Bukefalos 28 år!

Hur beräkna ÄL?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Försöker lista ut när jag har ÄL, men från när ska jag räkna att min mens börjar? Denna månad, liksom förra, började jag få lite äckliga brunaktiga flytningar på måndagen men inte den "riktiga mensen" förrän på lördagen samma vecka, och då höll den igång tills på onsdagen (dvs 5 dgr).

Hmmmm... :confused:
 
Sv: Hur beräkna ÄL?

ägglossning brukar vara 14 dagar innan första mensdagen.... jag skulle nog räkna flytningarna som mens om dom kom 25-28 dagar efter förra gång? svårt... kanske prova med ägglossningstest?
 
Sv: Hur beräkna ÄL?

enligt dom läkare jag pratat med så är det den 1:a dagen man blöder ordentligt som räknas som dag 1... och 12-16 dagar innan den har man normalt ÄL ... hur långa cykler brukar du ha?
 
Sv: Hur beräkna ÄL?

Jag kan ju bara räkna denna gång egentligen.. men då var det 28 dagar på pricken, om man räkar de där första dumma dagarna. :-)
 
Sv: Hur beräkna ÄL?

ok.. om du varje gång skulle ha 28 dagars cykler så har du alltså antagligen ÄL 14 dagar efter mensens 1:a dag...

men om du har längre cykler och/eller ojämna cykler så blir det lite mer komplicerat (jag t.ex. har cykler på allt mellan 29-49 dagar och har haft någon enstaka på 60 dagar med - jag har antagligen inte ägglossning alls då)
 
Sv: Hur beräkna ÄL?

Vill man bli gravid kan man för enkelhetens skull ha sex dag 11, 13, 15 och 17 efter mensens första dag. Detta gäller om man har en cykel på runt 28 dagar.

Ägglossningen har med den kommande mensen att göra, mensen är ett resultat av en ägglossning. Så har man en lång cykel på typ 35 dagar så är ägglossningen fortfarande ca 14 dagar innan mensen. Man bör alltså utgå från ungefär när nästa mens kommer att vara och räkna bakåt. Men har man 28 dagar ligger den ju ganska precis mitt i perioden.

Det finns också gratistjänster som kan räkna åt en, tex här
http://www.familjeliv.se/Gravid/graviditetsutrakning.php

Ps. det går ju inte att säga exakt vilken dag man har ägglossning om man inte hör till dem som känner det så det bästa är att ha sex flera gånger i den perioden och inte stirra sig för blind på en viss dag. ds
 
Senast ändrad:
Sv: Hur beräkna ÄL?

Hej hej!

Tack för era svar.

Jag bestämde mig för att inte fundera så mycket... för då kan vi ju ha rajtantajtan hela tiden... :idea: *skojja*
 
Sv: Hur beräkna ÄL?

Rekommenderar Ägglossningstester! De man kan köpa på nätet är billigare än på apoteket. Funkade jättebra för mig, åtminstone när jag var ihärdig nog att använda dem tills de visade på resultat. :)

Har en drös hemma nu som jag tänkt ge bort till min bästa kompis som gifte sig i somras, men hon blev gravid på första försöket, så jag hann inte ens göra det... :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 751
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 729
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 709
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vår 4-åriga hund som varit vår i 2,5 år har atopi. Allt började på en höst då han kliade och tvättade sig för ofta för att det skulle...
Svar
10
· Visningar
2 334
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp