Bukefalos 28 år!

Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
En hundrastare tar över ansvaret för hunden inte bara gentemot ägaren utan även gentemot samhället (det strikta ansvaret faller på hundrastaren under den tiden hen har hand om hunden) vilket betyder en rätt saftig företagsförsäkring, så jag förstår priserna för tjänsten. Sen finns det säkert gott om utförare som lägger sig på matchande prisnivå utan att bry sig om att lägga pengarna på försäkringen - vilket funkar bra tills den dag de behöver ansvarsdelen...

I Stockholm kräver dessutom Länsstyrelsen att hundrastare ska ha tillstånd, vilket många inte verkar ha koll på. (Gör inget för företagets nödvändiga utgifter förstås, men apropå att inte alla lägger sig på samma nivå trots samma priser.)

Edit, tillägg: Och oavsett priserna hade jag sparkat henne på fläcken. Vafan sysslar hon med som försöker "förklara" sitt misstag med att hon har så fantastisk utbildning!? Vad det betyder för mig är att hon tänker fortsätta fatta egna beslut oavsett vad hon kommit överens med kunden om, för att hon dels tycker att kunder inte är värda att lyssna på och dels att hon kan allt hon behöver kunna... Skitfarligt ju!

Ja. Jag hade väl bara haft lite mer förståelse om summan hade varit en 1000-lapp och personen var privatperson som inte kan se mycket och bara vill ha hund att gå med en liten stund eller något.

Har man företag och tar rejäla priser så ökar ju kravet stort. Även om man såklart ska kunna ha krav på vanliga sk Svenssons också.
 
Ja. Jag hade väl bara haft lite mer förståelse om summan hade varit en 1000-lapp och personen var privatperson som inte kan se mycket och bara vill ha hund att gå med en liten stund eller något.

Har man företag och tar rejäla priser så ökar ju kravet stort. Även om man såklart ska kunna ha krav på vanliga sk Svenssons också.

Absolut! Att det finns så mycket svartarbetande amatörer i hundområdet är visserligen ett stort problem när det gäller hela branschers seriositet och rykte (som sagt inte ovanligt att svartjobbarna lägger sig på samma nivå som vita priser), men håller med om att i det här sammanhanget gör det saken värre att det är någon som driver företag och skryter om sina utbildningar... :crazy:
 
Gripa fick ett riktigt svårt spår igår. Det är så torrt ute att det knastrar under fötterna när man går i gräset :crazy:

Vi gjorde även lite svåra skiften mellan asfalt och skog/gräs vilket jag tyckte hon löste riktigt bra. Jag störde henne dock lite :angel:

På tal om hela den här hundvakts/hundrastningsdiskussionen så har jag ju en hund här på dagarna. Han är här från 6.15-16.30 ca. Ibland mer ibland mindre. Jag får 1000 kr/månad, vilket blir ungefär 50 kr/dag. Ville nu höja det till 1500kr/månad. Då man dels blir ganska låst och inte kan åka iväg vissa tider, dels så sover jag väldigt dåligt och min sömn blir störd. Och dels så kan hunden vara ganska jobbig då han skvätter inne samt gör utfall mot allt (bilar, cyklar, folk, hundar och allt annat typ). Så det är lite pyssel med att tvätta kisskydd (bara det är en konstig sak, att jag lånat kisskydd som jag sen tvättar och hon har inte ens frågat efter det :laugh:). Och dels måste man ha koll på promenaderna på ett helt annat sätt än om jag bara går med mina.

Ska iaf säga till henne att hon måste komma hit med eget kisskydd. Så får hon ta med det hem sen när han kissat i det också...

Vilket fall som helst så tyckte hon mitt nya förslag var för mycket och vill betala 1300kr. Känns lite fräckt tycker jag:angel: Synd man behöver behöver pengarna annars hade jag inte orkat faktiskt..

Behövde ranta av mig lite :D

Och här är film på Gripas spår från igår :D

 
Gripa fick ett riktigt svårt spår igår. Det är så torrt ute att det knastrar under fötterna när man går i gräset :crazy:

Vi gjorde även lite svåra skiften mellan asfalt och skog/gräs vilket jag tyckte hon löste riktigt bra. Jag störde henne dock lite :angel:

På tal om hela den här hundvakts/hundrastningsdiskussionen så har jag ju en hund här på dagarna. Han är här från 6.15-16.30 ca. Ibland mer ibland mindre. Jag får 1000 kr/månad, vilket blir ungefär 50 kr/dag. Ville nu höja det till 1500kr/månad. Då man dels blir ganska låst och inte kan åka iväg vissa tider, dels så sover jag väldigt dåligt och min sömn blir störd. Och dels så kan hunden vara ganska jobbig då han skvätter inne samt gör utfall mot allt (bilar, cyklar, folk, hundar och allt annat typ). Så det är lite pyssel med att tvätta kisskydd (bara det är en konstig sak, att jag lånat kisskydd som jag sen tvättar och hon har inte ens frågat efter det :laugh:). Och dels måste man ha koll på promenaderna på ett helt annat sätt än om jag bara går med mina.

Ska iaf säga till henne att hon måste komma hit med eget kisskydd. Så får hon ta med det hem sen när han kissat i det också...

Vilket fall som helst så tyckte hon mitt nya förslag var för mycket och vill betala 1300kr. Känns lite fräckt tycker jag:angel: Synd man behöver behöver pengarna annars hade jag inte orkat faktiskt..

Behövde ranta av mig lite :D

Och här är film på Gripas spår från igår :D

Ähvafan. Flytta hit så kan du få vakta mina damer istället, då får du mer betalt och rumsrena hundar (som dessutom kan vara ensamma och bara sover inomhus...). En hund som den du beskriver hade jag vägrat ta hand om :p
 
Gripa fick ett riktigt svårt spår igår. Det är så torrt ute att det knastrar under fötterna när man går i gräset :crazy:

Vi gjorde även lite svåra skiften mellan asfalt och skog/gräs vilket jag tyckte hon löste riktigt bra. Jag störde henne dock lite :angel:

På tal om hela den här hundvakts/hundrastningsdiskussionen så har jag ju en hund här på dagarna. Han är här från 6.15-16.30 ca. Ibland mer ibland mindre. Jag får 1000 kr/månad, vilket blir ungefär 50 kr/dag. Ville nu höja det till 1500kr/månad. Då man dels blir ganska låst och inte kan åka iväg vissa tider, dels så sover jag väldigt dåligt och min sömn blir störd. Och dels så kan hunden vara ganska jobbig då han skvätter inne samt gör utfall mot allt (bilar, cyklar, folk, hundar och allt annat typ). Så det är lite pyssel med att tvätta kisskydd (bara det är en konstig sak, att jag lånat kisskydd som jag sen tvättar och hon har inte ens frågat efter det :laugh:). Och dels måste man ha koll på promenaderna på ett helt annat sätt än om jag bara går med mina.

Ska iaf säga till henne att hon måste komma hit med eget kisskydd. Så får hon ta med det hem sen när han kissat i det också...

Vilket fall som helst så tyckte hon mitt nya förslag var för mycket och vill betala 1300kr. Känns lite fräckt tycker jag:angel: Synd man behöver behöver pengarna annars hade jag inte orkat faktiskt..

Behövde ranta av mig lite :D

Och här är film på Gripas spår från igår :D


Men herregud, det är ju inga pengar alls. Lägg ut en annons lär du få en dräglig hund att vakta.
 
Jag hör det där så ofta och tänker alltid på er då och om vilken bullshit det där är :D

Folk måste liksom förstå skillnaden mellan en funktionell päls och en som inte är det.

Tror tyvärr att det är väldigt få långhåriga hundar som faktiskt har funktionell päls för vårt klimat. Tonto hade ju svintjock päls vilket inte alls är ovanligt hos Aussiehanar.
 
Tror tyvärr att det är väldigt få långhåriga hundar som faktiskt har funktionell päls för vårt klimat. Tonto hade ju svintjock päls vilket inte alls är ovanligt hos Aussiehanar.

Det där är ju lite sanning med modifikation, jag skulle nog säga ”inte alls ovanligt hos aussiehanar ur vissa linjer” om man vill generalisera :).

Jag vet hur många aussiehanar (och givetvis tikar) som helst som har funktionell päls som inte är svintjock och som fungerar utmärkt både sommar, vinter och allt däremellan :).
 
Tönten har varit på långpromenad utan att ens känna sig trött i 30 grader. Snacka om att det blev skillnad utan päls. Att den skulle skydda honom från värmen är ju ren bullshit. :wtf:
Köpte en trimmer idag för att klippa ner Chikos päls som ser ut som en fluffig ullfilt. Han mår skutdåligt i hans långa päls när det är såhär varmt så nu åker den av. Nu i veckan när det var nästan 30 grader varmt trodde jag på allvar han skulle avlida :crazy: Får se om jag lyckas eller om han kommer se ut som ett nyklippt får :laugh:
 
Det där är ju lite sanning med modifikation, jag skulle nog säga ”inte alls ovanligt hos aussiehanar ur vissa linjer” om man vill generalisera :).

Jag vet hur många aussiehanar (och givetvis tikar) som helst som har funktionell päls som inte är svintjock och som fungerar utmärkt både sommar, vinter och allt däremellan :).

Ja det finns det såklart!

Men det är bara att kika i fb gruppar där folk frågar om hjälp med att hålla hundarna svala och när folk frågar om det är normalt att hundarna flåsar hela tiden (och folk som säger att rasen är flåsig, det bara ”är så”) och att de ligger tryckta mot dörrar för att få svalka för att förstå att det inte är ovanligt med pälsar som inte är funktionella för hundarna.
 
Lät hunden vara lös en liten stund på en grusväg mellan två nysådda fält innan vi körde lite apportering. God sikt, inte ett djur i närheten. Dock blöt jord efter morgonens regn...
IMG_20180526_193009_893.jpg
 
Gripa fick ett riktigt svårt spår igår. Det är så torrt ute att det knastrar under fötterna när man går i gräset :crazy:

Vi gjorde även lite svåra skiften mellan asfalt och skog/gräs vilket jag tyckte hon löste riktigt bra. Jag störde henne dock lite :angel:

På tal om hela den här hundvakts/hundrastningsdiskussionen så har jag ju en hund här på dagarna. Han är här från 6.15-16.30 ca. Ibland mer ibland mindre. Jag får 1000 kr/månad, vilket blir ungefär 50 kr/dag. Ville nu höja det till 1500kr/månad. Då man dels blir ganska låst och inte kan åka iväg vissa tider, dels så sover jag väldigt dåligt och min sömn blir störd. Och dels så kan hunden vara ganska jobbig då han skvätter inne samt gör utfall mot allt (bilar, cyklar, folk, hundar och allt annat typ). Så det är lite pyssel med att tvätta kisskydd (bara det är en konstig sak, att jag lånat kisskydd som jag sen tvättar och hon har inte ens frågat efter det :laugh:). Och dels måste man ha koll på promenaderna på ett helt annat sätt än om jag bara går med mina.

Ska iaf säga till henne att hon måste komma hit med eget kisskydd. Så får hon ta med det hem sen när han kissat i det också...

Vilket fall som helst så tyckte hon mitt nya förslag var för mycket och vill betala 1300kr. Känns lite fräckt tycker jag:angel: Synd man behöver behöver pengarna annars hade jag inte orkat faktiskt..

Behövde ranta av mig lite :D

Och här är film på Gripas spår från igår :D


3500 per månad skulle det kosta mig att ha En hund på dagis på södermalm.
Jag kan få hundvakt svart för typ 1500-2000 per månad.
@Red_Chili det låter billigare att jobba mindre än ha så dyr hundpassning. Tyvärr har jag inga kontakter norr om stan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
4 186
Senast: Trott
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 710
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Karolina90
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp