Bukefalos 28 år!

Jag vidhåller att en hund med EP, oavsett anledning, inte bör avlas på. Om hunden medicineras, vilket de flesta görs, är den dessutom skadlig för foster och kan orsaka missbildningar plus att tiken ej får amma sina egna valpar pga att medicinen går ut i mjölken.
Jag skrev om kullsyskon till drabbade hundar. Det vore bra om du läste inlägget innan du svarar.
 
Men problemet existerar ju redan!? Jag förstår inte argumenten du kommer med, vad skulle bli värre med utökade krav och öppen registrering? Nej, du är inte "fienden" men jag tycker inte din argumentation håller ihop oavsett.
Du tittar väldigt svartvitt på hela situationen. Inte för att jag någonsin gillat argumentationen "du vet när du hamnar där" men det är högst relevant. Föd upp kullar och engagera dig - folk är hysteriska när det gäller hundavel och valpköparna likaså. Man blir granskad och talad om värre än en mördare av vissa. Vilket absolut är bra att folk vill ha friska hundar men det går till absurdum just för att okunnigheten är stor. Jag håller fortfarande fast vid att öppenhet är en viktig del (kolla på min hemsida - jag har redogjort all statistik som jag kan för min hane som haft ett par kullar nu).

Sen vill jag bara vara tydlig med dig @Malibu_Stacy att även standardiserade dokument som ögonlysningspapper är också utsatta för subjektiva åsikter. Ta bara fenomenet distichiasis. Vissa uppfödare tar bort ögonhåret, vissa veterinärer rapporterar inte om det är "få" hårstrån och vissa veterinärer rapporterar precis allting - jag har varit med om båda. Jag är jätteglad att vi har obligatorisk ögonlysning (vilket tyvärr kommer att tas bort) men myglet är förbannat stort även där. Det slutar ändå med att man måste vara insatt för att veta, valpköparna blir ändå förda bakom ljuset tyvärr.
 
Jag har ögonlyst hos fyra olika veterinärer på samma tidsspann och ärligt talat alla hade olika åsikter om vad som ska rapporteras in och inte. Det var väldigt förvånande om jag ska vara ärlig - de har ju direktiv från SSVO men nog sjutton hittar de på eget ändå.
 
Du tittar väldigt svartvitt på hela situationen. Inte för att jag någonsin gillat argumentationen "du vet när du hamnar där" men det är högst relevant. Föd upp kullar och engagera dig - folk är hysteriska när det gäller hundavel och valpköparna likaså. Man blir granskad och talad om värre än en mördare av vissa. Vilket absolut är bra att folk vill ha friska hundar men det går till absurdum just för att okunnigheten är stor. Jag håller fortfarande fast vid att öppenhet är en viktig del (kolla på min hemsida - jag har redogjort all statistik som jag kan för min hane som haft ett par kullar nu).

Sen vill jag bara vara tydlig med dig @Malibu_Stacy att även standardiserade dokument som ögonlysningspapper är också utsatta för subjektiva åsikter. Ta bara fenomenet distichiasis. Vissa uppfödare tar bort ögonhåret, vissa veterinärer rapporterar inte om det är "få" hårstrån och vissa veterinärer rapporterar precis allting - jag har varit med om båda. Jag är jätteglad att vi har obligatorisk ögonlysning (vilket tyvärr kommer att tas bort) men myglet är förbannat stort även där. Det slutar ändå med att man måste vara insatt för att veta, valpköparna blir ändå förda bakom ljuset tyvärr.

Jag är väl medveten om att inget protokoll i världen kan visa en rättvis bild alla gånger, men det är i alla fall ett försök till att göra det mer standardiserat vilket jag tycker är bra.
Jag ser till exempel hellre att en utbildad ögonlysare ställer en diagnos på hunden än en nyutexaminerad veterinär, vilket inte heller går idag eftersom vi har de undersökningsprotokollen idag. För EP eller allergi skulle det bli svårt att ta fram något liknande eftersom det inte är lika svart på vitt som en ögonsjukdom.
Se bara på @Gnist hund som har ögondiagnoser pga skada vilket inte syns. Det enda som syns är icke-ärftlig och det är väl det man får gå på.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 674
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 036
Senast: Sel
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 638
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 300
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp