Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni med fluff(han)hundar (eller för den delen tikar) för att minska mängden kiss som fastnar i pälsen? Har ni några tips? Raka magen går bort då hunden ska ställas ut. Just nu sköljer jag av magen med vatten, men undrar såklart om det finns något annat man kan göra... Typ klippa lite på något smart sätt :)
Jag klipper med sax runt snoppen och lite framför mot frambenen till. Rör inte den pälsen som hänger ner på sidorna så när han står upp syns det inte.
 
Hur gör ni med fluff(han)hundar (eller för den delen tikar) för att minska mängden kiss som fastnar i pälsen? Har ni några tips? Raka magen går bort då hunden ska ställas ut. Just nu sköljer jag av magen med vatten, men undrar såklart om det finns något annat man kan göra... Typ klippa lite på något smart sätt :)
Beror ju lite på pälslängd osv, men på utställningsafghaner är det inte ovanligt att ägarna sätter upp pälsen med gummisnoddar för att hålla den kiss-fri. Det blir att se ut lite som inbakade flätor för att få undan pälsen, är väl den bästa beskrivning jag kan ge.
 
Jag är SÅ löjligt fotosugen efter att ha haft fotografvännen på besök ett dygn... Hennes bilder är fantastiska och det är så otroligt inspirerande att prata med henne, kolla på bilder och fundera på allt möjligt.

Något sådant här skulle jag vilja få till, fast med mina damer istället för med häst:
27628890_1777639878914775_5378368521285859210_o.jpg

Jag HAR visserligen fått till något lite liknande på Aysu en gång för några år sedan, men med nuvarande kamerautrustningen och lite mer erfarenhet så vet jag att det skulle gå att ta en mycket bättre version av den bilden igen... Det gäller bara att hitta rätt plats och kunna vara där vid rätt tid på dygnet när det är rätt väder osv. Det är verkligen svårt :banghead:
 
Jag är SÅ löjligt fotosugen efter att ha haft fotografvännen på besök ett dygn... Hennes bilder är fantastiska och det är så otroligt inspirerande att prata med henne, kolla på bilder och fundera på allt möjligt.

Något sådant här skulle jag vilja få till, fast med mina damer istället för med häst:
27628890_1777639878914775_5378368521285859210_o.jpg

Jag HAR visserligen fått till något lite liknande på Aysu en gång för några år sedan, men med nuvarande kamerautrustningen och lite mer erfarenhet så vet jag att det skulle gå att ta en mycket bättre version av den bilden igen... Det gäller bara att hitta rätt plats och kunna vara där vid rätt tid på dygnet när det är rätt väder osv. Det är verkligen svårt :banghead:
Oj, den sen nästan photoshopad ut? Vet du vad det är för kamera? Slutartid, bländare osv? Jag får aldrig fram den skärpan och ljusa exponeringen när jag tar motljusbilder, blir mycket mer silhuetter.
 
Oj, den sen nästan photoshopad ut? Vet du vad det är för kamera? Slutartid, bländare osv? Jag får aldrig fram den skärpan och ljusa exponeringen när jag tar motljusbilder, blir mycket mer silhuetter.
Hon kan mycket väl ha ljusat upp hästen i efterhand, kan fråga hur originalbilden ser ut, men hon brukar inte göra allt för mycket med bilderna i datorn ändå. Den skärpan och det dynamiska omfånget (bra återgivning av färger och detaljer i både ljus och mörker) kommer delvis från löjligt dyr kamerautrustning som hon kan använda på ett utmärkt sätt. Jag vet inte vilken kamera som användes vid just den bilden, men den hon hade med sig idag var en Nikon D5. Den kostar ca 54000 kr, exkl moms... och ja, toppklassobjektiv på såklart.
 
Hon kan mycket väl ha ljusat upp hästen i efterhand, kan fråga hur originalbilden ser ut, men hon brukar inte göra allt för mycket med bilderna i datorn ändå. Den skärpan och det dynamiska omfånget (bra återgivning av färger och detaljer i både ljus och mörker) kommer delvis från löjligt dyr kamerautrustning som hon kan använda på ett utmärkt sätt. Jag vet inte vilken kamera som användes vid just den bilden, men den hon hade med sig idag var en Nikon D5. Den kostar ca 54000 kr, exkl moms... och ja, toppklassobjektiv på såklart.

Väldigt dyr leksak :D
 
Haha, verkligen! hon kommer tjäna in det förr eller senare på fotograferingen. Hade hon inte arbetat med foto så hade hon inte köpt lika dyr utrustning, men ja, nu blir det ju arbetsredskap.
Skulle vara intressant att se orginalbilden, har svårt att se hur hästen kan vara så perfekt exponerad med den ljuskällan!
 
Skulle vara intressant att se orginalbilden, har svårt att se hur hästen kan vara så perfekt exponerad med den ljuskällan!
Just nu är vännen iväg på fotoresa och har garanterat inte tillgång till originalet, men jag kan fråga sedan om jag kan få se det och visa för dig :)
 
Här rullar allt på. Jarla är i full gång efter sin viloperiod och det ser jättefint ut i både skydd och lydnad. Det var ett bra tag sen hon spårade nu och det är nog i nuläget hennes svaghet då hon vill för mycket och slarvar. Men viljan finns så det räcker och blir över.
Leasingtiken har börjat löpa och om 11 dagar ska vi mötas hos hanen där hon ska vara under några dagar. Allt känns otroligt bra. Kontakten och relationen med hanhundsägaren och tikägaren har haft allt vi önskat och mer där till. Nu hoppas vi på en härlig kull :)
Sambon ska i maj börja en träningsfigurantutbildning. Klubben sponsrar :up:
De ser fördelarna med att sen ha två licenserade träningsfiguranter. Sambon har hjälpfiggat i måååånga år och gått kurser samt varit under vingarna hos vår figge, men att få licensen gör ett lyft för oss som uppfödare.

Tar sig bara tiken så ser sommaren mycket ljus ut :)
 
Är det någon som vet vilken tand detta är? Jag hittade den på golvet här hemma och har nu gått igenom båda hundarnas munnar men ser inte att det saknas någon tand... Den är avbruten rakt av vid roten vad det ser ut som så någon av dom måste ju tappat den. Om jag vet vilken tand det är och var den ska sitta kanske jag kan se vem av dom som tappat den. Båda är små hundar under 5 kg om det har någon betydelse för storleken.
 

Bifogade filer

  • IMG_20180423_110822.jpg
    IMG_20180423_110822.jpg
    149,6 KB · Visningar: 43
Har en mycket trött bostonterrier efter helgens bravader.

Blivit många, långa promenader med mycket bus & lek iom att basenjisarna är med. Hon har inte tid att lägga sig och vila utan när vi alla är ute i stallet, pysslar och basenjisarna lagt sig för att sola springer fröken fortfarande omkring och letar saker att leka med såsom katten, löv, hästbajs mm

Bra träning det med. Gör att kvällarna hemma blir vääääldigt lugna :D

Idag är också första gången hon självmant letar upp hundsängen och lägger sig för att vila. Innan har hon fått somna i knäet sen har jag ju flyttat ner henne men nu har hon självmant gått dit för att vila. Efter att ha hämtat ut ALLA papper ur kollegans papperskorg, samt lekt i 15 min med att springa runt, runt. Vet inte vem som har roligast Effie eller kollegan :rofl:

Riktig pissdag idag regnet öser ned och 8 grader. Visst regnet behövs men det gör det inte roligt att ut och gå runt jobbet. Vare sig Effie (som är vattentokig i vanliga fall, leker med vattenskålen, vattenstrålar och hoppar i allt vatten som går att finna) eller jag vill ut och gå i detta. Blä
 
Är det någon som vet vilken tand detta är? Jag hittade den på golvet här hemma och har nu gått igenom båda hundarnas munnar men ser inte att det saknas någon tand... Den är avbruten rakt av vid roten vad det ser ut som så någon av dom måste ju tappat den. Om jag vet vilken tand det är och var den ska sitta kanske jag kan se vem av dom som tappat den. Båda är små hundar under 5 kg om det har någon betydelse för storleken.
Ser ut att iaf vara någon av de små som sitter mellan stora hörntanden och de stoora tänderna längst bak i munnen.
 
Är det någon som vet vilken tand detta är? Jag hittade den på golvet här hemma och har nu gått igenom båda hundarnas munnar men ser inte att det saknas någon tand... Den är avbruten rakt av vid roten vad det ser ut som så någon av dom måste ju tappat den. Om jag vet vilken tand det är och var den ska sitta kanske jag kan se vem av dom som tappat den. Båda är små hundar under 5 kg om det har någon betydelse för storleken.

Borde vara en av dessa (röd markering):

52929691-3FD5-4987-A585-7FACBB12CD93.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 157
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 928
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 240
Senast: gulakatten
·
Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
29 30 31
Svar
600
· Visningar
43 249
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp