Bukefalos 28 år!

Hur är det nu med kaniner...

Puttar upp denna tråden med en liten fråga.

Nu har det lilla livet blivit 6 månader och ska kastreras i veckan, så att han äntligen kan få en kompis! :up:
Tänkte bara fråga hur länge han ska fortsätta vara ensam innan man släpper ihop honom med någon polare? Läste en månad någonstans, men såg ingen motivering till det så jag tänkte att jag frågar här också. :p
 
Puttar upp denna tråden med en liten fråga.

Nu har det lilla livet blivit 6 månader och ska kastreras i veckan, så att han äntligen kan få en kompis! :up:
Tänkte bara fråga hur länge han ska fortsätta vara ensam innan man släpper ihop honom med någon polare? Läste en månad någonstans, men såg ingen motivering till det så jag tänkte att jag frågar här också. :p
Minst 6 veckor, men helst lite längre. Vissa veterinärer säger 4 veckor, men det är bevisat att de fortfarande kan göra kaninbebisar då om man har otur... :p
 
Minst 6 veckor, men helst lite längre. Vissa veterinärer säger 4 veckor, men det är bevisat att de fortfarande kan göra kaninbebisar då om man har otur... :p
Åh, så länge alltså?
Gäller detsamma om honan är unge eller kommer min lille ungtupp att strunta i det? :o
 
Åh, så länge alltså?
Gäller detsamma om honan är unge eller kommer min lille ungtupp att strunta i det? :o
Hur mycket unge? de kan ju bli könsmogna väldigt snabbt om de går med hanar, eller i värsta fall kan det skada båda två när han har könsdriften kvar och skadar henne (både om hon är könsmogen eller för att hon inte vill ha honom) med ett sår på pungen.

Jag skulle vänta i alla fall 6 veckor. :)
 
Hur mycket unge? de kan ju bli könsmogna väldigt snabbt om de går med hanar, eller i värsta fall kan det skada båda två när han har könsdriften kvar och skadar henne (både om hon är könsmogen eller för att hon inte vill ha honom) med ett sår på pungen.

Jag skulle vänta i alla fall 6 veckor. :)

Tänker typ leveransklar ungefär, men jag väntar eller har dom isär ett tag - det låter säkrast. :up:
 
Tänker typ leveransklar ungefär, men jag väntar eller har dom isär ett tag - det låter säkrast. :up:

Har du möjlighet så ha dom gärna bredvid varandra så hinner dom lära känna varandra på avstånd innan du släpper ihop dom. :) Dock inte för nära om det bara är nät för dom kan para sig genom nät om dom vill :p
 
Har du möjlighet så ha dom gärna bredvid varandra så hinner dom lära känna varandra på avstånd innan du släpper ihop dom. :) Dock inte för nära om det bara är nät för dom kan para sig genom nät om dom vill :p

Det var ju absolut en idé, har plats att ha dom isär ett tag och har en bur över som lillpojken inte använder. :up: Nu ska det bara hittas en lämplig kompis åt honom. :love:
 
Det var ju absolut en idé, har plats att ha dom isär ett tag och har en bur över som lillpojken inte använder. :up: Nu ska det bara hittas en lämplig kompis åt honom. :love:

Det blir inte lätt så många kaniner som säljs överallt :p min syster har just nu ungar som är 15 veckor och ungar som är 9 dagar och snart öppnar ögonen och man dör lite :love::love:
 
Det blir inte lätt så många kaniner som säljs överallt :p min syster har just nu ungar som är 15 veckor och ungar som är 9 dagar och snart öppnar ögonen och man dör lite :love::love:

Haha jag tycker snarare det verkar vara väldigt ont om kaninungar som inte är en massa månader redan. :p
 
Jaså? Vad är du ute efter och vilken del av Sverige? Är du med i grupper på Facebook, för där tycker jag det kryllar av ungar :D

Jag tycker inte ens jag är speciellt kräsen :D. Vill ha en unge, hona, i någon ras/blandras (bara den inte är superhårig eller väger 800 kg, helst inte hermelin heller), i någon färg, helst svart/vit för att följa temat här hemma. :p Bor i Västsverige. Har kollat lite på Facebook men jag tycker det verkar vara mest hanar eller så bor dom på andra sidan Sverige.
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte ens jag är speciellt kräsen :D. Vill ha en unge, hona, i någon ras (bara den inte är superhårig eller väger 800 kg, helst inte hermelin heller), i någon färg, helst svart/vit för att följa temat här hemma. :p Bor i Västsverige. Har kollat lite på Facebook men jag tycker det verkar vara mest hanar eller så bor dom på andra sidan Sverige.


Okej ja Västsverige är ju stort :p men om du inte gjort det så kolla även köttkaningrupperna och (finns väldigt många fina där som säljs även till sällskap). I Skaraborg vet jag ett gäng fina :angel:
 
Jag tycker inte ens jag är speciellt kräsen :D. Vill ha en unge, hona, i någon ras/blandras (bara den inte är superhårig eller väger 800 kg, helst inte hermelin heller), i någon färg, helst svart/vit för att följa temat här hemma. :p Bor i Västsverige. Har kollat lite på Facebook men jag tycker det verkar vara mest hanar eller så bor dom på andra sidan Sverige.
Kolla upp rasen mellerudskanin :)
 
Trådlån. :o

Jag är så kaninsugen nu. Hade kaniner i ungdomen, tre stycken, en i taget. Innekaniner som jag tog ut i sele eller hagar på sommaren. Nu fantiserar jag om utekanin/-er, även om det känns lite väl hårt att ha kaniner utomhus på vintern en hel dag medan jag är på jobbet, exempelvis... Här kan det bli riktigt kallt vissa perioder också. Är det liksom okej? Jag vill helst bara ha en, men skulle det bli 100 % utekanin så vill jag ha två.

Hur som helst, jag har mycket att fundera igenom innan det skulle kunna bli verklighet. Bl a åker jag, särbo, hund och katter till stuga varannan helg i vissa perioder. Då kanske det är bättre att ha (en) innekanin som är van att bo i inomhusbur? Det är inte min stuga så jag kan inte räkna med att det är okej att jag har en utebur även där (men kanske). Fixar kaniner att åka iväg sådär? Det känns för övrigt som att mina djurvakter skulle kasta in handduken om jag skaffade ytterligare ett djurslag... :o

Jag måste läsa på om regler att ha kanin, mått på burar etc. Om man ska ha kaninen enbart ute, är det bäst att skaffa den på sommaren då och låta den gradvis vänja sig vid kyla? Någon särskild ras?

Ostrukturerade tankar och fåniga funderingar.
Jag har en 11-årig minihermelin(korsning tror jag). Han har hela sitt liv åkt med mig på semester till stugan och han gillar det. Han har ett fantastiskt minne och det syns att han känner igen sig för han springer direkt till sina favoritplatser och kollar in dem precis som om han saknat att sitta på dem.
Så gör han inte på nya ställen utan då tar det veckor innan han kollat runt i flera rum och rör sig obekymrat.
Han är lös hela tiden och har buren som toa. Han är som en hund, han åker med överallt, han har sällan lämnats bort på passning. Han är trygg sålänge vi är med, och buren, mattan och filtarna. Brukar lägga en liten badrumsmatta framför buren där han har sina skålar och sin filt osv. Då sitter han där och kollar in vart han hamnat och så utforskar han i sin egen takt.
 
photo.php
photo.php
photo.php
photo.php
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 189
Senast: Stinaelin
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp