Bukefalos 28 år!

Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
3500 per månad skulle det kosta mig att ha En hund på dagis på södermalm.
Jag kan få hundvakt svart för typ 1500-2000 per månad.
@Red_Chili det låter billigare att jobba mindre än ha så dyr hundpassning. Tyvärr har jag inga kontakter norr om stan.
Ja.. Imorgon löser det sig jättesmidigt, för då ska jag bara jobba 5 timmar (och jag har jättenära till jobbet). Vet att de inom vården i kommunen testade med 6 timmars arbetsdag ett tag... Tänk om det skulle finnas sådant, tillräckligt nära för att jag skulle hinna hem på lunchen och rasta! Det hade varit så perfekt.

Jag har aldrig riktigt förstått varför arbetsdagar måste vara 8 timmar långa. Hade jag bott där det är billigare att leva så hade jag troligen med lätthet klarat mig på en låg lön, och hade då gärna kapat av någon arbetstimme per dag för att få det så. Jag har också sett ett stort antal jobbannonser där de söker någon som kan jobba tex 4-5 timmar på morgonen eller så. Det hade jag också gillat. Meeen i 99,9% av fallen står det då i annonsen att man måste ha en annan sysselsättning också som gör att man kommer upp i heltid totalt sett. Något sådant kanske det kan bli sedan om jag väljer att plugga...
 
Men gah... Jussi har varit lite småhalt en vecka eller så, trodde det berodde på att han haft svamp vid tassen. Igår efter vi var och badade blev han plötsligt blockhalt. Jag kände igenom benet/tassen och när jag kom till en tå så skrek han till. Han är trebening nu på morgonen också så jag ska ringa Evidensia när de öppnar klockan tio. Måtte det inte vara något allvarligt :( Blir supernojig nu och tänker att hans hälta han haft innan berott på något betydligt värre än svamp i tassen. Expertnojjaren, det är jag det.
 
Ja det finns det såklart!

Men det är bara att kika i fb gruppar där folk frågar om hjälp med att hålla hundarna svala och när folk frågar om det är normalt att hundarna flåsar hela tiden (och folk som säger att rasen är flåsig, det bara ”är så”) och att de ligger tryckta mot dörrar för att få svalka för att förstå att det inte är ovanligt med pälsar som inte är funktionella för hundarna.

Absolut finns det det, det säger jag inte emot :).

Men den stora mängden av dessa som ställer de frågorna och säger att hundarna har så himla ont av värmen, är även sådana som köpt valpar från kennlar som gör sina avelsutval mer på utseende än på funktionalitet, helt tvärtemot hur en brukshund bör avlas. Givetvis finns det undantag där med, men den största delen av de där man sett frågan och vet /får reda på var hunden kommer ifrån, så stämmer detta.

En aussie SKA ha en funktionell päls som skyddar mot sol, värme, kyla, väta och smuts, där det inte fastnar pinnar eller överdrivet med snö eller krävs timtal av pälsvård.

Jag tycker det är väldigt ledsamt med aveln där det känns som att funktionella pälsar är på väg bort, vilket händer när det avlas på ex mer och tjockare päls och underull och ett mjukare pälslag.
 
Absolut finns det det, det säger jag inte emot :).

Men den stora mängden av dessa som ställer de frågorna och säger att hundarna har så himla ont av värmen, är även sådana som köpt valpar från kennlar som gör sina avelsutval mer på utseende än på funktionalitet, helt tvärtemot hur en brukshund bör avlas. Givetvis finns det undantag där med, men den största delen av de där man sett frågan och vet /får reda på var hunden kommer ifrån, så stämmer detta.

En aussie SKA ha en funktionell päls som skyddar mot sol, värme, kyla, väta och smuts, där det inte fastnar pinnar eller överdrivet med snö eller krävs timtal av pälsvård.

Jag tycker det är väldigt ledsamt med aveln där det känns som att funktionella pälsar är på väg bort, vilket händer när det avlas på ex mer och tjockare päls och underull och ett mjukare pälslag.

(Nu pratar jag inte specifikt om aussie utan generellt om alla liknande pälsdiskussioner.)

Problemet tycker jag är argumenten som kommer när någon säger att hunden verkar fara illa av värmen, då blir det alltid massor med varningar om att absolut inte klippa ner pälsen för den skyddar minsann mot värmen, jösses nej den kan inte göra hunden för varm, tvärtom! Jag har hittills inte hört ett enda argument i en sådan diskussion som får mig att förstå hur det är tänkt att funka - hunden är för varm! Då stänger en päls med termoseffekt värmen inne. Om hunden inte far illa i värmen är pälsen uppenbarligen inte ett problem, men om hunden inte pallar värmen så är pälsen inte till hjälp.

Jag är absolut inte ute efter att alla hundar ska rakas eller något liknande, men jag tycker det är närmast djurplågeri att hålla fast vid (en fullständigt ologisk!) idé om "skyddande" päls i lägen där hundar visar att värmen är ett problem. Om det är en funktionell päls blir hunden inte för varm, blir den för varm bör pälsen bort.
 
Absolut finns det det, det säger jag inte emot :).

Men den stora mängden av dessa som ställer de frågorna och säger att hundarna har så himla ont av värmen, är även sådana som köpt valpar från kennlar som gör sina avelsutval mer på utseende än på funktionalitet, helt tvärtemot hur en brukshund bör avlas. Givetvis finns det undantag där med, men den största delen av de där man sett frågan och vet /får reda på var hunden kommer ifrån, så stämmer detta.

En aussie SKA ha en funktionell päls som skyddar mot sol, värme, kyla, väta och smuts, där det inte fastnar pinnar eller överdrivet med snö eller krävs timtal av pälsvård.

Jag tycker det är väldigt ledsamt med aveln där det känns som att funktionella pälsar är på väg bort, vilket händer när det avlas på ex mer och tjockare päls och underull och ett mjukare pälslag.

Dina ser ju ut att inte ha mycket mer päls än @Migo s BC.

Samma inom corgi. Olika pälsar, olika förutsättningar. Mina har bra päls, de klarar värmen bra så länge det finns vatten att dricka vid behov. Men de kutar och härjar precis som vanligt.
De med fluff klipper oftare, av naturliga skäl.
Grannens långhåriga collie är inte heller märkbart påverkad, men den är en normalpälsad collie.
 
Nej, alltså pälsen ska ju skydda mot värme likväl som att skydda mot kyla, men om pälsen inte fungerar på det viset ska man givetvis inte hålla kvar på idén bara för att det borde vara så att pälsen ska skydda. Då får man ju se sig om efter alternativ, som exempelvis foderbyte, bättre skötsel av pälsen eller nedklippning beroende på vad som fungerar.

Jag ser stor skillnad på de fluffhundar (samojeder, eurasier, finsk lapphund, keeshond mfl) som jag haft hemma hos mig. Vissa är lika obekymrade av värme som vilken annan hund som helst medan vissa är klart påverkade. Så visst finns det pälsar som faktiskt skyddar, vilket även är tanken. Den Eurasier vi hade förra året klarade värmen väldigt bra, betydligt bättre än många av mina vänners hundar (korthåriga/strävhåriga). Så där kunde jag se att pälsen fungerade bra.
 
(Nu pratar jag inte specifikt om aussie utan generellt om alla liknande pälsdiskussioner.)

Problemet tycker jag är argumenten som kommer när någon säger att hunden verkar fara illa av värmen, då blir det alltid massor med varningar om att absolut inte klippa ner pälsen för den skyddar minsann mot värmen, jösses nej den kan inte göra hunden för varm, tvärtom! Jag har hittills inte hört ett enda argument i en sådan diskussion som får mig att förstå hur det är tänkt att funka - hunden är för varm! Då stänger en päls med termoseffekt värmen inne. Om hunden inte far illa i värmen är pälsen uppenbarligen inte ett problem, men om hunden inte pallar värmen så är pälsen inte till hjälp.

Jag är absolut inte ute efter att alla hundar ska rakas eller något liknande, men jag tycker det är närmast djurplågeri att hålla fast vid (en fullständigt ologisk!) idé om "skyddande" päls i lägen där hundar visar att värmen är ett problem. Om det är en funktionell päls blir hunden inte för varm, blir den för varm bör pälsen bort.

Det håller jag absolut med om, alltid hundens bästa i centrum! Jag skulle aldrig säga något emot nån som rakar sin hund enkom för hundens bästa.

Men generellt pratat, jag anser också att med allt skydd som ytterpälsen/täckhåren faktiskt ger, att det finns mycket man kan göra innan man rakar bort allt. Ex min äldsta tik, hon skulle säkert ha svårt av värmen om jag inte vid sommarfällningen hjälpte henne att få bort all underull (vilket hon har mycket mer av än min yngre) genom att noggrant kamma bort den. Jag vet flera hundar (inte bara aussies) som när ägaren fått kammat bort all död underull helt plötsligt inte alls har ont av värmen, eftersom det oftast inte pälsen i sig som är roten till det onda, utan en allt för riklig underull som inte riktigt släpper.

Men återigen, om rakning är det enda som får hunden att må bättre, så givetvis rakar man då.
 
(Nu pratar jag inte specifikt om aussie utan generellt om alla liknande pälsdiskussioner.)

Problemet tycker jag är argumenten som kommer när någon säger att hunden verkar fara illa av värmen, då blir det alltid massor med varningar om att absolut inte klippa ner pälsen för den skyddar minsann mot värmen, jösses nej den kan inte göra hunden för varm, tvärtom! Jag har hittills inte hört ett enda argument i en sådan diskussion som får mig att förstå hur det är tänkt att funka - hunden är för varm! Då stänger en päls med termoseffekt värmen inne. Om hunden inte far illa i värmen är pälsen uppenbarligen inte ett problem, men om hunden inte pallar värmen så är pälsen inte till hjälp.

Jag är absolut inte ute efter att alla hundar ska rakas eller något liknande, men jag tycker det är närmast djurplågeri att hålla fast vid (en fullständigt ologisk!) idé om "skyddande" päls i lägen där hundar visar att värmen är ett problem. Om det är en funktionell päls blir hunden inte för varm, blir den för varm bör pälsen bort.
Samma argument förs från fårägare som inte klipper djuren inför bete - "ullen skyddar mot överhettning". Och ja, det gör den ju om lufttemperaturen är högre än kroppstemperaturen. Hur ofta är det så?
 
(Nu pratar jag inte specifikt om aussie utan generellt om alla liknande pälsdiskussioner.)

Problemet tycker jag är argumenten som kommer när någon säger att hunden verkar fara illa av värmen, då blir det alltid massor med varningar om att absolut inte klippa ner pälsen för den skyddar minsann mot värmen, jösses nej den kan inte göra hunden för varm, tvärtom! Jag har hittills inte hört ett enda argument i en sådan diskussion som får mig att förstå hur det är tänkt att funka - hunden är för varm! Då stänger en päls med termoseffekt värmen inne. Om hunden inte far illa i värmen är pälsen uppenbarligen inte ett problem, men om hunden inte pallar värmen så är pälsen inte till hjälp.

Jag är absolut inte ute efter att alla hundar ska rakas eller något liknande, men jag tycker det är närmast djurplågeri att hålla fast vid (en fullständigt ologisk!) idé om "skyddande" päls i lägen där hundar visar att värmen är ett problem. Om det är en funktionell päls blir hunden inte för varm, blir den för varm bör pälsen bort.
Jag håller verkligen med dig! Alltså diskussionerna uppstår varenda år inom goldenvärlden. Det är helt galet att så många inte verkar kunna se att en (oftast utställningsavlad) Golden kan ha en icke funktionell päls.
Och oftast så är folk totalt oförstående till att det kan bli bättre om en rakar, för om en gör det så är det för att en är en lat hundägare som inte orkar ta hand om pälsen. Det är liksom enda anledningen :grin: Men det blir iaf vanligare med talade goldens vilket i sig är sorgligt eftersom det ju innebär att flera har en värdelös päls, samtidigt som det är bra för då syns ju problemet så att säga!
 
Senast ändrad:
Dina ser ju ut att inte ha mycket mer päls än @Migo s BC.

Ja mina två har tack och lov båda två en oerhört funktionell och vädertålig päls, även om pälslagen dem emellan är extremt olika :). Särskilt gött är det att smuts, pinnar och annat bös bara trillar av dem hur sketna det än varit innan :up:

Ex (som jag skrev ovan) har Lyxa mycket mer och mjukare underull än Pu, och hon kan behöva kammas ur lite extra under fälltider så att allt löst, dött ludd försvinner. Skulle jag inte ta bort det, så skulle det säkert kunna tulla ihop sig som en isolerande pälskaka och hon skulle helt otvivelaktigt få det jobbigt med värmen. Som en tovad ylletröja i högsommarvärmen.
 
Jag tycker mig se en ökad noja över värme på sociala medier med.
Alltså, jag är varken emot att raka ner hundar, ha kyldyna, kylhalsband/täcke, silvertäcke etc etc. MEN - det känns som folk börjat tolka att hundarna hässjar lite som att hundarna är väldigt påverkade av värmen. Ser även mycket frågor om man vågar gå på promenad mitt på dagen med hundarna och liknande, på ett sätt jag inte sett förut.

Vet inte om jag bara ignorerat det innan dock :D
 
Idag serveras lunchen utomhus i skuggan :).

067EFEDA-0FD7-4D1F-98F6-83D47FBF91C4.jpeg
 
Värmetålighet är ju till viss del en fråga om kondition och vana också. En hund med normal päls behöver utsättas för värme och tränas att hantera det på ett bra sätt. Min hane (långhårscollie) fixar träning och promenader precis som vanligt trots värmen men det är såklart viktigt med återhämtning och vatten. Men att det skulle behövas kyldynor och likande för vanliga promenader känns lite overkill.
 
Jag tycker mig se en ökad noja över värme på sociala medier med.
Alltså, jag är varken emot att raka ner hundar, ha kyldyna, kylhalsband/täcke, silvertäcke etc etc. MEN - det känns som folk börjat tolka att hundarna hässjar lite som att hundarna är väldigt påverkade av värmen. Ser även mycket frågor om man vågar gå på promenad mitt på dagen med hundarna och liknande, på ett sätt jag inte sett förut.

Vet inte om jag bara ignorerat det innan dock :D

Jag håller med. Generellt är det ju bara att anpassa aktivitet efter väder. Samma på vintern, var och varannan hund BEHÖVER overall. Att de ligger och hässjar är ju för att kyla ner sig. Vi har varit ute två timmar nu och promenerat, härjat och lekt. De vill ändå busa mer. Och det är 28 grader varmt.
 
Värmetålighet är ju till viss del en fråga om kondition och vana också. En hund med normal päls behöver utsättas för värme och tränas att hantera det på ett bra sätt. Min hane (långhårscollie) fixar träning och promenader precis som vanligt trots värmen men det är såklart viktigt med återhämtning och vatten. Men att det skulle behövas kyldynor och likande för vanliga promenader känns lite overkill.

Det trodde jag också var anledningen till Tontos problem. Att det skulle bli bättre om han vande sig. Det gjorde han inte och han var extremt vältränad ett tag, men ändå fick total dödsångest efter ett träningspass för att han var för varm. Jag vill aldrig se den blicken i hans ögon igen. Dagen efter klippte jag av pälsen och sen dess har han aldrig varit flåsig i mer än 10 minuter, även efter träning mitt på dagen i stekande sol.

Jag kammade ull och badade med speciella schampon etc. så det var liksom inte så att han var helt full med ull heller.
 
Det trodde jag också var anledningen till Tontos problem. Att det skulle bli bättre om han vande sig. Det gjorde han inte och han var extremt vältränad ett tag, men ändå fick total dödsångest efter ett träningspass för att han var för varm. Jag vill aldrig se den blicken i hans ögon igen. Dagen efter klippte jag av pälsen och sen dess har han aldrig varit flåsig i mer än 10 minuter, även efter träning mitt på dagen i stekande sol.

Jag kammade ull och badade med speciella schampon etc. så det var liksom inte så att han var helt full med ull heller.
Ja självklart är det ju vissa som måste klippas för att må bra! Som aldrig kan vänja sig etc.

Men det verkar även vara lite mode/nojja över det nu.
 
Det trodde jag också var anledningen till Tontos problem. Att det skulle bli bättre om han vande sig. Det gjorde han inte och han var extremt vältränad ett tag, men ändå fick total dödsångest efter ett träningspass för att han var för varm. Jag vill aldrig se den blicken i hans ögon igen. Dagen efter klippte jag av pälsen och sen dess har han aldrig varit flåsig i mer än 10 minuter, även efter träning mitt på dagen i stekande sol.

Jag kammade ull och badade med speciella schampon etc. så det var liksom inte så att han var helt full med ull heller.

Jag säger ingenting om din hund. Bara att normalpälsade hundar för det mesta kan vänjas vid värme utan en massa kyldynor eller liknande.
 
Känner att jag måste få skriva ett litet hyllningsinlägg till min grabb!

Jag har viss ångestproblematik efter ett jävligt första halvår 2018 och är just nu under väldigt mycket press och stress vilket resulterar i attacker när det blir för mycket. Min fantastiska hund hanterar detta genom att komma smygande och lägga sig på mig, tung och omöjlig att flytta. Alldeles still ligger han. Och i takt med att han känner att mina spänningar släpper går han över till att slicka på mig. Efteråt är det nästan som han inte litar på att jag är ok, för tar en evighet innan han frivilligt flyttar på sig!

För mig är detta fruktansvärt fascinerande, han är en sån hund som ogärna ligger nära vanligtvis, men här visar han så tydligt att han känner av att något är "fel" är med mig.

Och framför allt hur otroligt mycket det hjälper mig, känna hans tyngd lugnar verkligen ner kroppen, fantastiska hund :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 186
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 530
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
569
Senast: Karolina90
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp