Bukefalos 28 år!

Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Kopierar in mitt senaste svar från gamla tråden.

Frågan löd; vilka är vi bakom nicken i 05-tråden?




Madde 20 år. Från Västerås men bor för tillfället i Göteborg.
Jobbar som växeltelefonist på Swedbank (vardagar) och som butiksmedarbetare på Clas Ohlson och IKEA (helger).

Uppvuxen på hästgård, mina föräldrar sysslar med trav och är hovslagare & ET. Jag själv har haft häst sedan jag var 11 och endast tävlat ungponnyklasser upp till regional LB. Är inne på min 3e ungponny nu.
När jag flyttar hem till Västerås igen ska jag köra in min ponny, sedan ska jag även testa på lite trav för att göra något nytt kul .
Är sugen på att ta hem en 1-åring och sedan köra alla kval osv med den som 2-åring och testa på en unghäst inom trav denna gång. Vi har en nyanläggd travbana hemma på gården och en rakbana i skogen.


Gillar denna bild :) Notera monsterhästen bakom mig och lillehästen oliver.
persosoliver2-1.jpg


så här muppig kan man ju se ut med ;)
madde.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

ja :) sådana härliga vintrar hade vi ju i västerås (höjd med sthlm) för några år sedan.

numera har vi "sydsverigevintrar" med nästan bara plusgrader och regn, som för några dagar blir minusgrader och blixthalka, sen kan det komma snö i några dagar som smälter och blir till slask. och så håller det på sådär.
otroligt tråkigt vad som håller på att hända med klimatet i vårt land!
:(

jag minns vintrarna när vi tolkade efter hästarna, det var härliga galopper över snöfyllda fält i vintersol och en vinter där snön låg hela vintern.
snyft!
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

gud vad underbart att ha två hästintresserade föräldrar! själv har jag alltid fått göra allt själv och ingen i familjen har jag att dela mitt intresse med.

Ser verkligen härligt ut på bilderna!
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

KL

Nu gör jag ett nytt försök med att vara aktiv i tråden :)

Jag kan också presentera mig själv lite. Jag heter Helene, är 17 år och bor i Kungsbacka, lite utanför Göteborg. Jag går i skolan på dagarna, läser medie.

Jag har ridit sedan jag var fem år. När jag var elva började jag jobba på ett stall där jag tog hand om sju hästar varje helg. Jaglärde mig väldigt mycket på det. Det var ridsolehästar så jag tog hand om barnen, mockade, gjorde mat, bostade, släppte in/ut från hagen och allt det där man gör med sin egen häst. När jag var tretton fick en av ridskolehästarna ett föl, Ya-Ya. Jag började sköta henne tills hon och hennes mamma skulle iväg på lösdrift i 1,5 år. När hon om tillbaks började jag ta hand om henne igen och sedan köpte jag henne. (Ya-Ya är alltså den hästen som är min 05a.)
Jag har inte tävlat så mycket, men startat LB/LB.

Jag får uppdatera om Ya-Ya också, men först ska jag till stallet.
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

vad roligt att läsa om alla människor här inne!! En skön blandning av åldrar yrken och erfarenheter! inte underligt man kan lära sig massor :) :)

Beauspirit - vad härligt det ser ut på bilderna!Grymt! Vill oxå köra in min pålle fast inte för "trav" utan för att åka på familjeturer, dra släden på vintern etc. Svärfar har jobbat i skogen med häst på 60-talet men han är mer intresserad av att köra in min feta pensionerade b-ponny än min vackre Brosus... :p

KL

Igår var jag supermegajättestressad. Jag kom hem 15.10 från jobbet (hade stressat hela dan för att hinna hem å rida i dagsljus innan kidsen skulle hämtas)
Slängde på mig stallkläderna, in med hästen som jag hade borstat på morgonen å haft täcke på. Slängde på sadel å träns, ut på galopprunda, var hemma i stallet 15.50. Hämtade ungarna på fritids 16.15 :D
Å min kära unghäst viftade inte ens på öronen fast allt gick i sån räserfart!! Alla andra hästar jag haft blir alltid sjukt jobbiga bara för att man har bråttom; vill inte stå stilla, vägrar gapa, rycker m huvudet, blåser upp sig etc men brosus bara var precis som vanligt!
Galoppfattningarna tog han igår för bara säteshjälper så matte blev sjukt stolt! Men det KAAAN ju vara för att vi alltid galopperar på samma ställe varje gång på vår galopprunda ;) :p Han var så glad å pigg så han tom sparkade bakut å bockade lite *paff* Men det var bara att dra upp huvudet och driva så kom han av sig.
På måndag blir det träning för cilla igen iaf! länge sen sist men det blir så när sambon jagar älg en massa å jobbar skift så är det lite svårt att komma i "takt" med träningarna men nu har tränaren lyckats få en stående tid i ridhuset så då kan vi planera lite bättre :)
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

*kl*
följer Beauspirits exempel och kopierar in presentationen i den nya tråden:

Liten presentation då:

Cissi, 37 år (:eek:shit, var tog dom senaste 10 år en vägen?)
Kombinerar anställning inom handeln med
egen verksamhet som är igång lite sporadiskt.
Jobbat några år heltid med inridning /utbildning av unghästar i försäljnings-
stall. Har inte tävlat något att tala på, har blivit sugen först nu på äldre dagar Hoppas komma ut och debutera min lille gule nu i vår :)
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

KL*

tror jag spar på presentationen.
Tänkte däremot presentera min nya i bilder efter jag ridit idag :)
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Har ju inte varit med så många gånger i tråden och jag ligger ljusår efter med min 3,5 åring pga att hon fastande i eltråd sommaren 2007 och slet av tåsträckarna på v bak. Har varit en lång konvalescens. Började rida in henne i augusti 2008, mkt lugnt givetvis. Men det skadade benet sa ifrån och hon fick vila fram till jul. Jag var då ute och gick några gånger och tog även ett par korta turer med henne (bilden). Sen blev jag sjuk *suck* så hon har fått vila fram tills idag. Idag var jag ute på promenad med en yster ungäst på isväg, inget jag kan rekomendera:D. Får nog hålla mig till asfaltsvägen som plöjdes då snön kom, och nu är förhållandevis torr.

n1258455425_30293670_6912.jpg



Ska väl presentera mig själv också då:D! Heter Desirée, är 27 år gammal, och hyr en hästgård sedan snart tre år tillbaka utanför Tranås. Har ridit sen jag var ca 7 år. De första åren bara på ridskola där jag red en gång i veckan och hyrde häst över påsk-, jullov etc, skötte om lektionshästarna, red hos vänner och bekanta. När jag var 12 började jag rida hos ägaren till den gården jag hyr nu, där jag red dagligen under några år. Tävlade på den tiden mest hoppning. När jag var 15 år köpte jag Tore Galliano, en enögd underbart snäll häst. Han var då 5 år och hade bara gått i hagen och skrotat. Red in honom och hade honom i ca 3 år. Därefter hade jag Alfons på foder i 6 år. Vi tävlade i de första åren några gånger i hoppning, sedan endast dressyr.I februari 2006 köpte jag Guardi, som då var ca ett halvår. Då började jag även ta hand om en häst som heter Victoria. Alfons åkte till en ny fodervärd i mars 2006. Sommaren 2006 flyttade jag till den gård jag bor på nu och tog med mig Guardi, och Victoria hon slank visst med hon oxå! Så jag har mina 2 hästar + 3 inhyrningar. Pluggade under 3,5 år till lärare i Linköping och sedan en termin i Norrköping där jag läste till förkolekompetens. Blev klar nu i somras och arbetar nu på ett lantdagis här i Tranås.
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Ni som har som kvalitétsbedömning och/eller championat som mål, när planerar ni göra er första start? Kvalningstiden börjar ju inte förrän i mars, men nån som kanske ska starta tidigare?
Hur långt gångna är dom i sin utbildning för övrigt?

Min får nog vänta ett tag till, blir vi kvar i Skåne så blir det nån pay & jump i februari-mars, men ev. så flyttar vi många mil hemifrån, och då vet jag inte hur läget är där uppe med träningstävlingar, och tävlingar över huvudtaget, i Skåne är det ju aldrig brist på tävlingar, plus att man hittar här :p
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Jag kommer ha kvalitet eller 4 års championatet som delmål, men om vi kommer till start vet jag inte... Min vilar fortfarande några veckor till, men kommer from 1 mars att vara igång och i mitten på mars börjar jag hoppträna för tränare en gång per vecka. Sen blir det väl ett par clear rounder innan hon startar riktiga tävlingar framme i maj/juni. Hemmaklubben har clear round den 28/3 och jag hade gärna velat att hon är med där, får se om vi hinner!

Mitt sto är hoppad enklare hinder och även hinder i följd (bana på ca 4 hinder) upp till ca 70 cm och hon klarar uppgiften bra, tar tag i hindren och är lätt att både länga och korta. Dock är hon lite tittig, hon hoppade bl a ut ur paddocken när jag skulle introducera en "mur" under löshoppning :p

Så jag hoppas att hon kommer kunna gå några 90, 100 i sommar, men vi får se.
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

gör som Cela och Beuspirit och kopierar min presentation från förra tråden:

Malin, 18 år. Tävlar 1.20 på häst och hoppas kunna debutera 1.30 inom kort. pluggar tredje året på gymnasiet (naturvetenskap på idrottsgymnasium). Hållit på med hästar sedan jag var 5 år men aldrig tidigare utbildat häst själv. Decibell köpte jag över telefon när hon var 2 år tillsammans med min pappa som äger halva hästen. Vi siktar på kvalitets till hösten. Folk brukar skratta åt mig för att jag har en häst på 170 och en B-ponny. Men som de flesta säger: "det är så konstigt malin, dina hästar är så olika stora men du ser lagom ut på båda!"

10-3.jpg
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Beauspirit - vad härligt det ser ut på bilderna!Grymt! Vill oxå köra in min pålle fast inte för "trav" utan för att åka på familjeturer, dra släden på vintern etc. Svärfar har jobbat i skogen med häst på 60-talet men han är mer intresserad av att köra in min feta pensionerade b-ponny än min vackre Brosus... :p

Dörren ska jag inte heller köra in för trav hihi ;) han kan inte trava så snabbt.. vore kul att köra in honom för att det bygger så mycket bra muskler och ger ork och kondition. ett bra komplement till ridningen :).
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

gud vad underbart att ha två hästintresserade föräldrar! själv har jag alltid fått göra allt själv och ingen i familjen har jag att dela mitt intresse med.

det är jätteskönt att ha någon att dela det med inom familjen och få hjälp och det är en stor trygghet. fast nu är dom ju 40 mil ifrån mig och min häst, första gång jag har häst själv :).

Men många tror att man får allt gratis och att föräldrarna gör mycket åt en verkar det som... ;):D
Jag kan ju säga att dom har hur mycket som helst att göra och jag har alltid fått göra allt mitt själv ändå ;).
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

*kl*

Charlotta (Lotta) och blir 24 i år. Har 3 terminer kvar på sjuksköterskeprogrammet i Lund och vill bli ambulans-/akutsyrra alt. barnsyrra i framtiden. Har ridit sedan 6 års ålder och tävlat mycket ponny samt upp till 110 på häst (karriären slutade något abrupt pga. vissa omst.) och faktiskt på nationell nivå i voltige en gång i tiden. Tränat mycket terräng för L Christensson vilket eg. är det jag brinner för och vill ha min -05a till i framtiden. Håller nu på med avel i liten skala då jag har ett sto -87 som jag fått två avkommor efter (Avalon -05 och Fenja -08). Det är med min kära mor som jag delar hästarna, hon betalar och jag underhåller ;)

Detta är första unghästen för mig och det är ju SÅ spännande! :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

*kl*

Jösses vad det var längesen jag skrev något nu, men ni ska inte tro att jag inte läst vad ni skrivit. Jag har smygit omkring lite utan att ha hunnit skriva haha. Nu ska jag iaf försöka uppdatera lite:laugh:.

Börjar väl med presentationen eftersom alla varit så duktiga och gjort det. Åza heter jag och är 28 år gammal. Jobbar som industiarbetare på en plåtindusti för tillfället trots att jag är utbildad massör egentligen:o. Jag har tidigare tävlat upp till LA hopp och dressyr och MSV fälttävlan. Men det var lääääängesen dessvärre. De senaste åren har jag tävlat upp tom LA dressyr och LB hoppning. Hoppas dock att den lilla stjärnan jag har nu ska kunna ge mig möjligheter att komma lite högre upp iaf.

Så till uppdateringen om Thinis. Hon vilade helt över jul och nyår då jag först låg sjuk och sen var det så mycket vid jul å så så att jag hann helt enkelt inte. Efter det när jag skulle börja sätta igång henne för 3 veckor sen så hann jag rida en gång sen tappade jag en stigbygel på lilltån och bröt den så efter det har jag försökt att hålla henne igång lite men det har blivit lite sporadiskt iaf. Förra helgen skulle jag komma igång ordentligt och hade planerat in hur jag skulle rida i denna veckan tillsammans med sambon men det sket sig för min dotter blev sjuk så jag har fått vara hemma med henne hela veckan och sambon har jobbat över som vanligt *suck*. Var ute en sväng igår på en ruskigt laddad liten tjej tillsammans med två andra. Hon bockade lite småbock i traven för att hon ville galoppera men det blev inte större än som runda och fina galoppsprång haha. Sa till den ena tjejen att det är så skönt att hon aldrig gör något större än så, men :devil: vad jag fick för det senare. Vi skulle skritta förbi ett hus som har en luftvärmepump, den har aldrig varit på innan men igår var den det. Satan i gatan vad hon bockade höll på att få tugga grus men hon var inte så snabb upp igen när hon landade så jag hann få tillbaka balansen tack och lov. 5-6 bockar blev det iaf innan vi kom vidare å sen var hon lugn hela vägen hem :D. Kul att det finns lite liv i henne trots allt.
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Moa heter jag, är 18 år, pluggar sista terminen på gymnasiet. Mamma har alltid sett till att jag har ridit, så svårt att säga när jag började :D Har alltid haft egna hästar, men även hjälpt andra lite med att rida deras hästar. Just nu har jag Cesar, och sedan tränar och tävlar jag en annans häst tom. 1.25 i hoppning, i dagsläget.

__________________________

Lite om hur det har gått med Cesar nu då.

Igår red jag igen, och vi lade fram lite bommar som vi travade över. Han var jätteduktig hela passet, positiv och glad, och inte alls spännd. Galopperade även uppsuttet för första gången på ett tag.

Som ni ser så tar vi små myrsteg nu. Men jag tänker inte stressa någonting, det finns ingen anledning. Cesar är i alla fall jättepositiv nu, och verkar peppa, peppa ta i trä, inte vara på något bockhumör längre.
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

*kl

Nu har jag fått hem min nya 05:a! Mirabeau, skimmel efter Gomir och på mödernet har han spansk stam. En riktig liten "bit" med vackra ögon och jättetrevligt sätt. Kommer uppdatera med bilder snart! Jag är glad idag! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 695
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 217
Senast: Snurrfian
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 693
Senast: Imna
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp