Bukefalos 28 år!

Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår basenjihane är inte riktigt fräsch. Var hos vet igår då vi misstänker urinvägsinfektion. Kan dock vara något annat. Tappat 1 ½kg och fäller något kopiöst (vilket han inte brukar göra och aldrig gjort under hans 8 år)

Blodprover tagna och utredning påbörjat. Försökt googla mig till lite men blir bara mörkrädd. Vet att basenjis kan ha problem med binjurar och sköldkörteln.

Hoppas det bara är en urinvägsinfektion och inget annat.
 
Jahopp, så var de plötsligt fyra... :p

28660709_10214334504750714_3852510804894857304_n.jpg


Fick hem omplaceringen igår efter en hel del pappersstrul (skicka avtal fram och tillbaka) och det har gått jätte-bra. Hon är lite stressad över alla vovvarna, tror hon faktiskt föredrar att vara ensamhund då hon är väldigt på oss tvåbenta. Nya vovven är dsg och är 8 år gammal utan några större krämpor, jag hoppas att hon ska få ha det bra sina sista år nu då hon inte haft det så jätte-bra på sistone. Väldigt trevlig vovve och verkar hittills helt okomplicerad förutom att hon drar i kopplet. När jag kom hem med nykomlingen igår så tog jag ut henne och de två vuxna vovvarna på en kortare promenad och sen fick de hälsa lösa i trädgården. Det var väldigt odramatiskt, det var lilla valpen sen som var lite efterhängsen när det var hennes tur att ansluta. Lyckades sova med alla vovvarna i sängen utan större problem, det var valp sen som behövde gå ut vid ett-tiden och därefter tyckte att sovstunden var över. Eftersom alla vuxna vovvar var tråkiga så blev det hoppa runt på matte i sängen och försöka busa. När maken hem gick vi påen lite längre promenad med allihopa, Nike går ju lös och valp fick också gå lös hela vägen hem då Nessies flexi gick sönder halvägs ute. Surtant Nike skuttade t.o.m. runt i snön och lekte med valpisen :D.
Nu har jag varit på morgonpromenad, Nike och valp fick gå lösa och Nessie och nykomlingen i koppel. Dags att försöka sova lite nu men inatt är jag ledig! :banana:
 
Jahopp, så var de plötsligt fyra... :p

28660709_10214334504750714_3852510804894857304_n.jpg


Fick hem omplaceringen igår efter en hel del pappersstrul (skicka avtal fram och tillbaka) och det har gått jätte-bra. Hon är lite stressad över alla vovvarna, tror hon faktiskt föredrar att vara ensamhund då hon är väldigt på oss tvåbenta. Nya vovven är dsg och är 8 år gammal utan några större krämpor, jag hoppas att hon ska få ha det bra sina sista år nu då hon inte haft det så jätte-bra på sistone. Väldigt trevlig vovve och verkar hittills helt okomplicerad förutom att hon drar i kopplet. När jag kom hem med nykomlingen igår så tog jag ut henne och de två vuxna vovvarna på en kortare promenad och sen fick de hälsa lösa i trädgården. Det var väldigt odramatiskt, det var lilla valpen sen som var lite efterhängsen när det var hennes tur att ansluta. Lyckades sova med alla vovvarna i sängen utan större problem, det var valp sen som behövde gå ut vid ett-tiden och därefter tyckte att sovstunden var över. Eftersom alla vuxna vovvar var tråkiga så blev det hoppa runt på matte i sängen och försöka busa. När maken hem gick vi påen lite längre promenad med allihopa, Nike går ju lös och valp fick också gå lös hela vägen hem då Nessies flexi gick sönder halvägs ute. Surtant Nike skuttade t.o.m. runt i snön och lekte med valpisen :D.
Nu har jag varit på morgonpromenad, Nike och valp fick gå lösa och Nessie och nykomlingen i koppel. Dags att försöka sova lite nu men inatt är jag ledig! :banana:


Vilken fantastisk blandning! Härligt gäng!
 
Min sambo hade mördat mig om jag hade gjort det :rofl: Dem är jättefina allihopa :love:

Det var maken som suktade efter en agilityvalp på uppväxt och när han fastnade för henne på annonsen så hade jag redan lovat att vi skulle ta omplaceringen. Vi har dock svärmor som backup-plan om vovve inte fungerar hos oss och vill ha en lugnare tillvaro, hon har bara en vovve. Det var lite akut att ta omplaceringen och det fanns inte några andra alternativ i sikte så därför kände jag att vi tar henne.
 
Jag velar så smått mellan 2 olika hanar för tantens sista kull, så jag får nog ta och detaljstudera stammarna och fundera några varv. Båda passar utmärkt rent linjemässigt och båda är bra jakthundar, korrekta på alla vis så det får bli detaljerna som avgör.

Leker lite med tanken på att spara en tik även denna gång och evt sätta ut en hane på delägarskap :angel:

Avelsmaterialet decimerades ju kraftigt vid skilsmässa och flytt :meh: och ska jag bygga upp kenneln igen så måste jag ju ha något att bygga den på och som stamtik för denna "nya" era är hon ju en suverän, så varför inte liksom?

Sen, längre fram i tiden så är väl tanken att utöka tiklinjerna med något mer franskt och ändå hålla mig till "mina" linjer till viss mån. Men just det är mer bara ett litet ogrott frö än så länge :D
 
Asså jag vet inte riktigt vad jag tycker om kong i snöre längre..
Kanske får läggas till kategorin av saker som är föööör roliga?
Hon vallar den. Och är 100% taggad och ändå väldigt samarbetsvillig. Kul att träna med! Men det märks tydligt att det är speciella insikter som väcks till liv. Kamptrasan LEKER vi med, att ha koll på kongen i snöret däremot är ett väldigt seriöst jobb.
Ni med "vallhundar" (eller riktiga vallhundar), låter ni era hundar leka alls med leksaker som lockar fram vallinstinkter?
 
Asså jag vet inte riktigt vad jag tycker om kong i snöre längre..
Kanske får läggas till kategorin av saker som är föööör roliga?
Hon vallar den. Och är 100% taggad och ändå väldigt samarbetsvillig. Kul att träna med! Men det märks tydligt att det är speciella insikter som väcks till liv. Kamptrasan LEKER vi med, att ha koll på kongen i snöret däremot är ett väldigt seriöst jobb.
Ni med "vallhundar" (eller riktiga vallhundar), låter ni era hundar leka alls med leksaker som lockar fram vallinstinkter?

NEJ.
 
Apropå Kong. Läst att flera lagt in mat i dem hur gör ni då?

Är det något man smörjer in dem i inuti eller färskfoder eller vad?

Aldrig gjort så bara nyfiken fråga :D
 
Varit ute i en och en halv timme på isen med detta gäng. Och vissa tycker att Benji är en stor hund... :angel:
28871126_10210493040030333_2984902397958273032_n.jpg

Hur intressant kan en fläck med lukt vara? Enligt Tinja och Nero; EXTREMT intressant.
Benji undrar mest varför vi står still och ger ifrån sig lite sådär halvplågade klagotjut.

Nu sover hela gänget och jag ska städa innan jag åker iväg till farmor med tidningar och dricker kaffe med henne, sen bär det av till väsbyhallen för lite rejäl träning och sen ska jag och två vänner öva på en sång inför en annan väns bebis dop :D Fullt schema idag!
 
Geggiga grejer blandas med torrfoder som suger upp och gör det lagom fast.

Går också med bara torrt, men då blir det mer sparka runt och mindre ligga på filt.

Finns massa recept om man googlar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
569
Senast: Karolina90
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 237
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 469
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 586
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp