Hundar i varma bilar

Sv: Hundar i varma bilar

Så sent som igår eftermiddag lämnade en karl sin hund i sin bil i 25+ mitt i solen, han skulle ju bara in o handla. Jag va på väg därifrån men stannade och klockade, när det gått 5 minuter såg man att hunden va påtagligt påverkad, bilen var låst så gick in i butiken och dom ropade ut i högtalarna att ägaren till just den bilen har 1 minut på sig att komma ut till parkeringen, annars slås bilrutan sönder... Ägaren kom farandes ut och var upprörd för "hotet", han "skulle ju bara snabbhandla och hunden dör inte av att sitta i bilen i någon minut"... Inte ens en liten springa var nerdragen till hunden... När han öppnade bakluckan kom jag med vattenskål och erbjöd hunden vatten, värmen från inne i bilen slog emot något enormt, STACKARS HUND!

Vissa borde inte få vara djurägare...
 
Sv: Hundar i varma bilar

Jag blev faktiskt själv hotad av en kvinna i våras, helt obefogat, så nog är folk uppmärksamma.

Jag lämnar ALDRIG mina hundar i en stängd bil när det är sol/varmt/sommar whatever, vi har bur i bilen och behöver vi lämna dem så låses buren och luckan står öppen, med fönster nervevade så att det blir lite luftrörelse.

Iaf, i detta fallet skulle jag in på en plantskola och köpa en växt till min mor, snabbesök. Det var 18-19 grader ute, växlande molnighet med lite regnskurar. Jag ställer bilen på parkeringen med hundarna i bilen, det är molnigt och inte varmt i bilen, har dessutom haft ACn på på vägen dit. Springer in, tar växten och konstaterar då att fasiken, nu blev det sol.
Ställer mig i kassan, där det är lite kö och kommer väl ut 8-10 minuter efter att jag parkerat. Ingen påverkan på hundarna alls. Men det stod minsann en kvinna och väntade på mig med en utskällning. Jag erbjöd henne att kika på hundarna, men det var hon inte intresserad av, hon ville nog mest mästra. Hade hundarna haft munnarna öppna, sett varma ut eller vad som kan jag förstå hennes ilska, men så var inte fallet. Jag blev arg också, men kom fram till att det trots allt är bra att folk bryr sig.
 
Sv: Hundar i varma bilar

Jag har också blivit utskälld. Hade ac, bilen var iskall (såpass att jag hade yllekofta). Det var varmt och soligt, och jag sprang in i apoteket. Jag hade redan bestämt att jag skulle handla bara om det inte var kö, vilket det inte var. Bilen var alltså väl kyld, och jag var inne kanske fyra minuter. Ändå kommer någon in vrålandes att hunden ser helt lidande ut (det är bara så hon ser ut...).

Jag blev alldeles mållös, och jag minns inte ifall jag sa till att bilen har ac.

Men bra att folk bryr sig. Bättre om det brydde sig på ett trevligare sätt.

Borde skaffa en sån termometer att ha i bilfönstret.
 
Sv: Hundar i varma bilar

KL

Jag skulle vilja ha någon slags termometer kopplat till en iphoneapp så man kan hålla koll på tempen i bilen. Någon som vet om det finns?
 
Sv: Hundar i varma bilar

Vet att det figurerade en bild på FB där en man fått sätta upp stora plakat på sina bilfönster efter att folk flera gånger slagit sönder fönstren. Han hade en kylanläggning i bilen och tonade rutor, som gjorde att det var väldigt skönt för hunden i bilen, men det såg ju väldigt stängt ut... Så nu fick han ha stora infoskyltar på bilen för att slippa laga fler rutor. Förvånar mig inte.
 
Sv: Hundar i varma bilar

Vi är några på klubben som efterfrågar det också. Vore kul om någon visste om det fanns något liknande :)
 
Sv: Hundar i varma bilar

KL

Jag skulle vilja ha någon slags termometer kopplat till en iphoneapp så man kan hålla koll på tempen i bilen. Någon som vet om det finns?

Vi är några på klubben som efterfrågar det också. Vore kul om någon visste om det fanns något liknande :)

Ni vill alltså ha en termometer som är uppkopplad mot nätet och att ni sen kan logga in med er iPhone från tex butiken och se hur varmt det är just nu?

Billigaste alternativet om man håller sig ganska nära den parkerade bilen är nog annars en vanlig trådlös termometer.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundar i varma bilar

Visst ar det bra att folk bryr sig, men ibland kan man tycka att manga ar lite orimliga.
Jag blev skriken at nar jag var i Sverige med Mandy och lamnade henne i bilen en mulen dag med temperaturer runt 15*C:cautious:
 
Sv: Hundar i varma bilar

Visst ar det bra att folk bryr sig, men ibland kan man tycka att manga ar lite orimliga.
Jag blev skriken at nar jag var i Sverige med Mandy och lamnade henne i bilen en mulen dag med temperaturer runt 15*C:cautious:

Min erfarenhet också. Folk som håller på mycket med sina hundar är oftast väldigt medvetna om temperaturen i bilen. Värre med de vars hundar tex sitter i framsätet eller som inte har hundarna med sig så mycket, generellt...
 
Sv: Hundar i varma bilar

Vi är några på klubben som efterfrågar det också. Vore kul om någon visste om det fanns något liknande :)

Rimligtvis borde man kunna använda något av alla de system som finns i livsmedelsbranschen.

Här är en termometer som skickar SMS när temperaturen över- eller underskrider en viss gräns:

http://www.termometer.se/SMS-Larm/SMS-Larm-for-Temperatur-och-RH.html

Här är en som ska fungera trådlöst:
http://www.termometer.se/SMS-Larm/SMS-temperaturlarm-till-mobiltelefon.html

Det är här en loggande termometer och om jag tolkar det rätt kan man (säkert med en massa extrautrustning) koppla den så att temperaturen kan avläsas i realtid över nätet:

http://www.termometer.se/Tradlos-logger-med-intern-tempsensor.html

Finns nog fler lämpligare termometrar om man letar lite :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hundar i varma bilar

Jag fick ett samtal från polisen i oktober för ett par år sedan, mina hundar satt i bilen, det var 12 grader ute... Stora hunden hade skällt (vakt-skall, han är ju schäfer/rottis..) på folk som gick förbi, så nån hade tolkat det som att han hade skällt för att det var för varmt i bilen och ringt polisen och sa att det satt en hund i en bil som höll på att få värmeslag... Polisen var på plats när vi kom tillbaka till bilen och ja, vi konstaterade att det var 13 grader i bilen så nån värmeslag hade dom ju knappast dött av. Poliserna sa bara att det nog var för att vi hade tonade rutor så dom inte såg om hunden var varm eller inte. Även om jag tyckte att det kändes lite löjligt så är jag ändå glad att folk reagerar och inte bara struntar i det.
Hunden hade gjort ett skall när poliserna hade kommit, så det var ju inte så att han hade suttit och skällt hysteriskt, för då förstår jag verkligen om folk reagerar.

har aldrig anmält, men däremot har jag ringt ägaren till en bil som stod parkerad med en varm hund i. Hon ursäktade sig massor, det var en sån dag när det var molnigt=kallt sen helt plötsligt soligt=asvarmt.. När hon kom till bilen var det väldigt varmt i den, men hon hade inte varit borta länge. Jag tycker att det räcker att man påtalar för personen att hunden verkar väldigt varm, inte behöver man börja med att skälla ut en främmande människa, speciellt inte vid sådana tillfällen som vissa här har varit med om..
 
Senast ändrad:
Sv: Hundar i varma bilar

knapplån...

Jag har en vanlig inomhus/utomhus termometer i bilen där utomhuskabeln är i bagaget där buren finns. Känns rätt bra att ha lite koll. Förvånansvärt är att det betydligt kallare därbak än fram när ac är igång och det är supervarmt. trodde det var tvärtom.
Nu hjälper ju inte detta när man är borta från bilen, men ger en hint om hur varmt det kan bli. Har inte varit ngn fara tex med acead bil i utgångsläget
och 15 min i solen (nedvevad ruta och lite öppen bagagelucka)
 
Sv: Hundar i varma bilar

kl
Lämpligtvis lämnar man en lapp väl synlig där man skriver sitt telefonnummer samt vilken tid man lämnade bilen, man kan oxå sätta upp en termometer med avläsningen utåt så att folk kan se hur varmt det är i bilen.
 
Sv: Hundar i varma bilar

Citat från SvD, samma artikel:
"Polisen säger att det var väldigt varmt i bilen och att flickan var helt röd och svettig.

- Det är också dumheter. Detta var klockan fem på eftermiddagen och jag hade öppnat båda rutorna en springa så det var korsdrag. Det var inte särskilt varmt och små barn blir nästan alltid blir varma o svettiga när dom sover djupt oberoende av var de befinner sig, säger hon."
:banghead::rage::banghead:
 
Sv: Hundar i varma bilar

Men alltså vad är de där för blåst människa? Man lämnar väl inte ett barn en minut i bilen om de är 27 grader varmt ute? Hon kommer nog bli väldigt brydd när det faktiskt blir följder av händelsen och inte, som hon tror, tal om tjänstefel...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 908
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Ni kanske minns: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1200890 ? O den gången han kom hem med trevliga poliser? Nåja, efter...
2
Svar
23
· Visningar
3 168
Övr. Hund Jag funderar ju mycket på det här med hund (Någon har säkert sett min rasvalstråd...
Svar
18
· Visningar
2 378
Senast: Jenka
·
Hundhälsa För två veckor sedan lämnade vi in grabben på veterinärkliniken, hämtade hem en vinglig och trött pojk några timmar senare. Resten av...
Svar
4
· Visningar
1 234
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp