lös. Sanslöst tycker jag!
Dit hade jag inte flyttat eller flyttat därifrån.
 
Vad anser ni om stallägare som låter sin hund gå lös utan uppsikt i stallet och ute fast den attackerat andra hundar och till och med dödat en hund? De anser att det är deras hunds arbetsplats och han ska kunna gå lös. Sanslöst tycker jag!
Då får man ju ha hundförbud i stallet så deras kan vara lös.
 
Problemet är att de inte informera om detta för andra inaccorderingar, utan låtsas som inget hänt... Som nu när det kommer nya som ska flytta in, de har ingen aning om att hunden är farlig... det tycker jag är höjden av oansvarighet.
 
Vad anser ni om stallägare som låter sin hund gå lös utan uppsikt i stallet och ute fast den attackerat andra hundar och till och med dödat en hund? De anser att det är deras hunds arbetsplats och han ska kunna gå lös. Sanslöst tycker jag!

Jag anser att det är de som äger gården, och att ingen annan har något med det att göra. I sitt eget stall får man göra som man vill, inom rimliga gränser. Passar det inte, så kan man ju ta sin häst och stå i något annat stall. Så anser jag.
 
Problemet är att de inte informera om detta för andra inaccorderingar, utan låtsas som inget hänt... Som nu när det kommer nya som ska flytta in, de har ingen aning om att hunden är farlig... det tycker jag är höjden av oansvarighet.

Klart att de borde informera.
Sen kan jag tycka att det är lite slappt av de som ska flytta in att inte kolla upp det mer noggrant om de vill ha hunden med.

Jag tog med mina när vi tittade på stallet så de fick träffa ägarens hund. Det var jätteviktigt för mig att den biten skulle funka.
 
Jag som har eget stall, egen hund, egen gård väljer att ha min egen hund utanför stallet när vi har hästar där. Annars går han fritt på gården.
De perioder vi haft inhyrda hästar här så har det varit lite olika. Vi har inhägnad gård och funkade den ev hunden med vår så fick den gå här lös. Men det var upp till ägaren själv att ha koll. Däremot störde det mig ENORMT mycket när den inhyrde tog ut massör och hovslagare mm som bara utan att ens fråga släppte ut sina jävla hundar lösa på vår gård. Usch vad irriterad jag var! Det slutade med att hunden fick sitta i bilen just pga att hundägaren inte ens hade mage att fråga om det var ok att hunden gick lös i MITT stall på MIN gård med MIN hund. Vid ett tillfälle höll vi på att gjuta golv i en annan del av byggnaden. Hade hjälp av min pappa och morfar, gissa hur glada dom blev när den där hunden rusade in och trampade i det.
Nej, skulle jag någon gång ha inhyrda här igen hade jag haft klara regler kring allt. Både när det gällde hundar och allt annat. Men på den tiden var jag ung och oerfaren och ville inte hamna i konflikt. Annat är det nu :)
 
Problemet är att de inte informera om detta för andra inaccorderingar, utan låtsas som inget hänt... Som nu när det kommer nya som ska flytta in, de har ingen aning om att hunden är farlig... det tycker jag är höjden av oansvarighet.
Huruvida hunden är farlig eller inte går inte att avgöra utifrån det lilla du skrivit i den här tråden.
 
Ja, det har hänt ett flertal incidenter med att hunden attackerat andra hundar, som varit kopplade by the way. Jag har själv sett hunden försöka smyga sig på andra hundar, bakifrån, då har jag fått varna hundägare och avbrytit denna hunds "jakt" genom att gå i vägen för den och den andra hunden (jag uppfattar hunden som vek, den ger sig bara på mindre hundar som den inte upplever som ett hot. Då är han kaxig). Alla incidenter har hänt när stallägaren inte varit i närheten... Och senaste attacken fick då dödlig utgång...
Jag kanske inte ska säga att hunden är farlig, men opålitlig och uppenbarligen en risk för andra hundar.

Håller med om att det är klokt att höra sig för om det är ok att ta med sin hund när man flyttar till nytt stall.
Men kan känna också att har man sin hund lös på en gård med en allmän väg precis utanför samt en massa inaccorderingar och medryttare osv
så ska man inte ha en sådan hund lös utan uppsikt...

Jag är rädd att fler ska drabbas, det är det hemska här....
 
Ja, det har hänt ett flertal incidenter med att hunden attackerat andra hundar, som varit kopplade by the way. Jag har själv sett hunden försöka smyga sig på andra hundar, bakifrån, då har jag fått varna hundägare och avbrytit denna hunds "jakt" genom att gå i vägen för den och den andra hunden (jag uppfattar hunden som vek, den ger sig bara på mindre hundar som den inte upplever som ett hot. Då är han kaxig). Alla incidenter har hänt när stallägaren inte varit i närheten... Och senaste attacken fick då dödlig utgång...
Jag kanske inte ska säga att hunden är farlig, men opålitlig och uppenbarligen en risk för andra hundar.

Håller med om att det är klokt att höra sig för om det är ok att ta med sin hund när man flyttar till nytt stall.
Men kan känna också att har man sin hund lös på en gård med en allmän väg precis utanför samt en massa inaccorderingar och medryttare osv
så ska man inte ha en sådan hund lös utan uppsikt...

Jag är rädd att fler ska drabbas, det är det hemska här....
Det är inte olagligt att ha sin hund lös på sin egen gårdsplan, däremot får den inte förfölja o skada vilt. Har hunden skadat andra hundar så är det upp till dessa ägare att polisanmäla hundägaren om man anser att hundägaren brister i tillsyn. Det är inte en rättighet att få ha med sig hundar på/i annans gård/stall/hagar osv.
 
Problemet är att de inte informera om detta för andra inaccorderingar, utan låtsas som inget hänt... Som nu när det kommer nya som ska flytta in, de har ingen aning om att hunden är farlig... det tycker jag är höjden av oansvarighet.
Varför ? Du ska ju öht inte ha med ngn hund rent generellt såvida du inte clearat med stallägaren att din hund ingår i avtalet att ha med och sen premisser utifrån det ?
 
Håller med om att det är klokt att höra sig för om det är ok att ta med sin hund när man flyttar till nytt stall..
Klokt?! Det är ju absolut nödvändigt, självklart och helt vansinnigt att INTE kolla innan. Vad är det för människor som anser att hundar alltid är välkomna överalt? Jag håller på att bli galen på att det dräller hundar överallt.


Men kan känna också att har man sin hund lös på en gård med en allmän väg precis utanför samt en massa inaccorderingar och medryttare osv så ska man inte ha en sådan hund lös utan uppsikt....

Jag fattar inte hur du tänker. Först ska det m e m vara tvingande att man får ta med sin egen hund överallt, t ex till stallet. Men den som bor där ska inte få ha sin egen hund lös på sin egen fastighet?!

Tänk om, tänk rätt.
 
Om man har en hund man vet dödat en hund och som brukar attackera andra hundar så är det ens förbannade plikt att informera hyresgäster om det. Oavsett om det är på egen gård - har man inackorderingar har man banne mig ett ansvar för det. Är det en helt egen gård så fine men tar man betalt av hyresgäster har man ett ansvar som hyresvärd och däri ingår att man självklart försöka förebygga allvarliga skador och dödsfall på de som vistas på gården. Djuren ska inte behöva lida för att stallägaren är äckligt nonchalant eller för att medryttare/hästägare inte tänker efter före.

Hyr man ut stallplatser har man valt att upplåta sin gård för människor och deras sällskap utifrån. Annars får man skita i att hyra ut.
 
@Heulwen självklart ska väl stallägaren informera för enkelhetens skull, men den som tänker ta dit sin hund lär väl i första hand fråga så att det är ok! Det är ju hundägarens ansvar! Det är ju det största problemet i tråden, att vi hundägare gärna bara räknar med att det är en självklarhet att hunden ska vara med, gärna lös.
Hyr man ut stallplatser så gör man det nog enkelt för sig själv genom att se till att informera om hur man vill ha det, om de så gäller spring på gården efter ett visst klockslag, vart bilar ska parkeras och huruvida hundar ska vara kopplade, instängda eller lämnas hemma. Men när man kommer och kollar på en ev stallplats får man ju också fråga om vesäntligt saker. Tex hund där problem kan uppstå.
Gilla läget eller leta annan stallplats anser jag.
 
Senast ändrad:
@Heulwen självklart ska väl stallägaren informera men det ligger då MINST lika mycket ansvar på den som kommer dit och vill hyra stallplats att först FRÅGA om det är ok att ta med hunden. Det är ju det största problemet i tråden, att vi hundägare gärna bara räknar med att det är en självklarhet att hunden ska vara med, gärna lös.
Hyr man ut stallplatser får man se till att informera om hur man vill ha det, om de så gäller spring på gården efter ett visst klockslag, vart bilar ska parkeras och huruvida hundar ska vara kopplade, instängda eller lämnas hemma.
Gilla läget eller leta annan stallplats anser jag.

Fetstilta precis vad jag tycker. Är man en seriös näringsidkare är det ens ansvar att meddela hur man vill ha det och har man en farlig hund som riskerar att döda andra tycker jag man ska vara mycket mycket noga med sprida den informationen till sina kunder. Annars får man bita i det sura äpplet och inte hyra ut och gå miste om x antal tusenlappar om man tycker det är bekvämare att inte ta ansvar för djurens och djurägarnas väl och ve på gården.

Denna stallägare är både oseriös som näringsidkare och medmänniska.
 
Fetstilta precis vad jag tycker. Är man en seriös näringsidkare är det ens ansvar att meddela hur man vill ha det och har man en farlig hund som riskerar att döda andra tycker jag man ska vara mycket mycket noga med sprida den informationen till sina kunder. Annars får man bita i det sura äpplet och inte hyra ut och gå miste om x antal tusenlappar om man tycker det är bekvämare att inte ta ansvar för djurens och djurägarnas väl och ve på gården.
Fast nu gällde de väl inte en näringsidkare utan privatperson? Vad det nu spelar för roll om man hyr ut stallplatser på sin egen gård.
Jag tycker också att man ska vara tydlig med vad som gäller för tydlighetens och enkelhetens skull, men jag tycker inte att man bara kan förutsätta att det är ok att ta med hunden. Därför frågar man om det innan man flyttar dit. Så blev det inga missförstånd gällande huruvida hunden kan följa. En felparkerad bil kan man flytta men om jag hamnade i ett stall där det i efterhand visade sig att min hund inte får vara så blir det ett problem. Enklast för mig är då att fråga. Innan jag flyttar dit.

Sen om min hund blir ihjälbiten pga mitt slarv och att ägaren inte informerat.. Jag hoppas att det inte är ett vanligt scenario och tar därför inte riktigt ställning till just den biten.. För jag frågar alltid om hunden kan följa och riskerar därför inte att få min hund ihjälbiten.
 
Självklart kollar man med ägaren till fastigheten att det är OK att ha med sin hund. SJÄLVKLART. Vare sig det är stall, privathem eller stugby.

Och med det sagt utgår liksom allt annat, för om man frågar, det inte är OK - då tar man inte med/släpper man inte ut sin hund. Skitenkelt faktiskt. Oavsett om det är för att det ligger råttgift, finns en hundilsken katt eller ett barn som är livrädd för hundar. Eller en hundätande hund.
 
Fast @Heulwen det är ju liksom inte så att en hund är någon livsfarlig Killing machine för att den bitit ihjäl en hund . Det kan faktiskt hända, och händer även om det givetvis inte är ngt man ska bortse från . Jag är förvånad att det inte händer oftare med folks alla lösspringande hundar överallt där ägaren inte öht är närvarande utan pysslar med helt andra saker .

Håller dock med dig om att självklart bör stallägaren informera om vad som gäller . Låter dock otroligt märkligt utifrån red chilis rapport att tydligen envisas folk med att ändå ta med sina hundar trots gårdshundens uppförande och tillsist en olycka .
 
Senast ändrad:
Självklart kollar man med ägaren till fastigheten att det är OK att ha med sin hund. SJÄLVKLART. Vare sig det är stall, privathem eller stugby.

Och med det sagt utgår liksom allt annat, för om man frågar, det inte är OK - då tar man inte med/släpper man inte ut sin hund. Skitenkelt faktiskt. Oavsett om det är för att det ligger råttgift, finns en hundilsken katt eller ett barn som är livrädd för hundar. Eller en hundätande hund.
Ja verkligen , överhuvudtaget släpper man ju inte ut sin hund lös ngnstans där man inte vet om det finns andra lösa hundar om det gäller en privat anläggning/ gårdsplan. Och inte vet vad som gäller ang lösa hundar .
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
864
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 000
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp