Bukefalos 28 år!

Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Är här någon här som tänkt rida kvaliten?
Vad begär dom av ekipaget då?

Min ska gå kvaliten! :) Ska dock inte rida henne själv.
Har hittat en tjej som ska rida henne, hon prövade henne förra helgen och sen nu i Onsdags. Hon är jätteduktig på att rida
och dom passar bra ihop..
Någon mer som ska visa sin på Strömsholm??
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

KL

Idag har vi ridit 6 varv på banan, blir alltså 6 km, i det underbara (!) vårvädret!
Övade mkt på övergångar skritt-trav och galoppfattningar. Premiärred även i westernsadel, och den sitter bra på honom och är grymt skön att rida i :).

Igår red vi med, men det blev inte mkt till ordentlig ridning då han var väldigt trött efter söndagens akupunktur.

Här är en bild på lilla Western-Dörren ;) (ignorera mig)
SP_A0131.jpg

eSP_A0139.jpg
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Vilket underbart väder! å vad lyxigt att ha en sådan bana att rida efter! det saknar jag hemma hos mig; en bra galopprunda. Blir till att rida fram å tillbaka längs trafikerade vägar och det är inte riktigt vad jag eftersträvar.

Ikväll ska jag rida en tur på min lilla oxå. vilat nästan 2 veckor nu.

Hur gör ni med igångsättning efter en sådan kort vila? Tänkte bara skritta ikväll, trava lite i morgon osv. Tror ni han kan vara med på träning på måndag om man tar det lite lugnt?
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

*kl*
Detta har ingenting med tråden att göra men jag måste bara skriva lite.
Har hittat mitt drömkandar! :D Ett rundsytt OS. MUMS! Men dom kostar ju en hel del, tyvärr, men bara gamlemannen börjar vinna lite starter så.. *haha* Lär ju ta typ 10 år att finansiera det då. ;) Suck, men drömma får man väl va?! :D

Hoppas det är bra med alla er. Här tuffar vi på för fullt, lilleman har dock haft det lugnt 1 vecka nu eftersom jag haft så mkt. :) Kramar!!
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Nu var det ett tag sen jag skrev här men min Brixie har ju gått dräktig. Nu har hon fölat fast 21 dagar för tidigt. Och fölis såg färdig ut och reste sig snabbt men hon ville absolut inte suga. Inte på mammahäst inte nappflaska inte på mitt finger. Så tyvärr var vi tvugna att åka till djursjukhuset med dom. Där fick hon all möjlig hjälp och i natt har hon snuttat liiite själv men hon äter bra ur flaskan nu. Nu är det bara de vita blodkropparna som ska komma i ordning.

Med Brixie är det bra, hon tycker att det är konstigt att vara mamma tror jag men hon vänjer väl sig. Hon vart väldigt arg på sin lilla när den inte ville dia.

Lägger in en bild på mina underverk:



 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Grattis, så himla kul med en liten, såååå söt :love:
Håller tummarna för er att allt går bra nu.


Någon som vill köpa 05-a btw? Min är jättebillig just nu, en femma kanske... :devil:
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Grattis!!!!! supersöt ju!:D

sj är jag lite orolig över Decibell för tillfället. Har varit lite grinig de sista två dagarna. Hoppas det bara beror på pälsfällningen och brunsten. Föresten så kanske det blir flytt i sommar. Ska åka och provjobba i ett utbildningsstall för ponnyer nästa vecka och förhoppningsvis får jag jobbet= jag och två av hästarna flyttar 40 mil i sommar:D Spännande!
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

*kl*

Är det någon av era hästar som tappat lite i vikt nu på vårkanten? Min fäller, växer, får nya tänder och tränas 4 dagar i veckan varierad träning. Allt detta har gjort att han tappat några kg i fettmassa och nu kan man skymta revbenen igen :cry: (där var inte mycket marginal innan)

Han har ju sett ut sånhär många gånger förut under växtperioderna så jag vet att det är naturligt för honom, men det är inte kul att titta på! Har höjt müsligivan med 0,5 kg och risgranulatet med 20% fett och mycket E-vitamin är höjd från 3dl/dag till 4,5 dl/dag. Olja är tillsatt igen och jag tänkte köpa lite lucern till honom också. Hoppas det hjälper!

Han är superblank i pälsen och frisk och glad på alla sätt, men också nån cm högre över rumpan...

Tänkte kolla masken också för att vara på den säkra sidan. Inte för han ser ut att ha mask med den hårremmen men det är lika bra att vara på den säkra sidan.

Någon som sett samma tendenser på sina?

en länk som kanske kan ge dig en förklaring till varför och hur du undviker det i framtiden! http://www.atl.nu/Article.jsp?article=52587&nyhetsbrev&a=Ny päls kräver mer mat
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

var i ljunits idag, debut 70 cm. hon skötte sig jättebra, rev dock ett hinder men det spelar mindre roll. Ville mest att hon skulle ut bland andra hästar o se sig omkring. :)

Har tyvärr varken bilder eller film.
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Skicka hit henne! ;)

Är hon väldigt snubblig så kan jag rekomendera roll-over-skor. Det har min kille då han har ankbreda hovar som han gärna snubblar på. Det räcker att ha dem på framfötterna.

*Lite knapplån*

Mätte Avalon idag, han mäter nu 173,5 cm över manken och 175 cm över korset! :D Haha, hur ska detta sluta!?

Nu får han 0,25kg alfalfa (D&H's SNORDYRA med ENBART alfa, alltså ingen melass etc.) till varje mål. Ska kolla masken imorgon och låta honom vila from. nu och över påsk. KANSKE blir hoppträningen det sista imorgon, kan inte riktigt bestämma mig. Har dessutom skrapat ihop en fin "liten" hög med päls som han fällt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Men Monell, vilken sötnos!! :love: Är hon fux?

Det där med sugandet är inte någon lätt match. Båda mina sög nog på HELA Athena UTOM på spenarna och vi fick lirka länge (framförallt med Avalon) för att han skulle komma rätt. Det svåra är för dem att förstå att de måste NER under juvret och SEN upp till spenen. Blir gärna att de snuttar på sidan av juvret istället.

Hoppas det funkar med flaskan då, även om det är sjuk jobbigt när de ska äta stup i kvarten. Men hon kan kanske lära sig att snutta på mamma efter ett tag? Jag brukar göra så att jag har fölis på ena sidan mamma (+ en extra person som står där och styr huvudet rätt) sedan står man på andra sidan mamman och tar två fingrar i fölets mun (alt. flaskan om hon nu gärna snuttar på den). När man kommer tillräckligt nära juvret så petar man in en spene i munnen på fölet, trycker lite på juvret så de börjar rinna in i fölets mun och sedan försöker den som står på fölets sida att "hålla" kvar fölis bakom rumpan så den inte backar iväg.

Kanske kan vara något att prova...
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Grattis, så himla kul med en liten, såååå söt :love:
Håller tummarna för er att allt går bra nu.


Någon som vill köpa 05-a btw? Min är jättebillig just nu, en femma kanske... :devil:

En femma är bjudet! När skickar du henne? :D :D
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Men Grattis till en liten fin en!:love: Hoppas snuttningen kommer igång snart också!

Jag har läst och läst här i tråden, alla bara rider och rider. Och jag väntar och väntar...nu närmar sig maj i alla fall, få se om det blir ridhäst av min så småningom. Efter "ridskolan" blir det långt sommarlov tillsammans med min fölis som jag ska ta hem i år p g a div komplikationer. Någon som känner till en billig, bra lösdrift inte så långt ifrån Höör? ;) Skämt åsido, ska bli kul att få se sin fölis varje dag nu!

Jag har börjat att longera Welvette med sadel på (helt okomplicerat att lägga på den), men har lite funderingar på hur jag ska göra med inspänning? Hon vill gärna "showa" runt och sen när det blir lite "tråkigt" börjar hon att hitta på bus istället för att springa runt som matte vill. Hon kommer liksom aldrig till det där läget när hon blir lösgjord och lugn och hittar sin takt. Jag är ju väldigt orutinerad när det gäller longering, så det är ju inte optimalt, men tips, någon?

Tränsningen går jättebra nu btw, hon sänker huvudet och tar bettet nästan själv!:love: Så jag är så stolt över min lilla häst som så gärna vill göra rätt trots att matte gjorde fel i början! Otroligt vad hästar är förlåtande!

Vi har haft en tragedi i stallet då ett sto med föl gått bort i komplikationer. Så det känns lite lågt för tillfället. Avel är inte lätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Hur gammal är "fölis"? Jag har en åring som går med sin jämnåriga kompis hos oss på gården. De ska på lösdrift till hösten, men jag vet inte vart än. Nu bor de i Torna Hällestad där de ska gå på ungstobete över sommaren. Känns bra att ha dem "hemma".

Men jag ska börja leta lösdrift snart och då kan jag höra av mig om jag hittar nått bra. Du får gärna göra detsamma.
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

En fråga;

Hur trafiksäkra är era pållar?
:)

Vad för slags trafik möter ni när ni rider? Vad för slags vägar är det ni rider på där ni möter trafik, är det pyttesmå landsvägar eller rider ni vid större och mer trafikerade vägar?

Om ni har, hur har ni "tränat" trafiksäkerhet?


Min har aldrig varit rädd-rädd för bilar, men har tyckt att det varit lite läbbigt när dom kommer snabbt och tyst bakifrån, men inte reagerat mer egentligen än att hicka till lite.
Traktorer, grävmaskiner etc har vi på gården och det är han van vid, men vi har aldrig behövt möta ngn sådan längs vägen än.

Moppar går bra, någon motorcykel har vi inte mött.

Det enda han egentligen har reagerat på är dom Schvishande Cyklisterna, som har en förmåga att helt plötsligt surra förbi en i en hisknande fart och vara borta lika snabbt som dom kom?
Det är väl lite det fenomenet som Dörren reagerat på, att det säger schvish och så fattar man inte riktigt vad det var som flög förbi? ;)


Vi rider längs en liten liten landsväg som det är 50 och 70 på. den är väldigt smal och kringelikrokig så de flesta bilar kör lugnt och sansat.
Dock är detta en väg många cyklister och motorcyklister gillar. Men annars väldigt lugn väg!
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Vi har hästarna på båda sidor om vägen (70-väg) så vi leder dem över den 2ggr/dagen till och från hagen. De ser och hör bilar varje dag iom detta. Vi rider inte så mycket på någon väg där det kör bilar men vi korsar denna vägen några gånger på vissa ridrundor. Ibland rider vi mitt inne i byn på asfaltvägen där det är 30, hästarna knatar på utan att bry sig. Har ju tom. "parkerat" Avalon vid ICA och handlat baguetter :)
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Decibell är van vid trafik eftersom hon gick i hage precis bredvid en stor väg när jag hade henne hemma hos mig. Traktorer och grävmaskiner är hon också van vid. Tycker dock att cyklar är jätteotäcka, tror det beror på att de är så tysta.
Tycker det är väldigt viktigt att hästar är trafiksäkra, kan lätt bli farligt annars. Finns ju många "idioter" som inte inser att det inte är så smart att gasa lite extra och lägga sig på tutan när man kör förbi en häst:S

Kom föresten på att Decibell är "båtsäker" också. I somras när hon stod hos min tränare red vi ut längs med Göta kanal och det var inga problem att möta stora båtar. Men kanoter var väldigt otäcka:P
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Ja, hon är ju egentligen åring nu (fyllde precis igår faktiskt!). Ja, hör gärna av dig! Jag gör det samma!

Det här med trafiksäker: min går bredvid en väg där det kör förbi allt möjligt, men inte känns hon ssk trafiksäker...men nu är hon ju grymt understimulerad. Men vi brukar lyckas möta det mesta, och även om vår väg är kurvig och backig och smal, så kör bilisterna helt galet fort ändå. Trots att området är hästtätt som bara den.:crazy::mad:. Så jag väntar egentligen bara på att något ska hända med min dam som är lite opålitlig i trafiken.

Men det finns änglar också. Sist jag var ute var det en röjsåg vid sidan av vägen, samtidigt som det kom en traktor bakifrån. (En sån där stor gul en). Welvette konstrade som bara den, och då stannade traktorn en bit ifrån, och väntade en bra stund innan han körde igen!:bow::bow: Så det gick jättebra till slut!
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Vi provade med allt men hon ville inte suga. Vet. kom oxå ut och hjälpte till men det funkade inte och tiden gick så vi var tvugna att åka med dom så hon kunde få blodplasma för att få atikroppar eftersom hon inte fått i sig råmöjlk som hon skulle. Men nu snuttar hon helt på Brixie, ingen flaskmatning alls :) De får komma hem på måndag om inget tillstöter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 216
Senast: Snurrfian
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 693
Senast: Imna
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 105
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 590
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp