Bukefalos 28 år!

Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Även solen har sina fläckar :D

Man har rätt att inte svara, men jag fattar att det är jobbigt när man "halvsvarar", för man bjuder liksom in till fortsatt tjafs. Har man sagt A får man säga B- för att citera gammalt barnordspråk. Därav min kommentar till Biggan.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Visst brister det i utlärandet, lite som jag skrev i mitt första inlägg här att det verkar vara stora kunskapsluckor bland tränare som finns tillgängliga för oss vanliga dödliga som inte har hästar i miljonklassen och då blir det ju svårt om man inte är en extrem naturbegåvning.
Som nån annan skrev, dressyr är skitsvårt.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Allt blir ju irrellevant mer eller mindre av det som är fel -nu- för ögonblicket, förutom just som symptom att veta hur man ska jobba vidare.
Sure, man försöker minimera skadan så gott man kan i det man ännu inte behärskar, men om man sitter och konstant petar in sånt som sticker ut, försöker kompensera för eller t o m dölja taktfel, undviker att böja och ställa för att man inte kan få till det "korrekt" (vilket ju betyder att hästen går icke-rakriktat även i "rakt" läge) så det man gör mer eller mindre är att minimera antalet synliga symptom istället för att jobba på grundproblemen.
Nu menar jag inte att alla som ex. "konstant petar in kroppsdelarna" eller något av ovanstående inte jobbar på grundproblemen, bara att det viktigaste oavsett hur det ser ut -nu- borde vara hur pass mycket fokus man har på att rätta till grundproblemen och inte bara symptom.

Ett hyfsat konkret exempel är om hästen är stel i ett bakben och får mycket svårare för att använda en bra teknik med det benet, inte stolpa på i slitande läge och bara felkompensera i de lägen man försöker bygga upp.
På en sån häst ser jag egentligen inte vad man gör som det viktiga eller hur det ser ut, utan huruvida man kommer åt lite lagom att gymnasticera och stärka. (För att förtydliga så syftar jag inte på en halt häst, alla hästar måste ju lära sig rätt teknik med bakbenen för att kunna bli rakriktade och så småningom börja bära upp vikt, svikta.) Går man efter "korrekt" så är det inte alls säkert att det är det som ser korrekt ut som ger bäst effekt i längden, utan snarare kan hästarna känna sig manade att felkompensera på annat vis istället än att komma åt grundproblemet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Det är säkert så för dig o några till men för väldigt många tror jag det är en genväg. De lyckas inte i vanlig dressyr, det är jobbigt o besvärligt, o går då en alternativ kurs o tror att de hittat ljuset i tunneln.:crazy: För i det långsamma tempot så känns det ju inte så jobbigt, o får man då dessutom rida s.k skolor o även piff o puff av nåt slag så måste man ju faktiskt vara ganska duktig!

Jag är normalt sett väldigt mottaglig för andra alternativ, har t ex tränat dressyr för western tränare som var helt fantastisk på att hjälpa mig vidare, men jag kan inte se vad AR som träningsmetod ger? Och eftersom jag faktiskt är väldigt intresserad av det mesta inom ridning så försöker jag förstå, när ni skriver här så låter det ju jättebra men när jag tittar på era filmer o era mästares filmer så finns ju inte det där som ni talar om. Därav detta eviga tjat om att vi vill se filmer, för hittills har jag inte sett en enda film som visar det ni säger finns där!

Varför oroar du dig så mycket för dessa?
Att det inte finns en gyllene genväg lär sig väl förhoppningsvis alla till slut, om man inte lagt av innan dess. Utan att det krävs mycket jobb, att kunna ta till sig kunskap utifrån, och det krävs tid för att utvecklas.

Jag tolkar det som att antingen vill du förklara för AR-ryttare hur kassa ALLA är och alltså dra alla över en kam och bara hacka.
Eller så ojar du dig över alla rookies som ännu inte kan ditt och datt och sitter och jobbar läänge innan man kommer någon vart.
Det senare finns liksom inom alla discipliner och har att göra med att man behöver olika mycket tid, och olika tränare är olika duktiga som pedagoger.

För egen del kan jag säga att sure, jag lärde mig en del under många år spenderade på ridskolan och lite privatlektioner för VD-tränare. Och jag har varit "rookie" många år inom AR. Men jag tycker ändå det är mer stimulerande och känns närmare mina mål än någonsin tack vare min tränare som jag tycker är en riktigt duktig pedagog med en väg som känns hyfsat realistisk att ta mig väldigt nära mina mål.
Jag vet många andra som känner ungefär likadant, att även om det tar TID att utvecklas så känns det helt enkelt mer rätt.
Precis som många VD-ryttare tycker sin tränare och det spår man följer känns rätt.

Som diskussionen ser ut här känns det ungefär som att man vill konstatera att AR-ryttare aldrig utvecklas och man aldrig kommer komma någonvart. Komma vart?
De hästar och ryttare jag följt de senaste åren, inklusive mig själv, har då utvecklats massor. Även om man inte är framme vid något slutmål eller skulle få godkänt i en MSV-klass.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag tror du missförstod mig.
Jag frågade varför ingen av AR ryttarna i AR snacktråden ngnsin uttalar ngn kritik till sina medspelare i den tråden, när de visar filmer. Jag har ALDRIG sett ngn kritik nämligen, trots hästar som går oerhört på bogar eller vad det nu vara månde. Jag har bara sett glada tillrop och skulle ngn "utifrån" kommentera, om än konstruktivt, så blir det genast arga tillrop.

AR-ryttare kanske inte känner samma behov att mäta sig med andra som tävlingsryttare, om man ska dra till med en generalisering, eller mer acceptans för att det tar tid att lära sig, alla måste lära sig någon gång för att kunna bli bra.
Det är bara gissningar, jag påstår inte att det ÄR så, men just att AR-ryttare skulle ha mindre behov av att mäta sig än en tävlinsgsryttare är ju rätt logiskt med tanke på att man aldrig behöver mäta sig eller hävda sig mot andra på samma sätt som om man tränar inför tävling. (snackar alltså bara jämfört med tävlingsryttare, inte VD-ryttare generellt).
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Men varför skulle det handla om att mäta sig med andra? Om dressyren är till för hästen som det särskilt påtalas i AR kretsar, är det då inte logiskt att man känner att det är viktigt att tipsa om ngt ser oergonomiskt ut för hästen, tex den rids gravt på bogarna eller är förböjd i kombination? För mig blir det väldigt konstigt att då bara läsa kommentar på kommentar med vad fint det ser ut, härligt, tjusig ridning osv osv. Och nej - det handlar inte om att peppra folk med negativt skäll - men varför stärka ngn i tron att ngt är bra och nyttigt för hästen och ett steg på vägen, när det snarare är tvärtom? Det förstår jag inte.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag svarar fast ditt inlägg inte var riktat till mig.

Jag håller delvis med - men jag förstår att man inte gärna vill kritisera. Vid ett par tillfällen då detta skett (inte i AR snacktråden utan i ett par andra i trådar i somras) ställdes de (den) plötsligt till svars för alla fel man kunde hitta inom AR (filmklipp). Alltså - en "konstruktiv synpunkt" från två andra AR-utövare ledde till att flera andra personer passade på att hoppa in med kritik och påhopp som egentligen inte hade med just det som kritiserades att göra.

JAG kände mig påhoppad och jag är inte ens AR-utövare! :crazy:

Men jag skulle gärna se en diskussion där AR-utövarna inte tvingades (jag ser det så) inta en defensiv attityd och istället fritt kunna diskutera sakfrågor och få konstruktiv kritik utan att "hela" AR ifrågasätts och dissas i samma andetag.

Alltså, det har jag full förståelse för men jag pratar ju inte om icke AR användare nu som kommenterar AR ryttare, utan det jag försökte skriva tydligt var att inte ens i AR snacktråden, där det bara är AR ryttare (största delen av tiden) så kommer det NÅGRA kommentarer ALLS annat än bra och fint, från övriga AR användare i tråden.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag gillar Rays och även Ponnytants inlägg. Försök gärna ta till er innehållet i dem.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Vet du, det hade blivit enklare att diskutera om du faktiskt tog dig tid att kika på filmer och kommentera vad du ser.
Jag fick frågan när det gällde två andra filmer i den här tråden. De har jag tittat på och kommenterat. Den här filmen som kom upp nu har jag inte varit med och diskuterat alls.
För det blir diskussioner på ett konstigt plan när det ställs frågor utifrån filmer på/med AR:s mest namnkunniga tränare, och ni som utövar denna gren kategoriskt vägrar vara med i diskussionen utan svarar övergripande med "det finns dålig ridning i alla discipliner" eller "jag brukar inte titta på filmer".
Jag är ingen "ren" AR-ryttare. Jag har både min vanliga dressyr och AR-tanken med när jag rider. Jag kan inte uttala mig om de som tränar precis som BB. Det har jag ingen erfarenhet av. Jag tränar för AR-tränare nu, men utan den vanliga dressyren som grund skulle det inte funka för mig. (tror jag) Båda delarna är viktiga för mig.

ryttare som Du efterlyser frågor och inte påståenden. Det brukar vara fullt med frågor på detta forumet från icke AR-människor, men nästan aldrig någon som konkret vill svara på dem. Utsvävande, flytande svar kan man dock få.
Jag ser mera sällan frågor utan ofta påståenden istället. Tycker det ställer till det ofta i ´diskussionerna. Frågor är bra och jag svarar alltid så gott jag kan. Dock är frågorna sällan konkreta och då blir det ju heller inte ett konkret svar.
Jag har som sagt en fot i både VD och AR och trivs med det. Jag gillar inte "för eller emot" tanken.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Men varför skulle det handla om att mäta sig med andra? Om dressyren är till för hästen som det särskilt påtalas i AR kretsar, är det då inte logiskt att man känner att det är viktigt att tipsa om ngt ser oergonomiskt ut för hästen, tex den rids gravt på bogarna eller är förböjd i kombination? För mig blir det väldigt konstigt att då bara läsa kommentar på kommentar med vad fint det ser ut, härligt, tjusig ridning osv osv. Och nej - det handlar inte om att peppra folk med negativt skäll - men varför stärka ngn i tron att ngt är bra och nyttigt för hästen och ett steg på vägen, när det snarare är tvärtom? Det förstår jag inte.

Fast nog händer det i AR-trådarna. Själv har jag då och då gett tips och synpunkter om jag ser något (i synnerhet sånt som känns just som "fällor" utifrån ens egna erfarenheter) men det är svårt att kunna ta till sig det det finns så olika metoder, individuella problem och olika nivåer. Är man rookie och behöver hjälpen som mest kanske anledningen ÄR att man är på så basic-nivå att man redan har massor med teori att smälta och försöka överföra i praktiken.

Det är lite det jag menar med att jag tycker huvudsaken är att utveckling i rätt riktning sker, vilket man ju inte kan se på kort från ETT tillfälle, men däremot om man ser samma ekipage ett år senare t ex. Och själv brukar jag förlita mig på att utveckling faktiskt sker och att det inte är hela världen om det finns brister på de bilder man ser för stunden.

Sen kan jag förstå att man som utomstående reagerar på t ex förböjning (vilket även jag brukar göra om jag ser det på bild) en häst som är gravt på bogarna, eller annat som man ser som "grovt fel". Och JAG skulle garanterat reagera på om jag ser en häst som är avknäckt och ihopdragen på graman eller dylikt.
Men litar man på att folk har tränare som ser till att utveckling sker, då kanske man är mindre benägen att känna att man behöver kommentera/kritisera. Typ som att jag skulle bli orolig över en ryttare med inspänningstyglar som påstår sig jobba med formen, för då skulle jag nog ifrågasätta den tränarens metoder = ifrågasätta om positiv utveckling kommer ske.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Självklart avgör du själv om du vill se filmen eller ej. Men den visar något som är ganska motsägelsefullt då du säger att du inte förstår hur man kan anse att AR = energifattigt och att det, när det förekommer, beror på dåliga lärare. Eftersom filmen visar BB själv.
Eftersom jag aldrig träffat BB eller ens sett hans träningar vill jag inte uttala mig om honom.
För mig låter det konstigt att AR skulle vara det samma som energifattigt med tanke på vad mina tränare säger och instruerar, men de kanske inte alls är typiska för AR? Det vet inte jag. Jag vet bara att de är väldigt bra tränare och det räcker för mig. Tuaphúa förklarade väldigt bra hur många tränare tänker, tidigare i den här tråden, när det gäller energi. De vill inte att man rider med mer energi än häst och ryttare klarar av för att de inte ska förlora ihopkopplingen och balansen/faller isär. När ekipaget är redo för mera energi kan man öka den. Tror många ekipage på lägre nivå inte kommer vidare från det tidiga stadiet. Sen vet jag AR-tränare som tagit upp just det faktum att vissa ryttare verkar missförstå och ta ett långsamt tempo som det samma som energilöst. Denne menar på att det är synd att det missförstås och funderar för fullt hur det ska gå att ändra på den uppfattningen.

Generellt så verkar det vara en väldigt svår balansgång där somliga rider för fort och i obalans medan andra rider för sakta och utan energi. Det gäller att hitta en medelväg och förklara att man måste aktivera hästen även om tempot är lågt. Och att energi inte är detsamma som spänd häst. Det gäller att hitta rätt utgångläge för varje häst. Inte lätt det där, tur man inte är instruktör! Jag är på tok för opedagogisk ;)
Tycker du har helt rätt i det.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Och om man ser det med lite mildare ögon så brister det i utlärandet. Man ges helt enkelt inte svaren på dessa frågor eftersom det inte finns beskrivet mer utförligt än så här. Det är en "ytlig" lära, utan djupare kunskap (vad som lärs ut till folket)
Det finns ju tränare som vill ha sin undervisning förankrad i vetenskapen. Denne har svar och kan förklara hela vägen. Denne vänder på vaje sten och är väldigt noga med att det ska hänga ihop och vara vetenskapligt. Där finns väldigt djup kunskap, liksom bred kunskap. Väldigt intressant att lyssna på.
Det finns säkerligen tränare som inte har samma kunskap, men de bra tränarna kan svara och förklara. De har djup och bred kunskap.
Man hoppar över så många delar och går direkt till grädden.
Men det skulle aldrig en seriös tränare göra. Inte inom någon inriktning. Ibland undrar jag vad det är för dåliga tränare som finns därute och hur många de är. Det måste finnas ett flertal eftersom ni är många som träffat dem. Jag kanske bara har tur som sluppit dem?
Det är såna som ger upphov till negativt prat. synd.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Bigganl- jag tycker att du borde antingen titta på filmen och läsa diskussionen så du kan svara- eller helt låta bli att ta diskussionen. Du väljer själv, men det blir lite mitt emellan när du ursäktar dig med att du inte har sett eller inte har läst.
[/QUOTE]
Det jag varit med och diskuterat har inte handlat om någon BB-film. Den dök upp mitt i.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Men hur kan du se på en bild och dra slutsatsen att det inte är bra för hästen? Då tycker jag du läser ut alltför mycket av en bild.
Det finns ju mängder av bilder av tävlingsekipage i olika tidningar och de är allt annan än smickrande ibland, men vi vet ju att hästen inte ser ut så alltid.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Nix, jag pratar om filmer, längre sådana publicerade på forumet. Har jag skrivit bild är jag ute och svamlar.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Folk lär sig fel- ja herregud- det händer hela tiden. Men vem bestämmer vad som är rätt och fel när det inte finns någon lag i frågan? Mer än att vi har rätt att tycka vad vi vill- det är liksom en männsklig rättighet. Åsiktsfrihet. Finns inget som säger att jag ens måste ha en åsikt.

Även om det inte finns någon ren lag så finns ändå kriterier hur en samlad häst ska vara, arbetsmuskulärt, ledgångsmässigt o arbetsmässigt, det går liksom inte att ändra lite hursomhelst och mena sig se en samling om inte dessa bitar uppfylls.Hästen kan liksom omöjligt vara samlad om benen är bakom och om fram dyker o tynger.

Det blir som jag envist skulle hävda att jag kör och äger en Porsche fast bilen jag har är en 20 år gammal Volvo med skavd lack.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Halvt kl

För min del kvittar det hur mycket man kan citera gamla böcker, dra paraleller till "vetenskap" etc när man aldrig har klarat av att utföra det själv eller upplevt känslan. Och när man inte har ögat/känslan att avgöra kvalitet i en rörelse.
Sånna tränare finns det gott om. Men de är bra på att snacka. Så då får man elever iaf. Och man kan tillhöra toppskiktet inom AR i Sverige. För att högsta nivån är så himla låg.
Jag är ingen GP-ryttare. Men jag kan ärligt talat säga att jag klarar av att hålla samma kvalitet som flertalet av de där tränarna. Jag skulle dock aldrig skämma ut mig genom att ge ut böcker, skriva artiklar i tidningar eller på nätet eller på clinicar påstå att det jag gör är så himla bra och så som det ska vara=färdiga resultatet. Den dag jag rider GP ska jag fundera på att ge mig på sånt. Jag inser liksom mina begränsningar och brister.

Sitter jag som en framåtlutad hösäck och struttar på stället på en häst som skjuter ut bogar hit och dit och måste dutta med pinnen i varje steg så är jag inte kvalificerad att vara tränare. Kvaliteten på ens elever skulle ju bli vartefter.
Personligen skulle jag aldrig rida för en sån människa. Men för 10 år sen skulle jag kanske blivit jäkligt impad och hoppat på tåget jag med. Då hade jag inte sett annat än det jag trodde var piaff.
Även om man rider en Fjordhäst så måste det finnas någon form av krav på kvalitet i rörelsen. Tom min taskigt byggda Islandskorsning måste bära sig korrekt och jag sitta ordentligt. Jag kommer aldrig kunna rida en travökning på honom. Så det låter jag bli. Men bära sig i form på linjen i takt torde vara grunden till allt även på sånna hästar. Innan det sitter är det lönlöst att trampa dem. Det ska till så himla mycket innan man kommer dit. Jag tror inte det finns så värst många supertalanger i Sverige att de på några helgkurser om året kommer dit inom ett par år med sina från scratch oskolade hästar, oavsett inriktning.
För mig som ändå inte är helkass, rider flera hästar per dag, och i långa perioder ridit lektioner för supertränare mellan 2-5 ggr/v normalt tog det många år att ta mig till piaff och pirouetter i galoppen. Men så var de också av hyfsad kvalitet redan första försöken trots att jag satt på min "skitponny". Det berodde på att vi båda var redo för det. Vi behövde inte blank stång eller duttande pinne och vi joggade inte på stället på framdelen med hoppande bakben och släpande framben. Det ska inte vara svårt om man är redo för det. Då är det lika simpelt som vilken annan ny rörelse som helst.

Men tränar man då för en tränare som tror att höjden av ridkänsla är att få en fjordhäst att stampa på stället med släppt form kommer man få kämpa och behöva kompletterande annan träning för att få hästen att sitta ihop och samla sig på riktigt.
En färdig häst kan man rida lite på blank stång om man rider som en gud. Men man kan inte utbilda en häst till korrekt form på stång. Du kan komma nästan rätt på det. Men inte hela vägen. Det märker man sen, förhoppningsvis.

Jag vill påpeka att jag inte har ngt emot Fjordhästar om det verkar som det. Tvärtom är jag en sucker för dem. Och jag älskar min gamla skitponny och är otroligt stolt över att han med sin taskiga exteriör lärt sig det han gjort.
Så ingen piper rasism här..
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Det finns en hel del vetenskap faktiskt. Och biomekanik fungerar på ett visst sätt.
Så det går absolut att säga att vissa saker är på ett visst sätt även inom ridning. Det finns sånt som gäller oavsett vad man har för ideal, ridstil etc. Hästens kropp ljuger inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 424
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 322
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 399
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 462
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp