Hur är hööks täcken i kvalitet osv?

Jag blev glatt överraskad av svaren här i tråden. Jag har inte gett mig på Hööks täcken på ett antal år, pga mina tidigare erfarenheter, så de nya "märkena" har jag ingen erfarenhet av.

Har haft ett antal Showmaster och Thermomaster. Allihop har varit väldigt stora i bog och hals, även på en fjording (som var betydligt grövre än mitt sto som är smal över bog och hals) som min mor hade ett tag. Lägg till klent tyg. Jag gav upp dem helt när hästen en dag, på något vänster, lyckades få av sig det delvis och trassla in hela sig i täcket så att det blev strimlat (ja, hellre täcket än hästen! ;) ).
Mitt sto fick med sig ett rätt stort antal täcken av samma "märken", plus Horse Power, när jag fick tillbaka henne i våras. Både utetäcken och diverse stalltäcken. Dessa täcken har köpts på senare tid, och de var inte bättre. De prövades bara på gången innan de åkte till tvätt och såldes av. De satt illa innan hästen ens rört sig.
 
Har bara ett täcke från Hööks visserligen, ett regntäcke från Fairfield. Det är helt okej för det priset, men inte mer. Passformen är konstig. Min herre har normalt sett 145 cm i täcke, och är ganska rejäl över bogarna och öht rätt "rejäl" över kroppen. Detta är hutlöst stort i bogarna och sidorna, t.om. på honom. Lägg där till att det är en 5-7 cm för långt. Undrar vad det är för storlek egentligen, kan ju knappast vara 145 cm. :grin:
Men det håller vätan borta iaf!
 
De Thermo master jag köpt har vart total besvikelse håller inte mot väta annat än lite små regn. JH täckena har vart super. Har annars i 25 års tid mest köpt Bucas och Horsewear. Nytillskottet ( Welsh Cob ) kan dock inte ha någon av dessa eller något jag prövat ö huvudtaget :banghead: bred bog kort rygg, vad fan köper man till en Welsh ???
Bucas är de enda som suttit riktigt bra på mina cobbar, modellerna med glatt insida tex turn out light. Har även två med halvhals, ett regn och ett vintertäcke, från nisch som sitter bra.
 
Köpte ett kombi-täcke till mitt halvblod som ändå är relativt nätt i modellen, modell vet jag inte men det var Fairfield's kombinerade flug- och regntäcke. Det håller förvisso torrt någorlunda, men det andas inte för fem öre, så hästen svettades floder i det även när det inte var stekande sol ute. Det är hyfsat tight i bogen men sitter högt upp så det funkar väl i nödfall, bytte dock till ett ofodrat Rambo supreme och det kan hon ha även i solsken utan att bli speciellt varm under, rätt stor skillnad i andasfunktionen....
Har ett gammalt Thermomaster som jag vill minnas satt och var helt OK som vintertäcke, men det är närmare 10 år gammalt nu och jag inbillar mig att kvalitén var bättre då.
 
Har äntligen hittat ett täcke som passar :bump: ett Rhino Rug aldrig haft tidigare så nu hoppas jag bara att det håller tätt också :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 413
Senast: Darkie
·
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
2 910
Senast: lomuxx
·
Utrustning Ska köpa ett nytt täcke men har fortfarande inte bestämt mig för vilket. Just nu vill jag ha ett helt ofodrat regntäcke samt ett löst...
Svar
18
· Visningar
1 294
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp