Bukefalos 28 år!

Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jo det finns sådana filmer. Jag har sett några riktigt bra filmer i tes det här forumet. Leta på.

Men åh kan du inte leta fram dem, du som vet!

Jag har inte varit här på ett tag men minns jag deltog i en del diskussioner tidigare. Sen dess har jag tittat på en del träningar och jag är inte imponerad. Det måste jag säga. Jag var mera nyfiken tidigare, men nej det är inget för mej. Men har du annat att visa så vore det jättekul att se:idea:
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Tänk på att det är en rätt stor skillnad i tänket träna rörelserna med tanken korrekt vs. inkorrekt och mao rörelsen som ett slags självändamål, jämfört med att träna rörelserna som ett syfte att träna upp grunderna.
Om jag själv skulle bestämma helt hur jag skulle träna min häst så skulle jag vara väldigt petig och tänka att man inte ens ska prova sånt som känns för svårt eller inte kan få till perfekt, eller "korrekt" som det så fint också kallas. Vilket alltså i vissa fall skulle bli att skritta och trava runt på stoora spår utan att försöka få till någon direkt böjning eller försöka sig på övergångar osv. För då tänker jag utifrån hur det känns "just då" snarare än vad vi behöver för att ta oss vidare, få upp grunderna ett eller t o m ett par snäpp, så vi efteråt eller så småningom har ett helt annat utgångsläge och en annan lägstanivå.

Det betyder som exempel att nej, det är inte hela världen om böjningen blir perfekt, om balansen är bra, om den där så kallade öppnan ens blev en öppna eller snarare "försöka hålla reda på kroppsdelarna och ridvägen med böjd häst". Därför att det är effekten som är det viktiga. (Observera att det INTE betyder att man inte strävar efter att få det så bra som möjligt, man gör så gott man kan och tränaren får bedöma om det var överkurs eller utvecklande).
OM effekten blir att hästen blir stressad, mer spänd (inte bara enstaka ögonblick alltså för lite press måste man ju kunna sätta), inte på sikt blir mer rakriktad, får sämre egen balans, blir anti jobbet, helt enkelt att man inte går framåt inom det man ville få som effekt - ja då har man tänkt fel och bör lägga om träningen.
Om effekten däremot blir att det där som kändes som överkurs i själva verket hjälpte för att förbättra det vi var ute efter, ja då var det ju jag som hade fel och tränaren som var helt rätt ute! Sen behöver jag själv såklart tid för att smälta det vi ska göra, få in känslan, förståelse och få in det i kroppen så att säga så man får ibland ha lite tålamod. Men man får såklart skilja på vad jag som ryttare behöver lära mig och vad hästen behöver lära sig (hur ofta är det egentligen hästen som behöver lära sig jämfört med jag som ryttare? :angel: ).

Det finns massvis med exempel där det inte räcker med att glida runt med det man kan få till "korrekt" för att komma vidare och få någon effekt. Hur många t ex väntar med att rida mer normalt i galopp tills hästen har världens mest manövrerbara, rakriktade, rena, balanserade galopp? Skulle man hela tiden invänta det "korrekta" för att gå vidare, tja, det är snarare DÅ jag tycker man kommer in på det vissa ogillar med vissa AR-tränare som utomstående - flera års skrittjobb innan man anses redo att gå vidare (som ett exempel).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag instämmer helt med Solis inlägg #469 och #480

Dessutom - det blir tokigt att utövare inom en kategri (läs AR) buntas samman så att vad en enskild individ säger sig uppleva / tycka inte anses trovärdigt eftersom "man sett en film som visar ngt annat eller hört en annan AR-utövare säga något annat". De jag stöter på under AR-clinics är en brokig samlig.

Som bigganl säger:
Poängen är väl just att alla inte kan tycka likadant. Det går ju inte. vi har alla så olika bakgrund och erfarenhet så det är omöjligt att alla skulle tycka samma sak. Var och en gör ju en bedömning utifrån sig själv.

Ex vis inspireras jag mycket av en av AR-tränarna. Det jag sedan läser om obefintlig sitsträning inom AR blir helkonstigt eftersom sitsen och den egna kroppen i harmoni med hästen är denna tränares "käpphäst". Det är jättesvårt att bemöta påståenden man inte känner igen.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag har läst men tänkte inte heller gå in i diskussionen men nu kan jag inte låta bli att hålla med dej och någon annan som skrevså klokt.


Jag har sett en del AR häromkring. Och jag förstår ingenting vad man håller på med. Jag är dressyrryttare och jag tycker att jag vet hur man kan få en häst att komma vidare mot samling. Och en sak är säker:
Det går aldrig att komma vidare ur det där utan energi och ihopkoppling av hästen. Aldrig, vad man än säger. Jag har tittat på träningar för att bilda en uppfattning och jag har min uppfattning nu.

På min pålle kan man sitta och gunga runt sådär om man vill, det kan kännas lugnt och mjukt och behagligt. Men det är inte mer än så. Det gäller såväl trav som galopp.

Ska man få honom ihopkopplad så måste man få in energin bakifrån och då är det inte behagligt längre, man känner sej inte lika duktig längre det kan jag säga som om man sitter och gungar runt i undertempo. Att rida i energin kräver mera.
Då känner man att det är svårt att rida, det ställer stora krav. När han sen blir mera lösgjord och kommer igenom bättre så blir det behagligare att sitta i sadeln men det blir aldrig enkelt, det kräver ridning på ett helt annat sätt än det där gungandet som kommer att stanna vid det. Inget händer i hästen. punkt slut. Vad man än säger är det en återvändsgränd. Man måste ut igen och hitta annat för att komma vidare. Men det ger kanske något att ta den omvägen. Det kan det säkert göra för en del. Det beror kanske på hur man har ridit tidigare?

Vad som är skadligt vet jag inte, men jag saknar teorier om varför det skulle vara bra för hästen? Men en stor ryttare som sitter på en inte ihopkopplad häst och joggar runt och försöker få till piaffer, hur nyttigt är det?
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

En sak jag fått med mig från den alternativa ridningen(om det är AR eller rakt från barocken vete fasen) som jag tycker är bra är att man inte lägger in energi innan man kan styra var den tar vägen. Jag ser dagligen strömsholmsutbildade tränare som skriker åt elever att kicka igång hästen bakifrån så kommer allt sen av sig själv. Man rider på fram i övertempo på framdelen och jag riktigt ser hur hästarnas framben males sönder.
I den typ av ridning jag sysslar med så får vi inte rida fort förrän vi kan kontrollera var den kraften vi kickar in tar vägen. Vi måste kunna styra in alla kroppsdelar på linjen och ha hästen i en sund och icke slitsam form/i balans/lösgjord. Är inte hästen helt på linjen med alla kroppsdelar kommer kraften brytas och gå ner i frambenen=slitage. Är hästen inte på arslet och skjuter ut underhalsen= slitage då kraften igen går ned i frambenen.
MEN vi skulle heller inte få sitta och maska runt i något där bogarna skjuter ut i sargen i oengagerad icke identifierbar gångart. För även då bryts så klart kraften. Dock blir ju inte slitaget lika stort då farten är lägre.
Det ska in energi i hästen för att orka hålla ihop. Men energi behöver inte vara fart. En häst kan gå långsamt och energiskt(kolla på en bra piaff tex om vi ska dra det till det extrema). Bara den är ihopkopplad och svarar fram genom kroppen.
En unghäst som inte lärt sig svara fram genom hela kroppen fram till bettet kanske man får rida mer raskt på, högre tempo.
Jag tycker att båda sidor kan dra lärdom av varandra här. Man är bara dum om man helt dömmer ut allt från båda sidor när man istället kan plocka godbitar från båda sidor och strunta i det dåliga.

Det är många dressyrkärringar här omkring som skulle dö hellre än att rida för Bent eller någon alternativare. Och jag kan lova att de satte i halsen då de första gången såg min ena tränare i en av hans vardagsutstyrslar då han skulle ha clinic. Han hade chaps med röda fransar, vägarbetsjacka, toppluva och jodpush med hål i tån. Men när de sedan sett honom arbeta så ville alla damerna vara med och träna. Tom de mest inbitna kärringarna som ser ned på allt och alla som inte är "som det SKA(bara för att) vara och alltid har varit" vill vara med. Om tom sånna surtanter kan inse att det finns en del att hämta där man minst anar det så borde fler kunna det.
En del jag fått lära mig om ridning kommer från Bent via mina tränare. En del kommer från någon tysk tränare, en del från en portugis, en del från en svensk, en del från en fransos på 1600-talet etc etc.
Jag tror att de som redan är goda ryttare med viss grundutbildning kan plocka saker från Bent med stor nytta. Jag tror nybörjare eller folk som är på lite lättare nivå kan behöva komplettera med annan träning.
Dock finns det så jäkla många usla tränare inom båda läger. Så det är svårt!;)
Men det finns väl säkert bra med!
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

fast det var inte det du skrev som gjorde att jag svarade i mitt svar. där skrev du att huruvida man förböjde, motställde, eller böjde osv, inte spelade ngn större roll utan var en naturlig konsekvens på vägen. Och jag skrev att förböjning knappast gör att man kommer vidare på vägen ö.h.t utan snarare så motarbetar man allt man försöker åstadkomma.
att skriva att det är orelevant blir konstigt tycker jag. och som sagt, ställning och böjning är inte ekvivalent med att hästen spårar och är rakriktad.

Solis: jag håller med dig (senaste inlägget). Tycker diskussionen senaste sidan är produktiv, tack för detta.

KL kan i övrigt tillägga att jag idag i en blogg från en VD ryttare i grannstallet sett film på en av de minst produktiva, nedslående dressyrträningarna för en etablerad C-tränare i dressyr som jag bevittnat på länge.
Ett harvande på volten varv efter varv (visserligen med varvbyte) i monoton trav 3/4 av passet med en häst som går med huvudet inkrullat och trippar med bakbenen och har släppt hela ryggen medan den driver ut med ytter bog HELA passet igenom. Att titta på den filmen och höra tränarens BRAAA, jättebraaaa, RÄTT så, hela filmen igenom, gör mig väldigt både nedstämd och faktiskt rätt sur.
de få gånger ryttaren kom åt ytter bog, kom genast en reaktion från hästen i form av slående svans och uppslående av huvudet, vilket torde vara kvitto hos den tränaren att inget, absolut inget, av grunderna funkar. varför tar man då inte tag i detta, och vad tror man sig uppnå med dels 1) detta braaaa med en förböjd, inkrullad häst med släppt rygg och trippande gång och 2), det envetna harvandet varv efter varv i denna form? Ryttaren i sig rider mjukt, har en bra hand och en stadig sits, men är ung och inte särskilt rutinerad då det gäller dressyrarbete utan det är hoppning som gäller. Hur ska man komma vidare i ett sånt läge?

blir uppriktigt sagt ledsen.
som sagt - dålig ridning finns det mycket av, och värre blir det när tränare som dessa finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Ja jag höll med dej även tidigare i annat du skrev och jag tycker även nu att du har helt rätt. Jag har haft en del dåliga tränare såna som du kallar "strömsholmsutbildade" också, och jag tycker att den största bristen är att dom inte kan förklara teorin och hur saker hänger ihop, det är bara olika kommandon, men man får inte så mycket sammanhang alltid. Det är kanske därför många letar alternativ som du säger, det beror nog på dåliga tränare och ridlärare också. Allt har ju en orsak förstås.
Just det där att framåt inte är samma sak som högre tempo till exempel, om hästen bara springer blir det ju inte heller någon ihopkoppling, lika lite som om man joggar runt i bekvämlighetszon, det sista är bara mer behagligt för ryttaren! Ja då väljer man förstås det istället för att det känns bättre, men är lika illa fast på olika sätt, om du förstår hur jag menar.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Men åh kan du inte leta fram dem, du som vet!
Jag vet att jag sett några bra här på forumet för ett tag sedan, men har ingen aning om i vilken tråd det var. har också sett några bra på tuben, men eftersom jag sällan ser på filmer har jag ingen koll på vad de heter. När jag har fått syn på dem har det bara varit slumpen för jag har inte letat.
Jag var mera nyfiken tidigare, men nej det är inget för mej.
Nej det gäller ju att hitta det som passar en själv.
Men har du annat att visa så vore det jättekul att se:idea:
Har tyvärr inga filmer.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag är dressyrryttare och jag tycker att jag vet hur man kan få en häst att komma vidare mot samling. Och en sak är säker:
Det går aldrig att komma vidare ur det där utan energi och ihopkoppling av hästen. Aldrig, vad man än säger.
Nej det har du så rätt i, men det skriver AR-ryttare också under på. Det är självklart att man inte kan komma vidare utan att hästen är ihopkopplad och energi som kommer bakifrån. Jag rider inte med mindre energi nu jämfört med innan jag började rida för AR-tränare. Jag förstår inte varför jag skulle det. Nu är jag inte strikt AR utan har med mig mycket från den vanliga dressyren, men ju längre man kommer desto mer liknar de båda varandra. Man (jag) har börjat i en annan ände bara. Långsamt tempo vill jag kunna rida i, men det kräver ännu mera energi så det är en annan sak. Jag fattar faktiskt inte varför vissa tror att AR är det samma som energilöst. Det kan ju vara ryttare som missuppfattat instruktören eller dåliga instruktörer det handlar om då. Sen ser jag betydligt fler ihopkopplade hästar på de träningarna jämfört med vanliga dressyrträningar, men det är inte den vanliga dressyrens fel utan ett resultat av att många där inte vill träna på grunderna utan vill vidare innan de är redo för det. Det är alltså inte den vanliga dressyren det är fel på. Bra dressyr är bra, oavsett vilken inriktning det gäller.

Ska man få honom ihopkopplad så måste man få in energin bakifrån och då är det inte behagligt längre, man känner sej inte lika duktig längre det kan jag säga som om man sitter och gungar runt i undertempo. Att rida i energin kräver mera.
Hur bekvämt det är/vart komfortzonen är beror ju på hur utbildad en häst är. Det som känns jobbigt kan vara bekvämt ett par månader senare eftersom hästen då blivit starkare och orkar med. Då blir även det läget bekvämt.
Då känner man att det är svårt att rida, det ställer stora krav.
Det inser nog de flesta ryttare efter ett tag. Det är svårt.

När han sen blir mera lösgjord och kommer igenom bättre så blir det behagligare att sitta i sadeln men det blir aldrig enkelt, det kräver ridning på ett helt annat sätt än det där gungandet som kommer att stanna vid det. Inget händer i hästen. punkt slut.
Om inget händer i hästen måste man ju som ryttare inse att man tränar fel helt enkelt och lägga om träningen. (om man vill komma framåt)
Vad man än säger är det en återvändsgränd. Man måste ut igen och hitta annat för att komma vidare. Men det ger kanske något att ta den omvägen. Det kan det säkert göra för en del. Det beror kanske på hur man har ridit tidigare?
Det är väl anledningen till att vissa ryttare väljer alternativa träningssätt. Helt enkelt för att det ger mer utveckling och för dem mera framåt. Så tror jag det är för de flesta.

Vad som är skadligt vet jag inte, men jag saknar teorier om varför det skulle vara bra för hästen? Men en stor ryttare som sitter på en inte ihopkopplad häst och joggar runt och försöker få till piaffer, hur nyttigt är det?
Knappast nyttigt. Låter bara korkat i mina öron. Tack och lov har jag sluppit se det. Däremot lider jag lite när jag ser ett antal ryttare som har hästar som är i två delar. Bak och framdelen har ingen kontakt, ryggen är inte engagerad och så blir de förtvivlade över att de inte får till bra skänkelvikningar och bakdelsvändningar. Grunden finns inte och då kan det inte gå, men de har inte insett det än och deras tränare hjälper dem inte heller så det är väl bara att vänta till det går upp ett ljus.
Det är jobbigt att se sådant, precis som det du beskriver, men man kan ju inte banka in insikter i folk. De måste få dem själva.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

ditt inlägg är bara att buga åt. (486) Klockrent!!

KL
På tal om ridning. Tycker alla ska läsa Jan Brikts nya serie i Ridsport. Han är är en klok och duktig ryttare/tränare som dessutom är väldigt bra på att förklara.
Det han skriver om takten i senaste numret borde många läsa. Jag har varit inblandat i flera diskussioner angående takten, som blivit ganska hetsiga. Han förklarar detta väldigt bra tycker jag. Nyttig läsning. (ursäkta byte av ämnet. ska hålla mig nu)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

En nyfiken fråga:
på dressyr forumets snacktråd pågår det rätt kritiska debatter inte alltför sällan, ang. när användare som tillhör tråden visar sina hästar och sin träning. ser folk ngt som de inte tycker ser vettigt ut så säger de det.
i AR snacktråden ser jag aldrig ngt sånt. även när folk visar hästar som det du nu är inne på, dvs de är extremt ifrånkopplade, går på bogarna och arbetet är oerhört slitsamt för hästen. vad är det som skiljer där, eftersom i den tråden får ryttare aldrig ngt annat än hurrarop och glada tillrop över sin ridning?
jag vet inte om jag tycker ditt resonemang håller, i fråga om att man alltid måste inse allt på egen hand. Hur ska man inse om man inte vet, eller har ställt sig frågan, för ingen ställer den? man kan helt klart framföra kritik på många olika sätt, framförs det vettigt väcker det tankar och leder ibland till stor tankeverksamhet och ifrågasättande som leder en framåt. Finns det inte ngn gräns där man ibland faktiskt gynnas av att ngn säger att du - det där ser ut som du är käpprätt på fel spår - dax att tänka lite på det och ifrågsätta vad det är som händer?

bara en tanke, då jag upplever en klar skillnad mellan de två forumen i avseende till detta?

ang. JB och ridsport så håller jag med - det är en bra artikel alla borde läsa.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Men åh kan du inte leta fram dem, du som vet!

Jag har inte varit här på ett tag men minns jag deltog i en del diskussioner tidigare. Sen dess har jag tittat på en del träningar och jag är inte imponerad. Det måste jag säga. Jag var mera nyfiken tidigare, men nej det är inget för mej. Men har du annat att visa så vore det jättekul att se:idea:

Du måste ju ha haft hur mycket tid som helst för träningstittande eftersom du gjort en sånt långt Bukeuppehåll...

Vilka tränare har du tittat på?
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Det är många dressyrkärringar här omkring som skulle dö hellre än att rida för Bent eller någon alternativare. Och jag kan lova att de satte i halsen då de första gången såg min ena tränare i en av hans vardagsutstyrslar då han skulle ha clinic. Han hade chaps med röda fransar, vägarbetsjacka, toppluva och jodpush med hål i tån. Men när de sedan sett honom arbeta så ville alla damerna vara med och träna. Tom de mest inbitna kärringarna som ser ned på allt och alla som inte är "som det SKA(bara för att) vara och alltid har varit" vill vara med. Om tom sånna surtanter kan inse att det finns en del att hämta där man minst anar det så borde fler kunna det.
En del jag fått lära mig om ridning kommer från Bent via mina tränare. En del kommer från någon tysk tränare, en del från en portugis, en del från en svensk, en del från en fransos på 1600-talet etc etc.
Jag tror att de som redan är goda ryttare med viss grundutbildning kan plocka saker från Bent med stor nytta. Jag tror nybörjare eller folk som är på lite lättare nivå kan behöva komplettera med annan träning.
Dock finns det så jäkla många usla tränare inom båda läger. Så det är svårt!;)
Men det finns väl säkert bra med!

:bow:

Jag har själv fått en hel massa tips av AR ryttare, både här på forumet och "I verkligheten" som har hjälpt mig och min ponny en hel del med vårat "halsproblem". :)
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Du måste ju ha haft hur mycket tid som helst för träningstittande eftersom du gjort en sånt långt Bukeuppehåll...

Vilka tränare har du tittat på?

Det var en väldigt märklig och otrevlig kommentar. Vad i all världen menar du?`
Ska jag hänga ut tränare på ett offentligt forum och namnge dem? Menade du det? Var lugn jag har sett ett par olika och tillsammans med annat så har jag min bild klar.

Vad beträffar uppehållet så är det inte tillåtet? Vad menar du??? Ska jag redovisa vad jag har gjort under tiden? Eller vad:confused:
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

ditt inlägg är bara att buga åt. (486) Klockrent!!

KL
På tal om ridning. Tycker alla ska läsa Jan Brikts nya serie i Ridsport. Han är är en klok och duktig ryttare/tränare som dessutom är väldigt bra på att förklara.
Det han skriver om takten i senaste numret borde många läsa. Jag har varit inblandat i flera diskussioner angående takten, som blivit ganska hetsiga. Han förklarar detta väldigt bra tycker jag. Nyttig läsning. (ursäkta byte av ämnet. ska hålla mig nu)

Jag har faktiskt inte läst det, vad säger han då? (Jadå jag ska läsa också)
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Han diskuterar kring takten. Här är en snabb sammanfattning:

- Vi ser annorlunda på takt idag än för 30 år sedan
- Tidigare koncentrerade man sig på att hästen hade taktmässiga gångarter, idag vill vi även påverka takten i gångarterna
- Det viktigaste hos en modern sporthäst är att man kan påverka takten i gångarterna - kvickare eller långsammare på beställning
- Regelbundenhet i rörelser och gångarter är huvudmålet men ryttaren skall kunna påverka utförandet och takten
- (På en unghäst kan du) aldrig börja påverka takten förrän hästen rör sig självbärigt och regelbundet
- Skritten är ett praktexempel på hur avel- och sportintressen kan kollidera. Vid avelsbedömningar ges ett högt betyg på en stor, taktmässig skritt. Om den skritten inte är påverkbar till både kortare steg och högre takt ... så är det självklart negativt för ridbarheten. Men det är svårt för en domare att döma annorlunda på en treåring på lång tygel. Så han klandrar inte domarna. Är skritten stor med bra övertramp så blir det en hög siffra.
- Traven är den gångart man klarar sig längst med utan att arbeta med steglängd och takt. Det finns till och med de som tror det är bra när det är stort och entaktigt. Man måste dock kunna påverka den när man skall göra rörelser som kräver korta, snabba steg som t.ex piaff.
- Entaktigheten ger även problem i galopparbetet - vid t.ex galoppombyten.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Men då kommer en följdfråga på det du just sa som du inte ska ta som en personlig förolämpning utan som en ärlig och uppriktig fråga? Hur red ni innan och hur säg hästarna ut då? Med tanke på att ni anser att ni utvecklats positivt så hur var det innan?

Men vi är också en hel drös som lärt oss av att rida för Bent och hans elever, och vi vet att det har tagit oss en bra bit framåt. För mig har det bara inneburit positiv ridning och positiv utveckling av både hästen (hästarna) och mig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Men inte ens maestro själv har ju en korrekt sits om man går efter sådana enkla saker som är grundläggande, tex att tå och knä sla peka framåt, man ska inte svanka och man ska sitta i lodrät sits?

Ex vis inspireras jag mycket av en av AR-tränarna. Det jag sedan läser om obefintlig sitsträning inom AR blir helkonstigt eftersom sitsen och den egna kroppen i harmoni med hästen är denna tränares "käpphäst". Det är jättesvårt att bemöta påståenden man inte känner igen.[/QUOTE]
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Nej det har du så rätt i, men det skriver AR-ryttare också under på. Det är självklart att man inte kan komma vidare utan att hästen är ihopkopplad och energi som kommer bakifrån. Det är väl anledningen till att vissa ryttare väljer alternativa träningssätt. Helt enkelt för att det ger mer utveckling och för dem mera framåt.

Det är säkert så för dig o några till men för väldigt många tror jag det är en genväg. De lyckas inte i vanlig dressyr, det är jobbigt o besvärligt, o går då en alternativ kurs o tror att de hittat ljuset i tunneln.:crazy: För i det långsamma tempot så känns det ju inte så jobbigt, o får man då dessutom rida s.k skolor o även piff o puff av nåt slag så måste man ju faktiskt vara ganska duktig!

Jag är normalt sett väldigt mottaglig för andra alternativ, har t ex tränat dressyr för western tränare som var helt fantastisk på att hjälpa mig vidare, men jag kan inte se vad AR som träningsmetod ger? Och eftersom jag faktiskt är väldigt intresserad av det mesta inom ridning så försöker jag förstå, när ni skriver här så låter det ju jättebra men när jag tittar på era filmer o era mästares filmer så finns ju inte det där som ni talar om. Därav detta eviga tjat om att vi vill se filmer, för hittills har jag inte sett en enda film som visar det ni säger finns där!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 424
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 322
Senast: mily
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 461
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp