Bukefalos 28 år!

Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Här har ni en till...nä förresten jag har ju hunnit bli 37. Idag ska det ridas ut, så härligt väder. Får väl se om "gammelmorsan" hänger med i brallarna.
Gud vilket mysigt ställe, Eddas. Ser nästan ut som det kan vara runt Jkpg eller i Båstad trakten?
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

*kl*

Min fick vila 4 dagar och nu är han samma go'ing som vanligt! Red ut i måndags en kort runda och han var pigg pigg pigg, speciellt i galoppen. Idag red vi lite längre i det tokfina vädret och han var jättefin med mycket framåtbjudning men ändå koncentration på mina hjälper. Har honom liiiite mer mellan hand och skänkel nu än innan. Alltså när han får upp farten och har benen med sig så plockar jag upp det lite mer i handen än vad jag gjorde innan. Allt på inrådan av min tränare såklart. Det funkar fint och han söker gärna stödet. Galopperade där vi brukar och i slutet på den sträckan kommer det en sväng som iprincip är 90 grader, den tog han jättebra i galoppen när jag satte mig ner och samlade ihop honom lite för att komma runt. Han orkade samla sig, svänga och sedan gå på lite mer framåt igen - duktig häst!

Däremot är min likadan som någon annan skrev här, att han gärna vill falla in i galopp när vi rider ökad trav ute. Vet inte om det är att det är lättare eller att han bara tror att vi ska galoppera. Det är ganska gulligt när han travar fram och galopperar bak ;)

Nu är han dyr igen ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Är här någon här som tänkt rida kvaliten?
Vad begär dom av ekipaget då?
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Visst är det härligt :D
ligger utanför Norrköping.

Miss_Hanna: Jag tror att de vill se en häst som rids i bra unghästform, som kan länga och korta lite på steget i de olika gångarterna. Här hittar du utförligare information exakt hur det går till http://www.asvh.se/unghast/kvalitet.htm
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Är här någon här som tänkt rida kvaliten?
Vad begär dom av ekipaget då?

Jag tänkte visa min (om han är i form, dvs inte i någon tillväxtfas el annat).

De vill se hästen riden i skritt, trav och galopp i unghästform, du skall även visa att hästen kan variera sin steglängd i trav och galopp.
Hästen visas i löshoppning eller hoppas uppsutten. Löshoppning upp till 120cm, uppsutten hoppning är jag osäker på hur högt man hoppar (?).
Hästen visas för hand i skritt och trav på rakt spår och den skall också 'tåla' att bli visiterad över hela kroppen inkl ben, hovar, öron och mun.

Egentligen borde jag inte visa honom, han har lite för många exteriöra 'fel'.
Men jag tar det som en kul målsättning för oss båda, att förbereda och träna inför. Det är också ett bra sätt att få ett 'betyg' för den vidare träningen.

*redan nervös*
:crazy: :o
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Okej!
Min tanke var egentligen att jag skulle försöka kvala till 4 årschampionatet genom tävlingar, men jag känner att jag vill inte stressa fram något. Så fick jag höra om kvaliten, och tänkte att det kanske var en grej jag kunde prova i stället! Men så tänker jag att är det sådana wow hästar och ryttare som är med där, så kanske inte jag och min häst ska komma där! Har man någon chans?
Någon som vet hur högt man hoppar uppsutten? Hur många hinder?
När går kvaliten i skåne? och var?
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

hoppar en meter uppsuttet, typ fem hinder eller nått liknande.

Är allt från vanliga svenssonhästar till riktiga superstjärnor på kvaliteten så det är en visning för allt och alla :) Min tränare tyckte att det kunde vara en bra träningsgrej att åka dit och "strunta" i poängen men det känns lite för dyrt för att bara åka dit och inte sträva efter någonting. Jag är för mkt tävlingsmänniska för att åka dit och få kassa poäng med mig hem, då stannar jag hellre hemma! *skratt*

För att kvala direkt till semifinalen är det fyra felfria enmetersrundor på tävling som gäller va?
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Okej!
Min tanke var egentligen att jag skulle försöka kvala till 4 årschampionatet genom tävlingar, men jag känner att jag vill inte stressa fram något. Så fick jag höra om kvaliten, och tänkte att det kanske var en grej jag kunde prova i stället! Men så tänker jag att är det sådana wow hästar och ryttare som är med där, så kanske inte jag och min häst ska komma där! Har man någon chans?
Någon som vet hur högt man hoppar uppsutten? Hur många hinder?
När går kvaliten i skåne? och var?

Olika bedömningsplatser 2009:
http://www.asvh.se/document/tid_o_plats_kval.pdf

Bestämmelser för 4-års championat (kvalregler mm)
http://www.swedehorse.com/Pages.aspx?/swh/rules/fouryear/showJumping/
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Jag hade tänkt att visa min (om allt går som det ska dvs).
Men jag tänker visa min på de rena dressyruttagningarna i så fall och inte kvaliteten. Hoppningen känns som en skaderisk jag och Ove kan vara utan. :D

Vi blev bortlottade från helgens tävlingsdebut, men det gör egentligen inte så mkt, hade såklart varit roligt men han har ju hela livet på sig att tävla! :)

Vi har nu i april/maj lite träningar inplanerat istället så. :) Gamlemannen & jag ska starta MsvB:4 på söndag iaf, så ni kan väl hålla en liten tumme! Skulle vara härligt att lyckas klämma dit 62 %...

Nu har snön ÄNTLIGEN börjat släppa sitt djävulsgrepp här uppe iaf. Så otroligt underbart! Ove sköter sig, vi är ute och skuttar runt i skogen mest. Han är så duktig så. :) Ska se om jag får bjuda på en liten film efter alla träningar och så framöver!
Kramar från oss!!
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Okej!
Vad kostar det?
Du behöver ha 3 nollor i 1m för att kvala, och du har bara 7 försök på dig!
Jag tycker kvaliten låter intressant! Det kanske är något man får satsa på!
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

jag ska visa min, men det är ju på ponnyernas kvalitets- förstås:P Ser det som en rolig träning och ett bra tillfälle att få sin ponny bedömd:D
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Jag ska visa min på kvalitén.

Jag visade en unghäst på kvalitén förra året, lite kort om det är att dom vill se unghästarna i skritt, trav och galopp, varierande steglängd, på stora volterna, snett igenom.

Och i hoppningen kan du som sagt välja mellan uppsutten eller löshoppning. Vid uppsutten hoppning så får du först hoppa kombination, sedan får du hoppa kombinationen + ett hinder på diagonalen och sedan får du hoppa en liten bana på 5 hinder, och varierande höjder.
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Har dom begränsat det till 7 försök i 1m ?
Förra året då jag red så fick man prova hur många gånger som helst vad jag fattade.
Räckte iofs med 4 rundor för min hästs del.
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

*kl*

Är det någon av era hästar som tappat lite i vikt nu på vårkanten? Min fäller, växer, får nya tänder och tränas 4 dagar i veckan varierad träning. Allt detta har gjort att han tappat några kg i fettmassa och nu kan man skymta revbenen igen :cry: (där var inte mycket marginal innan)

Han har ju sett ut sånhär många gånger förut under växtperioderna så jag vet att det är naturligt för honom, men det är inte kul att titta på! Har höjt müsligivan med 0,5 kg och risgranulatet med 20% fett och mycket E-vitamin är höjd från 3dl/dag till 4,5 dl/dag. Olja är tillsatt igen och jag tänkte köpa lite lucern till honom också. Hoppas det hjälper!

Han är superblank i pälsen och frisk och glad på alla sätt, men också nån cm högre över rumpan...

Tänkte kolla masken också för att vara på den säkra sidan. Inte för han ser ut att ha mask med den hårremmen men det är lika bra att vara på den säkra sidan.

Någon som sett samma tendenser på sina?
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

min har oxå tunnat ur lite det sista men jag tror han återhämtat sig nu under denna viloperiod. Kanske din behöver ta det lite lugnt ett tag med tanke på att han både växer, fäller å får nya tänder? Du kan ju hålla igång honom men undvik att trava o galoppera några längre sträckor då det är högintensiv träning som bränner fett.

Tror inte heller på mask, även fast hästar kan faktiskt ha fin o blank päls och vara i god form och ändå ha mask (FT_ryttare är expert på detta fenomen!)

I morgon ska jag rida igen! längtar!! Vägarna har nu tinat och det är ljust till 20.30 lite drygt UNDERBART med VÅR!!
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Har tur med lillfisan, äter hösilage och ca 1-1,5 kg hel havre beroende på om hon rids e inte. Platt och bred över rygg å rumpa ,tjock å fin MEN har återigen fått stora mjuka bulor lite varstans på kroppen:confused: Just nu fick hon(förutom alla de andra bulorna) 2 stora 5-krone stora bulor på ryggen så rida går ju inte:crazy:. Tog ut veterinär sist hon hade sådana bulor med såklart var de så gott som borta när vet. kom.
Har läst både här och där och hittar inget som verkar stämma. Blir väl till att ta ut vet. igen nu när det blossat upp igen. Inga skorpor e ngt - bara olika stora ganska mjuka bulor.
Har ju fått hem gammelmannen och han fäller så in i baljan och samtidigt försöker vi bygga upp honom lite då överlinjen var lite tunn. Proppar i honom både massor med hösilage, krafftfoder och B-vitaminer och sakta men säkert börjar rumpan å ryggen bli plattare och manken mindre , och pälsen slätare.
Så olika hästarna kan vara!
 
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Han ska hoppas imorgon och träna dressyr på måndag. Ridas en dag till den veckan sedan ska han vila då vi åker till sambons föräldrar. Men lucern ska jag införskaffa i eftermiddag iallafall, vill känna att jag ger hnm tillräckligt. Och han äter redan 10kg hö/dag, vet inte om jag kan trycka i honom mer, tror inte han äter upp det.

Nu ska jag till praktiken, hajhaj!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Lucern är nog bra att börja med. Jag brukar köra med det till de hästar jag haft då de börjat falla ur, har bara positiva erfarenheter av det!

Själv sitter jag här med rygg- och nackont. Skulle rida en liten sväng igår, satt upp och skrittade iväg. Efter ca 20 m snubblar Guardi, tappar på något sätt balansen och stuper rätt ner. Hon hamnade på sidan med mitt högerben/höft under sig. Hon är ngt otroligt klumpig, det har hon visat sen hon kom till mig som en 6-månaders bebis. Vi tog oss iaf upp och hon verkade inte skadad. Jag hade lite svårt att gå, men jag satt upp igen efter att ha gått med henne en stund. Red en kort sväng i skritt och trav, hon ar så duktig så! Andra gången vi rider en runda utan sällskap! Jag var lite öm/groggy under ritten och när jag väl satt av sen kunde jag knappt gå (högg i ryggen). Hade ont i nacken med så jag rådfrågade akuten och de tyckte att vi skulle komma in. Satt där halva natten, men det var inget allvarligt iaf! Är hemma från jobbet idag, svårt att arbeta med små barn då man har svårt att gå och inte kan lyfta. Någon som vill rida unghäst tills jag är OK igen?!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 216
Senast: Snurrfian
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 692
Senast: Imna
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 105
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 590
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp