Bukefalos 28 år!

Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Selade på 2 av 3 hundar (de små, ridgebacken fick sköta sig själv som vanligt) och tog på mej midjebältet och gav oss ut på en springrunda ikväll. Jag har visst inte så dålig kondis som jag trodde för vi tog oss runt 8km på 45min :bump:
Jag är iaf skitnöjd med mej själv! :D :up: Och hundarna sover så dom är också lite nöjda just nu :)
 
Vad har hänt med min busiga unghund?
Hon fick följa med på ett möte hemma hos en kollega. Hon hoppade inte upp på någon när hon skulle hälsa. Nosade snällt och försiktigt på barnen. Tittade lite när det dök upp mat men tiggde inte. Gick lugnt runt och nosade varierat med att ligga och vila.
Tror faktiskt hon börjar bli vuxen.
 
Frysit livet ur mig på klubben. Att +9 kan vara så jäkla kallt när det blåser lite :cautious:
Jarla har nu börjat med apportering och framåtsändande. Det går bra. Som man önskar av en ung, grön hund. Inga direkta svårheter utan snarare tvärt om. Hon fattar lätt. Framåtbjudningen och attityden i arbete är härlig i henne :heart

De övriga har fått nöja sig med promenader och en trädgård preparerad med klurigheter och godsaker. För Skägget och Mamma Mu är det tillräckligt men jag får lägga lite extra krut på Criga i morgon.
 
Tack alla :heart Det känns fortfarande skit men samtidigt är jag glad att jag inte fick hit henne och fäste sig vid henne.
Det räckte bra med att inte Alli höll måttet. Men jag har ju mer eller mindre glassat igenom frallaaveln,så motgångarna var väl väntade att komma förr eller senare.

Det är bara att bita ihop o komma igen. Även om jag under dagen funderat på rasbyte men jag gillar frallor och behöver utmaningen jag får av att avla dom,som jag tidigare fick när man hade brukshund,på småkräken finns det ju inte så många andra mål än att dom ska kunna andas o vara friska,glada individer.
Har även funderat på att prova moppar en gång till,jag är ju hel eller delägare i flera stycken,inkl 3 års damen jag har här hemma nu (fodervärden är på resa o Ruby löper så blev svårt med passare)
Men......................ja vi får se.
 
Tack alla :heart Det känns fortfarande skit men samtidigt är jag glad att jag inte fick hit henne och fäste sig vid henne.
Det räckte bra med att inte Alli höll måttet. Men jag har ju mer eller mindre glassat igenom frallaaveln,så motgångarna var väl väntade att komma förr eller senare.

Det är bara att bita ihop o komma igen. Även om jag under dagen funderat på rasbyte men jag gillar frallor och behöver utmaningen jag får av att avla dom,som jag tidigare fick när man hade brukshund,på småkräken finns det ju inte så många andra mål än att dom ska kunna andas o vara friska,glada individer.
Har även funderat på att prova moppar en gång till,jag är ju hel eller delägare i flera stycken,inkl 3 års damen jag har här hemma nu (fodervärden är på resa o Ruby löper så blev svårt med passare)
Men......................ja vi får se.

Detta var inte det du behövde med dina senaste motgångar.

Är det så här för alla uppfödare, att de kommer in i perioder med massa motgångar? Är det någon där uppe som testar oss för att se hur "trogna" aveln vi är :confused:
 
Detta var inte det du behövde med dina senaste motgångar.

Är det så här för alla uppfödare, att de kommer in i perioder med massa motgångar? Är det någon där uppe som testar oss för att se hur "trogna" aveln vi är :confused:
Samma där uppe testar även hästuppfödare,jag gav upp.

Fast ibland kanske man ska ha ett wake up call :meh: eller NOT :mad:
Ja ja,jag får väl vara glad för att dom små bebisarna mår bra hittills och hoppas det blir något bra där,men jag är i skriande behov av nya tikar. Och med mina krav så växer dom inte på träd.
Lite arg jag på mig själv,efter att vi bestämde att Csoki skulle komma hit fick jag ett erbjudande om en röd/vit tik som jag tacka nej till då jag tyckte att jag kan inte alltid fylla mitt hem med hundar som sen kanske inte passar,det enda "felet" på henne var egentligen bara att hon hade Belsebub i stammen och han är överallt hela tiden ,inget fel på Belsebub men trist att ha i alla hundar.

Hoppas dom har henne kvar.
 
Samma där uppe testar även hästuppfödare,jag gav upp.

Fast ibland kanske man ska ha ett wake up call :meh: eller NOT :mad:
Ja ja,jag får väl vara glad för att dom små bebisarna mår bra hittills och hoppas det blir något bra där,men jag är i skriande behov av nya tikar. Och med mina krav så växer dom inte på träd.
Lite arg jag på mig själv,efter att vi bestämde att Csoki skulle komma hit fick jag ett erbjudande om en röd/vit tik som jag tacka nej till då jag tyckte att jag kan inte alltid fylla mitt hem med hundar som sen kanske inte passar,det enda "felet" på henne var egentligen bara att hon hade Belsebub i stammen och han är överallt hela tiden ,inget fel på Belsebub men trist att ha i alla hundar.

Hoppas dom har henne kvar.

Se om du kan ångra dig och få tiken. I din ras kanske du inte har råd att välja bort en viss individ om den är frisk?
I min ras kan man resonera som du gör eftersom avelsbasen är så pass bred ändå. Men jag förstår dig. Sambon här är extremt anti mot överrepresenterade hundar.
 
Alltså.... hur tänker en del?

Fick precis be en kund att inte morra och stirra hotfullt på min hund. Effie reagerade med att ge honom en konstig blick och ställa sig bakom mig medans jag förklarade att min hund inte kommer göra något men matte kommer svara upp. Varpå min kollega hoppade in och hjälpte till att släta över situationen.

Suck... en del folk.


På tal om att plocka saker från hundar. På mina hundar har jag alltid kunnat hämta mat, ben, leksaker mm men jag skulle aldrig låta någon annan göra det eller jag skulle aldrig försöka ta mat, ben mm från någon annans hund.
 
Ska iväg på BPH snart med Nessie, uppfödaren kommer också med två av sina hundar. Sen ska vi iväg på agilityträning, drar BPH ut på tiden så kanske det blir tajt så funderar på om jag ska slänga in alla vovvarna i bilen för säkerhetsskull.
I helgen som var tävlade jag Nessie i klass 1 agility och vi diskade oss bägge loppen men var rätt nöjd ändå då Nessie skötte sig bra. Nike och husse åkte hem med två till rosetter, två andraplatser blev de för dem.. Nu på lördag blir det inoff. agility med varsin hund, nu när Nike går som en vessla på agilityn så vill husse inte längre byta hund:meh:. Nessie är lite i en svacka i agilityn, hon sköter sig bra och tycker det kul men har inte riktigt samma fart som hon haft tidigare. Ska backa lite i träningen och försöka bara göra lite lättare saker ett tag. Husse tränar lite lite med Nano mellan varven, mest slalom och tunnlar har hon kommit på är jätte-kul! Husse som tidigare (pre-agility) varit inne på att ha en fin trädgård håller nu på röjer upp för att få så mycket gräsyta som möjligt så man kan köra agility där :D.

Nessie, Nike och Nano i trädgården:
30724321_10214672273394719_277387509139861668_n.jpg
 
Var det jag som fick på fingrarna nu??Med tanke på att jag var brukshundsuppfödare innan så tänkte jag att alla redan fattade att mentaliteten automatiskt följde med.
Jag ville faktiskt inte ge dig på fingrarna, dvs jag var inte ironisk, och ber om ursäkt om det uppfattas så. Jag gillar faktiskt uppriktigt avelsmålet: friska och glada hundar och det alldeles i synnerhet om man avlar på sällskapsraser och ännu mer när man faktiskt har konkreta uppfattningar om vad frisk och glad är. Och ännu, ännu mer när man deltar i öppna samtal om hundavel.

Det känns som en självklarhet, men jag upplever att många föder upp snygga hundar (dvs sådana som går på utställning) många föder upp friska hundar, många föder upp användbara hundar MEN som en ytterst normal hundägare som mest har sin hund som sällskap och pysselsättning: GLADA hundar är faktiskt högst för mig
 
Jag ville faktiskt inte ge dig på fingrarna, dvs jag var inte ironisk, och ber om ursäkt om det uppfattas så. Jag gillar faktiskt uppriktigt avelsmålet: friska och glada hundar och det alldeles i synnerhet om man avlar på sällskapsraser och ännu mer när man faktiskt har konkreta uppfattningar om vad frisk och glad är. Och ännu, ännu mer när man deltar i öppna samtal om hundavel.

Det känns som en självklarhet, men jag upplever att många föder upp snygga hundar (dvs sådana som går på utställning) många föder upp friska hundar, många föder upp användbara hundar MEN som en ytterst normal hundägare som mest har sin hund som sällskap och pysselsättning: GLADA hundar är faktiskt högst för mig
Jag funderade flera gånger innan jag bestämde mig för att svara först o fråga sen :o Just på frallor är frisk svårt men glad följer med rasen.:love:
 
Jag avskyr att bo där jag bor :arghh:

Körde ett lydnadspass med hunden (på ett ställe där det är KOPPELTVÅNG). Även ett otränat öga skulle kunna se att vi TRÄNADE. Tror ni inte att olika hundägare vid 2(!) olika tillfällen släppte lös sin hund för att springa fram till oss för att "busa" med min. :banghead:
 
Jag är övertygad om att något måste vara fel på Corinne, vägde henne för 2 månader sedan och då stod det 15,5kg på vågen..... idag vägde jag henne igen och hon vägde 17,5kg??!!!?! :crazy: Hon rör på sig mycket mer nu, hon får sällan godis och jag har inte ändrat maten något, jag hoppas innerligt att hon endast är svullen efter sitt löp och att det faktiskt gömmer sig muskler någonstans.... hoppas verkligen att det inte är jag som har blivit hemmablind eller något. :arghh::turd:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
498
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 224
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 332
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 535
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp