Bukefalos 28 år!

glimmer

Trådstartare
Hur kommer det sig att hunddata inte innehåller tex, datum när hunden dog och av vad? Om den drabbats av cancer, epilepsi och andra sjukdomar? Finns det något register som följer detta?
Det tycker jag skulle vara intressant att veta. Idag ser man ju bara HD och Ed statistik plus ögon. Men tycker det behövs mer information för att få veta mer om aveln.
 
Hur kommer det sig att hunddata inte innehåller tex, datum när hunden dog och av vad? Om den drabbats av cancer, epilepsi och andra sjukdomar? Finns det något register som följer detta?
Det tycker jag skulle vara intressant att veta. Idag ser man ju bara HD och Ed statistik plus ögon. Men tycker det behövs mer information för att få veta mer om aveln.
Som hundägare är det väl lite i eget intresse isf att skicka in data, vår ena hund fick problem med synen och det var då ingen anmälningsplikt men vi ville att det skulle anmälas till hunddata och numera så är det pliktigt och veterinär ska anmäla. Epilepsi är det märkligt om det inte finns anmälningsplikt, tyvärr är det många uppfödare som mörkar problem inom sin ras. :(
 
Det är upp till ägaren att skicka in uppgifter till avelsdata. Tyvärr gör få detta. Både när det är positiva och negativa uppgifter.
Det försvårar både för köpare och uppfödare.
En del saker borde det vara anmälningsplikt på till SKK. Men då ska det bero till 100% av arv. Och det är nog lönlöst att lägga det på hundägare. Det får nog iaf rapporteras in av veterinär.
Uppfödare har ingen rätt att skicka in uppgifter till SKK över sålda hundar. De kan bara rapportera om sina egna djur.
 
Det är hundägarens ansvar att registrera hunden som avliden men många gör inte det. I många fall vet man ju inte exakt varför hunden avled eller vad som egentligen gjorde att man fick avliva den. Men det är ju en bra idé för att sprida information, tror dock det krävs obduktion i många fall för att kunna avgöra vad som var orsaken och det valde tex jag att inte göra då jag tog bort min hund. Ett sådant register bör ju isåfall bara innehålla konstaterade orsaker och inte antaganden.
 
SKK kan inte veta när en hund dör eller av vad - det är upp till ägare att anmäla att hund är avliden, vilket väldigt få gör. många vet inte ens om att man kan göra det.
 
Man kan ju tycka att när en hund dör så borde det finnas något system för veterinären att fylla i som skickas direkt in till hunddata. Så det inte kan mörkas av hundägare som inte vill lämna information eller inte ens tänker på att det kan vara nödvändigt att lämna den informationen. Samma med sjukdomar det borde direkt registreras, iallafall sådana sjukdomar som kan ha ärftlighet bakom sig.
 
Man kan ju tycka att när en hund dör så borde det finnas något system för veterinären att fylla i som skickas direkt in till hunddata. Så det inte kan mörkas av hundägare som inte vill lämna information eller inte ens tänker på att det kan vara nödvändigt att lämna den informationen. Samma med sjukdomar det borde direkt registreras, iallafall sådana sjukdomar som kan ha ärftlighet bakom sig.

Fast att en hund är avliden är inte så intressant egentligen. Väldigt många hundar tas bort pga skador, iaf i min ras där det är vanligt att hundarna arbetar. En av våra uppfödningar blev påkörd som 2-åring och han står inte som avliden på SKK. Varför ägarna gjort det valet vet jag ej för de har varit noga med alla hans övriga resultat, såväl hälsa som meriter.

Vi har nu en skadad tik hemma som vi kommer ta bort. Inget som egentligen är till nytta för annan än uppfödaren att veta.
 
Man kan ju tycka att när en hund dör så borde det finnas något system för veterinären att fylla i som skickas direkt in till hunddata. Så det inte kan mörkas av hundägare som inte vill lämna information eller inte ens tänker på att det kan vara nödvändigt att lämna den informationen. Samma med sjukdomar det borde direkt registreras, iallafall sådana sjukdomar som kan ha ärftlighet bakom sig.
Det går enkelt att göra via nätet som hundägare, att fylla i att ens hund är avliden.
Tycker inte det bör vara nåt som veterinärer måste göra.
 
Fast att en hund är avliden är inte så intressant egentligen. Väldigt många hundar tas bort pga skador, iaf i min ras där det är vanligt att hundarna arbetar. En av våra uppfödningar blev påkörd som 2-åring och han står inte som avliden på SKK. Varför ägarna gjort det valet vet jag ej för de har varit noga med alla hans övriga resultat, såväl hälsa som meriter.

Vi har nu en skadad tik hemma som vi kommer ta bort. Inget som egentligen är till nytta för annan än uppfödaren att veta.

Fast lite intressant är det väl ändå?
T ex om 3 hundar av 5 i en kull skulle vara avlivade i relativt ung ålder, så hade det ju varit intressant att få reda på, om man tänker sig att ta en valp efter någon av föräldrarna eller ett syskon.
 
Fast lite intressant är det väl ändå?
T ex om 3 hundar av 5 i en kull skulle vara avlivade i relativt ung ålder, så hade det ju varit intressant att få reda på, om man tänker sig att ta en valp efter någon av föräldrarna eller ett syskon.
Ja, i sådana fall. Fast ålder står ju inte så det kan man bara se i en ung kull. Har sett ett par sådana exempel hos e-schäfern där ett fåtal hundar är tex röntgade med uselt resultat och flera syskon borta. Då är det rätt nära att dra slutsattsen att det varit stora ledproblem i kullen.
 
Det går enkelt att göra via nätet som hundägare, att fylla i att ens hund är avliden.
Tycker inte det bör vara nåt som veterinärer måste göra.

Eftersom hundägare tydligen inte lämnar den informationen till hunddata så kanske en obligatorisk rapport vore bra?
Vore intressant att få veta om tidiga dödsfall orsakat av sjukdomar/skador som framförallt är/kan vara ärftliga.
 
Ja, i sådana fall. Fast ålder står ju inte så det kan man bara se i en ung kull. Har sett ett par sådana exempel hos e-schäfern där ett fåtal hundar är tex röntgade med uselt resultat och flera syskon borta. Då är det rätt nära att dra slutsattsen att det varit stora ledproblem i kullen.

Det är sant..
I de lägena vore det ju helt klart värdefullt med ett dödsdatum och orsak, särskilt de gånger då det inte går härleda till typiska problem som rapporteras in hos SKK, typ HD och ED. Tänker t ex epilepsi, ryggproblem, cushings osv. Även om det inte alltid är ärftliga problem så känns det som att transparens vore det bästa, och att veterinär som avlivar rapporterar in.
 
Jag tycker nog att inget ska registreras på avelsdata utan underlag från veterinär. Tro mig, det finns tråkigt nog en hel del ilviljiga hundägare som gärna vill skylla allt på uppfödare och inte ta ansvar alls för sin roll i hundens mående. Ska avelsdata vara ett avelsregister måste det finnas kontroller för att infon är befogad. Att bara ringa och rapportera skulle inte bli bra.
 
Mina fd uppfödare har på sina hemsidor förteckning över alla sina uppfödningar med dödsdatum och orsak om de känner till den. Även mindre smickrande orsaker. Känns tryggt med ärliga uppfödare. :up:
Det har jag sett hos flera seriösa uppfödare. Det är bra. När organisationen Svensk Bruksschäfer fanns hade de ett sådant som var offentligt. Tyvärr få uppfödare som fyllde i något :meh:
 
På finska varianten av hunddata så går det att rapportera in när hunden dog, av vad och lite allt möjligt intressant. Jag önskar att svenska hunddata kunde vara mer som det finska.
 
Ja, i sådana fall. Fast ålder står ju inte så det kan man bara se i en ung kull. Har sett ett par sådana exempel hos e-schäfern där ett fåtal hundar är tex röntgade med uselt resultat och flera syskon borta. Då är det rätt nära att dra slutsattsen att det varit stora ledproblem i kullen.
Sist jag kollade hade US något bättre HD statistik än BS, har det ändrats?
 
Sist jag kollade hade US något bättre HD statistik än BS, har det ändrats?
Det stämmer inte. Det har gjorts studier och de har sämre på både HD och ED. Man har även studerat MH och tagit fram spindlar som tydligt visar på skilnader i mentalitet.
Det stora problemet är att endast 53% av e-hundarna röntgas mot 78% av b. Många e-hundar förröntgas och slutröntgas aldrig vilket troligtvis gör att deras HD-statistik egentligen ser ännu sämre ut.
 
På finska varianten av hunddata så går det att rapportera in när hunden dog, av vad och lite allt möjligt intressant. Jag önskar att svenska hunddata kunde vara mer som det finska.
Det går på SKK också. Man kan lägga till "kontakta ägaren för infomation" under avliden. Då är det ok att ringa upp och fråga varför hunden är avlivad.
 
Det stämmer inte. Det har gjorts studier och de har sämre på både HD och ED. Man har även studerat MH och tagit fram spindlar som tydligt visar på skilnader i mentalitet.
Det stora problemet är att endast 53% av e-hundarna röntgas mot 78% av b. Många e-hundar förröntgas och slutröntgas aldrig vilket troligtvis gör att deras HD-statistik egentligen ser ännu sämre ut.
Det stämde sist jag kollade, iofs flera år sedan. Statistiken byggde på officiella rtg resultat, reggade på SKKs hunddata.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 772
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 051
Senast: Sel
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 639
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 311
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp